Atta sexdens (Mika)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Atta sexdens (Mika)

Bericht door Mika »

Hier volgt het verslag van mijn kolonie Atta sexdens, die ik sinds 03-01-09 in mijn bezit heb.

Atta soorten zijn de meest ontwikkelde bladsnijdermieren ter wereld: ze hebben zich alleen ontwikkeld in het zuidelijke gedeelte van de Amerika's. De werksters van deze soort knippen bladeren van de bomen, die ze bewerken en voederen aan een symbiotische schimmel. De schimmel voedt zich met de blaadjes, en er komen na 5 dagen verdikkingen op de schimmeldraden: deze verdikkingen worden geoogst door de kleinste werksters en vormen de voornaamste voedselbron voor de gehele kolonie. Dit is een extreme vorm van symbiose, en eigenlijk ook de eerste vorm van landbouw op de planeet: dit betekent dat mieren al miljoenen jaren voor de mens aan landbouw deden.

Er is zoveel informatie te vinden over Atta, dat het te ver zou leiden in deze blog: ik zal nog wel eens een apart informatietopic over Atta maken. Zaken die rechtstreeks met het houden van de soort te maken hebben, zal ik wel hier in deze blog plaatsen.

De grootste moeilijkheid bij het houden van Atta is niet de mieren, maar wel de schimmel in leven te houden. De mieren verdragen temperaturen van 0°C tot 35°C. Bij extreme koude verstijven ze, maar zolang de temperatuur niet onder 0°C gezakt is, kunnen ze nog weer tot leven komen: de schimmel verdraagt zeer slecht temperaturen onder 20°C of boven 30°C, en er is een optimum tussen 25°C en 27°C. De luchtvochtigheid voor de schimmel is best zo hoog mogelijk. Mieren verdragen zeer goed drogere lucht.

Om die reden kan een zulke kolonie niet per post verstuurd worden. De schimmel sterft vrijwel altijd, is het niet tijdens het transport, dan toch nog erna. Ik ben de kolonie dan ook zelf gaan ophalen. Bij aankoop was de kolonie met schimmel ondergebracht in een plastic doos, met de schimmel onder een glazen jampotje. Ik wilde die schimmel onmiddellijk wat meer ruimte geven, dus heb ik een nieuw groter onderkomen voorzien: het gaat simpelweg om een ferrero Rocher doosje. Ik heb een ingang uitgesneden uit het doosje, en een luchtopening gemaakt ik het deksel. Daar heb ik een fijnmetalen gaasje in vastgesmolten.

Het overplaatsen van de schimmel was redelijk lastig; de schimmel heeft ongeveer de textruur en stevigheid van een vod: er kan aan getrokken worden, maar niet op geduwd: de schimmel vastnemen gaat niet, want dan plooit die gewoon uit je vingers.

Deze mieren doen aan zeer intensieve landbouw en kunnen zelf de luchtvochtigheid prima regelen, door het openen of sluiten van tunnels. Initieel genereert de schimmel weinig vochtigheid, dus moeten ze vochtverlies beperken: in de vrije natuur worden jonge kolonies gekenmerkt door een hoge schoorsteen, die later weer verdwijnt. Dit kan te maken hebben met vochtregulatie, of verhinderen dat predatoren (vooral andere mierensoorten) de jonge kolonie vinden.

De hele kolonie heeft ook een buitenwereld. Als ontsnappingspreventie heb ik al fluon en talk geprobeerd, en beide werken nog uitstekend bij een kolonie van deze grootte. Het geheel staat in een isomo doos, die verwarmd wordt door een 14 Watt warmtematje, met een thermostaat op 26°C. Als bijkomende warmteregulator staat er een bak water tussen het warmtematje en de kolonie; bij het openen van de isolatiedoos daalt de temperatuur snel, maar na het sluiten stijgt ze weer even snel naar haar oorspronkelijke waarde. In een andere doos gebruik ik terrasstenen met dezelfde functie.

Afbeelding

In het plastic doosje heb ik wat fijn wit zand gedaan, dat mee de vochtigheid kan reguleren. Ik had de mogelijkheid voorzien dat de mieren het gaasje dicht zouden plakken met zand, en dat hebben ze ook onmiddellijk gedaan:

Afbeelding

Na opening hebben we een goed overzicht van de kolonie: je ziet goed de hoeveelheid wit zand, de schimmeltuin, de koningin en hun reserve aan bladstukken. Ik heb de kolonie in hun buitenwereld met fluon geplaatst voor de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In zijaanzicht zie je ruwweg drie niveaus in de schimmel, met verschillende kleuren. Onderaan is er een bruin gedeelte; dat was nog groter toen ik de kolonie kocht: dit is afgestorven schimmel: door schokken tijdens het transport is er een groot gedeeltje van losgekomen, en dat werd de eerste dagen afgevoerd. Daarboven is er een wit gedeelte, dat volledig bestaat uit gezond groeiende schimmel, die continue geoogst kan worden: de wanden van de kamers zijn zeer dik. Waarschijnlijk wordt hier vooral bijgebouwd aan de dikte van de wand. Het grijze gedeelte is recent bijgebouwd: er was reeds een klein beetje van aanwezig, maar dat is nu enorm toegenomen.

De bovenste randen verkleuren zwart: dat is waarschijnlijk uitgedroogd fijngekauwd blad. Nieuwe blaadjes worden aangebouwd, en dan bezet met stukjes schimmel die afgebroken worden op andere plaatsen. de schimmel wordt als het ware uitgezaaid over het nieuw aangebouwde gedeelte. Afhankelijk van de activiteit ziet nieuwe schimmel grijs, zwart of groen, als er veel blaadjes zijn toegevoegd.

Afbeelding

Dit is dus het nieuw bijgeouwde gedeelte:

Afbeelding

Op deze foto zie je goed het werk van de mieren: elk klein wit puntje is een stukje schimmel dat op die plaats geplant is geweest: ze zijn waarschijnlijk al wat gegroeid. Op termijn groeien ze helemaal tegen elkaar, dan is de hele wand wit gekleurd. Na 5 dagen produceren deze schimmeldraden nieuwe verdikkingen.

Afbeelding

Een beeldje met de koningin en een nieuw aangelegde broedkamer. Het is redelijk moeilijk om deze dieren te fotograferen: de broedkamers bevinden zich in diepe kamers, waarvan de wanden nooit goed kunnen getoond worden op foto.

Afbeelding

Een vergroting van dezelfde foto: je ziet werksters poppen verzorgen: ook de fijne schimmeldraden zijn goed zichtbaar.

Afbeelding

De koningin is gigantisch in vergelijking met de kleinere werkstertjes: er zijn nog wel kleinere werkstertjes aanwezig in de kolonie.

Afbeelding

Onderaan deze foto verwerken enkele werksters een stukje slasteel.

Afbeelding

Verder nog enkele foto's met broedzorg: kijk ook naar de fijne schimmeldraden, die overal aanwezig zijn. De werksters hebben 6 stekels op de thorax, waarvan de naam sexdens afkomstig is. Op de kop staan er ook nog verschillende stekels. Deze mier is dus extreem bewapend: de kaken zijn extreem scherp, en ze glijden gewoon door het blad. Als een dergelijke kolonie volgroeid is heeft ze geen natuurlijke vijanden meer: de werksters staan natuurlijk wel bloot aan parasieten, en ook de schimmel moet steeds beschermd worden tegen andere parasitaire schimmels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog enkele opmerkingen en observaties die ik gedaan heb: Social carrying is zeer amusant om te zien bij deze soort. Hoewel alle werksters nu aanwezig nog maar de kleinste vormen zijn in het totale spectrum dat de kolonie ooit zal hebben, is er al een zeer groot grootteverschil tussen de kleinste en grootste mieren. De kleinste werksters zijn diegene die het nauwste verbonden zijn met het onder houden van de schimmeltuin: zij wieden en plukken, en kunnen door de kleinste openingen om de schimmel te verzorgen: in principe komen ze niet buiten de schimmeltuin: als ze toch toevallig verdwalen, worden ze gewoon tussen thorax en abdomen vastgegrepen door een werkster die 20 keer zwaarder is, en ze plooien als respons hun lichaam in een 'pophouding'.

De werksters leven in de vrije natuur ook van alle vloeistoffen die ze kunnen vinden: suikerwater en mijn eigen hongindauwsurrogaat worden gretig opgenomen: dit kan de kolonie energie verschaffen, en schimmel sparen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Als ik vergelijk met een week geleden, is de hele schimmel gigantisch gegroeid: de grijze structuur is nu 4-5 keer zo groot als de witte structuur. Op de foto kan je nog zien dat ze een grijze spits op een witte basis gebouwd hadden, nu waaiert de schimmel van alle kanten uit naar boven: ze hebben de bovenkant van het plastic doosje al bereikt, daar is de schimmel ook al enkele cm breed.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik kon het toch niet laten om foto's te nemen:

Pas op foto zie je pas echt hoe gigantisch die structuur gegroeid is! Hij is zeker verdubbeld tegenover de vorige keer, al moet opgemerkt worden, dan de nieuwere structuur veel minder dik is van wand. Het nieuwe gedeelte neemt wel al veel meer plaats in dan het oude gedeelte. Als de schimmel nog 2 keer verdubbeld, is er geen plaats meer in dat plastic doosje!

Afbeelding

De koningin zit nog steeds graag op de grens tussen oud en nieuw, en blijft met de kop diep weggedoken in de structuur. Nochtans ziet die kop er ook schitterend uit!

Afbeelding


Afbeelding

Hier zie je ook weer mooi de enorme aangroei, en het verschil in kleur tussen oude en nieuwe schimmel.

Afbeelding

Foto's van de kleinste werkstertjes. Je ziet goed dat de grootte van de doorns ook onderhevig is aan allometrie: op de kop zijn er bij die kleintjes bijna geen doorns aanwezig, en op het borststuk zijn ze ook veel kleiner in verhouding:

Afbeelding

Op deze foto ben ik er toch in geslaagd om verschillende werksters goed in beeld te krijgen. Ik weet niet of die witte brokjes (zichtbaar op de laatste 2 foto's) inderdaad het voedsel zijn, waarvan de mieren leven:

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De nieuwe schimmel is nu ongeveer 10 keer groter in structuur dan de oude schimmel. Voor deze nieuwe aanleg hebben de werkster 11 dagen gehad. Ze leggen het nieuwe gedeelte vooral bovenaan aan. Mogelijkerwijze is het zeer moeilijk om groei toe te laten bovenop oudere schimmel. De nieuwe schimmel ziet nog altijd zeer grijs, en is nog helemaal niet wit geworden zoals de oudere. Bovenaan is de schimmel 6 cm breed tegen het deksel, terwijl de oorspronkelijke schimmel 3 cm breed was onderaan. Larven zie ik echter niet zoveel, er zijn wel heel veel werksters uitgekomen de laatste tijd.

Sla nemen ze niet graag aan, tot nu toe geeft Hibiscus het beste resultaat.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De aangroei is echt overweldigend: dag na dag is de vooruitgang merkbaar. De schimmel is nu zo groot dat de koningin zich in een kamer kan verschuilen, tot mijn grote spijt: ik heb namelijk nog geen enkele foto van de kop kunnen nemen.

Er zijn 3 dode werksters, en ik weet de doodsoorzaak niet: normaal gezien zijn de werksters de 'sterkere' in deze complexe symbiose.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De schimmel blijft goed groeien: voor het eerst begint het grijze gedeelte wit te kleuren, en vormt er zich een echt wit tapijt.

Hij kan nu geen 4 keer meer groter worden in dat bakje. De snelheid waarmee dat kan gebeuren hangt af van de hoeveelheid blaadjes die ik kan of zal geven, en de snelheid waarmee die blaadjes verwerkt kunnen worden in de schimmel. Voor het verwerken zijn vooral de kleinere werkstervormen van belang, en voor het onderhouden van de schimmel de allerkleinste werkstervormen. Het heeft geen zin om een schimmel te kweken waarvoor je niet kan zorgen, dus ik neem aan dat dat in de vrije natuur ook niet gebeurt, en dat ze enkel schimmel bijbouwen waarvoor ze kunnen zorgen. Mieren worden ook door heel éénvoudige vuistregels geleid als het gaat over het ontwikkelen van broed, bij het bij laten groeien van schimmel zijn waarschijnlijk soortgelijke vuistregels van kracht.

De schimmel is op 2 weken zeker 3 keer verdubbeld van structuurgrootte: de eigenlijke schimmelmassa is niet zo sterk toegenomen denk ik. Ik kan met het blote oog witte bolletjes waarnemen op de schimmel, maar ik ben niet zeker of dat de knobbeltjes zijn waarvan de kolonie leeft. Ik denk wel dat het zo is, en dat zou dan betekenen dat de grote structuur al aan het produceren is: dat is voedsel voor de koningin en de larven, dus nu pas zal de kolonie een goede aangroei kunnen kennen.

Verder zijn ze heel kieskeurig wat betreft de bladersoort: oudere bramenbladeren laten ze nu liggen, terwijl die in het begin goed aangenomen werden. Sla werd maar 1 keer vlot aanvaard. Guave, en nog een aantal bladeren werden nooit aanvaard. Jonge rozenblaadjes en hibiscus laten ze nooit liggen. Spijtig genoeg heb ik maar 1 Hibiscusplant die al maanden gestopt is met groeien, en is het hibiscusseizoen in de plantenwinkels blijkbaar nog niet begonnen.

Ik ben dus op zoek naar planten die aanvaard worden, en heel snel groeien, en het is dus duidelijk dat ik die niet zal moeten zoeken bij de reguliere kamerplanten, die waarschijnlijk allen geselecteerd zijn omdat ze gemakkelijk kunnen overleven zonder enige verzorging. Ideeën zijn altijd welkom!

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De koningin is vandaag weer verhuisd, en ik had gehoopt haar wat beter te kunnen fotograferen. Ze zit weer op de rand tussen heel rijpe, en nieuwer uitgebouwde schimmel, op de plaats waar gisteren een larvenkamertje was.

Veel bedrijvigheid rond de gyne, en voor het eerst ook wat bescherming van de werksters. Je kan zo trouwens heel goed de enorme lengte van hun poten zien.

Afbeelding

Uitvergroting: als je goed kijkt, kan je details van de larvenkop zien.

Afbeelding

Overzicht van de kolonie:

Waarom ze de schimmel maar naar 1 kant bouwen is mij een compleet raadsel, omdat beide kanten zoals zichtbaar op de foto perfect symmetrisch verwarmd worden. Er is toch een duidelijk 'aantrekking' naar 1 zijde. Ik heb kleikorrels toegevoegd, omdat de mieren zouden vermijden dat de schimmel in contact komt met zand. Op deze manier kunnen ze de schimmel verderbouwen over de kleikorrels heen.

Afbeelding

De witte bolletjes zijn volgens mij de voeding van de kolonie.

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Eén maand na de aankoop vult de schimmel ongeveer de helft van het plastic doosje. Houdt er rekening mee dat de kolonie eigenlijk nog sneller had kunnen groeien, als ik meer blad ter beschikking had gegeven.

Nu nemen ze vooral citroen aan, omdat ik de hibiscus wil sparen. Andere tests volgen zeker: de takken die ik binnen heb gezet zijn aan het ontknoppen.

Momenteel heb ik het nogal druk, maar over een week of twee zal ik zeker denken over het uitbreiden van hun nestmogelijkheid.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Een bericht met minder goed nieuws:

Wegens 2 dagen droge lucht ben ik een derde van de schimmel verloren: het gaat om het onderste derde. Om dat goed te maken heb ik veel meer bladeren gegeven. Bij die bladeren zaten er waarschijnlijk ook nog te nieuwe, waar nog insecticide op zat: ongeveer een 150 werksters zijn gestorven, sommigen vlak na het uitkomen.

Er zijn nog wel zeker een 200 werksters in leven. Er is ook een iets groter type bijgekomen.

Om dat in de toekomst te vermijden kan ik alleen nog selectiever zijn met de bladeren. Spijtig genoeg worden de mieren ook steeds selectiever: een sterke tegenvaller is dat ze tegenwoordig geen citroen of braambladeren meer accepteren. Waar ik nu wel succes mee heb zijn appelschijfjes. Mijn hibiscusplant begint knoppen aan te leggen, dus kan ik mij binnenkort verheugen op 1 grote bloem per dag.

Ik heb nu ook een veel groter reservoir aangesloten: met een dikke laag kleikorrels op de bodem, en een naaldje om water bij te vullen in de bak. De turnover van de kamers verloopt volgens mij immers veel te snel.

Het is zo dat bovenaan steeds wordt bijgebouwd, en onderaan steeds wordt afgebroken. De koningin laat zich inbouwen in een kamer, en verhuist mee naar beneden, tot haar kamer weer afgebroken wordt. Dan gaat ze weer boven zitten, en kan ik ze weer even zien. Een foto met kop is er nog steeds niet van gekomen, maar ik laat ze liever met rust, dan ze te verstoren voor het nemen van een foto.

Foto's volgen (van zodra ik weer een goede internetverbinding heb.)

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Nadat ik ze toegang gegeven heb tot hun nieuwe onderkomen, dat veel groter is, en ook beter aangepast aan toekomstige schimmelgroei, hebben de mieren gereageerd....


door al hun afval in dat bakje te dumpen: ze doen inderdaad niet altijd wat je graag zou hebben dat ze doen.

Ik ga ze verder zoveel mogelijk blaadjes geven, en dan op een later ogenblik (als ze uitpuilen uit hun bakje) opnieuw een proper gemaakt bakje geven.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Een nieuwe update:

Momenteel zit de kolonie in een isothermische doos, die ik ondersteboven heb geplaats: onderaan dus het deksel, daarboven een warmtemat, 2 bakken water als thermoregulatie, en dan de kolonie:

Afbeelding

Rechts is het proefbuisje waarin ze dus tijdelijk hun afval zullen dumpen.

Het bovenste deel van de schimmel vult het bakje is maximaal 5 mm van de radn van het bakje verwijderd. Ik heb deze keer ook mooi het inmetselen van de koningin in een cel kunnen zien: de gyne gaat bovenop de schimmel zitten, en de miertjes bouwen die cel gewoon verder af: onderaan wordt steeds weer oude schimmel verwijderd, en dus zakt de schimmel steeds naar beneden. Naarmate er meer plaats vrijkomt, worden er meer en meer wanden aangebracht, tot de koningin uiteindelijk ingebouwd zit in een kamertje. Ze laten natuurlijk steeds genoeg gangetjes over. Als de cel van de koningin onderaan aankomt, wordt ze opengemaakt, en klimt de koningin weer naar boven.

In de toekomst zal ik dus de nieuwe bak opnieuw aansluiten: ik ga ze eerst nog goed voeden, zodat er toch een heel aantal het plaatsgebrek zullen opmerken. De kolonie doet het trouwens voortreffelijk, ik tel opnieuw honderden mieren, er zijn ook honderden larven en poppen aanwezig, en er komt binnenkort weer een grotere vorm in de kolonie.

Ik heb 10 grote takken Forsythia bloesem binnenshuis laten uitkomen, en dat zal de komende dagen hun voornaamste voedselbron zijn, naast appelschijfjes. Op die manier kunnen de rozenplantjes even op adem komen. Nog even vermelden dat ze nu blijkbaar minder kieskeurig worden; enkele blaadjes guave hebben ze nu ook zonder problemen aanvaard. Daar heb ik 2 kleine boompjes van, en die kunnen dan ook dienen als wintervoedsel.

Een fotoreportage van het knippen van Forsythia bloemblaadjes.

Een werkster knipt 1 van de bloemblaadjes af, en transporteert dat naar de nestingang, op de typische manier waaraan deze mieren hun naam parasolmier danken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe groter de werksters worden, hoe sterker, en deze vindt het dus niet nodig om de bloesem te knippen: die wordt in 1 keer naar beneden gedragen. In het nest volgt er sowieso nog een verdere verwerking tot kleinere stukjes, die dan een de schimmel gegeven worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje een voorbeeld van het knippen.

de werkster zet de zaagtand van de verste kaak in de snede die ze al gemaakt heeft. De top van de kaak die het meest nabij is, zet ze tegen het blad, en gebruikt ze als houvast. Als ze nu de kaken samenknijpt, zal de achterste kaak door het blad glijden: op de onderste foto is dat iets beter te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Een drukte van jewelste aan de nestingang. Je ziet dat het ene bloemetje in zijn geheel naar binnen is getrokken. Sommige werksters lopen rond met stuifmeel. Op een 20 minuten waren alle bloemblaadjes naar binnen getransporteerd.

Afbeelding

Afbeelding




Ik ga ze verder zoveel mogelijk blaadjes geven, en dan op een later ogenblik (als ze uitpuilen uit hun bakje) opnieuw een proper gemaakt bakje geven.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik geef nu tot 2 handvollen Forsythia bloesems per dag.

De kolonie groeit gigantisch hard aan: in plaats van een verdubbeling van individuen op een maand, gaat het bijna om een verdubbeling over 2 weken. Momenteel is het oorspronkelijke bakje bijna volledig gevuld met schimmel, maar ze leggen nog geen nieuwe schimmel aan. Ze gebruiken het nieuwe bakje ondertussen weer voor afval te deponeren. Ik kan de schimmel ook niet meer manueel overzetten, omwille van de grote hoeveelheid werksters die nu aanwezig is, die ik schat op 600 tot 800 in aantal.

Als ze uit zichzelf niet willen overlopen, zal ik me moeten bezinnen over andere methoden.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb net een hoeveelheid schimmel afgeplukt en in het nieuwe bakje gelegd. Ik heb het bakje natuurlijk eerst grondig uitgekuist, en er nieuwe gewassen kleikorrels in gedaan. Tegelijkertijd heb ik het deksel van het oude doosje afgewassen, omdat er vele rotte blaadjes aan plakten.

De schimmel heeft een echte champignongeur, en voelt echt warm aan. Hij breekt zeer gemakkelijk af. De mieren reageerden nogal vreemd op dit gebeuren, niet echt aggressief, maar eerder verbaasd op de schimmel in het nieuwe bakje, als mieren zoiets zouden kunnen voelen. Ik laat ze nu even op hun positieven komen, en hopelijk verhuizen ze de schimmel niet opnieuw naar het oude doosje, waar nu immers wat plaats is vrijgekomen. Ik heb ze ook een dubbele dagdosis bloesems gegeven: als ze zich daarmee gaan bezighouden, dan hebben ze geen tijd om de afgebroken schimmel terug te brengen naar het oude doosje.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Initieel lieten ze het nieuwe bakje links liggen, en ik had al een beetje angst, omdat ze toch stukjes schimmel terugbrachten. Na ze een aantal uren met rust te laten, heb ik weer gecontroleerd: de losse stukjes die ik had gescheurd, waren weer mooi georganiseerd tot kamertjes: er waren zelfs al zwarte bruggetjes van nieuw aangevoerd plantenmateriaal.

Om ze weer te testen heb ik opnieuw een dertigtal forsythiabloemmetjes gegeven en een guaveblad. Vooral dat guaveblad werd naar de nieuwe schimmeltuin gebracht. Ik had de indruk dat kleine werkstertjes nog steeds de witte knobbeltjes verzamelden, maar deze naar de hoofdschimmel brachten. In deze schimmeltuin zijn er nog geen larven aanwezig.

Ik ben benieuwd op welke termijn deze schimmel kan groeien.

Toen ik de kolonie kreeg, waren de grootste werksters een vier à vijf millimeter: nu zijn er al werksters tot een 8 millimeter, met al een redelijk brede kop. Dat er grotere werksters zijn valt vooral op doordat ze grotere stukjes bladeren kunnen knippen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb ze 2 dagen met rust gelaten, en daar hebben ze van geprofiteerd door de schimmeltuin weer terug te verhuizen naar de eerste: nu zit er echt niets anders op dan een nieuwe grote bak te maken, en de schimmeltuin zelf te verhuizen, waarbij er wel wat rumoer zal zijn...

Ik hoop dat ik over een week al kan beschikken over verse bladeren van buiten. Over enkele dagen kan ik beginnen met het geven van hibiscus bloemen. Ondertussen is hun bakje zo bevolkt dat ik weinig meer kan bijgeven van bladeren.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb net de schimmel verhuisd naar een doos van 3 liter:

Spijtig genoeg heb ik enkel foto's van de dozen voor de verhuis, nadien liet de accu van mijn camera het afweten, terwijl ze initieel 2/3 aangaf:

Afbeelding

Afbeelding

Eerst zie je de toekomstige doos gesloten, en nadien al aangekoppeld. Morgen nieuwe foto's.

Ik heb eerst een stuk of 50 kwade werksters van mijn hand moeten verwijderen, maar nu voelen ze zich erg goed. Tot nu toe is de zichtbaarheid veel beter, en het is heel leuk te zien hoe ze zo op die vierkante klomp schimmel de blaadjes prepareren. De schimmel op zich woog ook al zeker 200 gr.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Nieuwe foto's van deze namiddag.

Eerst de nieuwe setup, met de voedseldoos waarin ik net 3 takjes roosje en 2 hibiscusbloemen heb gelegd: deze waren 6 uur nadien bijna volledig weggeknipt. Heel interessant, ze testen elke nieuwe plant die ze aangeboden krijgen: hibiscusbladeren namen ze al aan, maar bloemen werden toch nog geweigerd. Initieel werden er vele stukjes afgeknipt, maar die werden ook nog in de buitenwereld laten liggen.Ik neem dus aan dat enkele stukjes gegeven werden, en dan de schimmel geëvalueerd wordt.

De halve bloem bleef dan nog een dag in de buitenwereld liggen, en was dan plots verdwenen. Deze twee bloemen werden onmiddellijk naar de schimmel gevoerd.

Afbeelding

Dan een beeld van de nieuwe schimmel. Alles wat je hier ziet is nieuwe aangroei van 4 dagen: er is geen enkel stukje oude schimmel te zien: de nieuwe reikt tot 3 cm hoog, en 2 tot 3 cm lateraal van de oude.
Er zijn nog geen nieuwe plafonds of vloeren in de nieuwe kamers, en ook zijn de wanden nog heel dun.

Afbeelding

Ter vergelijking het deksel van het doosje, waar de schimmel zich nog helemaal in bevond 5 dagen geleden. De schimmel kan in deze setup nog verdubbelen van volume, en verdrievoudigen van gewicht, en dan zal het tijd zijn voor een nieuwe setup.

Afbeelding

Dichterbij op de schimmel: bemerk de 2 relatief grote poppen, telkens onderaan:

Afbeelding

Afbeelding

In deze kamer bevond zich de gyne: omdat de kamer schuin naar beneden liep, was het moeilijk om haar in beeld te krijgen. Omdat de kamer zo diep was, heb ik nooit de belichting goed gekregen. Na enkele minuten van aanpassen was de gyne verdwenen. Ik wist niet dat ze nog kon bewegen, blijkbaar waren er nog verschillende grote gangen aanwezig.

Afbeelding

Te grote digitale vergroting van een mediapop:

Afbeelding

Volgens mij toch interessant op deze foto: de witte bolletjes: het lijkt alsof ze bij de larven gelegd zijn, zodat ze zichzelf kunnen voeden. Hier moet ik dringend meer over lezen om eens na te kijken of dat kan kloppen, en ook om te weten hoe ze juist genoemd worden.

Afbeelding

This one I am particularly proud of:

Afbeelding

Hier is het leuke dat kleine gangetje dat aanwezig is, en waardoor enkel de kleinere werksters kunnen bewegen:

Afbeelding

Zomaar:

Afbeelding

Het was eigenlijk heel simpel om gedurende een langere tijd deze foto's te nemen. Pas toen ik een grote pop vastnam om ze nabij te bekijken stond het nest in rep en roer. Dat feest ging dus niet door.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Dag na dag is de aangroei van de schimmel duidelijk: omdat hij verder naar achter lag, is er nu nog ongeveer 3 cm afstand tot de voorzijde, en 1 cm afstand naar de zijwanden en de achterkant.

Ik blijf maar takjes bijgeven. Aangezien de blaadjes nog uitblijven heb ik een Mandevilla en 2 hibiscus planten gekocht. De forsythia bloesems zullen ook niet lang meer aan de bomen blijven.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De schimmel groeit goed aan, dag op dag zie ik weinig verschil, maar als ik vergelijk met een 14 dagen ervoor is de groei enorm.

De laatste dagen zijn de mieren anders in hun gedrag: het lijkt wel of ze minder gemakkelijk de bladeren aannemen. Er is nu zoveel turnover van plantenmateriaal, dat hun buitenwereld vol afval ligt, en dat kan ervoor zorgen dat ze bladeren in de nabijheid weigeren. Ook hebben ze slecht gereageerd op een aangeboden partij van ribesbladeren.

Nu is de schimmel veel groter van volume, maar hij lijkt wat ingevallen ten opzichte van de vorige dagen. Daarentegen liggen de nieuwe kamers nu ook al vol met larven en poppen.

Een uitbreiding van het systeem, met meer tunnels, een grotere voederplaats en een aparte afvalkamer dringt zich op.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb de kolonie ondertussen verhuisd, maar de mieren blijven lusteloos.

Ze hebben nu een buitenwereld buiten de isomodoos, en een afvalkamer binnen de doos. Ik hoop dat ze zo meer orde gaan houden, en de schimmelkamer beter gaan poetsen en de oude bladeren sneller gaan weggooien.

Misschien komt het trage gedrag van het feit dat de schimmel op 2 weken tijd enorm gegroeid is, en dat die daardoor veel meer eten produceert dan de kolonie nodig heeft? Ik zie honderden larfjes, die er goed uitzien en eten over hebben.

Er moet in elk geval een verklaring zijn voor de doden.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Enkele foto's van de setup:

Overzicht van de hele tafel: links een kolonietjes C vagus, daarachter Odontomachus in overloop, rechts de setup van de Atta, rechts daarvan een bureaulamp.

Afbeelding

Vooraan links de buitenwereld van de Atta, met in de isomodoos hun setup, aan de rechterzijde de nesten van Messor barbarus, Aphaenogaster senilis en Formica sanguinea.

Afbeelding

Iets duidelijker de buitenwereld. Ik gebruik nu oasis om de planten vochtig te houden. Het is vreemd dat de mieren weer moeilijk doen over hibiscusbloemen. De rozenbladeren hebben ze wel afgeknipt.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de waterbakken staat links de nieuwe afvalkamer, en rechts de enige nestkamer, die verbonden is met de buitenwereld.

Afbeelding

De schimmel in de nestkamer. Er is momenteel enorm veel 'producerende' schimmel, en dat zal toch de voornaamste reden zijn van de verminderde fouragering op dit moment. De larfjes die ik kan zien glanzen en hebben mooie roze buikjes.

Afbeelding




Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb sinds de vorige reeks een paar veranderingen uitgevoerd:

Ik heb een stukje schimmel afgebroken, en dat in het kleine bakje geplaatst: ze gebruikten het toch niet als vuilbak. Voor de eerste keer sloeg een dergelijke 'transpositie' aan, en lieten ze dat stukje aangroeien.

Maar de aangroei was beperkt: de grote schimmel kon niet meer blaadjes verwerken, en de kleinere schimmel kreeg geen blaadjes, omdat er geen plaats was om blaadjes naar de kleine doos te transporteren.

Ik heb ondertussen ook een iets grotere bak aangekocht, en ik heb vanavond aanpassingen gemaakt om die bak aan te sluiten. Dit is de oude setup:

Afbeelding

Dit is de nieuwe setup, gesloten:

Afbeelding


De nieuwe setup, geopend:

Afbeelding

Een beter zicht:

Afbeelding

De volledige weg die de mieren af moeten leggen:

Afbeelding

Een foto van het 'work in progress'.


Afbeelding

Omdat ze niet onmiddellijk de weg konden vinden, heb ik een houtje gespannen tussen de 2 verbindingen in de nieuwe bak: als er een goed geurspoor is zal ik dat weer wegnemen.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Er is een klein beetje vooruitgang: er wordt een klein beetje bijgebouwd aan de schimmel in de grote bak. Mieren zien dus duidelijk niet het potentieel, maar zij worden vooral aangetrokken door de bedrijvigheid van de grote schimmel. Het is dus te hopen dat er nog veel wordt bijgebouwd, en dat dan de nieuwe schimmel ook een aantrekkingspool wordt. Er zijn nu minims actief op die schimmel, dat was vroeger niet altijd.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Een hele tijd sinds de laatste update.

Er zijn nu zoveel werksters dat ik onmogelijk het houten brugje nog zonder problemen kan wegnemen. Enkele weken geleden kwam het nog voor dat de buitenwereld kompleet verlaten was buiten de voedertijden, maar dat is nu ook niet meer het geval.

De nieuwe schimmel is een periode goed aangegroeid, maar is door een warmteperiode uitgedroogd geweest, toch zeker aan de buitenkant. Ik zie ze nog steeds rondlopen met kleine verse brokjes schimmel, blijkbaar vanuit de diepte, dus vanbinnen zal de vochtigheid nog voldoende zijn. Sinds die grote opwaring en uitdroging heb ik wel een thermostaat en ventilators aangekoppeld. Nu is de condensvorming aan de ruiten bijna volledig opgelost; in elk geval geeft die geen aanleiding meer tot problemen.

Heel leuk om te merken is dat ze bogen kunnen inschatten op een afstand: als ze langs de zijkanten stukken bijbouwen, dan sluiten die na enkele dagen naadloos aan op de grote boog die de grote schimmel vormt.

Na de sterfte door de warmte aanvaardden de werksters de bladeren die op dat moment gegeven werden niet meer. Ik denk dus dat eender welke sterfte van de schimmel toch geassocieerd zal worden aan de bladsoort, en dat de werksters op die manier geen enkel risico nemen.

De moederschimmel groeit nu constant bij, maar verandert niet meer in volume; waarschijnlijk is er dan ook een constante aanvoer van schimmelbrokjes naar de tweede schimmel toe. Het geschatte volume van beide samen zal nu zo een 5 liter bedragen. Er zijn weer enkele grote poppen aanwezig in de bak van de moederschimmel. De grootste vorm is er zeker nog niet bij: de grootste mier schat ik op een 12 mm lengte. De koningin heb ik al maanden niet meer gezien, maar eipakketjes meen ik wel op te merken.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Nieuwe foto's dan:

De setup: ik heb er sinds gisteren een buitenwereld aan toegevoegd, verbonden met een nieuwe brug. Deze bruggen zijn gewoon gelijmd, en de houtlijm is stevig genoeg om een dergelijke constructie vast te houden. Erachter staat nu alleen nog de weverkolonie, die sinds kort (de tentoonstelling in Schoten) bladernesten hebben in een Pachira aquatica.

Afbeelding

Een zicht op de brug. De noodzaak van de tweede buitenwereld was vooral om al het afval weg te kunnen nemen op termijn. De Pachira raakt de brug niet in werkelijkheid...

Afbeelding

De setup zonder de isolatiedozen: dit is de eerste foto van de nieuwe schimmel, die toch goed aangegroeid is; de bedrijvigheid op het brugje, een bladnest van de wevers, de ventilators...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een zicht op de schimmel: de nieuwe aangroei is duidelijk gescheiden van de oudere schimmel: nu kregen ze kers, moerbei, en hibiscusbladeren. Ook tamme kastanje nemen ze goed aan. Maar dat is allemaal toeval: eik en Forsythia weigeren ze nu, omdat de schimmel overhit en uitgedroogd was toen ik dat gegeven had. Over een tiental weken zullen ze dat waarschijnlijk wel aannemen. Heel grappig om te zien is dat ze ook de takjes ontschorsen, en die ook inbouwen in de schimmel. Eigenlijk is het enorm om te zien hoeveel bladeren per dag verteerd worden door de schimmel!

Afbeelding

Dit is de oudste doos, die volledig gevuld is met schimmel: alle slijmzwamproblemen zijn ook hier verholpen met de ventilator. De open doos ernaast is de afvalkamer, die zo permanent uitdroogt. De 'platalk' houdt de mieren goed binnen: geen enkel probleem daarmee. Net hiervoor stond er een ander deksel op de doos, met een ijzergaas waar de kleinste werksters door konden lopen: dat gaf praktisch ook geen problemen, want het enige wat zij deden was de ventilatie beperken door het gaas met bladstukjes dicht te plakken. Er waren er altijd een paar langs de buitenkant, die patrouilleerden, maar die hoegenaamd geen pogingen deden om rond te lopen. Omdat de ventilator die kamer zo sterk uitdroogde heb ik toch een ander deksel gegeven.


Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik geef de kolonie nu wortel gesneden met een dunschiller: dat werd goed aangenomen, evenals mesclun sla...

Ik vind het wel spijtig dat de schimmel in de grote bak er niet in slaagt om te groeien. Hij is aangegroeid tegen het glas, weg van de warmtemat. Er is ook een gedeelte dichter tegen de mat volledig uitgedroogd.
Ik vind het redelijk spijtig dat de schimmel hier nu nog steeds niet in staat is om voldoende vochtigheid voor zichzelf te creëeren.

De schimmel in de kleine bak kan gewoon niet meer aangroeien, die bak is maximaal gevuld.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De laatste week is de schimmel enorm aangegroeid. Ik schat het totale volume nu op 8 liter, waarvan 2 liter aangroei van de laatste week. Er zit zeker 5 liter schimmel in de nieuwe bak. Er is ook spijtig genoeg de aanwezigheid van een gele soort 'slijmzwam', die zich gelukkig enkel tegoed doet aan de bladeren die de mieren later liggen.

Ik heb het warmtematje naar onder gebracht, dat zal zeker geholpen hebben, want als het aan de kant aangebracht is droogt het vooral de lucht uit: de groei bleef minimaal 10 cm weg van het matje.

Anderzijds is het deze week zo warm geweest, dat alle matjes op thermostaat nooit gefunctioneerd hebben: de andere heb ik zelf uit de stekkers gehaald. Op een gegeven moment was het in de kamer 29.5°C warm: toen heb ik even gevreesd voor de schimmel, wiens maximum verdragen temperatuur niet veel boven de 30°C ligt. Op dat moment hebben ze ook hun broed verplaatst, dat kwam grotendeels in de nieuwe bak te liggen. Er zijn nu al een tiental grotere poppen, echter nog niet van de grootste.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Na een lange tijd toch nog eens een verslag.

In de voorbije periode is de kolonie sterk aangegroeid, en wie naar Naturaria is geweest heeft de grote bak zelf kunnen bekijken. Sinds Naturaria heb ik wel enkele fouten met de kolonie begaan, waar ik en anderen waarschijnlijk in de toekomst nog van kunnen leren.

Na naturaria is het sterk achteruitgegaan met de grote bak. Er zijn 2 redenen, en het transport naar de beurs is maar 1 aspect. Door het transport is de schimmel namelijk onderaan wat gecollabeerd, of anders gezegd, ingestort. Ten tweede is het dan pas de eerste periode geweest dat de temperatuur sterk gedaald is, en dat het warmtematje onder de bak veel heeft moeten verwarmen. Omdat er geen waterbakjes tussen de schimmelbak en het warmtematje staan, is er dus geen temperatuursbuffer, en wordt de onderste schimmel veel te warm. Er ontstond na Naturaria al snel een dikke laag dode schimmel op de bodem.

Ik heb nog geprobeerd om een temperatuurbuffer te maken, met platte 'blauwe' terrasstenen. Maar deze ingreep kwam rijkelijk te laat. De mieren slaagden er niet meer in om dat afval op te ruimen; er waren ook werksters die stierven, en er begonnen mijten rond te lopen op het afval.

Ik heb dan besloten om de bak af te sluiten van de andere bakken, en ik heb de buizencontructie vervangen door een bruggenconstructie via buitenwerelden, waardoor de mijten zeker niet naar de andere bakken konden geraken, maar waardoor de werksters wel de larven (en mogelijk ook de schimmel) in veiligheid konden brengen. Ik had ook een extra lege bak van 5 liter aangekoppeld, waar de werksters nieuwe schimmel konden bouwen. Na enkele dagen op 27°C hadden de werksters de meeste larven al verhuisd. De schimmel stierf nog sneller af, maar dat weerhield de mieren er niet van om steeds bij te blijven bouwen. Ik verhoogde de temperatuur naar 30°C, en daar was de schimmel niet tegen opgewassen. Er waren nog wel enkele honderden werksters aanwezig. Aangezien de huidige schimmel niet alle werksters kan in leven houden had ik besloten om deze mee op te offeren met de bak.

Het is gewoon trouwens onmogelijk om een Atta kolonie op te laten groeien, men moet op gezette tijden een deel van de kolonie doden. Na controle dat de gyne echt niet meer aanwezig was in de bak, heb ik hem afgesloten, en verder laten verwarmen. De werksters die nog in de bak zaten, waren dus ten dode opgeschreven. Ondertussen groeide de schimmel in de nieuwe bakken goed aan, en ik zag ook grote hoeveelheden larven, en poppen, en ook eitjes zag ik transporteren.

Eergisteren zag ik tot mijn grote verbazing de gyne moederziel alleen in de bak met dode schimmel zitten! Ze had 2 weken overleeft zonder voedsel in een zeer vijandige bak, en had er blijkbaar geen problemen van. Een introductie in de buitenwereld van het moedernest liep slecht af, omdat de werksters de gyne aanvielen. Haar geur moet immers vermengd zijn geweest met moleculen van het rottingsproces.

Ik heb dan een stukje schimmel uit de bak genomen, ik heb de aggressieve werksters verwijderd, en de gyne overgelaten aan de zachtmoedigere verzorgsters die pas uitgekomen waren.

Zij aanvaardden de gyne zonder problemen, en begonnen haar ogenblikkelijk te poetsen. Foto's van de gyne volgen nog.

In elk geval bewijst dit dat de gynes zeer robuuste dieren zijn, die een serieuze aanslag (die dodelijk is voor de werksters) kunnen overleven.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb net een klein bijkamertje geïnstalleerd. Ik heb een gat in 1 van de plastic schimmelbakken gemaakt, voor een aansluiting voor een slangetje waar de gyne normaal gezien niet door kan. Ik hoop dat het groot genoeg zal zijn voor de werskters om bladeren te vervoeren. Foto's daarvan volgen nog (als het systeem lukt...).

In afwachting van het verdere verloop, enkele foto's van de gyne, die ik enkele dagen geleden genomen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is leuk om de grootteverschillen van de gyne en haar werksters te zien, zeker als je de ogen rechstreeks kan vergelijken. De mijten die je kan zien op de kaken van de gyne zijn er al afgepoetst.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik had al een vermoeden, en dat is vandaag definitief bevestigd: de gyne is dood. Blijkbaar heeft ze mijn onbedoelde behandeling in de warme bak toch niet overleefd. "If it doens't kill you in short term, maybe it kills you in the long run."

Ik heb een dubbel gevoel hierbij: enerzijds is het natuurlijk spijtig dat dit gebeurd is, en nog wel door mijn eigen schuld. Anderzijds is het niet te onderschatten hoezeer het houden van een dergelijke kolonie je planning ondermijnt. Uiteindelijk is het niet moeilijker te houden dan een soort van geavanceerde goudvis, maar het probleem is vooral dat er geen mensen te vinden zijn die even een korte tijd deze goudvis kunnen verzorgen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie