Atta cephalotes (bicolor)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Joop
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 juli 2013
Locatie: Uithoorn
Gender:
Leeftijd: 53

Atta cephalotes (bicolor)

Bericht door Joop »

Hier de start van mijn blog over mijn kolonie Atta cephalotes bicolor.
Ik heb al eerder Atta gehouden maar dit is een tijd geleden. De oude kolonie is 15 jaar geworden.

Dit keer gaat het om een formicarium dat nu nog klein is maar er is alle ruimte voor uitbreiding.

De cilinders lijken op die van de antstore maar door mijn werk heb ik de cilinders zelf kunnen maken. De koppelingen komen uit Engeland. ( achteraf was het makkelijker geweest om de cilinders bij antstore te kopen.)
De drie cilinders zijn met elkaar verbonden. Twee cilinders hebben een deksel en 1cilinder is geopend.vanuit dempen cilinder gaat een liaan naar de open bak.
De kast wordt door een heatpannel en een controlepannel verwarmd. De luchtvochtigheid wordt gemeten door een digitale meter.
De middelste cilinder is voor 5 cm gevuld met perliet.
De temperatuur is 26,7 graden en luchtvochtigheid 95%.
Buiten het nest is het 26 graden en de luchtvochtigheid 70%.

Er is in de toekomst plaats voor 30 cilinders.

De mieren ( koningin met ongeveer 200 werksters en 1 soldaat en schimmel ) zijn vorige week binnen gekomen.
Ik heb de kolonie in de middelste cilinder geplaatst.

De eerste paar dagen is de schimmel gegroeid en heeft een deel van de werksters een holte in het perliet gemaakt. In deze holte groeit ook de schimmel zeer snel. Ik verwachte dat de koningin naar deze holte verplaatst zou worden maar dit isniet gebeurt.

Een paar dagen later is de schimmel inclusief koningin naar de andere cilinder verplaatst. Hier zit geen perliet in maar is de luchtvochtigheid en temperatuur het zelfde.
Door deze vrijwillige verhuizing is het schimmel wel in volume afgenomen.

De mieren krijgen bramenbladeren en rozen te eten. Ook krijgen ze appel als bijvoeding.
Vooral de rozenbloembladeren worden goed aangenomen.

Ik zal later deze week een aantal foto's nemen.
Joop
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 juli 2013
Locatie: Uithoorn
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Atta cephalotes (bicolor)

Bericht door Joop »

Afbeelding

Afbeelding
Joop
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 juli 2013
Locatie: Uithoorn
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Atta cephalotes (bicolor)

Bericht door Joop »

10 sep 2013.

De kolonie groeit erg snel ! Ik geef ze nu broodboom bladeren en daar gaan ze zeer goed op. Er is veel jongbroed . De ingang naar het nest hebben de mieren verkleind met de perliet. Maar bij grote bladeren wordt de opening weer groter.
Ik merk dat ze zeer gevoelig zijn voor temp schommelingen. Bij een halve graad verlaging ( van 26,5 naar 26)gaat de activiteit bijna naar nul.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta cephalotes (bicolor)

Bericht door GvG »

Hoi Joop,

Ik vind het zeer interessant om te lezen. Ik heb wel een opmerking, maar die kan ik nergens kwijt. Kan je een topic maken in het forum "vragen en opmerkingen bij blogs"?

Mijn opmerking is: zou je de foto's om kunnen draaien? Mijn monitor is zo zwaar! :D Volgens mij heb je een heel interessante set-up, maar ik kan me er moeilijk een beeld van vormen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta cephalotes (bicolor)

Bericht door GvG »

Kijk eens wat ik tegenkwam op youtube!

Plaats reactie