Aphaenogaster senilis (Mika)

Alle Aphaenogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Aphaenogaster senilis (Mika)

Bericht door Mika »

September 2006: Ik heb de kolonie (afkomstig uit Spanje) al sinds maart dit jaar, maar had de eerste maanden een beetje problemen met het vinden van de juiste omstandigheden. Als gevolg ontwikkelden de larfjes niet meer, en ging het aantal werksters achteruit tot ongeveer 20. Daarna heb ik ze beter gehuisvest, en de kolonie begin weer vooruitgang te maken. Momenteel zijn er 70 werksters, 30 naakte poppen, minimum 60 larven in alle vormen, en een aantal eitjes.

Afbeelding

Afbeelding

De naam senilis is volgens mij afkomstig van de fijne witte haartjes, waarmee deze zwarte mieren bezet zijn. Je kan er enkele van opmerken op de koningin.

Afbeelding

Op deze foto's zie je enkele overzichtjes van de kolonie. Op de derde foto heb ik een groepjes larfjes omcirkelt, die gegroepeerd liggen rond en zich te goed doen aan de thorax van een snuitzweefvlieg.



Afbeelding

Afbeelding

In het rood omcirkeld: een groepje eitjes; in het groen een groepje zeer jonge larfjes, die nog gevoed worden door de werksters; in het blauw: de groep larfjes die nog steeds bezig zijn met het vliegenborststuk, en in het geel een volgroeide, 'strekkende' larve die zich voorbereidt op de verpopping.

De larfjes die zich autonoom kunnen voeden, worden in de nabijheid van bewerkte prooien gelegd. Hun beweeglijke 'nek' is eigenlijk hun borststuk.

Deze mieren zijn heel slank, de petiolus en postpetiolus zijn heel klein. De larve heeft in het begin maar een heel klein thorax-gedeelte, bij de strekkende larven zie je dat jet voorste gedeelte uitzet, en nadien ondoorzichtig wit wordt. Een verpopping heb ik nog niet zien gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

In het groen een strekkende larve, en het blauw 2 poppen. Bij de linker pop is het gaster reeds aan het verkleuren. Verkleuren gebeurt progressief. Bij de meeste mieren zie je eerst de ogen. Hier bij Aphaenogaster senilis komt dan het achterlijf, de thorax, de kop, en helemaal op het einde de poten en antennen.

De rode pijl toont de koningin.

Afbeelding

Nog eentje met de koningin.

Het leuke aan deze soort is de 'group-retrieval'. De werksters zijn zeer goed op elkaar ingespeeld, en kunnen door vereende krachten zeer grote objecten transporteren. Ergens op internet vond ik een macro-foto van van 4 werksters die samen een olijf naar het nest brachten. Deze mieren zijn zeer actief, en de larven verbruiken een grote hoeveelheid energie bij het opgroeien.

Een andere interessante zaak is de kolonievoortplanting. Deze soort brengt kolonies voort door splitsing van de moederkolonie. Sociale bijen doen dit ook, maar bijen kunnen niet anders, omdat een bijenkolonie een minimum aantal werksters nodig heeft om te kunnen functioneren (minimum 4000), en ook een minimum om vanuit reserves een nieuw nest op te kunnen bouwen (enkele tienduizenden).

Deze mieren hebben niet deze verplichting. Men vermoedt dat werksters zich afscheuren van de kolonie om jonge larfjes op te voeden tot een koningin, die dan kan paren met mannetjes, die dan de zoontjes zijn van de werksters (De werksters zouden dan die onbevruchte eitjes voor de mannetjes leggen). Deze werkwijze zou dus zo voordeel hebben voor de werksters.

Er zijn nog enkele theoretische bezwaren (niet zozeer onmogelijkheden, maar wel moeilijkheden) in verband met deze uitleg. Theoretisch is de kans op diploïde mannetjes zeer groot indien mieren aan inteelt doen. Hoe zouden deze mieren dit kunnen omzeilen?

Anderzijds, indien de mannetjes afkomstig zouden zijn uit andere kolonies, wat is dan het voordeel van de werksters om zich af te scheuren? Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant onderwerp.

nb Diploïde mannetjes: Mieren hebben geen geslachtshormonen: elke cel op zich bepaalt op basis van genetische informatie of ze zich zal ontwikkelen naar een 'mannelijke' of een 'vrouwelijke' cel. Ze doen dit op basis van het aanwezig zijn van 2 verschillende allelen van maar 1 gen. Om een lang verhaal kort te maken: indien heterozygoot, dan wordt de cel 'vrouwelijk', indien homozygoot, dan wordt de cel 'mannelijk'. Mannetjes hebben maar 1 set chromosomen, zijn haploïed, en zijn dus per definitie homozygoot. Indien de zygote homozygoot (voor dat bepaalde gen) is, dan zal er zich ook een mannetje ontwikkelen. In dit geval dus geen haploïed, maar een diploïed mannetje. Indien een koningin maar 1 keer paart (met een verwant mannetje, dat ook 1 van haar allelen van dat gen bezit) dan zou de helft van de larfjes zich ontwikkelen tot nutteloze, onvruchtbare diploïde mannetjes.

Afbeelding

Dit is een foto van het volledige nest. Initieel werd de onderkant ingenomen door een kolonie Aphaenogaster subterranea, maar al gauw bleken ze niet opgewassen tegen de hoge temperaturen die A. senilis nodig heeft voor de larvengroei. Ze zitten momenteel in een buitenwereld in een buisje.

Links (niet zichtbaar) bevindt zich de waterreserve.
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Eind februari 2007: De kolonie heeft nu tegen de 500 werksters.

Larve en pop:

Afbeelding

Nog een pop:

Afbeelding


Er is nu ook een mannetje. De kop van dat mannetje is echt 'ongelofelijk' klein, zeker 5 keer kleiner dan die van de werksters.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Maart 2007: jonge larfjes:

Afbeelding

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Half april 2007: Verhuis wegens overvol formicarium.

Afbeelding

Het oude nest: overbevolkt.

Afbeelding

Opstelling van de overloop.

Afbeelding

Meer plaats in het nieuwe nest.

Afbeelding

Dit is het nest waar vorig jaar mijn kolonie Lasius niger in huisde.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Juni 2007:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de witte haartjes wel geaccentueerd. Die haartjes zie je bijna niet met het blote oog. Ik was ook te laat om de group-retrieval te fotograferen.


Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Nieuwe verhuis wegens veel te klein worden van het formicarium. Er wandelen nu ook honderden mannetjes door het formicarium.

Afbeelding
De oude buitenwereld

Afbeelding

Afbeelding

Opstelling van de formicaria. het oude nest is horizontaal en staat op een verhoogje. Het nieuwe nest is het opgekalefaterde nest van mijn kolonie Messor barbarus, en is horizontaal. het waterbakje een beetje uitgediept, 3 gaten in het nest gedicht met gips, en 1 gat in het waterbakje gedicht met gips en silicone.

Afbeelding

Met brugje.

Afbeelding

Met warmtemat. Er lopen al verschillende werksters rond in het nieuwe nest.


Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

De kolonie zoals ze er nu uitziet:

Afbeelding

Naar alle waarschijnlijkheid zullen ze nooit een groter nest dan dit nodig hebben.

Nog een paar foto's met de reverse 50mm methode:

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto toont een werkster tussen de larven, op de tweede zie je 2 werksters die aan het plafond hangen, en die respectievelijk een jonge en een oudere pop vasthouden.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Het is moeilijk in te schatten hoeveel werksters er nu zijn in de kolonie. Enkele weken geleden waren er drie kamers bijna volledig gevuld met poppen. Er zijn honderden mannetjes geweest, en het aantal werksters ligt zeker nog tien keer hoger. De maximale grootte van een kolonie werd op 2000 werksters geschat, en mijn kolonie zou daar wel eens kunnen overgaan.

Er zijn verschillende kleine kamers, die volledig gevuld zijn met kleine larfjes en eitjes, en die dus in volume nog veelvoud daarvan aan mieren zullen voortbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

De kolonie panikeerde sterk bij het nemen van de fotos: de onderste kamers waren gevuld met een tapijt van werksters, van meer dan een centimeter dik.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

Deze kolonie groeit ook aan op een ongelofelijke wijze. Er zijn vele kamers broed. Aangezien ik in de vrije natuur een kolonie heb geobserveerd die zeer actief dode dieren aanbracht, neem ik aan dat dit een natuurlijke situatie is.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aphaenogaster senilis

Bericht door Mika »

De massieve aangroei is gestopt: de koningin blijft wel sterk opgezwollen (niet fysogastrich), en jonge larfjes en eitjes hangen in trossen van de plafonds tot de vloeren van de kamers. De werksters zijn ook in dichte drommen op elkaar gestapeld. vandaag heb ik de eerste 'prinses' van deze kolonie opgemerkt. Ik heb ze toegang gegeven tot een andere nest, en ik hoop dat ze de kolonie zullen afsplitsen.

Vragen en opmerkingen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie