Atta laevigata (Merijn)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Atta laevigata is een bladsnijder uit zuid-Amerika die onder andere leeft in de Braziliaanse "Cerrado". Atta laevigata maakt de diepste nesten met de meeste kamers van alle Atta soorten (Lori Lach, C. L. (2010). Ant Ecology). Deze nesten kunnen tot wel 8000 kamers groot zijn, deze zijn dan echter niet allemaal gevuld met een schimmeltuin. Soms worden er kamers 7 meter onder de grond gemaakt en zijn er ondergrondse tunnels van 70 meter naar de "jachtgrond". De majors zijn vrij duidelijk te herkennen aan de grote, felrood glimmende kop. De gynes zijn, voor mij tenminste, lastig te determineren. Ik heb veel gezocht, maar ik kom geen determinatie tabel tegen voor de soort, of überhaupt Atta soorten uit Zuid-Amerika. Op internet zijn foto's te vinden van echt rode gynes, maar ook van "normale" bruin gekleurde gynes. Mijn gyne is bruin, met een rood hoofd. Kleur kan natuurlijk verschillen binnen een soort, en is dus ook niet de basis van een goede determinatie. De verkoper heeft mij gegarandeerd dat het Atta laevigata betreft. We zullen er achter komen zodra de eerste major geboren word, wat nog wel even zal duren :)

Ik heb deze koningin nu een tijdje, en heb besloten een blog te maken omdat de kans op falen aanzienlijk is afgenomen. Ondertussen zit de koningin op een leuk balletje schimmel, ongeveer 3cm doorsnede. Ook word ze vergezeld door 25-30 werksters, waarvan er nu ook al 3 echt groter zijn dan de eerste foeragerende werksters. Sinds ~2 weken word er groen plantaardig materiaal gesneden. Hiervoor werd er alleen schimmel verbouwd op bloemblaadjes (Forsythia en Mahonie), dat was nog best lastig. Op den duur begonnen ze ook de groene "schilletjes" van de Forsythia bloemen mee te nemen, gevolgd door jonge beukenblaadjes, welke nog steeds zeer geliefd zijn.

vragen en opmerkingen

Hieronder wat foto's van 18 april, na de enige verhuizing tot nu toe. Ze zijn gemaakt door een plastic bekertje, vandaar de vaagheid en condens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

De kolonie heeft een flinke hoeveelheid substraat(kokoshumus) ter beschikking. Hierdoor blijft de luchtvochtigheid erg hoog, ook in de buitenwereld. Een groot voordeel hiervan is dat ik ze niet elke dag nieuwe blaadjes hoef te geven. Vaak hebben ze 48 tot 72 uur rust tussen de voederbuurten door.

De bak waar ze in zitten staat in een geïsoleerde doos, waarin het zo'n 28 graden is. Op het bekertje over de schimmel zit vrij veel condens, maar dit levert geen gevaar op dankzij de vorm van het bekertje.
IMG_20170430_144442.jpg
Ik vind de aanwezige hoeveelheid schimmel vrij veel voor de kleine kolonie. Nu zijn er maar amper/geen blogs van Atta kolonies met weinig werksters, dus heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal. Ook is de schimmel van topkwaliteit, en ziet hij er mooi fris uit nu ze echt groen aannemen. De bruikbare bloemen in de tuin zijn veelal weg, en bloesem gaat erg snel liggen rotten, dus ik ben erg blij met de overstap naar bladgroen.
IMG_20170501_224210.jpg
IMG_20170501_224144.jpg
vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

De kolonie doet het geweldig! Er is nu mooi wat broed zichtbaar, dus de kolonie zal binnenkort echt kunnen beginnen met groeien. Tevens heb ik gezien dat de onderkant van de gyne wel echt roodachtig is.
IMG_20170512_150513.jpg
IMG_20170512_150443.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Ze snijden vrij weinig, af en toe een blaadje of wat gras. Er lijkt vooral erg veel aandacht te zijn voor het vele broed. Het broed zal hopelijk snel ontwikkelen tot meer werksters, zodat de vele taken verdeeld kunnen worden :)

IMG_20170524_124751.jpg
IMG_20170524_234910.jpg

vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Het is even stil geweest, maar de kolonie doet het oké :)

Ondertussen zijn er zo'n 200 werksters die de gyne, het broed en ongeveer 150ml schimmel verzorgen. Het bekertje is vervangen door een iets groter formaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

De kolonie bestaat ondertussen uit honderden werksters, en ze hebben zo'n 700ml schimmel. Ik ben tevreden.

Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Vandaag heb ik het laatste bekertje welke de schimmel bedekte verwijderd. Nu kunnen ze de hele cilinder gaan gebruiken, om er één grote schimmeltuin van te maken. Ik maak een time-lapse van de eerste 24u, in de hoop te zien hoe ze een "koepel" over de schimmel heen gaan bouwen. Nadeel hiervan is dat de verlichting stress kan meebrengen, daarom stop ik na deze 24u sowieso met het opnemen, of het nou gelukt is of niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Hallo allemaal,

even een kleine update met wat foto's. De kolonie doet het goed, de schimmel groeit rustig door, en er komen erg veel nieuwe werksters bij. De kolonie doet het dermate goed dat al het bladwerk dat ik ze gaf na een paar uur volledig was versneden. Dit betekende dat ze de resterende tijd eigenlijk alleen bezig waren met het zoeken van meer groen. Het begon er wat triest uit te zien, al die mieren die tegen het glas oplopen. Tijd voor verandering!

Mijn eerste idee was om een groot netwerk van takken te maken. Het was vrij veel werk: 3 acrylglazen cilinders kregen een boomstam van berkenhout. Tussen deze stammetjes had ik takken van de esdoorn verbonden. Na al het meten, zagen, boren en hameren kregen ze dan eindelijk meer ruimte: binnen no-time waren ze op expeditie! Het was leuk en aardig: tot ik ook mieren over de tafel zag lopen. En over de grond. Wat bleek: bij bijna alle hoeken "regende" het mieren. Ofwel de esdoorn takken waren te glad, of er was te weinig ruimte bij de knelpunten, hoe dan ook geen succes..

Poging 2: ik wou ze perse iets geven in de open lucht, dus niet (weer) gebruik gaan maken van acrylglazen buizen of plastic slangen. Dus ik heb hetzelfde idee iets simpeler uitgevoerd. Ditmaal 2 berkenhoutenstammetjes, met hiertussen een lang stuk boomschors. Groot succes! De mieren moeten nu zo'n 60cm omhoog, 80cm horizontaal, en dan weer 60 cm omlaag om bij de blaadjes te komen :) . Het ziet er leuk uit, en het houd ze al een stuk langer bezig.

Hieronder foto's van de foeragerende werksters en een foto van wat broed.

vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

De kolonie doet het goed. Ze hebben de schimmel-cilinder van 6L nu halfvol :)

Met oog op de komende winter ben ik ze vast aan het voorbereiden op wat meer verschillende voedingssoorten. Ze lijken eigenlijk alles van plantaardige oorsprong wel te accepteren, erg bijzonder. Hieronder een lijstje van "supermarkt voedsel" dat ze meer dan 1 keer succesvol hebben aangenomen:

-paprika
-sperziebonen (gekookt)
-rijst
-boerenkool (uit de vriezer)
-gemengde muesli (met gebakken mais, rozijnen, noten etc.)
-pompoen

Genoeg om de winter mee door te komen, zeker omdat ze ook winterharde bomen/planten snijden. De muesli is overigens echt erg geliefd, dus dat zal ik ze veel blijven geven zolang de luchtvochtigheid hoog genoeg blijft in het nest.
IMG_20171027_222420.jpg
IMG_20171027_222530.jpg
IMG_20171027_220608.jpg
IMG_20171027_222136.jpg
Ook groeit de kolonie natuurlijk stevig door. Veel broed ligt bovenop de schimmel, tegen het glas. Waarschijnlijk omdat warme lucht naar boven stijgt :ugeek:
IMG_20171026_135301.jpg
vragen of opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Even een korte update:

De kolonie heeft nu toegang tot 2 cilinders van 6 liter. Ik heb als doel deze 2 cilinders in februari vol te hebben met schimmel, zodat ik ze dan een 3e cilinder kan aanbieden (dan is het namelijk een jaar geleden dat ik de gyne heb ontvangen :) )

Hieronder 3 (snel gemaakte) foto's, om een beeld te geven van de groei:

vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Goedemiddag allemaal,

Het is ondertussen een jaar geleden dat ik de gyne van deze kolonie heb mogen ontvangen. Nu heeft ze een kolonie, welke 2 cilinders van 6L hebben volgebouwd met schimmel. Ik vind het tijd worden om ze een meer permanent nest te geven, waarin ze hopelijk nog jaren kunnen blijven. In de komende weken zal ik in deze blog het bouwproces van dit nest zo goed mogelijk weergeven. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.

Mijn doel is om een strak nest te gaan maken, wat niet direct in het oog valt. Een beetje stijlvol/onopvallend, zodat hij later bijvoorbeeld ook in een woonkamer kan komen te staan zonder dat de hele kamer direct om mieren draait.

In eerste instantie zal het nest bestaan uit 2 bakken, en 1 afvalbak. Ook wil ik een verwarmde buitenwereld, waarschijnlijk nog tot na de volgende winter. Met het huidige ontwerp kunnen er in totaal 5 bakken van 12 liter komen als nest, en 1 bak als afvalbak. De buitenwereld zal er dan uiteindelijk bovenop komen, onverwarmd. Tussen de bakken komen PVC verbindingsstukken en acrylglazen buizen.
Mierenkast.jpg
De kast heb ik gekocht bij ikea. Van een aquarium winkel is een pakket onderweg met een heleboel verbindingsstukken, T-splitsingen en bochten. De resterende benodigdheden komen hopelijk volgende week uit Berlijn.



vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Afgelopen zaterdag kwam het pakket met de glazen bakken, en acrylglazen buizen al binnen (petje af voor DHL). Sinds zaterdag heb ik dan ook flink doorgewerkt om de kast af te maken. Ik hoop de mieren morgen te verhuizen. Ik hoef vandaag alleen nog maar wat gips te gieten in de buitenwereld, en alles een beetje schoonmaken.

Foto's van de kast volgen nog, hier even twee foto's van de gebruikte spullen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Door gebrek aan tijd ben ik er niet aan toegekomen om een mooi bouwverslag te maken, maar ik wil nu toch even wat foto's delen. Door het voeren van erg veel zaden en vruchten zitten beide bakken van 12 liter al weer vol. Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk nog altijd welkom.
IMG_20180226_163535.jpg
IMG_20180226_163621.jpg
IMG_20180311_154739.jpg
IMG_20180316_203134.jpg
IMG_20180316_203143.jpg
IMG_20180227_160000.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta laevigata (Merijn)

Bericht door Hertcerf »

Plaats reactie