Atta sexdens (Mika)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Enkele foto's van de setup:

Overzicht van de hele tafel: links een kolonietjes C vagus, daarachter Odontomachus in overloop, rechts de setup van de Atta, rechts daarvan een bureaulamp.

Afbeelding

Vooraan links de buitenwereld van de Atta, met in de isomodoos hun setup, aan de rechterzijde de nesten van Messor barbarus, Aphaenogaster senilis en Formica sanguinea.

Afbeelding

Iets duidelijker de buitenwereld. Ik gebruik nu oasis om de planten vochtig te houden. Het is vreemd dat de mieren weer moeilijk doen over hibiscusbloemen. De rozenbladeren hebben ze wel afgeknipt.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de waterbakken staat links de nieuwe afvalkamer, en rechts de enige nestkamer, die verbonden is met de buitenwereld.

Afbeelding

De schimmel in de nestkamer. Er is momenteel enorm veel 'producerende' schimmel, en dat zal toch de voornaamste reden zijn van de verminderde fouragering op dit moment. De larfjes die ik kan zien glanzen en hebben mooie roze buikjes.

Afbeelding




Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb sinds de vorige reeks een paar veranderingen uitgevoerd:

Ik heb een stukje schimmel afgebroken, en dat in het kleine bakje geplaatst: ze gebruikten het toch niet als vuilbak. Voor de eerste keer sloeg een dergelijke 'transpositie' aan, en lieten ze dat stukje aangroeien.

Maar de aangroei was beperkt: de grote schimmel kon niet meer blaadjes verwerken, en de kleinere schimmel kreeg geen blaadjes, omdat er geen plaats was om blaadjes naar de kleine doos te transporteren.

Ik heb ondertussen ook een iets grotere bak aangekocht, en ik heb vanavond aanpassingen gemaakt om die bak aan te sluiten. Dit is de oude setup:

Afbeelding

Dit is de nieuwe setup, gesloten:

Afbeelding


De nieuwe setup, geopend:

Afbeelding

Een beter zicht:

Afbeelding

De volledige weg die de mieren af moeten leggen:

Afbeelding

Een foto van het 'work in progress'.


Afbeelding

Omdat ze niet onmiddellijk de weg konden vinden, heb ik een houtje gespannen tussen de 2 verbindingen in de nieuwe bak: als er een goed geurspoor is zal ik dat weer wegnemen.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Er is een klein beetje vooruitgang: er wordt een klein beetje bijgebouwd aan de schimmel in de grote bak. Mieren zien dus duidelijk niet het potentieel, maar zij worden vooral aangetrokken door de bedrijvigheid van de grote schimmel. Het is dus te hopen dat er nog veel wordt bijgebouwd, en dat dan de nieuwe schimmel ook een aantrekkingspool wordt. Er zijn nu minims actief op die schimmel, dat was vroeger niet altijd.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Een hele tijd sinds de laatste update.

Er zijn nu zoveel werksters dat ik onmogelijk het houten brugje nog zonder problemen kan wegnemen. Enkele weken geleden kwam het nog voor dat de buitenwereld kompleet verlaten was buiten de voedertijden, maar dat is nu ook niet meer het geval.

De nieuwe schimmel is een periode goed aangegroeid, maar is door een warmteperiode uitgedroogd geweest, toch zeker aan de buitenkant. Ik zie ze nog steeds rondlopen met kleine verse brokjes schimmel, blijkbaar vanuit de diepte, dus vanbinnen zal de vochtigheid nog voldoende zijn. Sinds die grote opwaring en uitdroging heb ik wel een thermostaat en ventilators aangekoppeld. Nu is de condensvorming aan de ruiten bijna volledig opgelost; in elk geval geeft die geen aanleiding meer tot problemen.

Heel leuk om te merken is dat ze bogen kunnen inschatten op een afstand: als ze langs de zijkanten stukken bijbouwen, dan sluiten die na enkele dagen naadloos aan op de grote boog die de grote schimmel vormt.

Na de sterfte door de warmte aanvaardden de werksters de bladeren die op dat moment gegeven werden niet meer. Ik denk dus dat eender welke sterfte van de schimmel toch geassocieerd zal worden aan de bladsoort, en dat de werksters op die manier geen enkel risico nemen.

De moederschimmel groeit nu constant bij, maar verandert niet meer in volume; waarschijnlijk is er dan ook een constante aanvoer van schimmelbrokjes naar de tweede schimmel toe. Het geschatte volume van beide samen zal nu zo een 5 liter bedragen. Er zijn weer enkele grote poppen aanwezig in de bak van de moederschimmel. De grootste vorm is er zeker nog niet bij: de grootste mier schat ik op een 12 mm lengte. De koningin heb ik al maanden niet meer gezien, maar eipakketjes meen ik wel op te merken.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Nieuwe foto's dan:

De setup: ik heb er sinds gisteren een buitenwereld aan toegevoegd, verbonden met een nieuwe brug. Deze bruggen zijn gewoon gelijmd, en de houtlijm is stevig genoeg om een dergelijke constructie vast te houden. Erachter staat nu alleen nog de weverkolonie, die sinds kort (de tentoonstelling in Schoten) bladernesten hebben in een Pachira aquatica.

Afbeelding

Een zicht op de brug. De noodzaak van de tweede buitenwereld was vooral om al het afval weg te kunnen nemen op termijn. De Pachira raakt de brug niet in werkelijkheid...

Afbeelding

De setup zonder de isolatiedozen: dit is de eerste foto van de nieuwe schimmel, die toch goed aangegroeid is; de bedrijvigheid op het brugje, een bladnest van de wevers, de ventilators...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een zicht op de schimmel: de nieuwe aangroei is duidelijk gescheiden van de oudere schimmel: nu kregen ze kers, moerbei, en hibiscusbladeren. Ook tamme kastanje nemen ze goed aan. Maar dat is allemaal toeval: eik en Forsythia weigeren ze nu, omdat de schimmel overhit en uitgedroogd was toen ik dat gegeven had. Over een tiental weken zullen ze dat waarschijnlijk wel aannemen. Heel grappig om te zien is dat ze ook de takjes ontschorsen, en die ook inbouwen in de schimmel. Eigenlijk is het enorm om te zien hoeveel bladeren per dag verteerd worden door de schimmel!

Afbeelding

Dit is de oudste doos, die volledig gevuld is met schimmel: alle slijmzwamproblemen zijn ook hier verholpen met de ventilator. De open doos ernaast is de afvalkamer, die zo permanent uitdroogt. De 'platalk' houdt de mieren goed binnen: geen enkel probleem daarmee. Net hiervoor stond er een ander deksel op de doos, met een ijzergaas waar de kleinste werksters door konden lopen: dat gaf praktisch ook geen problemen, want het enige wat zij deden was de ventilatie beperken door het gaas met bladstukjes dicht te plakken. Er waren er altijd een paar langs de buitenkant, die patrouilleerden, maar die hoegenaamd geen pogingen deden om rond te lopen. Omdat de ventilator die kamer zo sterk uitdroogde heb ik toch een ander deksel gegeven.


Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik geef de kolonie nu wortel gesneden met een dunschiller: dat werd goed aangenomen, evenals mesclun sla...

Ik vind het wel spijtig dat de schimmel in de grote bak er niet in slaagt om te groeien. Hij is aangegroeid tegen het glas, weg van de warmtemat. Er is ook een gedeelte dichter tegen de mat volledig uitgedroogd.
Ik vind het redelijk spijtig dat de schimmel hier nu nog steeds niet in staat is om voldoende vochtigheid voor zichzelf te creëeren.

De schimmel in de kleine bak kan gewoon niet meer aangroeien, die bak is maximaal gevuld.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

De laatste week is de schimmel enorm aangegroeid. Ik schat het totale volume nu op 8 liter, waarvan 2 liter aangroei van de laatste week. Er zit zeker 5 liter schimmel in de nieuwe bak. Er is ook spijtig genoeg de aanwezigheid van een gele soort 'slijmzwam', die zich gelukkig enkel tegoed doet aan de bladeren die de mieren later liggen.

Ik heb het warmtematje naar onder gebracht, dat zal zeker geholpen hebben, want als het aan de kant aangebracht is droogt het vooral de lucht uit: de groei bleef minimaal 10 cm weg van het matje.

Anderzijds is het deze week zo warm geweest, dat alle matjes op thermostaat nooit gefunctioneerd hebben: de andere heb ik zelf uit de stekkers gehaald. Op een gegeven moment was het in de kamer 29.5°C warm: toen heb ik even gevreesd voor de schimmel, wiens maximum verdragen temperatuur niet veel boven de 30°C ligt. Op dat moment hebben ze ook hun broed verplaatst, dat kwam grotendeels in de nieuwe bak te liggen. Er zijn nu al een tiental grotere poppen, echter nog niet van de grootste.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Na een lange tijd toch nog eens een verslag.

In de voorbije periode is de kolonie sterk aangegroeid, en wie naar Naturaria is geweest heeft de grote bak zelf kunnen bekijken. Sinds Naturaria heb ik wel enkele fouten met de kolonie begaan, waar ik en anderen waarschijnlijk in de toekomst nog van kunnen leren.

Na naturaria is het sterk achteruitgegaan met de grote bak. Er zijn 2 redenen, en het transport naar de beurs is maar 1 aspect. Door het transport is de schimmel namelijk onderaan wat gecollabeerd, of anders gezegd, ingestort. Ten tweede is het dan pas de eerste periode geweest dat de temperatuur sterk gedaald is, en dat het warmtematje onder de bak veel heeft moeten verwarmen. Omdat er geen waterbakjes tussen de schimmelbak en het warmtematje staan, is er dus geen temperatuursbuffer, en wordt de onderste schimmel veel te warm. Er ontstond na Naturaria al snel een dikke laag dode schimmel op de bodem.

Ik heb nog geprobeerd om een temperatuurbuffer te maken, met platte 'blauwe' terrasstenen. Maar deze ingreep kwam rijkelijk te laat. De mieren slaagden er niet meer in om dat afval op te ruimen; er waren ook werksters die stierven, en er begonnen mijten rond te lopen op het afval.

Ik heb dan besloten om de bak af te sluiten van de andere bakken, en ik heb de buizencontructie vervangen door een bruggenconstructie via buitenwerelden, waardoor de mijten zeker niet naar de andere bakken konden geraken, maar waardoor de werksters wel de larven (en mogelijk ook de schimmel) in veiligheid konden brengen. Ik had ook een extra lege bak van 5 liter aangekoppeld, waar de werksters nieuwe schimmel konden bouwen. Na enkele dagen op 27°C hadden de werksters de meeste larven al verhuisd. De schimmel stierf nog sneller af, maar dat weerhield de mieren er niet van om steeds bij te blijven bouwen. Ik verhoogde de temperatuur naar 30°C, en daar was de schimmel niet tegen opgewassen. Er waren nog wel enkele honderden werksters aanwezig. Aangezien de huidige schimmel niet alle werksters kan in leven houden had ik besloten om deze mee op te offeren met de bak.

Het is gewoon trouwens onmogelijk om een Atta kolonie op te laten groeien, men moet op gezette tijden een deel van de kolonie doden. Na controle dat de gyne echt niet meer aanwezig was in de bak, heb ik hem afgesloten, en verder laten verwarmen. De werksters die nog in de bak zaten, waren dus ten dode opgeschreven. Ondertussen groeide de schimmel in de nieuwe bakken goed aan, en ik zag ook grote hoeveelheden larven, en poppen, en ook eitjes zag ik transporteren.

Eergisteren zag ik tot mijn grote verbazing de gyne moederziel alleen in de bak met dode schimmel zitten! Ze had 2 weken overleeft zonder voedsel in een zeer vijandige bak, en had er blijkbaar geen problemen van. Een introductie in de buitenwereld van het moedernest liep slecht af, omdat de werksters de gyne aanvielen. Haar geur moet immers vermengd zijn geweest met moleculen van het rottingsproces.

Ik heb dan een stukje schimmel uit de bak genomen, ik heb de aggressieve werksters verwijderd, en de gyne overgelaten aan de zachtmoedigere verzorgsters die pas uitgekomen waren.

Zij aanvaardden de gyne zonder problemen, en begonnen haar ogenblikkelijk te poetsen. Foto's van de gyne volgen nog.

In elk geval bewijst dit dat de gynes zeer robuuste dieren zijn, die een serieuze aanslag (die dodelijk is voor de werksters) kunnen overleven.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb net een klein bijkamertje geïnstalleerd. Ik heb een gat in 1 van de plastic schimmelbakken gemaakt, voor een aansluiting voor een slangetje waar de gyne normaal gezien niet door kan. Ik hoop dat het groot genoeg zal zijn voor de werskters om bladeren te vervoeren. Foto's daarvan volgen nog (als het systeem lukt...).

In afwachting van het verdere verloop, enkele foto's van de gyne, die ik enkele dagen geleden genomen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is leuk om de grootteverschillen van de gyne en haar werksters te zien, zeker als je de ogen rechstreeks kan vergelijken. De mijten die je kan zien op de kaken van de gyne zijn er al afgepoetst.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Atta sexdens - (Mika)

Bericht door Mika »

Ik had al een vermoeden, en dat is vandaag definitief bevestigd: de gyne is dood. Blijkbaar heeft ze mijn onbedoelde behandeling in de warme bak toch niet overleefd. "If it doens't kill you in short term, maybe it kills you in the long run."

Ik heb een dubbel gevoel hierbij: enerzijds is het natuurlijk spijtig dat dit gebeurd is, en nog wel door mijn eigen schuld. Anderzijds is het niet te onderschatten hoezeer het houden van een dergelijke kolonie je planning ondermijnt. Uiteindelijk is het niet moeilijker te houden dan een soort van geavanceerde goudvis, maar het probleem is vooral dat er geen mensen te vinden zijn die even een korte tijd deze goudvis kunnen verzorgen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie