Aphaenogaster rudis (McK) †

Alle Aphaenogaster kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Aphaenogaster rudis (McK) †

Bericht door McK »

Aphaenogaster rudis is een roodbruine soort die voorkomt in de lagere hoogtes in bergachtige of rotsachtige omgevingen in Midden-Amerika. Werksters van deze soort hebben niet zo een lange koppen als de meeste andere Aphaenogaster soorten, maar ze zijn veel breder.

De kolonie zit in een heel vuil buisje wat het voorlopig moeilijk maakt om ze te fotograferen.
Dan maar wat foto's genomen van een paar werksters, deze zijn momenteel tussen 2 en 3mm groot, dus echt veel detail kan ik niet bezorgen.
Als vergelijking met een andere soort, de werksters zijn ongeveer even groot als een Crematogaster scutellaris werkster.

Afbeelding
Een werkster op een blad met op de achtergrond een pincet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Aphaenogaster rudis (McK)

Bericht door McK »

De vergelijking met Crematogaster scutellaris stopt niet bij de grootte van de werksters, ook deze soort groeit zeer snel aan naarmate je ze warmer houdt en meer eten geeft.
Ik wenste dat het bij elke soort zo was ;)

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Aphaenogaster rudis (McK)

Bericht door McK »

Omdat het proefbuisje te klein werd heb ik besloten om ze een klein y-tong nest te geven, het heeft twee dagen geduurd voor de kolonie uit zichzelf verhuisde naar het nieuwe nest.
Dit is één van de eerste keren bij mij dat een kolonie vrijwillig verhuisd en dus niet hardhandig :)

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gesloten