Atta sexdens van Beffie

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Hallo allemaal,

Sinds 14 februari is voor mij een grote wens uitgekomen:
Ik ben sinds die dag de trotse eigenaar van een kleine kolonie Atta sexdens. Ik heb deze kolonie overgenomen van Jordi (Insectlover).

Ik heb van de vorige eigenaar de gehele set-up overgenomen. Deze bestaat uit een grote rechthoekige isothermodoos, een warmtekabel, ventilator, hydrokorrels, een thermostaat en een buitenwereld. De buitenwereld is op de foto's nog gevuld met zand en hydrokorrels, ik heb echter de gehele buitenwereld leeg geschept met een lepel. Onderstaand twee foto's van de set up en één van de schimmel met de koningin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij meteen opviel was en nog steeds is dat deze kolonie veel zinniger is qua aanvaarding van balderen dan mijn Acromyrmex kolonie. De vorige eigenaar heeft de mieren alleen maar Liguster- en bramenbladeren gegeven. Wellicht dat dit een reden is voor de geringe groei van de schimmel. Ik geef de mieren nu een paar rozenblaadjes en twee bloemetjes van een Forsythia te snijden. Ik merk per dag dat er steeds een beetje meer wordt gesneden :D

Ik twijfel nog een beetje of ik de mieren in deze set-up laat óf dat ik de kolonie in een nieuwe ferrero rocherbakje plaats en dit bakje weer in een grotere bak. De laatste bak fungeert dan als buitenwereld. Dit hetzelfde als hoe Mika zijn kolonie toen heeft gehuisvest...

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Hierbij even een woordelijke update:

De mieren nemen naast rozenblaadjes en bloemetje van de Forsythia ook bramenbladeren en stukjes appel. Het valt mij op dat van de soorten bladeren maar een aantal stukjes worden gesneden. Er blijft dus altijd een deel van de bladeren in de buitenwereld liggen.

Waar ik mij toch wel een beetje bezorgd om maak is de zeer geringe aangroei van de schimmel. Ik zie sinds het moment dat ik ze heb gekregen en nu wel een kleine groei, maar het blijft gering. Heeft iemand een idee wat hiervan de reden kan zijn? Zou ik de schimmel toch in een ander (schoner) bakje moeten herbergen? Ik ben benieuwd naar jullie advies!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Ode aan Tom:

In mijn vorige update vertelde ik jullie al dat de schimmel erg gering groeide. In de dagen die volgden nam de schimmel zelfs af. Op vrijdag 12 maart is Tom, van mierenforum, hier geweest om polshoogte te nemen. Hij constateerde, net als mij, dat de schimmel in slechte conditie was. Aangezien hij ook in het bezit is van een kolonie Atta sexdens wilde hij wel wat schimmel van zijn kolonie doneren. Zo geschiedde het ook op maandag 15 maart ook. Tom kwam hier en samen hebben we de laatste werkstertjes uit "zijn" schimmel gehaald. Toen dit klaar was hebben we de schimmel bij de kolonie gelegd.

Onderstaand twee filmpjes van de stukken/bollen schimmel die Tom doneerde. Het kleine stukje schimmel heeft mijn kolonie zelf geproduceerd:






Onderstaand filmpje is een filmpje van de schimmel na 6 dagen:



De schimmel groeit nu langzaam maar zeker! Ik heb ook nog foto's, deze plaats ik vandaag of morgen!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Hierbij de beloofde foto's:

Op foto 1 is te zien welke set-up ik nu heb. De mieren zitten in een bakje van ongeveer 20 bij 30 cm. Daarin heb ik een ferrero rocherbakje staan. Eeerst had ik op dat bakje een deksel, maar de mieren gingen schimmel maken op het deksel. De grote bak is ook nog verbonden met een buitenwereld. Ik geef de mieren vooral bladeren in het nestgedeelte:

Afbeelding

Op foto 2 en 3 is de nieuwe schimmel te zien. Deze schimmel heb ik gekregen van Tom. We hebben de schimmelbal in twee stukken gebroken. E;en deel in het ferrero rocherbakje (zonder deksel) het andere er naast. Het kleine stukje schimmel is de schimmel die de mieren op het dekseltje maakten:

Afbeelding

Afbeelding

Op foto 4 is de koningin beter te zien. Wat een groot, maar prachtig beestje:

Afbeelding

In de komende dagen ga ik de schimmel, die mooi gestaag bijgroeit, inspecteren op broed. Dan weer een verdere update!

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Ik heb de mieren de afgelopen dagen veel rust gegund. Iedere dag heb ik de mieren een paar rozenblaadjes gegeven. De schimmel is mooi gegroeid. Onderstaand een aantal foto's van de kolonie:

Als eerste een foto van de gehele schimmel:
Afbeelding

De onderkant van de schimmel is echt superwit!
Afbeelding

Hierbij een foto van de koningin:
Afbeelding

Onderstaand een viertal foto's van het aanbieden van een rozenblaadje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande4 foto's was het ook al ven te zien, er zijn een aantal broedkamers in de schimmel aanwezig! Fantastisch gezicht! :D

Afbeelding


Natuurlijk heb ik ook weer een paar filmpjes van deze geweldig interessante mierenkolonie gemaakt... ;)

Koningin op schimmel:


Aanbieden van een rozenblaadje:


De reis van het rozenblaadje over de schimmel:


Al met al gaat het dus een stuk beter met de kolonie. Ik moet aardig wat geduld hebben, maar dan heb je wel iets héél moois!
Tot de volgende keer...

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Hier weer een korte update van mijn kolonie Atta sexdens:

De groei van de schimmel gaat nog steeds mooi door. Ik geef de mieren nu wat meer bladeren, dezen worden mooi in de schimmel verwerkt. Hieronder een tweetal foto's en een filmpje:

Op de eerste foto is goed de groei van de schimmel te zien. In vergelijking met de foto's van de vorige post is goed het verschil in grootte te zien:

Afbeelding

Op de tweede foto zijn de werksters bezig om een blaadje op de schimmel te snijden en te verwerken. Verder zie je een stuk nieuwe schimmel, deze is wit met groen van kleur:

Afbeelding

Wanneer de kolonie een bepaalde grootte bereikt zullen er ook soldaten worden geboren. Ik ben erg benieuwd hoe groot deze soldaten zullen zijn. Helemaal als je onderstaand filmpje bekijkt. Dit is tot nu toe de grootste werkster die in de kolonie voorkomt. Zou een soldaat nóg groter zijn?




Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Kort, maar goed nieuws

Ik ben gister begonnen met het aanbieden van bladeren in de buitenwereld. Vanochtend gekeken en alle bladeren waren gesneden én naar de schimmel gebracht. Ik hoef dus niet meer de schimmel en haar bewoonsters te storen bij het aanbieden van bladeren. Ik kan nu de bladeren gewoon in de buitenwereld leggen!
Ohja, de schimmel groeit nu bijna tegen het deksel van het bakje aan. Groei gaat dus (erg) goed :D

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Sinds de laatste update is de schimmel verdubbeld; het gaat dus goed met deze kolonie. De schimmelgroei is niet zo explosief als bij mij kolonie Acromyrmex crassipinus, maar groeit wel gestaag aan.

Onderstaand een filmpje van de schimmel. Daarop is onder andere duidelijk te zien dat er nu ook al grotere werksters (soldaten?) zijn. Verder is de hoeveelheid broed ook goed waar te nemen:



Onder het motto van "geen woorden, maar beelden" onderstaand een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van een grotere werkster; zou dit al een soldaat zijn?

Afbeelding

Een impressie van het broed: Wel merkwaardig dat er zoveel broed op de schimmel ligt (!)

Afbeelding

Het enige probleem nu met deze kolonie is dat ik de mieren in deze set-up moeilijk kan bekijken. Ik ben dus aan het nadenken over een meer overzichtelijkere set-up...

Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Atta sexdens van Beffie

Bericht door Beffie »

Hierbij de beloofde foto's/filmpjes van de nieuwe setup:

Voor deze setup heb ik de beginsetup van mijn Acromyrmex kolonie gebruikt; bestaande uit een isothermodoos en twee buitenwerelden.

Afbeelding


Ander perspectief; bakje rechtsachter bevat mijn kolonie Pheidole pallidula

Afbeelding


Ook meteen even een filmpje gemaakt van de schimmel. Het is echt mooi om te zien hoe de koningin als een soort "aliën" op de schimmel loopt:




Tot zover lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Echter.....
Toen ik een paar uur na het overplaatsen van de schimmel weer even bij de mieren ging kijken, zat de koningin in de eerste buitenwereld; omringd door véél broed.
Ik heb toen een stukje gezonde schimmel bij haar neergelegd. Nu maar hopen dat de mieren van dit stukje weer een gezonde en grote schimmel gaan maken. Ze snijden weer langzaaam aan blaadjes en leggen die op het stukje schimmel. We wachten dus maar even af...

Onderstaand hoe de situatie op dit moment is:


Opmerkingen plaats je hier.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Plaats reactie