Atta sexdens (GvG)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Hier is, zoals beloofd, het eerste deel van mijn blog over mijn Atta sexdens kolonie. Ik weet niet hoe trouw ik ga zijn met het updaten, of hoe ik het het chronologisch ga aanpakken. Ik heb deze kolonie al bijna een jaar, dus ik heb wat in te halen. Nu mijn Oecophylla smaragdina blog ten einde is, en Hertcerf allemaal mooie foto's plaatst van zijn Atta's, kan ik het niet langer uitstellen.

Ik heb Atta spp. uitvoerig bekeken in Peru, en ik heb ook wat onderzoekjes met ze uitgevoerd tijdens mijn studie. Iedereen die ze ooit in het wild gezien heeft zal moeten toegeven wat een indrukwekkende diersoort dit is. Sinds ik begin met mierenhouden (nog niet zo heel lang geleden) fantaseer ik over het houden van de Atta kolonie. Dagelijks sta ik naar ze te kijken en elke keer weer vind ik ze even indrukwekkend.

Tijdens de terugreis na mijn zomervakantie in Italië ben ik op bezoek gegaan bij Gerhard Kalytta, om persoonlijk een Atta sexdens kolonie op te halen. Ik had voor dat doel spullen meegenomen zodat ik de kolonie warm en veilig kon vervoeren. Dat lukte, want thuis aangekomen begonnen ze gelijk te snijden alsof er niets gebeurd was.

Inmiddels is de opstelling waarin ze zitten een paar keer ingrijpend veranderd, ik zal in de volgende updates foto's plaatsen van de vorige opstellingen. Dit is hoe de opstelling er nu uitziet.





V&O
Laatst gewijzigd door GvG op 04 jun 2015, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door Benno »

De blog waar we allemaal op zaten te wachten natuurlijk ;-)

Ziet er heel gaaf uit, en volgens mij hebben ze het erg goed aan de activiteit te zien.
Heb je veel moeite gehad om de juiste voeding te vinden?
Is het nest bij jou verduisterd?

Ik snap in ieder geval dat dit je droom is en dat je er elke dag wel naar kunt kijken!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik was vergeten een V&O te openen. Ik beantwoord je vragen aldaar, Benno.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik heb vandaag mijn allereerste time-lapse video gemaakt. Ik heb nog heel wat te leren op het gebied van scherpte, interval en snelheid, maar ik wilde hem toch delen:



Ik heb vandaag trouwens voor het eerst in maanden weer de gyne gezien, ze zag er gezond uit. Ik heb haar geprobeerd te fotograferen, maar dat is niet gelukt, sorry. Mijn setup is niet geschikt voor het maken van foto's, zonder de hele setup te openen. Ik hoop binnenkort een goede camera met macrolens (of macrofunctie) aan te schaffen.

V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Het wordt al beter!



V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

De kolonie heeft de warmte goed doorstaan. Temperaturen boven de 30 graden zijn schadelijk voor de schimmel, dus het was even spannend. Op mijn zolder kwam de temperatuur steeds dichter bij de 30 graden, dus ik heb de gehele set-up verplaatst naar een slaapkamer (deze wordt gebruikt als speelkamer door mijn zoontjes), waar het zeker 2 graden koeler blijft dan op de zolder.
Ik ben een weekje weg geweest en tijdens die week heeft een vriend van mij (ook bioloog, met een voorliefde voor entomologie) voor de mieren gezorgd. Ik ben erg blij met zijn hulp. Hij woont in de buurt, hij had tijd, maar veel belangrijker: Hij zag de grote uitbraak (100en mieren, zelfs beneden in de keuken) als een uitdaging, en belde me lachend op om verslag te doen. Ons buurmeisje zorgde voor de katten en die had ik best kunnen vragen om af en toe een paar blaadjes bij de mieren te gooien, maar voor dit soort onvoorziene situaties heb je iemand nodig die een affiniteit heeft voor insecten en kan improviseren. Ik heb hem telefonisch verteld waar de PTFE lag, en hoe hij het kon gebruiken. Met CD-hoesjes behandeld met PTFE en een handstofzuiger heeft hij de uitbraak een halt toe kunnen roepen.

Inmiddels heb ik de set-up van een overhangende rand voorzien, die aan de onderzijde behandeld is met PTFE (ook wel "plafluon" genoemd). Dit werkt vooralsnog erg goed.
Ik heb een nieuwe camera, dus de foto's worden wat beter. Ik ben nog aan het oefenen, het kan nog een stuk mooier. Vooral foto's maken van het broednest is erg moeilijk. Zodra dat lukt zal ik die plaatsen en uitleggen hoe ik de huisvesting regel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: de foto's komen beter tot hun recht via deze link, dan kun je inzoomen.
V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Deel 1.

Ik heb enige tijd geleden mijn Atta-setup een beetje verbouwd, en daar heb ik wat foto's van gemaakt. Het geheel staat al enige tijd in mijn "mierenkamer", een slaapkamer die vrijkwam toen wij ons bed naar zolder verhuisden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Ik vermoedde dat er iets niet helemaal goed ging bij de Atta's, omdat de dode mieren wél op de afvalhoop gegooid werden, maar het afval van de schimmel niet. Ik was bang dat dat ergens in het nest achterbleef. Ik besloot dus het nest te openen en het probleem op te zoeken. Daarnaast kon ik dan een hoognodige uitbreiding van de nestruimte bijplaatsen.

Ik heb een paar goede handschoenen gepakt:
Afbeelding

En de nieuwe nestkamer klaargemaakt. Dit is een "tupperware" bakje van ruim 1 liter met een laagje gips, gekleurd met oker. In de zijkant heb ik een gat van 16 mm geboord, als ingang. In de bovenkant heb ik een gat van 25 mm geboord, en afgedekt met gaas. Dit dient als ventilatie.
Afbeelding

Wordt vervolgd.

V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Een filmpje tussendoor. Het vervolg van de bovenstaande update komt eraan. Echt! :)

Niet vergeten op HD te zetten!
Edit: V&O
Laatst gewijzigd door GvG op 21 dec 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door Kegge »

ik zou hier uren naar kunnen kijken. Het gaat nooit vervelen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik ook! Ik moet mezelf ook echt inhouden om dat niet te doen. Anders krijg ik niets gedaan op een dag!
Edit: V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ok, belofte maakt schuld.

Even oppakken waar ik gebleven was. Het broednest bestond uit verschillende nestkamers, losse "Tupperware" bakjes. Deze had ik onderling verbonden met stukjes transparante slang. Omdat de mieren deze steeds vaker kapot knaagden, met ontsnappingen tot gevolg, besloot ik de stukje slang te verwijderen. De nestbakjes stonden in een klein glazen bakje, dat op zijn beurt in een grotere glazen bak stond. Door het kleine bakje goed af te sluiten kon ik ontsnappingen veel beter tegenhouden. De mieren konden binnen in de kleine glazen bak zelf hun weg vinden tussen de verschillende nestkamers. Dit werkte prima, tot ik merkte dat de afvalhoop in de buitenwereld niet meer groeide. Voorheen, toen de nestkamers nog verbonden waren met stukjes slang, werd al het afval naar buiten gebracht. Zoals ik hierboven al beschreef vermoedde ik dat het afval in de kleine glazen bak achterbleef. Nadere inspectie wees snel uit dat dat klopte.


Afbeelding

Op de onderstaande foto zie je op de bodem al de afvalhoop:
Afbeelding

Hier nog duidelijker:
Afbeelding

Het broed wordt duidelijk op de warmste plek gelegd, dicht bij één van de warmtematjes.
Afbeelding

Na het verwijderen van de nestkamers wordt duidelijk hoeveel afval zich opgehoopt heeft. Het geheel verspreidt een geur van verrotting, zwavel en ammoniak.
Afbeelding

De nestkamers zolang weggezet in een bak met PTFE op de wanden.
Afbeelding

De binnenbak schoongemaakt en voorzien van schone kleikorrels tegen vochtophopingen.
Afbeelding

Voor als je je afvroeg waarom ik handschoenen nodig vond, hier een foto van de schade veroozaakt in een kort moment dat ik de handschoenen even uitdeed om de bak netjes af te sluiten:
Afbeelding

De nestkamers weer netjes op hun plek, plus een nieuwe lege nestkamer. Het buisje aan de bovenzijde leidt naar de buitenwereld.
Afbeelding

Het geheel teruggezet in de grotere bak.
Afbeelding

Transparante slang, als verbinding naar de buitenwereld.
Afbeelding

Warmtematjes, ventilator en thermostaat geïnstalleerd.
Afbeelding

En klaar.
Afbeelding

Hoewel, ondanks het grondig stofzuigen vond ik nog twee dagen lang Atta werksters die op de vloer rondliepen. Gelukkig heb ik een mierenkamer met een goed sluitende deur.
Afbeelding

Natuurlijk lag het voor de hand dat het afval zich wéér zou ophopen, en dat opnieuw schoonmaken nodig zou zijn. Bovendien zou het nodig zijn om een nieuwe opstelling te gaan gebruiken zodat ik niet wekelijks de boel zou moeten openmaken. Inmiddels heb ik de opstelling ingrijpend veranderd, daarover meer in de volgende update.

V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik heb onlangs weer geknutseld aan mijn Atta setup. Ik had al eerder alle schimmeltuinen overgeplaatst naar "bussen" van hard plastic. De deksels heb ik gevuld met gips en fungeren als bodem. De containers zijn onderling verbonden met buizen, eveneens van hard plastic.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu waren de containers vol en was het tijd voor een uitbreiding. Ook was het tijd voor een groter aquarium. Het geheel paste maar net en de hoognodige uitbreiding paste niet zonder de koppelingen gevaarlijk onder druk te zetten. De foto's zijn van de opstelling met de uitbreiding, in het grotere aquarium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

De setup bleek weer niet ideaal. Ik had een dikke plastic buis uit een waterpistool gesloopt, en daar met mijn lijmpistool dunnere plastic reageerbuisjes, waar ik de bodem had afgezaagd, aan gemonteerd. Deze verbinding bleken te zwak. Als ik de buitenwereld iets verschoof, of een nestkamer afkoppelde, kwamen de verbindingen van (andere) kamers onder spanning te staan waardoor de lijmverbinding losser ging zitten. Dit had vlak voor de mijn vakantie naar Costa Rica een grote ontsnapping tot gevolg. De nieuwste kamer werd als afvalkamer gebruikt. Deze moest dus af en toe geleegd worden. Dat heb ik de dag voor vertrek nog gedaan. De volgende ochtend bleek dat ik een koppeling losgetrokken had, de Atta werksters liepen door mijn hele mierenkamer. Normaal gesproken niet een heel groot probleem, maar ik had een half ujr om het op te lossen voordat we zouden vertrekken naar het vliegveld. Een vriend van mij zou op de mieren passen, en dit was geen fijne manier om de mieren achter te laten en ze over te dragen aan mijn vriend.

Ik had al langer het idee om wat meer geld in de set-up te investeren om het wat stabieler, veiliger en betrouwbaarder te maken. Dit voorval versterkte dat idee. Daarnaast heb ik de kolonie nu ruim 2 jaar en ze begint behoorlijk groot te worden, dus het wordt wel tijd dat ik het wat serieuzer aanpak. Het gepruts met losse buisjes en kartonnen dozen moet maar afgelopen zijn.

Ik heb materiaal besteld, heb wat tekeningen gemaakt en ben aan het knutselen geslagen.
20160923_201000.jpg
20161002_223405.jpg
20160928_203328.jpg
Ik ga de nestkamers in de stellagekast monteren, en deze afdekken met MDF-platen.
Ik heb genoeg buizen besteld om een mooi gangenstelsel langs de muren en de plafonds te maken. Een mooi project voor de winter.

V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik wilde een update doen zodra ik de buitenwereld wat had opgeruimd, maar dat komt er al een tijdje niet van. Nu Anthousiasteling zich aan het voorbereiden is voor een Atta kolonie doe ik het maar even zonder opruimen. Vergeef me dus de rommelige buitenwereld.

Vooral foto's, ik denk dat het voor zich spreekt. Als jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Rechts de bak waar ik ze bladeren in aanbied, links dumpen ze het afval.
Afbeelding

De Forsythia bloeit weer, mooie gele bloemetjes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je hoe het deel van het buisje dat ín de nestkamer zit, bijna weggevreten is. Het duurt niet lang meer voordat dit een probleem veroorzaakt.
Afbeelding
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Ik heb de foto's aangepast, waardoor ze nu (als het goed is) wel zichtbaar zijn.

V&O
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Omdat ik weinig met het koningshuis heb, en nog minder met mensenmassa's, had ik vandaag het rijk alleen en kon ik lekker knutselen. Iets wat ik in de winter al had willen doen.
20170427_131410.jpg
20170427_140824.jpg
20170427_144247.jpg
IMG-20170427-WA0010.jpeg
V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Klaar!
20170428_125420.jpg
20170428_135712.jpg
20170428_135746.jpg
20170428_135840.jpg
20170428_125448.jpg
Edit: ik heb foto's gemaakt en geplaatst met mijn smartphone. Het lukt me niet om de foto's te draaien. Binnenkort maar even proberen met de PC.

V&O
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Atta sexdens (GvG)

Bericht door GvG »

Filmpje!
Plaats reactie