Atta Cephalotes

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Atta Cephalotes

Bericht door Hertcerf »

Jaja, het is zover: ik krijg binnenkort mijn eerste bladsnijders binnen :D

In dit eerste berichtje vertel ik even over mijn setup zodat er eventueel commentaar op kan komen.

setup:

Isothermo doos van ong 40 bij 60 bij 25 met een deksel, deze deksel is naar voren toe gericht.

In de doos staat een fles met hierin een verwarming: eerst was ik van plan een warmte matje en waterbuffer te gebruiken, maar omdat dat zoveel ruimte in beslag zou nemen probeerde ik dit eerst (en het werkt ;))
De verwarming staat al 2 weken aan op 27 graden en in de gehele doos word het zo warm(gecheckt d.m.v. 3 thermometers op verschillende plekken), maar omdat dit wel enige tijd kost, en ik wel van plan ben de deksel dagelijks te openen, denk ik dat ik de verwarming op 28 ga zetten en dan de mieren keuze geef tussen 3 bakken: een tegen de fles aan; een in het midden; en een aan de andere kant van de fles(verweg dus).. zo kiezen ze zelf de beste tempratuur

Deze bakken zijn met elkaar in verbinding en met 2 bakken buiten de iso. doos d.m.v. acrylglazen buizen.

In de bakken buiten geef ik ze planten en ik hoop dat ze ook hier hun afval gaan deponeren.


de 3 nestbakjes zijn trouwens voorzien van kleikorrels/steentjes en wat wit zand. hiermee kunnen ze zelf de vochtigheid/luchtstroom goed controleren. op de bodem van de bakjes zit ook een injectienaald zodat ik de steentjes/korrels vochtig kan houden..


nu ik alles nalees zie ik dat het niet helemaal duidelijk is :lol: ...
morgen plaats ik wel wat fotos en een vragen/opmerkingen blog....


mvg,
Merijn


ps: ik weet dat fluweelboom giftig is voor de schimmel: is er nog meer giftig???
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes

Bericht door Hertcerf »

Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes

Bericht door Hertcerf »

gister zijn ze verstuurt, daarnet aangekomen :D
alleen jammer dat ik school heb tot 3u, dus heb ze nog geeneens gezien.. school duurt lang vandaag :roll:

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes

Bericht door Hertcerf »

wowww, super blij: de gyne is reusachtig en loopt vrolijk over de schimmel(de schimmel is trouwens zo groot als een halve tennisbal). ik had 50 werksters bestelt en heb er minstens 200 ontvangen.
Het enige wat ik momenteel zorgwekkend vind is het feit dat ze geen blaadjes snijden :|

Ik heb ze o.a.: roos, rozenbladeren, tomatenplant-blaadjes, wilg, esdoorn, beuk en afrikaantjes aangeboden..
nest temperatuur is 24oC en de buitenwereld is zo'n 25oC
2013-10-09 18.35.53.jpg
als iemand weet hoe ik ze actiever kan krijgen, of weet/zegt dat het gewoon een queeste van geduld is: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318

ps: ik krijg binnenkort een fototoestel binnen, dan kan ik betere fotos maken ;)
mobiele kwaliteit is wel erg slecht :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes

Bericht door Hertcerf »

ze zijn begonnen met snijden :D

Ik had vrijdag met de antstore gebeld, en zei zeiden dat het niet raar is al ze 3-4 dagen niet eten na een reis..
Ik vond het spannend maar ik heb er nu weer vertrouwen in..

Ze krijgen enkel braambladeren te eten op advies van de antstore (vooral de jongere scheuten van de bramenstruik).

er is wel veel schimmel verloren gegaan, maar de schimmel die over is is wel van goede kwaliteit.
pilz-unbrauchbar_1696_3.jpg
volgende week ga ik ze ook appelschilletjes geven ter afwisseling (en thats it, niet weer 10 soorten blaadjes op advies van mika :) )

fotos komen nog :?

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes

Bericht door Hertcerf »

Er is sinds de vorige update veel gebeurt: de "moederschimmel" werd niet goed verzorgd. De mieren waren weliswaar blaadjes aan het knippen maar deze gooiden ze bovenop de schimmel zonder het fijn te malen o.i.d.
Toen het einde naarbij was heb ik bij de antstore een nieuw blokje schimmel gekocht van 1 bij 1 cm, deze is vorge week vrijdag aangekomen..

Nadat het enkel bergafwaarts ging, kwam er door deze nieuwe schimmel een hele andere draai aan.
De mieren knipten: en begonnen de nieuwe schimmel te voederen.
Binnen 24 uur was de schimmel 2 bij 2 cm

en zo is de schimmel nu: (ter vergelijking: dat bruine monster is de koningin van 3 cm)\
2013-10-24 08.51.17.jpg
:D

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes

Bericht door Hertcerf »

En hoera : er is lekker veel broed :D
Schimmel is stabiel; er komt netzoveel bij als dat op de bodem afsterft/"op" is..
Ik verwacht dat zodra er een nieuwe lading werksters komt deschimmel weer lekker gaat groeien.
De pop fase ontbreekt nog(toen de schimmel stierf, stierf al het broed ook)

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta cephalotes

Bericht door Hertcerf »

Momenteel 3 atta kolonies aan het verzorgen, morgen hopelijk wat fotos van de mieren (niet zozeer de kolonie van deze blog)

Deze kolonie doet het trouwens wel, maar niet goed. Het gaat allemaal erg langzaam terwijl de omstandigheden goed zijn. Ze snijden dagelijks, maar dit in kleine porties. Achja, we zullen zien wat de tijd ons brengt. Ik geef ze dagelijks verse braambladeren en soms appel, havermout en roos ter afwisseling. Binnenkort eens bio peterselie en hibiscus blad proberen.

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Atta Cephalotes

Bericht door Hertcerf »

Een foto waar ik trots op ben, kijk haar eens mooi zitten...
**niet de originele kolonie van deze blog, wel zelf gemaakt/zelf in huis**

Vragen, opmerkingen en tips: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7318
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hertcerf op 29 dec 2013, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie