Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Alle Acromyrmex kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Hallo allen,

in deze blog zal ik mijn nieuwe kolonie Acromyrmex cf. crassipinus bespreken. Ik heb deze kolonie sinds zondag 10 januari 2010 in mijn bezit. Ik heb deze kolonie overgenomen van mpke. Je bent even onderweg met de auto, maar dan heb je ook wat!

Bij thuiskomst ben ik meteen aan de slag gegaan om een verblijf voor de mieren te maken. Aangezien de opzet van mpke bestond uit onder andere buis overvol met schimmel moest deze buis leeg worden geschud. Ik heb dit boven de buitenwereld gedaan en de schimmel in een nieuwe schimmelbak geplaats.

In de afgelopen week kan ik duidelijk zien dat de schimmel begint te groeien. Er komen steeds meer bulten op de bestaande schimmel.
Foto van de (nieuwe) schimmelbak:

Afbeelding

Afbeelding


De buitenwereld bestaat uit een grote plastic curverbak. Als uitbraakpreventie gebruik ik olijfolie. Op onderstaande foto's is te zien hoe de buitenwereld er uit ziet. Er ligt nog een buisje en een stuk buis in. Dit zal ik er biienkort uit halen. Zit nu namelijk nog vol met mieren.
Op de foto's is het "voedertijd". Ik heb ze daar een aantal rozenblaadjes gegeven:

Afbeelding

Afbeelding


Onderstaande foto is genomen een paar uur na het aanbieden van de bladeren:

Afbeelding


Onderstaand een paar andere foto's:

Ingang naar schimmelbak
Afbeelding

Takje naar ingang schimmelbak:
Afbeelding

Tot op heden geef ik vooral rozenblaadjes. Verder nemen ze appel, havervlokken en gekookte rijst aan. Binnenkort wil ik uitvogelen wat de mieren allemaal nog meer aannemen...

Opmerkingen plaats je hier.
Laatst gewijzigd door Beffie op 25 feb 2010, 10:16, 4 keer totaal gewijzigd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Vandaag heb ik de mieren naast rozenblaadjes nu ook eens botersla gegeven. Nu maar wachten hoe dit aangenomen wordt.
Het valt mij nu ook op dat de mieren schimmel gaan bouwen in de afvalbak :o . Opmerkelijk omdat de afvalbak op een warmtematje staat en de luchtvochtigheid erg laag is. Ik wacht maar even een paar dagen af alvorens ik eventueel actie ga ondernemen.
Met de bestaande schimmel gaat het trouwens erg goed. Veel bedrijvigheid op de schimmel!

Vrijdag weer meer foto's...

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Nog even geen nieuwe foto's. Maar verandering is er weer volop:

De mieren nemen steeds meer qua hoeveelheden aan. Ik geef ze nu vooral rozenblaadjes en rozenbloemen. Ik geef ze twee maal per dag een handvol bladeren. Daarnaast gemiddeld één bloem per twee dagen. Na een paar uurtjes hebben ze alle blaadjes naar de schimmel getransporteerd. Naast bladeren en bloemen geef ik de mieren ook af en toe nog havervlokken.

Verder ben ik aan het experimenteren met het aanbieden van suikerwater. Dit naar aanleiding van ervaringen van Erne op het forum van Antstore. Ze sprinten hier echt op af. Gaat dan ook schoon op!

Ik meldde in mijn vorige post dat er ook schimmel wordt gemaakt in de afvalbak. Dit is nog steeds het geval, maar het gebeurt steeds minder. Vandaar dat ik dan ook geen verdere actie heb ondernomen.
Over afvalbakken gesproken: De afvalbak die ze hebben wordt maar deels als zodanig gebruikt. In de buitenwereld liggen twee grotere afvalplaatsen. Heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat ze de afvalbak (meer) gaan gebruiken, zodat de afvalplaatsen uit de buitenwereld verdwijnen?

Foto's volgen zodra ik weer goede heb!

Opmerkingen plaats je hier.
Laatst gewijzigd door Beffie op 02 feb 2010, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Hier weer een update van mijn interessante kolonie bladsnijdermieren!

Sinds de laatste update is er weer het één en ander veranderd. Zo heb ik de set-up veranderd. Eerst hadden de mieren maar één schimmelbak. Ik merkte al vrij snel dat er ook schimmel in de afvalbak werd gemaakt. Hier heb ik op geanticipeerd door een tweede schimmelbak aan de buitenwereld te bevestigen. De set-up ziet er nu als volgt uit:

Nieuwe set-up:
Afbeelding

Ingang naar de nieuwe schimmelbak:
Afbeelding

Aangezien ik had gelezen (o.a. blog van Mika's Atta sexdens) dat het opzetten van een nieuwe schimmelbak moeilijk kan gaan, heb ik schimmel uit de buitenwereld (vanuit buisjes) in de nieuwe schimmelbak gelegd. Na het bevestigen van de schimmelbak heb ik een handvol bladeren aangeboden. De mieren gingen hier meteen op los. Zoals verwacht liepen de mieren af en aan naar beide schimmelbakken. Beide schimmels groeien dan ook als kool!
Onderstaand filmpje geeft een beeld van de nieuwe schimmel. Het lukt mij niet om duidelijke foto's te maken, maar een filmpje maken lukte wel:



Onderstaand filmpje geeft een impressie van de oudere schimmel:



Ik ben nu rustig aan begonnen met het aanbieden van verschillende soorten balderen. Het "hoofdvoedsel" is rozen blaadjes, maar ook aardbeien, sla en rozenbloemen worden goed aangenomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderstaand nog een foto in actie:
Afbeelding

Als laatste kan ik nog melden dat de havervlokken die ik van Mpke heb gekregen nog steeds goed in de smaak vallen. Zie onderstaand filmpje:


Zonet heb ik bladeren aangeboden van een plant waar ik zo niet de naam van weet. Ik weet wel dat het dezelfde bladeren zijn die ik heb gezien bij de Atta cephalotes kolonie in de dierentuin Artis. Resultaat volgt later...

Opmerkingen plaats je hier.
Laatst gewijzigd door Beffie op 25 feb 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Vandaag heb ik mieren rucola sla aangeboden. De mieren nemen deze soort sla erg goed aan. Waar het bij botersla enige tijd duurde voordat deze op was, daar hadden de mieren voor de rucola sla maar een paar uur nodig...

Onderstaande foto's geven goed weer hoe dit proces in zijn werk ging:

Rucola sla wordt aangeboden:
Afbeelding

"Close-ups" van de mieren op de rucola:
Afbeelding
Afbeelding

Rucola is bijna op...:
Afbeelding

In onderstaand filmpje is precies de reden te zien wat ik zo mooi aan bladsnijdermieren vind. Het filmpje geeft weer hoe de mieren hun stukjes blad transporteren naar de schimmelbak toe. Wanneer ik een nieuwe set-up ga maken ben ik dan ook zeker van plan om een duidelijk zichtbare transportroute te maken. Nu is het beeld wat wazig, de reden hiervoor is dat de buitenwereld wat vies is aan de binnenkant door de olijfolie:




Een paar uur na dat de rucola op was heb ik nog een handvol rozenblaadjes aangeboden. Prachtig gezicht hoe er onder andere een file ontstaat bij de ingang van één van de schimmelbakken:

Afbeelding



Nu zal ik eerst even op bed, morgen wil ik andere soorten planten gaan aanbieden én meer rozenplantjes gaan kopen. De mieren snijden zeer veel met als gevolg dat de beide schimmels erg goed aangroeien.

Opmerkingen plaats je hier.
Laatst gewijzigd door Beffie op 25 feb 2010, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Hierbij weer even een korte update:

Allereerst ben ik erg blij dat ik de afgelopen dagen met regelmaat mieren in de schimmel heb zien lopen met zowel larven als met poppen. Het betekent dus dat zowel de koningin als de kolonie het goed maken. :D

Gezien het feit dat de mieren op dit moment heel wat bladeren wegsnijden, groeien (helaas) de beide afvalhopen in de buitenwereld ook snel. De afvalbak die gekoppeld zit aan de buitenwereld wordt nog steeds niet als hoedanig gebruikt... Ik heb al bladeren op de afvalhopen gelegd, maar helaas geen effect. Verder heb ik met een lepel een deel van de afvalhoop voor de ingang van de afvalbak gelegd. Met als doel dat ze dan de afvalbak zouden gebruiken. Jammer, maar ook geen gewenst effect! :evil:

Heeft iemand een idee hoe ik voor kan zorgen dat de afvalhopen uit de buitenwereld verdwijnen :?:

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

In de afgelopen dagen is er vooral verandering in de schimmelbakken waar te nemen:

De rechterschimmelbak is qua hoeveelheid schimmel enorm gekrompen. Er is nog maar een derde deel van de schimmel in deze bak aanwezig. De linkerschimmelbak daarentegen is explosief gegroeid. Deze bak zit bijna vol. Dit houdt in dat de mieren nu ongeveer 3 liter schimmel hebben. Ik zie de mieren met schimmel van de rechter- naar de linkerbak lopen.
Wanneer ik bladeren aanbied gaat verreweg het grootste deel naar de (bijna volle) linkerschimmelbak. Een klein deel gaat naar de rechterbak.

Heeft iemand een idee hoe het komt dat de mieren vooral op de linkerschimmelbak zijn georiënteerd :?: De (legere) rechterschimmelbak verschilt haast niet van de linker. De schimmel in de rechterbak ziet er wel gezond uit...

Verder ben ik druk aan het experimenteren met verschillende voedsel: Witlof, chinese kool, bramenbladeren, Laurier- en andere hardere wintervaste bladeren. Alles wordt goed aangenomen.

Aangezien de linkerschimmelbak bijna vol is wil ik de schimmel gaan overzetten naar een grotere bak. Ik heb al een grotere bak klaar staan. Is het een goed idee van mij om de schimmel in zijn geheel in de nieuwe bak te "leggen" :?:

Wanneer ik de nieuwe schimmelbak heb geïnstalleerd wil ik ook wat anders gaan doen met de buitenwereld. Ik zit er aan te denken om verschillende kleinere buitenwerelden te construeren. De verschillende buitenwerelden wil ik door middel van houten bruggetjes met elkaar verbinden. Dit heb ik namelijk ook gezien bij de blog van Mika over zijn Atta sexdens. En hierdoor kun je de mieren beter aanschouwen én het geeft mij de mogelijkheid om de afvalbergen uit de buitenwereld te halen!

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Zoals ik ook al aan had gegeven in mijn laatste update heb ik de mieren een geheel nieuwe set-up gegeven. De nieuwe set-up bestaat twee schimmelbakken (de zilveren bakken), een aantal bakje verbonden met een houten brug én een aquarium! Het overzetten van de schimmel uit de 3 liter bak naar en 13 liter bak was even pittig, maar gelukkig is de schimmel zo wat geheel intact gebleven. Hij groeit nu weer goed. Ik schat dat de schimmel nu een kleine 4 liter is.

Onderstaande foto en filmpje geven een duidelijk beeld van deze nieuwe set-up:

Afbeelding



Onderstaande foto’s en filmpje laten het aquarium duidelijker zien:

Afbeelding

Afbeelding



De mieren komen dus na de grote houten brug in een bakje aan, welke is verbonden met het plastic bakje in het aquarium. Om in dat bakje te komen moeten de mieren door de slang lopen. Deze slang gaat onder het water door. Van het plastic bakje naar de grotere glazen bak gaan de mieren weer over een bruggetje heen. In het aquarium liggen grindsteentjes. Helaas gaan de mieren hier ook mee aan de sjouw. Er liggen al verscheidene steentjes aan het eind van de grote brug. Volgens mij worden de steentjes niet naar de schimmel gebracht.

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Het gaat geweldig goed met deze kolonie! Ik hou de schimmel nu een beetje constant op zo'n 6 liter. De mieren zijn echte veelvraten en alleseters. Nu het weer wat beter is kan ik nu ook "groen" halen uit de natuur.

Onderstaand twee filmpjes van de schimmelbak. De schimmel is, naar schatting, 6 liter. De bak heeft een inhoud van 13 liter.





Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Gaat goed met de kolonie. Ze nemen veel verschillende soorten bladeren aan. Gelukkig begint de lente, kan ik straks ook bladeren uit de natuur halen.
Onderstaand een filmpje van de mieren die chinese kool snijden:

1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Het was alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst op het forum.
Het gaat nog steeds erg goed met de kolonie. De schimmel blijft maar groeien. Ik schat dat de schimmel nu een kleine 10 liter bedraagt. De mieren snijden veel verschillende soorten bladeren. Helemaal met de lente in het vooruitzicht zal voederen geen enkel probleem zijn. Op onderstaande foto's is het aanbieden van bladeren te zien die ik uit de natuur heb gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Van het hele schouwspel heb ik ook een aantal filmpjes gemaakt:








And last but certainly not least... een filmpje iets meer ingezoomd:




Ik zal binnekort eens kijken of ik de schimmel ook eens wat beter in beeld kan krijgen. De mieren hadden eerst ook nog een tweede schimmelbak, maar die is helaas nu leeg. Ik zit er wel aan te denken om meerdere schimmelbakken in de set-up te plaatsen. Dit om het risico dat er iets met de schimmel kan gebeuren te verkleinen.

Daarnaast ben ik ook van plan om de set-up uit te gaan breiden met met een langere buis (2 meter of meer) die weer uit komt in een extra voederbak. Zodat je het lopen met stukken blad beter kunt zien.

Als laatste nog de vermelding dat ik de mieren maandagavond een hele appel heb gegeven. Op het moment van typen is er nu nog maar een klein stukje van de appel over. Ik kan dus hele appels ook aan het menu van de mieren toevoegen :D

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Het is lente!

Doordat verschillende planten nu beginnen uit te lopen, kan ik nu de mieren verschillende soorten bladeren voorschotelen. Zo heb ik van de week een grotere tak van een struik/boompje gehaald. Deze tak heb ik in kleine takje in de buitenwereld van de mieren geplaatst. Zo moeten de mieren ook enige moeite doen om de blaadjes te snijden. Het leverde weer veel kijkplezier op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na ongeveer 20 minuten was dit het resultaat:

Afbeelding

Onderstaand nog een tweetal filmpjes:

Filmpje 1: "Het snijden van de blaadjes"


Filmpje 2: "Het transport van de blaadjes"
(Hier is zelfs één van de jonge guppen te zien; gaat dus óók goed met de guppen)




Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Paniek in de tent:

In de afgelopen dagen was ik even bang dat er iets ernstigs met mijn kolonie Acromyrmex aan de hand was. Wat was het geval:

Op een dag liepen er héél veel werksters in de gehele set-up, terwijl er geen voedsel in de buitenwereld aangeboden was. Ik heb toen bladeren aangeboden, maar deze werden niet aanvaard. Zélfs havervlokken, waar ze anders verzot op zijn, werden niet aangenomen... Ik was echt even heel bang dat dit het einde van de kolonie zou zijn. Een dag later merkte ik op dat een groot gedeelte van de werksters die in de set-up rondliepen dood waren. De gehele set-up lag overal bezaaid met lijkjes :( Ik heb de schimmel toen grondig, in hoeverre ik deze 10 liter schimmel kan overzien, geïnspecteerd. De schimmel zag en ziet er geweldig goed uit! De volgende dag waren alle lijkjes netjes in verschillende hoekjes bij elkaar gelegd…

Ik snap niet erg goed hoe het nu komt dat er zo'n massale sterfte van mieren was. Wat zou de reden geweest kunnen zijn? Heeft iemand een idee hoe oud werksters van Acromyrmex kunnen worden? Zouden de mieren hun einde hebben aangevoeld?

Heeft iemand een antwoord op mijn vragen :?:

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Hier is dan eindelijk weer een update van mijn kolonie Acromyrmex crassipinus:

In de afgelopen weken is mijn huwelijk leuk op de proef gesteld... ons huis werd langzaam aan steeds meer op een mierenhoop te lijken. Wat was het geval: De door mijn in elkaar gezette set up begon wat kuren te vertonen. Met als gevolg dat er steeds meer mieren een uitgang buiten de set up vonden. Je raad het al; honderden mieren die op zoek gingen naar voedsel in mijn (werk)kamer, maar ook daarbuiten :o

Gelukkig was een vriend van mij, Jeroen bedankt :D , zo aardig en gul om mij een geheel nieuwe set up kado te doen. Onderstaand is een impressie te zien van de nieuwe set up:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hierbij een paar filmpjes:






En dan even inzoomen op één van de drie schimmelcylinders:



Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Sinds de laatste update is er het één en ander gebeurd:

Allereerst is bijna alle schimmel in de voorste drie cylinders doodgegaan. De reden hiervoor is dat de schimmel te vochtig was. Zoals Mpke al aangaf is het bij een grotere schimmel van belang dat je vocht ook kunt wegnemen, je hoeft dus niet zelf voor meer vocht te zorgen.

Gelukkig hebben de mieren in één van de twee buitenwerelden schimmel gemaakt. Deze schimmel groeit gelukkig goed aan.






Naast dat er schimmel zit in de "buitenwereld", hebben de mieren nu ook schimmel gemaakt in bijna alle buizen. Gelukkig hebben de mieren de buizen niet volledig dicht gemaakt. Er lopen ook nog "snelwegen" langs de schimmel:




Nadat ik alle cylinderbakken stuk voor stuk weer schoon heb gemaakt, zijn de mieren weer begonnen met maken van schimmel in deze bakken. Onderstaand een impressie...



En als laatste gekrioel in een van de twee voederbakken:



Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Omdat het zo goed gaat met deze prachtige kolonie weer een nieuw filmpje:

Op weg naar één van de 5 schimmels:



Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Na lange tijd weer eens een update van mij.
Ik heb mijn opzet van de meuten iets veranderd:

Afbeelding

Er loopt nu een langere buis, ongeveer 1,5 meter, van een nieuwe voederbak naar de cilinders war de schimmel zich bevindt. Op deze manier kun je de mieren goed rond zien lopen met stukjes bladeren.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Onderstaand een filmpje van de opstelling. Beelden zeggen meer dan woorden..

1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Acromyrmex cf. crassipinus van Beffie

Bericht door Beffie »

Vandaag viel mijn oog op één van de kamers waar de larven verzorgd worden. Zo te zien komen er heel wat nieuwe mieren erbij in de kolonie! Blij blij blij!

Afbeelding
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Plaats reactie