Aphaenogaster senilis (Masioni)

Alle Aphaenogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Aphaenogaster senilis (Masioni)

Bericht door Masioni »

Sinds een paar dagen beschik ik over een kolonie Aphaenogaster senilis! Deze heb ik besteld bij Mrowkoyad.pl. Bestelling verliep soepel, ik zou de webshop dan ook bij iedereen aanraden mocht hij op voorraad hebben wat je zoekt.

Het is een kolonie van ongeveer 50 werksters en kwamen aan in een doosje.
Excuses voor de kwaliteit, iphone kan geen goede foto's maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze schijnen niet goed te kunnen leven in een reageerbuisje, dus ben ik gelijk maar mijn eerste ytong gaan maken! :D Van dat proces heb ik wat foto's gemaakt:

Eerst een ontwerp getekend en vervolgens begonnen met het boren in de kamers:
Afbeelding

Uur later(duurde even om er een beetje handig in te worden ;) ):
Afbeelding

Ingang gemaakt voor de mieren:
Afbeelding

Even afgespoeld en helemaal naar wens:
Afbeelding

Vervolgens de buitenwereld ingericht en op mijn werk een perspex plaatje gehaald.(werk bij een perspex(plexiglas)bewerkingsfabriek ;) ) Ik had nog de nodige spullen liggen van mijn overleden Manica rubida kolonie die ik goed kon gebruiken(buitenwereld spullen/slang/...)

Het totaalplaatje ziet er nu zo uit: (de andere 2 kolonies zijn Camponotus cruentatus en Messor barbarus)
Afbeelding

Het ytong nest lijkt iets te vochtig te zijn, het plexiglas zit vol met condens druppels dus voorlopig doe ik er niet zoveel water in en probeer daar nog een oplossing voor te zoeken(iemand suggesties?). De mieren zijn erg actief en eten erg veel! Mijn bakje fruitvliegjes is nu leeg en ga vanmiddag een nieuw bakje wat grotere fruitvliegen halen, ben benieuwd hoelang ze daarmee doen!

Binnenkort zal ik het blog proberen te voorzien van wat betere kwaliteit foto's en wat meer proberen te vertellen over de gewoontes van de mieren en wat hun likes en dislikes zijn.


Post hier alle vragen, opmerkingen en suggesties over deze kolonie!
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Masioni
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 september 2008
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Aphaenogaster senilis (Masioni)

Bericht door Masioni »

Vanmiddag een bakje grote fruitvliegen opgehaald bij de lokale dierenwinkel en ze net gevoederd. Voorheen voerde ik ze dode kleine fruitvliegjes welke allemaal stuk voor stuk naar het nest werden gebracht. Zojuist heb ik een dode grote gevoerd; doen ze hetzelfde mee. Daarna en semi verminkt, na een klein beetje gestoei van de mier nam hij deze ook gelijk mee naar het nest. Vervolgens een levende en actieve fruitvlieg; de eerste pakte hem vast en binnen een paar seconden was nummer 2 er die er ook stond te trekken(leek een soort van touwtrek wedstrijd met de fruitvlieg in het midden) om er vervolgens nog 2 andere bij zien te komen na verloop van tijd. Toen hij dood was is hij naar het nest afgevoerd.

Ik heb er nog wat foto's en een filmpje van gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Plaats reactie