Atta sexdens (UneXisted)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Atta sexdens (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Op 15 april heb ik mijn kolonie Atta sexdens ontvangen. Toen ik de kolonie ontving was de schimmel afgebrokkeld tot kleine stukjes. De kolonie is ongeveer 100 werkster groot.

Ik heb de gezond uitziende stukjes schimmel in mijn setup geplaatst. De setup is geïnspireerd door de opstelling van Mika. Namelijk een isomodoos, een buffer van water, een ferrero rocher doos, ventilator en een grote plastic bak als buitenwereld. Als uitbraakpreventie gebruik ik PTFE. Voor de volledige werking van deze setup verwijs ik u door naar de blog van Mika. Enige verschil met de setup van Mika is dat ik gebruik maak van seramis als kleikorrels. Seramis is kleiner en hanteerbaar vergeleken met de traditionele kleikorrel en de werksters kunnen daardoor zelf hun nestconditie beter manipuleren.

De warmtemat staat afgesteld op 26 graden en de luchtvochtigheid in de buitenwereld is ongeveer 70-80%. In het ferrero rocher doosje is de luchtvochtigheid 80-99%.

Afbeelding
De setup zonder isomodoos, nog geen seramis in het ferro rocher doosje.

Afbeelding
De schimmel was volledig verbrokkelt tijdens aankomst.

Afbeelding
De gezond uitziende stukjes schimmel in mijn setup.

De werksters hebben met succes een nieuwe schimmelbal gemaakt. Vijf dagen na aankomst zag de schimmel er zo uit:


Op dit moment is de schimmel nog groter. Een kritisch punt is gepasseerd, want ik weet nu zeker dat de omstandigheden goed genoeg zijn om de schimmel te laten groeien. Daarnaast heb ik nu ook daadwerkelijk een goed groeiende schimmel. Ik was bij aankomst bang dat ze de schimmel niet zouden laten aangroeien.

Afbeelding
De grootte van de schimmel op dit moment.

Het is interessant om te zien dat de werksters de kleikorrels rondom de schimmel hebben weggehaald. Waarschijnlijk hebben ze de schimmel het liefst op een zo droog mogelijke ondergrond. Hieronder zie je dat de werksters de kleikorrels hebben gebruikt om de opening van het nest te verkleinen.
Afbeelding

Als voeding geef ik ze bladeren van bramenplanten, bladeren van paardenbloemen en een mix van fruitmuesli. Daarnaast houden ze ook van suikerwater:


Ik hoop dat ik hier een mooie grote kolonie uit kan laten groeien. Ik heb geluk gehad dat de schimmel in zijn geheel niet is vergaan tijdens de verzending.

Vragen en opmerkingen gaarne hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Atta sexdens (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De schimmel is flink gegroeid. Hij is ongeveer 2 keer zo groot als de vorige update. Er zijn de laatste tijd wel opvallend veel grote werksters gestorven. Ik merkte laatst op dat in mijn piepschuim doos helemaal geen lucht in of uit kan. Misschien dat dit iets te maken heeft met de dood van de werksters. Op dit moment houd ik ze zonder de piepschuim deksel.

Plaats reactie