Aphaenogaster schurri (barbet)†

Alle Aphaenogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Aphaenogaster schurri (barbet)†

Bericht door barbet »

Allereerst dank aan Unexisted voor deze mooie kolonie.

Hierbij mijn blog, zoals beloofd, over mijn Aphaenogaster schurri. Ik vind het een ongelooflijk mooie kolonie, hele sierlijke mieren zijn het. Ik ben vooral onder de indruk van de koningin. Ik plaats hierbij gelijk een paar foto's van de opstelling waarin ze wonen.

Helaas kan ik nog niet zeggen dat het goed me ze gaat. Ja, ik zie een paar hele kleine eitjes. Maar nee, een mier ging dood de dag na aankomst en vandaag vond ik er weer een. Ik baal daar heel erg van.

Ik heb ze op aangename 25-27 graden, hun buisje is afgeschermd met folie en ze hebben suikerwater en een paar vliegjes (die ze hebben aangenomen en opgegeten). Verder hebben ze een vochtig watje om te voorkomen dat ze uitdrogen. Ik probeer een redelijke vochtigheidsgraad aan te houden.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Dit is de link naar de Q&A

Hier nog wat foto's.

De opstelling
Afbeelding

De dode werkster
Afbeelding
Laatst gewijzigd door barbet op 05 okt 2012, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Aphaenogaster schurri (barbet)

Bericht door barbet »

Een eerste uitstapje van deze schone dames. Moesten dan gelijk wel weer een totaal overbodig project beginnen in hun honingwater voorraad. Nog steeds ben ik op zoek naar 't antwoord waarom ze dit doen.

Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Aphaenogaster schurri (barbet)

Bericht door barbet »

Behalve dat ze nog steeds de voedselbuisjes volbouwen, eten ze ook af en toe nog een vliegje. Meer leven is er niet echt in de brouwerij. Helaas nog geen eitjes te zien. Hoe zit de ontwikkeling van deze soort eruit? Hoe lang duurt 't ongeveer voordat broed komt?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Aphaenogaster schurri (barbet)

Bericht door barbet »

Het lijkt erop dat er eitjes zijn! Heel klein, maar met kleine zwarte puntjes erin. Ondertussen verwekt de kleine groep toch redelijk wat fruitvliegjes. Het eigenaardige gedrag van het droogleggen van m'n water en suiker lijkt niet verdwenen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Aphaenogaster schurri (barbet)

Bericht door barbet »

Helaas is er een aantal werksters gestorven. Ik was even bang dat het gedaan was met m'n kolonie, maar er zijn nog werksters over en het broed lijkt zich goed te ontwikkelen.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Aphaenogaster schurri (barbet)

Bericht door barbet »

Tot mijn grote spijt moet ik helaas melden dat ik de koningin vandaag dood aantrof. Ik heb ontzettend m'n best gedaan deze kolonie te laten opkomen, maar helaas toch mislukt. Jammer genoeg kan ik niet zeggen waarom. Er zijn wel wat eitjes bij gekomen in de laatste weken, maar weinig. Voedsel werd slecht aangenomen. Ik vermoed dat een lage vochtigheid een rol heeft gespeeld. Het water in het reageerbuisje was op aan het drogen, maar ik kreeg ze niet verhuisd naar een nieuw buisje. Het is niet anders. Ik heb genoten van deze sierlijke koningin en zal de overige werksters onderhouden tot ze zijn uitgestorven. Er is erg weinig broed, maar indien iemand het kan gebruiken, laat het me weten.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Plaats reactie