Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Alle Acromyrmex kolonies van de leden
Plaats reactie
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Ik wilde eigenlijk nog niet beginnen aan bladsnijmieren maar ik had een mooie kans dus ;) toch maar gedaan. Een vriend van me vader had een tijdje terug een koningin gevangen in Costa Rica(van de bruidsvlucht denk ik) ik mocht haar hebben helemaal gratis dus :D . Ik ben er echt zeer blij mee ze staan hier nu 1 week al en ze doen het erg goed ze zijn een beetje bezig met all het schimmel bij elkaar te rapen. Want ik denk dat door de reis enzo al het schimmel door elkaar ligt. Ik zal eerst even vertellen hoe ik ze houd ze hebben 3 bakjes 1 voor afval 1 voor een schimmel en 1 waar ik ze in voer. De bak met schimmel staat in een isothermo doos die op z'n kop ligt zodat ik ze altijd kan bekijken. Ik gebruik Thermo control 2 en Humidity control 2 een warmte matje en een Nano fog humidifier, op het gaas boven liggen 2 ventilators 1 blaast uit en de ander blaast in. Oja voordat ik het vergeet de kolonie telt denk ik zo tussen de 30-50 werksters. M'n Humidity control 2 staat ingesteld dat hij bij een luchtvochtigheid van 81-82% de Nano fog humidifier aan zet en stopt als de lucht vochtigheid 85% is. De temperatuur gaat erg goed het warmtematje gaat aan als de temperatuur onder de 26 graden zit de temperatuur zit meestal zo tussen de 25 en de 27 graden. Ze hebben tot nu toe alleen nog maar rozebladen gekregen. Ik zal morgen of binnenkort proberen foto's te posten.

Vragen en opmerkingen.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Ik heb even snel wat foto's gemaakt, het zijn niet de beste maar ja :p. De foto's zijn genomen met een nikon d60 volgens mij.

Afbeelding
De schimmel bak, met links wat blaadjes van een roos. Achter kan je haast niet zien maar hangen de meters van thermo en humidity control. Onder de bak ligt een piepschuim plaat waaruit ook weer een vierkant uit is gesneden waar het warmte matje in ligt dit heeft trouwens erg goed geholpen de temperatuur steeg meteen!

Afbeelding
Het hoopje schimmel de gyne is niet te zien maar die zat aan de andere kant.

Afbeelding
De gehele setup rechts gaat een buis door m'n kast naar de bak waar ik ze in de toekomst ga voeren ;) .

De kolonie is net nieuw dus het schimmel is nog niet erg groot ze zijn vooral bezig met met alles een beetje goed te leggen en af en toe zie ik een mier een stukje blad snijden. Wat ik ook niet begrijp is dat de mieren zich op 2 plaatsen vestigen rechts in de bak heel moeilijk te zien op de eerste foto hebben ze ook een heel klein stukje schimmel neer gelegd en daar zitten ook mieren op(als je weet waarom zeg het dan alsjeblieft bij vragen en opmerkingen). Ik zal van het weekend weer even een update maken met wat meer informatie ;) .
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hallo, de mieren doen het nog erg goed ze hebben het schimmel toch maar naar rechts verhuisd. Ik zie ze soms ook nog een stukje blad afsnijden en naar hun schimmel brengen. Ik heb de plantjes op het moment in een vaas gedaan ik hoop alleen dat ze goed naar boven en naar beneden kunnen lopen anders moet ik wat anders verzinnen om de plantjes langer goed te houden iemand een idee? Nog wat informatie de werksters worden 5tm15 mm de kleinere werksters houden zich meer bezig met het verzorgen van het schimmel en de grotere met het snijden van bladeren (verbeter me alsjeblieft als ik wat fout zeg ;) ) de gyne word 11tm14 mm lang de die van mij is zo tussen de 12 en de 14 volgens mij. De bladeren die ze gebruiken om het schimmel te laten groeien zijn braam, eik, esdoorn, framboos en roos(kunnen er meer zijn maar dit vind ik het meeste op sites). Aan deze sites heb ik veel gehad (niet alleen voor het houden( en het is wel in het engels) http://www.biomedcentral.com/1741-7007/8/109 en http://www.blueboard.com/leafcutters/ca ... xotics.pdf, voor de rest heb ik heel erg veel gehad aan de blogs van andere leden dus heel erg bedankt!

Groeten Mees Storm
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

De mieren doen het nog steeds erg goed, het schimmel is nu verdubbeld de bovenkant is helemaal donkergroen met witte stippen. Ik zal binnenkort weer nieuwe foto's maken! Ik had ook in Mika's blog van z'n Atta sexdens gelezen over oasis dit heb ik gebruikt nog even kijken of het goed gaat werken ;) . Voor de rest heb ik nog geen eitjes of larven gespot maar dat kan ook aan mij liggen :) .
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

De mieren doen het nog steeds zeer goed ze zijn erg actief en zijn de heledag bezig met snijden, ze hebben al een erg grootte stapel bladeren! Het schimmel is al meer dan 2 keer zo groot al het nieuwe schimmel is donker groen/zwart het zier er veel beter uit de het oude schimmel. Ik ga van het weekend weer wat foto's posten. De tempratuur zit nu meestal op 23,8, mischien ga ik een 2de warmtje matje kopen voor tegen de achterkant.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hallo allemaal, ik ben een tijd afwezig geweest sorry hiervoor ;) . De kolonie leeft nog ze deden het een tijdje extreem goed de schimmel verdubbelde per 2 dagen, maar toen ik oasis gebruikten gingen ze daar stukjes van af halen en een grote soort van koepel om hun schimmel heen maken. Ze gebruikte daarna de bladeren die ik er in deed meer voor de buitekantvan het nest dan dat ze het gebruikte voor het schimmel. De schimmel is nu stukke kleiner en het is niet mooi wit meer maar grijs bruin. Ik heb het oasis er al uit gehaald en ga ze voor de afwisseling is wat braam geven. Mischien hebben andere ook nog wat tips voor me?
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Hey allemaal, ik was een tijdje afwezig, sorry hiervoor :oops:. Het komt door veel toetsen andere hobby's en m'n lichte verslaving aan gamen ;) . Maar de mieren doen het nog goed. Het enige probleem is dat de roos in de tuin geen blaadjes meer heeft :cry: . Dus ik moet nog een alternatief vinden... ;) . De schimmel was een tijdje een stuk groter. Nu neemt de grote weer erg af, jammer genoeg. Heeft iemand trouwens nog een idee voor blaadjes? Braam is toch winter hard (dat hij geen bladeren verliest in de winter). Alvast bedankt.
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex octospinosus (Meesz)

Bericht door Meesz »

Ik keek net bij me mieren en de koningin is overleden :cry: . Erg jammer ik heb zeer veel plezier aan ze beleefd. Ik denk dat de fout is geweest dat ze toch een paar keer een paar dagen geen beschikking hadden tot bladeren (ik heb ze onderschat en te weinig ervaring). Ik heb er veel ervaring van opgedaan, ik hoop dat ik in de toekomst nog z'n mooie kolonie mag verzorgen.Ik heb ze toch nog een half jaar in leven kunnen houden dus. ;) .

Dit topic mag worden gesloten.

Als je nog vragen hebt http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4095 .

Gr Mees,
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie