Aphaenogaster senilis (mn)

Alle Aphaenogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Ik ben deze twee kolonies bij mpke gaan ophalen, ze zaten toen in 2 standaard buisjes.
Ik heb ze dan verhuisd naar een ytonnest.

Foto van het nest.

Afbeelding
Dit is enkel het ytong en dit is een iets oudere foto, de 2 kolonies zijn al een goed deel aangegroeid.

Afbeelding

En dan maar wat foto's genomen van werksters die een poging doen om een meelworm naar het nest te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Bij beide kolonies zijn alle poppen zo goed als uitgekomen. Bij kolonie A ( de bovenste en momenteel grootste kolonie ) zijn er al veel nieuwe eitjes gelegd.
Bij kolonie B ( de onderste kolonie ) zijn er nog 3 poppen, deze kolonie is veel actiever in de buitenwereld, vooral bij het aanbieden van suikerwater.
Hiervan dan ook 8 fototjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen ?
Laatst gewijzigd door mn op 11 dec 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Kolonie A heeft nu een hoopje kleine larfjes van ongeveer 2 cm2. Kolonie B heeft een hoopje eitjes van een halve vierkante centimeter, deze kolonie heeft ook nog een aantal dikke larfjes en een aantal poppen. Beide kolonies hadden samen een 30 mannetjes waarvan er nu nog een 10 overschieten, de rest is waarschijnlijk weggevlogen, zo vond ik er tijdens het eten eentje op mijn bord.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De 2 kolonies doen het super goed, bij kolonie A zijn er een aantal werksters gestorven waardoor beide kolonies ongeveer evenveel leden tellen.
Kolonie A telt veel larve2 en een goed hoopjes eitjes, bij kolonie B zijn er enkel poppen, eitjes, en kleine larven.

Een werkster van kolonie A.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen:http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1529
Laatst gewijzigd door mn op 28 jun 2010, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Beide kolonies doen het nog steeds goed. Kolonie A heeft nu een hele stapel poppen en veel larven 2 en 3. Kolonie B doet het minder goed maar ik mag niet klagen, ze hebben ook terug een hele stapel kleine larfjes. Eten en drinken wordt goed aangenomen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Afbeelding
Bij beide kolonie vliegen mannetjes bijna dagelijks uit, ik plaats ze steeds terug in hun buitenwereld, ze lopen dan vrijwillig terug naar binnen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Bijde kolonies doen het goed. Kolonie B gaat morgen naar een nieuwe eigenaar.
Kolonie A zal ik bijhouden en zul je verder zien opgroeien.

Toen ik de kolonies aankreeg zagen ze er zo uit.

Afbeelding

En nu.

Afbeelding
Kolonie (A)

Afbeelding

Afbeelding
Kolonie (B)

En een weglopertje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De kolonie zit nu in winterslaap/rust. Ik geef minder eten en drinken. Ze staan ietsje droger. En ze staan op 5/6 graden. Ze zijn nog wel actief maar niet zo fel.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Deze kolonie is net uit winterslaap. Wat vreemd is is dat een deel van de kolonie plots is verhuisd naar een buisje in de buitenwereld. Deze bevat de gyne, enkele jonge larve en alle eitjes. Wat de aanleiding hiertoe is weet ik niet, misschien heeft de winterslaap hier iets mee te maken... De kolonie in het nest zelf bevat enkel nog larven. Hopelijk maakt die kolonie een prinses aan, wat ik betwijfel.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De scheurgroep ( kolonie met gyne ) doet het uitstekend. De larfjes ontwikelen zich heel goed. De andere groep heeft nu 4 larfjes, allemaal dezelfde grote, 1tje ligt steeds apart, is dit nu toeval of niet ik weet het niet.

Een foto van de scheurgroep.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen:http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1529
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De werksters die zijn achtergebleven in het nest zijn zo goed als allemaal gestorven. nog een tiental met 2 poppen blijven over. De 2 andere ( toen nog larfjes ) zijn verdwenen. Waarschijnlijk ook gestorven. Ik ga de overige werksters gewoon laten sterven, ik ga geen poging tot terug samnbrengen proberen. Gewoon omdat ik het risico op nog meer doden niet wil nemen. De scheurgroep, vanaf nu dus terug kolonie, reageert tegenwoordig heel angstig in de buitenwereld. Bij de minste trillingen beginnen ze erg paniekerig rond te lopen. Sommige werksters beginnen zelfs het zilverpapier rond hun buisje aan te vallen. Ik zie niet in waarom ze dat doen, misschien omdat ze hun spiegelbeeld er in zien... Verder groeit de kolonie erg goed. Eten en drinken wordt goed aangenomen.
Vragen en opmerkingen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Mooi om te zien hoe deze kolonie zich bezig houd met het vangen en verwerken van gevangen voedsel. Een groep werksters die de buitenwereld uitkamd vangt het voedsel. Eentje ervan brengt het naar binnen, vlak voor de ingang helpen enkele werksters die de wacht houden die ene werkster die de krekel naar binnen brengt, samen met de werksters uit de buitenwereld beginnen ze de prooi te doden, ze bewegen langzamaan dieper het buisje in. De prooi is dood en ze beginnen het langzaamaan uit elkaar te scheuren. Terwijl die groep werksters bezig was met het scheuren van de gevangen prooi. Was er al een nieuwe groep werksters in de buitenwereld, en meteen stonden er nieuwe bewakers. Ik heb toen opnieuw een krekel gegeven, en opnieuw gebeurde het zelfde. Er waren toen 2 groepjes werksters in hun buisje bezig met het scheuren van de prooi. Opnieuw stonden er weer nieuwe werksters in de buitenwereld en waren er nieuwe bewakers. Bij de 3de krekel gebeurde dit weer. Enkel waren ze niet me zoveel. Ik vond dit toch een prima staaltje van samenwerking. Werksters die alles laten vallen waar ze mee bezig zijn om de taak van een andere over te nemen.

Het broed ontwikkeld er goed, de foto's zijn nog van een tijdje geleden. Er liggen nu enkele poppen, veel larven en eitjes.

Niet zo'n geweldige foto's maar het fototoestel wil zich gewoon niet scherp zetten op de plek waar ik het wil, en als hij dat wel doet dan heb ik overbelichting... ( vreemd genoeg heb ik dat enkel bij deze kolonie )
Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen:http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1529
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Vandaag ben ik er toch in geslaagd om enkele mooie foto's te nemen.

Werksters sleuren krekel naar binnen: ( Bleek uiteindelijk wel het foute buisje te zijn... )
Afbeelding

Afbeelding

Foto met wat broed op, je ziet links de krekel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier klikken voor vragen en opmerkingen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De kolonie deed het eigenlijk helemaal niet goed de afgelopen twee maanden. Broed was er nauwelijks, en de ontwikkeling van het broed dat er dan was liep erg stroef. Een ander nest vond ik dus de enigste oplossing, ik heb ze dan maar de mogelijkheid gegeven om te verhuizen naar een klein ytongnestje. Eten werd wel steeds goed aangenomen, en daar wilde ik dus op inspelen. Dit door ze een buitenwereld van 60cm op 50cm te geven.

Als anti-uitbraakpreventie, heb ik fuon genomen met in de hoekjes talkpoeder.

Eerste foto's. Het is eigenlijk een buitenwereld van 1meter op 60cm die ik in 2 gesplitst heb.

Afbeelding

Afbeelding

En een van de enige gelukte foto's van een van de eerste werkstes die een poging doen tot het verkennen van dit toch wel tamelijk grote buitenwereld

Afbeelding

Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De kolonie is dan toch verhuisd, na lang aandringen. Ik heb het ytong wel verplaatst, dit zodat ze de warmtemat zouden kunnen delen met een andere kolonie.
Ook heb ik het waterreservoir gevuld met watten, dit omdat de kolonie hier eerst in gaan wonen was. En ik wilde een 2de keer natuurlijk vermijden.
Op de takken die er in liggen ( van okkernotenboom gevallen ), groeien korstmossen die opengaan als er water op komt, het lijken wel allemaal kleine kelkjes. Leuk om te zien hoe de mieren het water uit deze kelkjes opdrinken.

Afbeelding
( Let niet op de roborovski hamster rechts. )

En dan de eerste foto genomen met nieuwe instellingen op het fototoestel. Daarna begaven de batterijen het.
De scherpte ligt niet echt op de mier in het midden, maar dat was de enigste die wat zichbaar was, de andere werksters liepen wat in de weg.
Let ook op de werkster aan het plafond die een pop vasthoud. Zo hangen er een aantal.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mn op 26 aug 2011, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

Kolonie doet het goed, ik geef expres niet genoeg eten omdat ik de kolonie niet al te groot wil laten worden.

Foto van het nest, en 2 foto's van de poppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn steeds veel werksters in de buitenwereld, een 30tal. Soms zitten ze ook doelloos te graven in de buitenwereld.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De kolonie vlot goed. Ik heb ze ondertussen van het ytong naar enkele buizen verhuisd. Dit keer enkele filmpjes terwijl ze de strijd aangaan met een meelwormenpop. Je zult ook zien dat de mieren met dennennaalden en takjes de nestingang wat kleiner hebben proberen te maken.







-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aphaenogaster senilis (mn)

Bericht door mn »

De kolonie is goed gegroeid, er zijn nu enkele honderden werksters en er is een mooie stapel broed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kolonie verwerkt tegenwoordig enkele meelwormen en krekels maatje 6 per dag, ook suikerwater en esdoornsiroop gaan er steeds goed in.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie