Atta sexdens Blog (Kenneth)

Alle Atta kolonies van de leden
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nou, daar gaat ie dan. Mijn blog waarin ik ook mijn aanloop naar het houden van een Atta kolonie beschrijf.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663

Eerst even wat meer informatie over deze soort. De basis van deze caresheet/soort beschrijving komt van het duitse forum. Maar inplaats van deze alleen maar te kopiëren heb ik deze sheet bewerkt met extra informatie en mijn eigen ervaringen en meningen. Deze aanvullingen staan in het rood geschreven zodat er makkelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende soorten tekst. Omdat het vertalen en bewerken veel tijd kost zal dit in stukken plaats vinden en wordt dus ook niet het gehele artikel ineens geplaatst.

Atta sexdens

Taxonomie:
Familie: Formicidae (Mieren)
- Onderfamilie: Myrmicinae
--- Tribune: Attini
---- Geslacht: Atta Fabricius, 1804
----- Subgenus: -
------ Soort: Atta sexdens Linnaeus, 1758
------- Ondersoorten: -


Algemene informatie:

Verspreidingsgebied: Midden- en Zuid-Amerika (van Panama tot het noorden van Argentinië). Atta Sexdens is wijdverspreid in Zuid-Amerika, zelfs in stedelijke gebieden. Ze worden beschouwd als een plaag voor de landbouw omdat ze gewassen kunnen vernietigen vanwege hun enorme behoefte aan bladmateriaal.

Leef omgeving: Regenwouden, steppes en savannes (tropisch klimaat, equatoriaal klimaat, nat klimaat).

Winterrust: Niet van toepassing

Kolonie: Monogyn (1 Koningin in de kolonie)

Kolonieomvang: max. 5.000.000 - 8.000.000 werksters.

Groeisnelheid van de kolonie:
Mijn ervaring is dat een kolonie van 50 arbeiders, en een schimmelklompje zo groot als een halve golfbal, met een onbeperkte hoeveelheid blad, binnen 8 maanden kan uitgroeien tot een kolonie met tussen de 30.000 en 250.000 werksters en 40 liter schimmel. De groeisnelheid van de schimmel kan worden vertraagd door minder blad te geven. Wanneer de schimmel de maximale grootte heeft bereikt die je wilt of waar je ruimte voor hebt, dan moet de hoeveelheid bladmateriaal die je vanaf dat moment geeft zo groot zijn dat je net voldoende schimmel groei realiseert om de oude afbrokkelende schimmel te vervangen. Zo hou je de schimmel op 1 maat.

Aanbevolen voor beginners:
Nee, eerst maar eens uitgebreide ervaring op doen met inheemse mieren soorten. Als je echt denkt dat je een ervaren mierenhouder bent, lees je dan eerst goed in op alle mogelijke Blogs en websites die je maar kunt vinden. Kijk niet alleen naar de leuke kant van deze mieren, maar let vooral op eventuele problemen en moeilijkheden die zich kunnen voordoen. Als je de problemen blijvend kunt oplossen en alles kunt en wil doen om toekomstige onvoorziene problemen met succes op te lossen, en je wilt deze soorten nog steeds graag houden, dan wens ik je er heel veel plezier mee. Het is echt een prachtige soort. Je zult vele uren kwijt zijn aan het bewonderen van je mooie kolonie.
Kijk zeker naar de mogelijke problemen die worden genoemd onder de kop 'Care sheet' verderop in dit artikel.


Kolonie leeftijd: 10 - 15 jaar

Opstarten kolonie: Semiclaustral

Werksters: Polymorph (er zijn werksters in allerlei formaten, van 1,5 mm tot wel 23 mm)

Voeding:
- Kolonie. Een schimmel (Leucoagaricus gongylophorus). Het lijkt erop dat de koningin en de larven worden gevoed met witte balletjes die uit de schimmel voortkomen, een soort uitlopers. Continu zien we werksters lopen met deze geoogste balletjes. Of de werksters deze uitlopers zelf eten is onbekend. Er wordt beweerd dat de werksters zich voeden met het blad sap dat vrijkomt bij het versnijden van het blad. Werksters drinken in ieder geval graag suikerwater.
- Schimmel. Fijn gekauwd (blad) organisch materiaal blad van Rozen, Appels, Druiven, (basic granen) Müsli, Spruitjes, Liguster, Aucuba japonica (Japanse broodboom), Gras en ..............? (Deze lijst met goed te gebruiken planten en organische materialen zal op den duur uitgebreid worden). De acceptatie van bladeren kan worden verbeterd als je de bladeren een beetje besprenkeld met water.

Nest:
Zand nest. Het nest is tot 10 m breed en 6 m diep en heeft tot 2000 kamers met een totaal volume van maximaal 20 m³. Er zijn hoofdzakelijk 2 soorten kamers: schimmelkamers en afvalkamers. Het broed wordt ondergebracht en verzorgt in de schimmelkamers. Met de hulp van een soorten schoorstenen op het nest, hebben ze een geavanceerd ventilatiesysteem en zorgen ze voor een optimale temperatuur en vochtigheid voor de schimmel in het nest.

Voortplanting:
Bruidsvlucht van eind oktober tot half december. Vóór de bruidsvlucht snijden de koninginnen een klein deel van de schimmel af en dragen die mee tijdens de bruidsvlucht. De koninginnen paren met verschillende mannetjes. Nadat de koninginnen zijn geland en hun vleugels hebben afgebeten graven ze een verticale, ongeveer 30 cm lange tunnel, waar ze aan het eind een kamer uitgegraven In deze kamer begint ze met het opkweken van de schimmel. Na ongeveer 40 - 60 dagen komen de eerste arbeiders uit. Het kan voorkomen dat de koningin zelf bladeren snijdt om de schimmel te helpen opstarten.

Uiterlijk / kleur:
- Werksters: bruin, doornen op de rug, in verhouding tot andere mieren heeft deze soort zeer lange benen en een grote kop in verhouding tot hun lichaam. De werksters kunnen voelbaar bijten met hun krachtige kaken en de grotere werksters (10 mm en groter) kunnen zelfs pijnlijk bijten, soms tot bloedens toe. Ze snijden gewoon dwars door de huid van je handen.
- Soldaten: bruin, doornen op de rug, ten opzichte van andere miersoorten heeft deze soort zeer lange benen, extreem grote koppen met zeer sterke kaken die pijnlijk bijten, vaak tot bloedens toe (ze snijden gemakkelijk door je huid).
- Koninginnen: bruin, lang en sterk.
- Mannen :?

Formaten:
- Werksters in het algemeen ongeveer 1,5 - 16 mm
- Tuinders ca. 1,5 - 7 mm
- Binnen werksters ongeveer 5 - 16 mm
- Verzamelaars ca. 5 - 16 mm
- Soldaten ongeveer 18 - 23 mm
- Koninginnen ca. 28 - 35 mm
- Mannetjes ?

Ontwikkelingstijd:
Bijna onmogelijk te bepalen omdat het broed buiten het gezichtsveld in de schimmel wordt gehouden. Bovendien wordt het broed regelmatig verplaatst en mengen alle larven zich, ongeacht of ze uitgroeien tot minor, media of major werksters.
- Ei – larve ?
- Larve - naakte pop ?
- Naakte pop – werkster ?
IMG_4429.jpg
Opmerkingen:
- Schimmel kweek. Atta sexdens cultiveert een schimmel uit de groep van Basidiën schimmels. Deze schimmel wordt naar verluid alleen in de nesten van bladsnijders gevonden. Bladeren en andere zachte plantendelen worden in het nest gebracht en in kleine stukken gesneden waarna de kleinste werksters van deze gesneden stukjes een soort sponsachtige structuur maken. Op deze wanden van fijn gekauwd plantaardig materiaal groeit dan weer de schimmel. De schimmelverzorgsters zorgen er altijd voor dat de omgeving van de schimmel voortdurend schoon wordt gehouden en dat andere soorten schimmels en andere parasieten worden verwijderd. Tegelijkertijd gebruiken ze een afscheiding uit hun speekselklier die een antibacterieel effect heeft. Het doel is om de schimmel in een steriele, pure monocultuur te houden.

- Kasten. Bij Atta’s in het algemeen splitsten de werksters zich op in drie morfologisch en taakgericht kasten. (1) Verzamelaars verlaten het nest en snijden de plantendelen waarna ze deze transporteren naar de nestkamers in de grond. Daar dragen ze de bladeren over aan (2) Binnen Werksters die zich rond of op de schimmelstructuur bevinden. De Binnen Werksters verdelen de bladeren opnieuw en versnijden het organische materiaal tot nog kleinere stukjes (vaak kleiner dan 1 mm2) die ze op de schimmelstructuur aanbrengen, tevens zorgen ze voor het broed. Het broed wordt ook verzorgt door de (3) Kleinste Werksters die nooit van de schimmelstructuur afkomen en bezig zijn met het oogsten van de uitlopers die de schimmel produceert. Naast de verzorging van het broed verzorgen zij ook de schimmel zelf.

Care sheet:
- Mogelijke problemen.[/b]
(1) Aankoopkosten voor de kolonie. Een kleine startkolonie kost snel 150 tot 250 euro.
(2) Aankoopkosten voor materiaal. Aquaria of cilinders gemaakt van acryl, glas of plastic, flexibele slangen of buizen gemaakt van acryl, connectoren, temperatuurregeleenheden, etc. Deze kosten kunnen snel stijgen, hoewel ik moet zeggen dat je grotendeels bepaalt hoe complex / luxueus of hoe eenvoudig je de set-up maakt. Een set-up moet echter goed gebouwd zijn om uitbraken te voorkomen maar omdat deze soort ook enorm hard kan groeien kan dat over het algemeen meer geld kosten dan bij de meeste mieren soorten die er worden gehouden. De kosten kunnen gemakkelijk 100, - tot zelfs vele honderden euro’s bedragen.
(3) Tijd. Vergeet niet om alleen de tijd te rekenen die het bouwen van de set-up kost (een set-up kan in het begin vrij simpel worden gehouden maar naarmate de kolonie groeit zal deze steeds groter en ingewikkelder worden), maar ook de tijd die het kost om de kolonie voldoende bladeren te geven zodat ze continu kunnen snijden. Naarmate een groeiende kolonie steeds groter wordt, zal er steeds meer tijd worden doorgebracht met het verzamelen van blad. Een kolonie die mag blijven groeien zal steeds meer blad nodig hebben. Wil je de kolonie niet meer laten groter worden maar op 1 formaat behouden dan zal de bladverstrekking zich stabiliseren en dus ook de tijd die het verzamelen kost. Zorg ervoor dat je deze tijd hebt en bereid bent deze te investeren..
(4) Uitbraakpreventie, deze moet absoluut top zijn. Vergeet niet dat alles wat op basis van kit is verlijmd kapot gesneden zal worden. Een kleine kolonie zal dat misschien nog niet doen maar vroeg of laat zal een grote kolonie dat zeker gaan doen. Als je dus gebruik maakt van flexibele slangen dan zullen ze zeker worden vernietigd. Ze snijden en knagen net zolang tot er een gat in de flexibele slang ontstaat waardoor de kolonie nieuwe werelden kan gaan verkennen en bezetten (meestal jou mensenwereld en daar ben je met deze sterke bijters niet blij mee). Soldaten kunnen een flexibele slang met 5 mm dikke wanden doorsnijden. Alles wat niet zo hard is als glas, kan en zal worden vernietigd. De vraag is niet of het zal worden vernietigd, maar alleen wanneer. Uiteindelijk kan je niet ontsnappen aan het gebruik van acrylbuizen en sterke glazen of plastic aquaria of acryl cilinders die allemaal zijn bedekt met stevige deksels of zelfs van boven volledig dicht zijn. Als het gaat om aquaria of acryl cilinders zonder afdekkingen, dan moet je zorgen voor brede randen PTFE (Fluon). Dit kost op zijn beurt allemaal extra geld en moeite.

(5) Temperatuur en luchtvochtigheid. Je moet alles kopen wat je nodig hebt om de temperatuur en de luchtvochtigheid van het nest op pijl te houden. Dit kost geld en moeite. Denk aan een Warmte kabel of warmte matjes en een Thermostaat.
(6) Deskundige vervanging voor momenten zoals wanneer jezelf op vakantie gaat. Zorg ervoor dat iemand anders weet wat hij moet doen als zich een uitbraak voordoet en welk blad, wanneer en in welke hoeveelheden gegeven moet worden. Anders is dit waarschijnlijk de laatste keer dat ze je helpen. Een rampverhaal wordt snel verspreid onder al je vrienden die je in de toekomst hadden kunnen helpen.
(7) Wees niet bang om gebeten te worden. Werksters van een paar millimeter tot 6 mm kunnen voelbaar bijten. Het wordt pijnlijk als ze je tussen de vingers grijpen. De grotere Media Werksters en Soldaten kunnen gemakkelijk door je huid snijden, zelfs tot bloedens toe. Geef ze deze kans niet en verwijder ze snel voordat ze zich vastbijten.
8) ... onvoorziene problemen. Ze zullen zich altijd voordoen.


- Temperatuur.
Startende kolonie. Nestgedeelte, voederruimte / arena en Afvalruimte zijn meestal geïntegreerd in 1 ruimte / aquarium. Nest: minimaal 24 °C - 27 °C. Het optimum is tussen de 26 °C / 27 °C. De schimmel sterft langzaam bij lagere temperaturen dan 24 °C, althans dat wordt beweerd. De schimmel sterft echter ook bij te hoge temperaturen (meer dan 28 °C ) en de Koningin kan volgens sommige deskundigen onvruchtbaar worden. Voedsel en Afvalruimte: 24 °C - 27 °C

Middelgrote tot grote kolonie. Nestgedeelte, voerbak / open arena en open afvalbak zijn meestal gescheiden. Nest: minimaal 24 °C - 27 °C. De schimmel sterft langzaam bij lagere temperaturen dan 24 °C , althans dat wordt beweerd. De schimmel sterft echter ook bij te hoge temperaturen (meer dan 28 °C ) en de Koningin kan volgens sommige deskundigen onvruchtbaar worden. Het optimum is tussen de 26 °C / 27 °C. Voederruimte / open arena en open afvalbak minstens 15 °C. Zelfs bij deze lage temperaturen gaat het snijden van blad gewoon door, de werksters lopen alleen wel erg traag en er zullen steeds minder werksters het nest uitkomen. Beter is kamertemperatuur of warmer voor voederruimte en afvalbak.

- Luchtvochtigheid.
Kleine kolonie. Nestgedeelte, voerbak/arena en afvalbak zijn meestal geïntegreerd in één ruimte. De schimmel en kolonie wordt afgedekt door een plastic of glazen bakje met een kleine nestopening om zo de luchtvochtigheid maximaal te houden (80 - 90%). Dit wordt mede bereikt door de bodem waar de schimmel klomp op ligt te bedekken met een substraten die vochtig gehouden kan worden. Dit substraat moet vochtig maar niet klets nat zijn. Condensdruppels moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit kan worden bereikt door de temperatuur in het nest en rond de schimmel gelijk te laten zijn met de temperatuur buiten het nest. De voederplek/buitenwereld en afvalruimte zullen zeer waarschijnlijk een lagere luchtvochtigheid hebben omdat ze niet worden afgedekt door een plastic of glazen bak. Een lagere luchtvochtigheid in die gebieden is ook beter omdat op die manier mijten en schimmels worden voorkomen. Toch zal de luchtvochtigheid in die ruimtes nog vrij hoog zijn dus dan is het belangrijk om afval en niet versneden blad regelmatig op te ruimen.

Middelgrote tot grote kolonie. Bakken met kolonie en schimmel, 80-90%, een grote schimmel geeft zelf zoveel vocht af van de fijn gesneden bladeren dat er eerder een risico bestaat op condensvorming dan de kans op uitdroging. Condens kan worden voorkomen door de temperatuur in het nest gelijk te maken aan de temperatuur buiten het nest. Een vochtabsorberend substraat kan het overtollige vocht absorberen, maar houd er rekening mee dat als het substraat klein genoeg is, de werksters uiteindelijk het substraat uit het nest zullen verwijderen. Zelfs een gipsen bodem wordt beetje bij beetje kapot gemaakt en verwijderd. Voederruimte/Open Arena/Open afval ruimte zijn gescheiden van elkaar. In deze ruimtes mag de luchtvochtigheid zo laag mogelijk zijn of gewoon op huiskamer nivo (45% of minder). Door deze lage luchtvochtigheid voorkom je mijten en schimmel.

- Formicarium inhoud: Aardenesten in plastic, acrylglas of glazen aquaria en bakken of plastic, acryl of glazen aquariums met of zonder een dunne substraatlaag op de bodem.

- Formicarium opbouw
Kleine kolonie. Een verwarmde ruimte met daarin een uitloopbak waar het afval kom te liggen en waar ook ruimte is om het blad te geven. In die bak ligt ook de schimmel met de kleine kolonie die op zijn beurt weer is afgedekt door een op de kop gezet bakje, liefst van helder plastic of glas om zo het zicht op de kolonie ontwikkeling optimaal te houden.

Middelgrote tot grote kolonie. Uitbreidbaar systeem met minimaal 3 (grote) bakken, 1 voor de Schimmel met kolonie, 1 voederruimte en 1 afvalruimte. Na een vrij korte tijd zul je het systeem moeten uitbreiden met meerdere nestbakken en misschien zelfs een extra voederbak.


- Bodemsubstraat.
Kleine kolonie. Seramis (zeer kleine gebakken kleikorreltjes), zand/leem, gipsbodem.
Middelgrote tot grote kolonie. Kleikorrels, Seramis, Zand/ Leem, gipsbodem, gaas of ... NIETS! Gewoon de schimmel op de kale glazen/plastic bodem leggen...werkt ook zeer goed.
Let op: zodra de schimmel groot genoeg is begint de kolonie het bodemsubstraat te verwijderen dat klein genoeg is om weggedragen te worden. Een gipsbodem wordt stuk voor stuk kapot gebeten en afgevoerd.







De start van mijn set-up.

Dit is een van de 4 vakken van een kast waarvan mijn vrouw nog niet weet dat ik deze langzaam aan ga annexeren mocht de kolonie groter worden :lol: . Dit vak is van binnen geheel bekleed met isolerend piepschuim zodat de warmte die door het warmte matje wordt gegenereerd in de kast blijft.
IMG_8598.jpg
Het vak in de kast heeft de volgende maten: 33 cm diep, 40 cm breed en 52 cm hoog. De boovenkant van de kast die ik mag gebruiken is 39 cm diep bij 120 cm breed. Daar komen in de toekomst zodra de kolonie groot genoeg is de afvalbak met een doorvoer naar de voederbak. Vanuit de binnenkant van de kast komt een doorvoer van het nest naar de afvalbak met een slang van 22 mm doorsnede. De meeste benodigde materialen heb ik besteld bij Antstore. In het onderste smalle vak komt alle electronica.
IMG_8599.jpg
Op de deur komt ook nog een piepschuim plaat zodat bij een gesloten deur het vak ook volledig gesloten is en de warmte van een warmte matje in de kast blijft. Zoals jullie kunnen zien zit in de onderste (alsook de bovenste plaat) een gleuf waar een acrylplaat in komt. Deze ga ik bevestigen met magneten zodat het 'raam' verwijderd kan worden als ik bij het nest moet zijn maar de warmte in de kast niet direct vervliegt als ik alleen maar even naar de kolonie wil kijken. Door een warme omgeving in en rond het nest te creëren wil ik regelen dat er in het nest geen condens ontstaat zodat de kolonie altijd goed bekeken kan worden. Dit idee heb ik gepikt van de set-up in Berlin Zoo waar jullie in de blog over Antstore nog meer over gaan zien ( Blog Een kijkje in de 'keuken' van Martin 'Anstore' Sebesta : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=9629 )
IMG_0978.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 01 apr 2018, 20:16, 19 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8601.jpg
Hier zien jullie hoe ik de opstelling had uitgedacht. De volgende punten heb ik als doel om te bereiken (naast natuurlijk dat de kolonie goed groeit en lang blijft leven):

1. Ik zou het liefst een opstelling willen hebben waarbij ik de gyne altijd kan zien.
2. Ik wil een opstelling waarbij ik de kolonie altijd in het nest kan bekijken zonder condensvorming.
3. Alle units (nest(en), afvalbak, voederbak) moeten makkelijk afkoppelbaar zijn zodat er makkelijk uitgebreid kan worden zonder dat de halve kolonie door de kamer loopt.
4. Ik wil er alles aan doen om de kolonie nooit te laten uitbreken.
5. ....(eventueel nog andere punten waar ik tot nu toe niet aan heb gedacht, waar de set-up aan moet voldoen)


Om die reden heb ik de volgende zaken besteld bij Antstore en Blue-Lagoon:
IMG_8608.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 10 mar 2017, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8626 (1).jpg
O ja, ik heb ondertussen ook een punt 5 bedacht.

5. De gehele set-up moet zo mooi en praktisch/duurzaam mogelijk zijn voor zo min mogelijk geld.

Hebben jullie nog aanvullende punten waar ik niet aan heb gedacht?

Dit laatste punt schoot mij te binnen toen ik gisteren in de Ikea liep. Daar zag ik ineens allerlei plastic (helder) en glazen bakken die zouden kunnen dienen als nest en afval bakken. De prijzen van deze producten zijn enorm laag. Het enige nadeel is dat ik in de plastic bakken zelf gaten moet maken van 27 mm doorsnede zodat de slangen en koppelstukken van Antstore hierop passen.

Deze slangen en koppelstukken wil ik perse gebruiken omdat ik makkelijk los te koppelen verbindingen wil die erg stabiel en degelijk zijn en die niet bij de eerste de beste beweging losschieten waardoor de mieren kunnen ontsnappen. Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik deze plastic bakken van helder plastic zag mij een beetje het gevoel bekroop dat ik 1 of 2 glazen nesten/bakken van Antstore teveel heb gekocht. Ik zal jullie even laten zien wat ik bij Ikea aantrof. Wat vinden jullie van deze producten?

Alle producten zijn van plastic behalve die welke waar glas onder de foto staat.
IMG_8556.jpg
IMG_8557.jpg
IMG_8560.jpg
IMG_8561.jpg
IMG_8562.jpg
IMG_8563.jpg
IMG_8565.jpg
IMG_8566.jpg
IMG_8628.jpg
Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 dec 2017, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta cephalotes Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik liep toevallig vandaag in de Blokker en toen viel mijn ook op de onderstaande bakken (Mepal Modula). Ook niet duur (wel duurder dan de bakken van Ikea) maar waanzinnig veel goedkoper dan de formicariums van Antstore.
DSC_2194.jpg
DSC_2196.jpg
DSC_2198.jpg
IMG_8636.jpg
Vanochtend heb ik geprobeerd om gaten te boren in plastic bakken van de Ikea met het punt dakje (zijn eigenlijk mini kasjes voor het opkweken van allerlei plantjes) maar dat ging helemaal mis. De dozen scheurden helemaal uit elkaar. Toen kwam ik op het idee om met een soldeerbout met een punt een gat te smelten in deze plastic bakken en dat gaat perfect. In elke plastic bak kan ik zonder enige onnodige beschadiging een gat smelten ter grote van de koppelingen van Antstore waar ik de 28 mm slang op kan aansluiten dus met andere woorden: alle plastic bakken die helder zijn kan ik veranderen in de formicarium voor een prijs die waanzinnig veel lager is dan de prijzen van de acryl cilinders en glazen nesten van Antstore.
IMG_8646.jpg
IMG_8647.jpg
Nu genoeg over de bakken want ik ben eruit. Ik ga mij nu meer concentreren op de opbouw van mijn set-up en daarvoor moeten eigenlijk nog wat vragen beantwoord worden. Alle antwoorden en reacties zijn welkom maar ik zou vooral de antwoorden van personen die al eens eerder een Atta kolonie hebben gehad of die er nu een bezitten op prijs stellen (GvG, Mika, Hertcerf, Unexisted, Beffie, mn...en wie ik nog vergeten ben). Om tot deze vragen te komen heb ik alle Blogs en V&O van deze leden gelezen en uitgeplozen. Ik zal de vragen als eerste in de Vragen en Opmerkingen rubriek zetten zodat erop gereageerd kan worden. Uiteindelijk zal ik ze ook in deze blog zetten met een uittreksel van de antwoorden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 19 mar 2017, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Op basis van de antwoorden op mijn vragen geef ik hierbij een samenvatting van de antwoorden. Natuurlijk hoop ik dat in de rubriek V&O nog enkele anderen op basis van mijn vragen hun bevindingen met mij en jullie willen delen.

1/2. De loopafstand van een jonge kolonie vanuit het nest naar de afvalbak en voederbak moet zo kort mogelijk zijn waarbij op z'n minst de voederbak verwarmd moet zijn.
3. Meerdere nesten moeten het liefst paralel met elkaar verbonden zijn om zo een goede luchtstroom te bevorderen en de logistiek van het aangevoerde nieuwe blad goed te laten verlopen.
4,5,6. Flexibele pijp met wanden van 3 mm dik plastic lijken te kwetsbaar te zijn. Een beter maar duurder alternatief zijn plastic buizen, liefst doorzichtig acryl of doorzichtig PVC met een minimum binnenmaat van 25 mm of meer. de werksters en hun vracht lopen er daardoor makkelijker doorheen en de luchtstroming is beter. Bij een kleine kolonie mogen de ingangen het liefst onder aan de bak zitten (kortere looproute) maar voor grotere kolonies maakt dat niets meer uit.
7. Bij voorkeur heeft ieder nest 1 ingang en 1 uitgang. Het is ook mogelijk om 1 ingang te monteren maar dan moet er een opening in het dak van de bak zitten afgedekt met fijn gaas) zodat er geen CO2 opbouw zal plaatsvinden.
8. Het beste is om de ventilatie via de slangen te laten plaatsvinden.
9. Het is aan te raden om een aparte afvalbak of afval ruimte aante sluiten alhoewel er ook berichten zijn dat Atta, als de kolonie wat groter is, zijn afval in de buitenwereld kan dumpen. Daardoor droogt het afval beter en sneller op wat stank, schimmel en mijt voorkomt.
10. Er zijn diverse bodemsubstraten beschikbaar zoals Peat, kleikorrels, Seramis, zand of een laagje HARD gips op de bodem.
12. Er mag absoluut geen water in het substraat staan. De schimmel kan daar niet tegen, evenmin als tegen veel condens waar rommel in kan gaan vastkleven waardoor er andere schimmels opstaan die de goede schimmel kunnen overwoekeren en vernietigen.
13. Bij kleine kolonies moet er soms vocht worden toegevoegd maar bij grotere kolonies moet er zelfs worden afgezogen of moet het overtollige vocht weg via de luchtverversing via de slangen.
14. Een waterbuffer is niet nodig als de ruimte waar de nesten staan niet constant bloot staat aan verse maar koude lucht omdat er constant 'gekeken' wordt.
15. Het wordt sterk ontraden om de gyne op te sluiten in haar bak en haar geen toegang te geven naar andere bakken/nesten. Daardoor zal ze echter uit het oog verloren worden omdat ze vaak in het centrum van haar schimmel leeft.

Aanvullingen:
Temperatuur voor een jonge kolonie op 27-28 graden houden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

WORDT DOORLOPEND ACTUEEL GEHOUDEN

In deze post ga ik bijhouden welke materialen ik allemaal gebruikt heb en wat daar de kosten van waren. deze post wordt, indien nodig, iedere keer bijgewerkt.

Ik heb besloten om alle dure materialen van Antstore terug te sturen (Arena 20x10x10, Arena 30x20x20 en Nest 29x6x20 totaal € 80,- + afsluitringen en nest stoppen totaal 4,-). Ik vind het namelijk een uitdaging om juist met goede maar goedkope materialen die gewoon voor handen zijn via de bouwmarkt en huishoudwinkels en set-up op te bouwen die er ook mooi uitzien en goed/praktisch werken.

Gebruikte materialen:

Piepschuim platen: 4 losse platen, 2 cm dik, Multimate, 4,-
Acryl glasplaat: 1x 100x50 cm, Gamma 12,-
Montage kit: 1x, Bison transparant, Gamma 9,-
Bodemplaat: 1x, MDF plaat 5 mm, Multimate 3,-
Knopjes: 2x, Multimate 3,-
Magneten: 4x had ik nog liggen.
SubTotaal: 35,-

Arena: 2x, 4,5 liter Mepal Modula, Blokker 20,-
Nest: 1x 425 ml Mepal Modula, Blokker 5,-
Slang: 2 m., 28-22 mm, Antstore 8,-
Slangverbinder: 1x, Aquaria veldhuis 3,-
Slangen klem: 3x, Multimate 3,-
Bak-Slang verbinder: 3x, Antstore, 12,-
SubTotaal: 51,-

Thermometer analoog: 1x, DierenwinkelXL, 5,-
Thermostaat analoog: 1x, Blue Lagoon, 20,-
Warmtekabel: 1x, 7,5 meter 70 watt, TTB reptiles, 10,-
Ventilator: 1x, 8x8 cm 220 volt, Tessatronic 15,-
Electra kabel: 5 m., Gamma, 4,-
Stekkerdoos: 2x, Gamma, 6,-
Extra grote handschoenen tot de ellebogen: 1x, Blue-Lagoon beurs, 9,-
Extra grote pincet en klemschaar: ieders 1x, Blue-Lagoon beurs koopjes hoek, 5,-
SubTotaal: 74,-

Drinkbakjes: 2x, 5x5, Antstore, 3,-
SubTotaal: 3,-

Vooralsnog Verspilt of overbodig materiaal:
Hygrometer digitaal: 1x, Antstore, 15,-
Nest: 1x, 2 liter Mepal Modula, Blokker 8,-
Nest verkleining: 1x pvc pijp 7 cm., Multimate 6,-
Kleikorrels: 1 zakje, Borghuis, 4,-
Nest: 1x 425 ml Mepal Modula, Blokker 5,-
Afvalbak: 1x, 1 liter Mepal Modula, Blokker 4,-
SubTotaal: 42,-

Kolonie: 1x, middelgroot Atta sexdens 50 werksters, Ants Kalytta 214,- (incl 15,- Express kosten)
SubTotaal: 214,-

Verzendkosten:
Antstore: 22,-
Blue-Lagoon: 6,-
SubTotaal: 28,-

Totaal: 429,-
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 18 apr 2017, 23:56, 6 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Zoals jullie al eerder zagen heb ik een kast aan alle zijden van binnen bekleed met piepschuim platen zodat de warmte niet te snel verdwijnt. Ook op de binnenkant van de deur komt een plaat. Ik heb de kast qua planken iets anders ingedeeld waardoor er een extra ruimte onder mijn vak ontstaat waar ik alle electronica kwijt kan.

Alle warmte die in de kast is opgebouwd zou waanzinnig snel vervliegen als ik de kast deur zou open doen om de kolonie even te bekijken. De temperatuur zal dan razendsnel dalen naar 20 graden (de temp. van de kamer) waardoor de bak die fungeert als nest met de schimmel helemaal zal beslaan. Daardoor krijgen we druppelvorming wat ongewenst is voor de schimmel en ik kan direct niets meer zien. Deze druppels verdwijnen ook nog eens heel moeilijk. Om die reden heb ik in de bodemplaat en in de plafondplaat een gleuf gesneden waar ik een op maat gemaakte acrylplaat in kan schuiven. Deze plaat houd de warmte in de kast en vertraagt enorm de afkoeling waardoor ik wel in het nest kan kijken zonder dat er condens vorming optreed. Door deze constructie wil ik zorgen dat punt 2 van mijn lijst met eisen waaraan de set-up moet voldoen wordt gerealiseerd.

Gezien de sterkte van het heldere plastic en de grote verscheidenheid aan maten waarin Mepal zijn Modula serie uitbrengt (van minimaal 175 ml tot 4,5 liter in 13 verschillende modelen) in combinatie met een relatief lage prijs en goede verkrijgbaarheid en omdat de deksel goed sluiten en ook grotendeels uit helder plastic bestaan, heeft mij doen besluiten om met deze serie verder te gaan en daaruit mijn afvalbak, voederbak en nest te kiezen.

Omdat ik makkelijk bij alle bakken moet kunnen komen, ook al zit alles in een kast, heb ik een plaatje MDF op maat laten zagen en daar 2 knopjes op bevestigd. Daar zet ik de gehele set-up op zodat ik, als ik eraan wil werken, de plaat voor een groot deel uit de kast kan trekken zodat elke bak goed bereikbaar is. Deze onderplaat heb ik eerst uit de kast gehaald en op tafel neergelegt en daar de bakken op gezet en net zolang gepuzzeld tot de slangen en koppelingen zo waren gesitueerd dat er makkelijk extra bakken voor de uitbreidende schimmel aangekoppeld kunnen worden. Tevens moet erop den duur een verbinding komen naar een buitenwereld boven op de kast.
IMG_8656.jpg
De set-up zoals die hier is opgezet is niet de definitieve positie geworden van alle bakken. Dit was alleen maar om te testen hoe de bakken geplaatst zouden moeten worden als er 1 tot max 4 4,5 liter bakken aan gekoppeld zouden moeten worden ivm. de uitbreiding van de kolonie. De hoge bak van 2 liter wordt de bak waar de jonge kolonie zal gaan starten. Van daaruit moeten ze verder groeien. Een 2 liter bak is natuurlijk veel te groot maar ik heb daar wat op verzonnen om de ruimte te kunnen aanpassen naar de groei van de schimmel. Ik zal in de volgende post als de foto's van de gehele set-up geplaatst zijn uitleggen waarom ik voor deze maat bakken heb gekozen. Rechts vooraan in de hoek bij het rechter knopje komt een kleine afvalbak (175 ml bakje).
IMG_8657.jpg
De positie van de gaten is bepaald en omdat ik de lengte van de looproute zo kort mogelijk wil houden komen de gaten bijna onderin de bakken. Eerst een klein gaatje boren met een zeer kleine boor, dan een grotere boor gebruiken en daarna de frees (of hoe je zo iets ook noemt).
IMG_8658.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hieronder zie je een overzicht van hoe de set-up opgesteld is in de kast direct na installatie. Ik heb al meerdere dagen proef gedraaid en ben tot de slotsom gekomen dat ik een aantal kleine wijzigingen moest aanbrengen. Ik begon het testdraaien met de volgende punten die ik uiteindelijk heb gewijzigd:
IMG_8688.jpg
1). Ik liet in het begin de ventilator non stop draaien. De temperatuur in de kast was niet onder controle te krijgen en steeg vele malen boven de 30 graden. De ventilator zelf bleek het probleem te zijn. Door deze constant te laten draaien werd de ventilator zelf erg warm en liet de temperatuur in de kast teveel stijgen. Ik heb de ventilator toen gekoppeld aan de warmte kabel.

2). Ik dacht dat het goed was om de sensoren voor luchtvochtigheid en temperatuur in het nest zelf te meten. Wat betreft de luchtvochtigheid bleek dit onnodig te zijn. Zolang de kleikorrels vochtig zijn is de luchtvochtigheid zeer constant (tussen de 80 en 90%) en hoeft dus niet iedere keer gecontroleerd te worden. Ook het meten van de temperatuur in het nest bleek niet ideaal voor de aansturing van de temperatuur in de gehele kast. Zodra de temp in het nest onder de 26,5 graden kwam sloeg de verwarming en ventilator aan. Deze bleven heel lang draaien omdat de warmte maar heel langzaam vanuit de kast het nest in drong waardoor de lucht in de kast veel te warm werd, het nest te lang te koud bleef maar uiteindelijk, door de enorme opgebouwde warmte in de kast uiteindelijk weer voor langere tijd door het dak van 30 graden heen schoot. Door de sensor in de kast te hangen kan alle lucht in de kast op 26,5 graden worden gehouden en zal het nest dat uiteindelijk ook zijn.
IMG_8685.jpg
Wat mij wel opviel, en daar maak ik mij best een beetje druk om, is dat de warmtekabel, ook al wordt ie maar een beetje warm, een vieze geur begint te verspreiden die erg chemisch ruikt. Ik vermoed dat het het plastic is waar de kabel in gegoten is die deze geur afgeeft. Ik vraag mij sterk af of een vieze geur schadelijk zou kunnen zijn voor de jonge kolonie. Ik heb geen idee wat de samenstelling van die geur is en of er schadelijke stoffen inzitten. Wat denken jullie? Moet ik mij zorgen maken?
IMG_8686.jpg
Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 26 mar 2017, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Even een up-date tussen door met betrekking tot de kolonie zelf. Kalytta is recentelijk teruggekomen van een rondreis door Zuid Amerika. Toen hij pas geleden thuis kwam heb ik heb direct gebeld en het bleek dat hij meerdere kolonies had zitten waarvan er 1 was die volgens hem verkocht kon worden. Ik heb deze kolonie voor 199,- van hem gekocht en dat is dan de prijs incl. verzendkosten.

Deze kolonie wordt as maandag op de post gedaan en naar vrienden van mij in Nordhorn gestuurd zodat ik de kolonie daar kan oppikken. Naar mijn huis verzenden zou minstens 1 dag extra kosten en we wilden de dagen dat de kolonie bij de post lag zo kort mogelijk houden. Naar Nordhorn kost normaal gesproken 1 dag. Dus als alles meezit ga ik de kolonie as dinsdagavond ophalen.

De kolonie heeft zo'n 50 werksters. Ik heb een eigen bedrijf als zelfstandig Hovenier/Tuinontwerper. Daardoor heb ik onbeperkt toegang tot een extreem grote tuinplanten groothandel op 400 meter afstand van mijn huis. Het moet dus absoluut geen probleem zijn om aan veel verschillende soorten bladeren te kunnen komen om de beginnende kolonie mee te voeden. Ik heb er zin in (ik lijk wel een klein kind die weet dat ie een kadootje krijgt)....was het maar vast dinsdag.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 26 mar 2017, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8691.jpg
Hierboven is de analoge thermostaat te zien in combinatie met een net aangesloten digitale Hygrometer.
Hieronder even een foto van de set-up zonder alle onnodige toeters en bellen. Alle test 'aparatuur' zoals hygro -en thermometers zijn verwijderd. Het enige wat nog moet gebeuren is de kolonie overzetten zodra deze binnen is en anti-uitbraak middel aanbrengen in de voederbak (links) en in de afvalbak (rechts). Ik twijfel nog tussen PTFE of Talk. Talk brokkeld snel af maar PTFE kan niet goed tegen vochttige omstandigheden. Heeft iemand een suggestie?
IMG_8760.jpg

IMG_8757.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 26 mar 2017, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

oke, wat kan ik nog meer zeggen over de bovenstaande set-up:
- Er waren slangenklemmen nodig om de slangen goed te laten aansluiten op de slang-bak verbinders. Deze materialen waren gekocht bij Antstore maar de slangen hadden een binnenmaat van 22 mm maar de koppelstukken waren maat 20 mm.
- Rechts bovenin zie je vast een uitsparing in het piepschuimen dak. Daar komt in de toekomst, als de kolonie het tenminste ook goed doet, de doorvoer door de bovenzijde van de kast naar de afvalbak en voederbak die zich dan bovenop de kast zullen bevinden.
- Ik heb gekozen voor een laagje grote kleikorrels onderin het nest met daarop een laagje kleine kleikorrels. Ik heb gekozen voor kleikorrels zodat overtollig vocht naar beneden kan lekken en daar een plasje water mag vormen zonder dat het in contact komt met de schimmel. Ook zorgen de ruimtes tussen de kleikorrels ervoor dat de schimmel goed van alle kanten, dus ook van onderen, bereikbaar is.
- De kleikorrels zorgen er ook voor dat ik zowel in de nestbak alswel in de voederbak een miniscule klein gaatje kon boren waar precies een injectienaald doorheen past. Daar kan ik een spuit aan koppelen waardoor ik makkelijk water kan afzuigen of toevoegen.
- De voederbak aan de linkerzijde is alsvast zover voorbereid dat deze veranderd kan worden in een nestbak. Ook daar zit dus vlak boven de bodem een gaatje met daarin een injectienaald.
- De afvalbak is rechts en is zo geplaatst dat deze afgekoppeld kan worden zodra de kolonie zo groot is dat het voederen buiten de kast gaat gebeuren. Het is de dan de bedoeling dat de voederbak links veranderd wordt in een nestbak (er moeten alleen nog kleikorrels in). In totaal kunnen er dan nog 3 van zulke 4,5 liter bakken worden aangesloten. In deze ruimte kan ik dus 4 x 4,5 liter = 18 liter + 1,5 liter (huidige nestbak) = bijna 20 liter schimmel huisvesten.
- Deze gehele set-up staat op een uitschuifbare plaat waardoor ik makkelijk van bovenaf bij alle bakken kan komen.
- De gehele set-up is hier te zien zonder dat de acrylplaat ervoor zit. Op de eerste foto kun je links en rechts bovenin de magneten zien zitten waarmee ik de acrylplaat kan klemmen. Deze acrylplaat zorgt ervoor dat de warmte in de kast en het nest blijft zodra ik de deur van de kast open doe. Daardoor zal er geen condensvorming optreden als ik de kolonie wil bekijken.

Als jullie fouten, of niet al te slimme oplossingen zien die verwerkt zijn in mijn set-up dan hoor ik dat heel graag. Nu kan ik er nog wat aan doen ;)
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8759.jpg
Als je naar het nest kijkt zie je een aantal dingen die normaal gesproken niet in een formicarium voorkomen. Jullie vragen je misschien af wat er met het nest aan de hand is en hoe en waarom ik deze constructie heb bedacht. Dat heeft te maken met de volgende punten:

1. De ruimte in een nest moet in het begin bijna net zo groot zijn als als de schimmel/kolonie groot is. Dus in het begin is dat dus vrij klein. Naarmate de schimmel/kolonie groeid moet de ruimte steeds groter worden. Dat betekend dus dat de schimmel moet worden verplaatst naar een andere bak zodra het begin bakje vol is. Dat wilde ik voorkomen. Ik wilde dus dat de beginnende kolonie in een nestbak zou zitten die mee zou kunnen groeien qua ruimte met de groeiden kolonie. Om die reden heb ik een bak genomen die een totaal inhoud heeft van 2 liter. 2 liter is natuurlijk veel te veel dus daarom heb ik een plastic plaat gemaakt die met een paar simpele touwtjes naar boven en beneden kan worden verplaatst in de bak zelf. Daardoor kan ik het nest in het begin zo klein maken als ik zelf zou willen. Naarmate de schimmel groeid kan ik dat schotje steeds verder naar boven verplaatsen totdat de schimmel uiteindelijk zo groot is dat het schotje verwijderd kan worden. Of het schotje echt zijn werk doet moet in de praktijk nog blijken.

2. Bij punt 1 van mijn wensen lijst had ik staan: "Ik zou het liefst een opstelling willen hebben waarbij ik de gyne altijd kan zien". Door een half ronde PVC pijp in het nest te lijmen beperk ik de beschikbare ruimte voor de kolonie van 2 liter naar 1,5 liter. Dat opzicht is nog niet zo belangrijk ware het niet dat ik een ruimte om die PVC pijp creëer die nooit dieper is dan 4 cm. De gyne zelf is 3 cm dus ze zou bij wijze van spreken makkelijk horizontaal een rondje kunnen draaien. De schimmel kan dus wel redelijk onbeperkt naar boven en in de breedte groeien maar niet onbeperkt in de dikte/diepte.
Door de diepte van de ruimte te beperken hoop ik dat de schimmel zo wordt opgebouwd dat de gyne altijd in een kamer zit die op de een of andere manier aan de voorzijde van de plastic bak zit. Ik snap dat de gyne echt niet altijd horizontaal op een schimmel zal zitten maar soms ook schuin in de schimmel 'hangt' waardoor zelfs een ruimte van 4 cm misschien nog te ruim is waardoor de schimmel alsnog om de gyne heen gebouwd kan worden. Maar de kans dat dat gebeurd is natuurlijk wel een stuk kleiner om de ruimte beperkter is.
Om te voorkomen dat de schimmel aan de binnenzijde van de PVC pijp wordt gebouwd en de werksters zullen proberen de gyne door de kleine gaatjes in de PVC pijp te trekken, heb ik de pijp volledig gevuld met kleikorrels die ik vochtig ga houden. Werksters kunnen er dus wel doorheen lopen maar er is geen ruimte om er iets te bouwen. De gaten in de buis zorgen ervoor dat werksters niet vast komen te zitten in een gesloten buis maar dat het vocht uit de kleikorrels wel kan bijdragen aan de luchtvochtigheid.

Ik moet zeggen dat nu ik zo over deze constructie denk ik eigenlijk spijt heb dat ik niet een nog grotere pijp in de bak heb ingebouwd waardoor de beschikbare diepte teruggebracht zou worden naar 3 cm. Misschien ga ik dat nog aanpassen. Aan de andere kant vind ik 4 cm dikte net iets stabieler klinken dan 3 cm. Ik twijfel dus.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Naar aanleiding van de commentaren van GvG op mijn vragen in de V&O heb ik de volgende besluiten genomen:

- Ook ik ga proberen elke dag meerdere soorten blad aan te bieden maar ik vind het niet erg als er ook dagen zijn als er maar 1 soort blad wordt aangeboden.
- In het begin zal ik de groei van de kolonie absoluut niet willen remmen maar mocht ik het geluk hebben dat mijn kolonie na een bepaalde tijd (zal wel veel tijd in beslag nemen) al aardig groot begint te worden dan wil ik de groei van de kolonie ook afremmen door gedoseerd blad te geven en niet een onbeperkte hoeveelheid. Desnoods, maar dat speelt nog lang niet, zou ik kunnen overwegen om in de toekomst een deel van de schimmel te verwijderen.
- Ik ga het beweegbare plafond incl. de touwtjes volledig verwijderen. De luchtvochtigheid in het nest kan ik wel op 85% krijgen maar door de ventilatie openingen in het nest, de voederbak en de afvalbak tijdelijk te dichten stop ik de doorstroming van droge lucht. De schimmel zal namelijk nog zo klein zijn dat deze onmogelijk grote hoeveelheden CO2 kan produceren.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nou eindelijk was het dinsdag 28 maart. Gerhard had de kolonie maandag op eigen kosten (dus 199,- incl. verzendkosten) met Express post verstuurd naar mijn vrienden in Nordhorn. Daar ben ik het pakketje op dinsdagmiddag gaan ophalen. Thuis gekomen heb ik het pakket voorzichtig uitgepakt en dit was wat ik aantrof.
IMG_8788.jpg
Veel bubbeltjes plastic, een heatpack en wat kranten.
En daar zijn ze dan.
IMG_8789.jpg
De eerste blik op de gyne. Heel groot maar de werksters zijn allemaal erg klein.
IMG_8790.jpg
Een klein klompje schimmel, met rozenblaadjes.
IMG_8791.jpg
Voorzichtig het bakje geopend om de kolonie over te zetten in het nieuwe nest.
IMG_8793.jpg
Zoals jullie kunnen zijn er van de schimmel onderweg flink wat brokken afgebroken. Alles lag door elkaar gemixt tussen de rozenblaadjes, schimmel en klonten leem.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nou dames en heren, mijn eerste slapeloze nacht door deze kolonie is een feit. Wat is er gebeurd:

Gisteren avond zag ik ineens dat er werksters waren die stukken van de schimmel aan het afbreken waren en deze naar de voederbak (4,5 liter inhoud) aan het transporteren waren. Daar lag een Liguster tak met daaraan nog bladeren. Deze tak lag gewoon op de grond en zal in de komende dagen natuurlijk verdorren. In de oksel van een 2 tal bladeren construeren ze echter een nieuw nest (1/4 deel van de schimmel ligt er nu). Ik weet zeker dat de temp in de gehele kast waar de kolonie inzit rond de 26,5/27 graden ligt maar de luchtvochtigheid in die ruimte kan ik niet inschatten. De luchtvochtigheid op de plek waar ze zaten is 85% dus aan de temp en de LV kan het niet liggen. Al het broed is ook al verplaatst naar deze nieuwe plek.

Vanaf dinsdagmiddag tot nu toe heb ik ze nog maar 2x iets zien knippen en naar de schimmel zien transporteren. De gyne blijft tot nu toe gewoon op de oude klomp schimmel (3/4 van de oorspronkelijke schimmel) zitten maar doet verder niets. Ik dacht dat ik overal gelezen en gehoord had dat deze kolonie een kleine ruimte rond de schimmel wilde hebben! Waarom dan in zo'n grote bak gaan zitten?

1. Heeft iemand enig idee waarom ze dat doen? Heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Blijkbaar hebben ze het niet naar de zin op de plek waar ze zitten.
2. Wat zal ik doen? Helemaal niets en alles z'n gang laten gaan? of alle verplaatste schimmel met broed weer terug naar de gyne brengen? of in de voederbak waar ze naar toe aan het verhuizen zijn een dun laagje vochtig zand rond het nieuwe nest leggen en daarover heen een plastic doosje (met kleine toegang en kleine opening in het plafond) zetten en ze gewoon lekker daar naar toe laten verhuizen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Alvorens verder te gaan over wat er na de eerste slapeloze nacht is gebeurd wil ik jullie eerst laten zien in welke set-up de kolonie in eerste instantie terecht is gekomen. Ik ga de zaken niet mooier laten lijken dan het is dus ik zal ideeën om zaken beter aan te pakken, de successen, maar ook verkeerde inzichten en problemen eerlijk bespreken en laten zien. Ik wil anderen na mij graag meer inzicht geven

Ik hoop dat jullie het kunnen begrijpen dat ik een persoon ben die graag het hoe en waarom achter een stelling wil weten. Ik experimenteer graag op een zo goed mogelijk onderbouwde manier. Ik ben genegen om, indien ik zelf denk dat iets op een andere manier misschien wel beter kan werken (nadat ik alle argumenten en voor en tegens heb overwogen en daarvoor verdiep ik mij vaak heel diep in zaken), niet per defintie op de platgetreden paden te blijven maar naar nieuwe wegen te zoeken om iets mooier of beter te fabriceren. Dat doe ik op ieder terrein in mijn leven. En vaak resulteerd dat in iets veel beters of mooiers maar soms loopt het ook uit op een mislukking of blijkt de gekozen weg nog niet optimaal te zijn en moet het idee verder bijgeschaafd worden. En van dat laatste leren we dan weer heel veel. Daarom wil ik jullie allemaal volledig inzicht geven. Ik hoop dat jullie dat snappen en het niet zien als alleen maar eigenwijsheid. Ik ben er ook van overtuigd dat eerlijk vertellen hoe iets is gegaan, ook al is het geen leuk nieuws, toch het leukste leesvoer en de meest waardevolle lessen zal creëren voor jullie en mij.

Ik wilde een constructie maken waarin de gyne altijd te zien zou zijn of waar de gyne in elk geval nooit ver weg van de buizenzijde van de bak zou kunnen zijn. Tevens wilde ik dat de gyne in hetzelfde nest zou blijven waar ik de kolonie in had gezet zodat ik altijd zou weten waar ze zich zou bevinden.

Zoals jullie nu wel weten wilde ik ze in een nestruimte zetten die mee zou kunnen groeien met de kolonie maar die constructie (met dat bewegende plafond) had in die uitvoering geen zin dus heb ik die plaat verwijderd. Wel had ik de nestruimte verkleind door er een half ronde pijp in te lijmen. Het bleek de verkeerde lijmsoort te zijn want onder vochtige omstandigheden liet de lijm los. Om die reden moest ik een paar uur voordat de kolonie werd overgezet naar het formicarium een noodgreep uitvoeren want de druk van de kleikorrels dreigden de halfronde pijp omver te drukken waardoor alle kleikorrels het nestgedeelte in zouden rollen. Om dat te voorkomen heb ik snel met secondenlijm een steun schotje geplaatst. Daardoor kon de pijp niet meer verschuiven maar secondenlijm is extreem agresief spul. Het bleef heel lang nog een zeer agresieve geur afgeven. Toch moest de kolonie op een gegeven momen overgeplaatst worden. Dus dinsdagavond was het zover.

De schimmel was in allerlei kleine brokjes uiteen gevallen door het misschien toch wel ruige transport. Deze schimmel kon ik nooit zo overzetten op de vochtige kleikorrels want dan zou het tussen de kleikorrels vallen en zou een zeer groot deel zo niet alles verloren gaan. Ik heb toen een plastic plaatje genomen en deze zo geknipt dat ie in de bak zou passen. Eerst heb ik er nog gleuven in gemaakt zodat het vocht en de werksters ook van onderen de schimmel zou kunnen bereiken. Daarna heb ik voorzichtig alle schimmel met een pincet stukje bij stukje met de werksters overgezet in de bak. De werksters begonnen direct met het verzamelen van al deze losse stukken en ze maakten er binnen een paar uur weer een hele schimmelklomp van.

Een aantal larven en eitjes zaten nog in het plastic bakje geplakt maar deze durfde ik niet met de pincet over te zetten, bang om ze plat te drukken. Ik heb dat stukje plastic ruim uitgesneden en bij de kolonie gelegd die het broed er toen zelf af kon halen. Ook zaten er nog wat stukjes schimmel aan een rozentakje wat ik er toen ook maar bij heb gelegd. De onderstaande foto's laten zien hoe afgelopen dinsdag nacht de kolonie in hun nieuwe nest zat.
IMG_3093.jpg
IMG_3097.jpg
IMG_3098.jpg
Tot zover leek de set-up een succes. De kolonie herpakte zich heel goed na deze blijkbaar ruwe reis. Later dit weekend meer info en foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Wat kan ik jullie alvast vertellen over deze eerste ontmoeting met deze prachtige soort:

- De gyne is werkelijk gigantisch en enorm imponerend. Een Messor barbarus gyne is zelfs nog kleiner dan het borststuk van de Atta gyne. Ze zou er met gemak inpassen. Ze lijkt qua kleur volledig donkerbruin maar dat is ze niet, haar borststuk en gaster verkleuren van lichtbruin naar donkerbruin.
- De kleinste werksters zijn net 1,5 mm en de grootste werkster die ik heb (daar heb ik er 1 van) is 6 mm groot.
- Bij het overzetten van de kolonie had ik soms meerdere werksters op mijn handen kruipen en ik kan je zeggen, hoe klein ze ook zijn ze vallen direct aan door te gaan bijten. De allerkleinsten voel je nagenoeg niet meer de werksters van 3 tot 5 mm voel je wel zeker. Sterker nog, die van 5 mm was zeker weten al best wel pijnlijk. Ik wil niet weten hoe het voelt om een soldaat van 18 mm in je hand te voelen bijten.

Woensdagochtend was ik vroeg wakker en toen was ik er getuige van dat het eerste stukje van een Forsythia werd gesneden en naar de schimmel werd gebracht. Ook zag ik het, voor zover ik het kon bekijken, eerste eitje gelegd worden. Alles LEEK heel goed te gaan.

Hierbij nog wat meer foto's van de kolonie in de oude set-up voordat ze gingen verhuizen.
IMG_8800.jpg
IMG_8810.jpg
IMG_8813.jpg
IMG_8821.jpg
IMG_8861.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 10 apr 2017, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Rechts onder op de foto zie je een klompje schimmel die alleen maar bruin is. Deze schimmel is dood. Op den duur zullen ze dit soort stukken schimmel verwijderen. Goed is te zien hoe klein de kleinste werksters zijn in vergelijking met de gyne (zie links onderin).
IMG_3101.jpg
Een blik op het aanwezige broed.
IMG_3103.jpg
Hieronder kun je goed zien dat de gyne behaard is. Hier wordt ze net door een van haar werksters gepoetst.
IMG_3107 2.jpg
Mijn, tot op dit moment, grootste werkster in beeld. Ze is 6 mm lang en heeft vennijnige kaken waar ze hard mee kan bijten. Dat voel je echt wel.
IMG_3113.jpg
IMG_3118.jpg
Maar ook de gyne zelf kan er wat van. Ik heb het niet geprobeerd maar ik denk dat deze kaken ook serieuze schade kunnen veroorzaken.
IMG_3120.jpg
Nog een keer de 'bolle kont' van de gyne met haar broed en gevolg.
IMG_8838.jpg
Vragen & Opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 10 apr 2017, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

WORDT DOORLOPEND ACTUEEL GEHOUDEN

In deze post zal ik elke week een nieuwe foto toevoegen waar alleen de groei van de schimmel qua volume in beeld zal worden gebracht. Als je de groei wilt volgen dan moet je dus deze post in de gaten houden. Er zal geen commentaar of tekst worden geschreven maar alleen foto's:
IMG_8837 2.jpg
IMG_8905 2.jpg
IMG_9041.jpg
IMG_9130.jpg
IMG_9140.jpg
IMG_9215.jpg
IMG_9216.jpg
IMG_9324.jpg
IMG_9325.jpg
IMG_9373.jpg
IMG_9495.jpg
IMG_9498.jpg
IMG_9565.jpg
IMG_9568.jpg
IMG_9649.jpg
IMG_9776.jpg
IMG_9778.jpg
IMG_9860.jpg

Vragen & Opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 17 sep 2017, 10:20, 17 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Woensdagmiddag de 29ste kwam ik rond 17.30 uur thuis en het eerste dat ik deed was naar de kolonie kijken. Tot mijn grote schrik zag ik dat er een 5 tal werksters bezig waren stukken van de schimmel af te breken en deze te transporteren naar de 4,5 liter voederbak waar ik de bladeren in had liggen. Ze waren duidelijk bezig de schimmel opnieuw op te bouwen en ze hadden daar een Ligustertakje voor uitgekozen. In de oksel van een blad lag al een flinke hoop schimmel met al het broed. Ook was de gyne erg onrustig. Ze zat niet meer op de schimmel maar liep onrustig in het nest heen en weer. De kleine werksters waren nog wel steeds bezig met de zorg voor de schimmel maar er werd absoluut niet meer gesneden.

Ik moet erkennen dat ik best ongerust was want dit had ik niet verwacht. Ik was bang dat de schimmel zou uitdrogen en ik zag het al gebeuren dat de kolonie verloren zou gaan. Wat moest ik in hemelsnaam doen? Na wat advies gevraagt te hebben bij Gerhard Kalytta en bij GvG en Hertcerf kwam ik tot de conclusie dat ik de set-up moest veranderen. Het irriteerde mij dat het doel van mijn set-up op deze manier niet werd gehaald, namelijk de gyne ten alle tijde kunnen zien en ik baalde er natuurlijk van dat ik de set-up moest veranderen, maar goed, de gyne en haar kolonie in leven houden was natuurlijk het belangrijkste.

Ik heb eerst een paar uurtjes nagedacht over hoe ik het moest aanpakken. De kolonie en de schimmel moesten in een kleinere ruimte worden gebracht. Ik heb toen een Mepal Modula voorraaddoos genomen van 425 ml inhoud. Ik kwam erachter dat de deksel van deze doos net zo groot en precies dezelfde vorm had als de 2 literbak waar de gyne nu met haar werksters inzat.

Toen kwam ik op het idee dat als ik deze 425 ml bak op de kop zou zetten de kolonie de schimmel gewoon op de deksel zou kunnen bouwen en dat, zodra de kleine doos vol zou zijn, ik de doos gewoon van de deksel zou kunnen halen (de deksel blijft dan omgekeerd op de grond liggen met daarop de schimmel). Ik hoefde dan alleen maar de volgende doos (1 liter) van die Mepal Modula serie te nemen en deze van bovenaf over de schimmel te schuiven en op de deksel te klikken. Dit zelfde grapje zou ik dan weer kunnen uithalen met de 1.5 liter doos en daarna tenslotte met de 2 liter doos. Allemaal op dezelfde deksel. Zo ben ik instaat om de nestruimte mee te laten groeien met de groei van de schimmel en kolonie, precies zoals ik altijd had gewild.

Zo gezegt zo gedaan. Met een soldeerbout heb ik 3 kleine ventilatieopeningen in de bodem van de doos gesmolten en in de zijkant een wat grotere nest ingang. Omdat ik de 425 ml nog best wel groot vond heb ik aan 1 zijde op de deksel een bult vochtig geel zand gelegd (zodat de binnenruimte van het nest kleiner zou worden) alsmede langs de gehele dekselrand. Door de gaatjes in de bodem (nu dus het plafond) kon ik via een injectiespuit vocht toedienen aan het zand die op zijn beurt weer de luchtvochtigheid op peil zou houden.
IMG_8879.jpg
Eerst heb ik wat blaadjes en takjes van het Ligustertakje afgeknipt en heb toen het resterende takje met schimmel en al overgezet naar de nieuwe deksel (dit werd de nieuwe bodem van het nest). Toen de gyne uit het oude nest gehaald samen met de resterende nog niet overgebrachte schimmel en de werksters. Ik heb de gyne gewoon in een stukje stof laten bijten waarna ik haar uit de bak zo over kon zetten naar de nieuwe plek met de schimmel. Zodra ze de schimmel voelde liet ze het stukje stof los en ging heel stilletjes op de schimmel liggen. De schimmel ligt gewoon kaal op het glas van de deksel dus niet op een substraat.
IMG_8881.jpg
Het oude nest met al die kleikorrels heb ik toen leeggegooid en ik moet zeggen dat er best wat vocht in zat en dat stukjes blad, oude schimmel en andere troep, tussen de korrels lagen te rotten, het begon ook te stinken. Zou dat de reden kunnen zijn geweest dat de kolonie wilde verhuizen? Ook had de kit waarmee ik de halfronde pijp had bevestigd, losgelaten. Wie weet welke chemische stoffen daaruit vrij kwamen die wij niet kunnen detecteren maar de mieren wel? Ook dat kan een reden van de verhuizing zijn geweest. Omdat die halfronde pijp die dag ervoor ook al los was gaan zitten had ik met secondenlijm een steunschotje aangebracht. Secondenlijm is erg agressief. Ik heb de bak wel goed laten luchten maar misschien niet goed genoeg. Ook dat kan een reden zijn geweest dat de kolonie wilde verhuizen. Wie zal het zeggen. In elk geval waren de omstandigheden in dit nest niet goed genoeg.
IMG_8882.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

De omstandigheden in het nieuwe nest waren blijkbaar vele malen beter want het snijden van blad begon bijna onmiddellijk. Ze voerden geen nieuw blad aan maar sneden de ligusterbladen waarop de schimmel was gebouwd aan stukken.
IMG_3127.jpg
IMG_3130.jpg
IMG_3135.jpg
IMG_8894.jpg
Wat ze ook direct deden was met zand alle minuscule kleine kieren dichten. Werksters begonnen zand tussen de deksel en de pot te stoppen zoals op de foto te zien is. Ook maakten ze de nestopening veel kleiner tot zelfs helemaal dicht. Dat deden ze ook met de 3 ventilatieopeningen in het ‘plafond’ Met andere woorden, alles werd letterlijk dichtgestopt. Het nadeel van scherp zand is dat het, zodra het droog is, niet blijft zitten maar ineen stort waardoor bijv. de entree constant opnieuw dichtgemaakt moest worden met vochtig zand wat dan weer direct opdroogde en instorte. Ik bedacht mij toen dat leem een veel beter bouwmateriaal was want als dat droogt dan kleeft het aan elkaar.
IMG_8906.jpg
Wat niet de bedoeling was maar wat wel gebeurde was dat werksters een gang begonnen te graven in de bult met zand. Toen de gang klaar was hadden ze er ook ineens geen interesse meer in maar het heeft ze wel een tijdje onnodig bezig gehouden. Mijn conclusie is dan ook dat er wel een substraat nodig is waarmee ze kunnen bouwen maar die moet maar zeer mondjesmaat aanwezig zijn zodat ze door het gesleep met het substraat er geen bende van kunnen maken.
IMG_8905.jpg
De kolonie zat nu dus gelukkig te wezen in een omgekeerde Mepal voorraaddoos van 425 ml. De volgende doos die gebruikt zou worden als nest was 1000 ml en dat is zoveel ruimte dat de gyne makkelijk in de groeiende schimmel kan worden ingebouwd waardoor ze totaal niet meer zichtbaar zou zijn. Daar wilde ik toch op een wat degelijkere manier wat aan doen. Het altijd zien van de gyne was als idee nog steeds niet uit mijn systeem. Tevens wilde ik van het scherpe zand af en wilde ik tegelijkertijd de ruimte waarin de nieuwe schimmel kon groeien, verkleinen
IMG_8907.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Dus maar weer een nieuwe voorraaddoos van 425 ml gehaald bij de Blokker, weer drie, maar nu veel kleinere ventilatie openingen in het plafond gesmolten als mede een nest ingang van ongeveer 1 cm doorsnede. Deze zouden ze dan zelf naar behoeven kleiner kunnen maken met vochtig leem. Ik heb daarna een deksel van een Chinees bakje genomen en daar een precies passend stukje plastic uitgesneden die ik in het nieuwe nest kon plakken en die ervoor zou zorgen dat het nu beschikbare nestgedeelte in 2 delen verdeeld zou worden. Om de pot makkelijk van de deksel te kunnen scheiden, mocht de schimmel te groot dreigen te worden, heb ik deze scheidingswand er schuin taps toelopend naar boven ingeplakt. Dit keer niet met een eventueel agressieve kit soort maar met aquarium kit die oplosmiddel, en andere giftige substanties, vrij is en die ook nog eens goed tegen vocht kan. Dit heb ik daarna eerst een aantal dagen laten uitharden waarna ik het meerdere malen heb uitgespoeld.
IMG_8922.jpg
IMG_8933.jpg
IMG_8925.jpg
Toen de pot klaar was heb ik de nieuwe deksel (die zou fungeren als bodem) genomen een hier een kleine hoeveelheid vochtig leem langs de rand ingesmeerd alsmede een paar cm2 op de bodem. Nadat ik het nest waar de kolonie nu inzat had geopend heb ik met een pincet de schimmel wat uitelkaar getrokken waardoor het kaalgevreten takje van de liguster vrij kwam te liggen zodat ik deze kon verwijderen. Voorzichtig heb ik de schimmel zoveel mogelijk in 1 stuk inclusief zoveel mogelijk werksters en de gyne overgezet op de nieuwe bodem met leem. Toen de pot er weer op en het geheel teruggezet in de 4,5 liter pot die diende als Arena voor het voeden.
IMG_8938.jpg
IMG_9039.jpg
Alle overige werkster en schimmel die er nog was heb ik in de Arena gelegd zodat de werksters zelf konden uitvinden waar het nest nu was en waar ze de overgebleven stukjes schimmel naar toe konden brengen. Binnen no time hadden de loslopende werksters het nest gevonden en waren ze begonnen de entree dicht te maken alsmede alle kieren tussen pot en deksel. Ook hadden ze de schimmel snel weer opgebouwd met de stukjes die in de Arena lagen. Niets van de schimmel ging dus verloren.
IMG_9040.jpg
IMG_9048.jpg
IMG_9078.jpg
Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Telkens maken ze nieuwe ruimtes die speciaal bedoeld zijn voor het broed. Deze worden, als de kamer vol met broed ligt alsnog gesloten of ingebouwd. De gyne zit daarentegen al vanaf het 9 april op exact dezelfde plek op de schimmel. Ze draait wat om haar as maar doet geen enkele moeite om naar een ruimere plek te verhuizen. Omdat de werksters de schimmel aan de bovenzijde steeds breder maken zit ze nu als het ware onder een soort afdak.
IMG_9130.jpg
Om het mijzelf zo makkelijk mogelijk te maken qua voedsel voorziening heb ik ervoor gekozen om 3 struiken die ik vlak naast mijn huis heb staan te gebruiken als hoofd voedsel bron voor mijn kolonie. Zo hoef ik weinig tot haast geen tijd te steken in het zoeken van bladmateriaal. Het betreft Forsythia, Liguster en Roos. Van elk struik snij ik een takje af die ik dan met wat nat keukenpapier vastzet in een fotorolletje. Dat kleine vaasje zet ik dan in de Arena en op die manier blijft het blad meerdere dagen vers.
IMG_9132.jpg
Binnen 4 dagen hebben de werksters deze bosjes bladeren echter gereduceerd tot een paar kale takken. Ik bied dus niet maar 1 soort blad aan en ik krijg ook niet het idee dat ze deze combi saai vinden en zat zijn. Alle drie de soorten planten worden om beurten volledig gestript. In de natuur zullen ze ook omringt zijn met allerlei soorten planten die gebroederlijk naast elkaar groeien. Binnen dit aanbod weten deze kolonies ook haarfijn welke bladeren ze wel of niet moeten hebben.

Ik heb geen idee hoe hard deze kolonie zal gaan groeien maar mocht de kolonie een flink stuk groter zijn of mochten we de winter gaan naderen dan wil ik rond oktober dit jaar beginnen met het aanbieden van blad van alleen maar groenblijvende planten zodat ik ruimschoots voor de winter bepaald heb welke bladeren ik uit mijn directe omgeving kan gaan aanbieden als de roos en Forsythia kaal zijn.

Het zal nog wel een hele tijd duren maar ik ben toch wel benieuwd wanneer er grotere werksters zullen verschijnen. Afwachten maar. Het onderstaande overzicht vond ik op internet.
Atta overzicht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

In deze blog beschrijf ik nu op dit moment wat ik rond 18-4 heb geconstateerd.

Ik wilde wel eens weten hoe Atta werksters reageren op aangeboden insecten. Eten ze die, net zoals zaad etende Messors, alsnog op of laten ze insecten links liggen? Ik heb dus een 3 tal fruitvliegjes om het leven gebracht en deze een paar centimeter voor de ingang in de buitenwereld laten vallen. De reactie verbaasde mij wel. De dode fruitvliegjes die duidelijk geen enkele bedreiging vormden werden bijzonder agressief benaderd. Werksters die in de buurt van de 3 lijkjes kwamen werden plotseling uit het niets erg wild alsof ze over stuur waren. ze vertoonden erg druk gedrag en liepen in paniek heen en weer. De fruitvliegjes werden echter onder geen beding gewoon aangeraakt of betast. Als er al een werksters was die de verse fruitvlieg lijkjes benaderde dan was dat om een zeer agressieve bijt uit te delen om dan weer direct in paniek weg te rennen.
IMG_9122.jpg
Na een kwartier heb ik even de boel de boel gelaten en ben even weggelopen bij het nest. Na een uurtje kwam ik terug en zag dat bij elk fruitvliegje zich een werkster had gepositioneerd op ongeveer een halve centimeter afstand, roerloos zitten met de kaken wijdt opengesperd. Ik ben die dag meerdere keren wezen kijken en telkens als ik keek zaten er werksters als bevroren naast de lijkjes... dat heeft een 2 dagen geduurd en toen was de passieve interesse voor de dode en ondertussen verschrompelde fruitvliegjes, verdwenen.

Naarmate de schimmel groeide werd ook steeds duidelijker zichtbaar wat nu die kleine witte bolletjes waren waarmee de allerkleinste werksters over de schimmel sjouwden. Eerst dacht ik dat het eitjes moesten zijn maar toen ik nog eens goed keek zag ik dat deze witte bolletjes overal voorkomen waar de schimmel zit. Op een gegeven moment zag ik dat ze die witte bolletjes loswrikken en meenamen naar kamers waar het broed lag. Ook brachten ze met regelmaat zo'n bolletje naar de gyne. Het zijn echter duidelijk alleen de allerkleinste werksters die zich met deze witte bolletjes bezig houden.

Er zijn op dit moment geen werksters die groter zijn dan 5 mm. Deze werksters sluiten soms plotseling de ingang volledig af met leem en dan snijden ze ook voor 1 tot 1,5 dag geen nieuw blad. Dan wordt de ingang ineens weer open gemaakt en begint het snijden weer opnieuw. De werksters snijden trouwens meer bladeren dan welke ze direct meenemen het nest in. Slechts een klein deel van het gesneden blad gaat direct mee naar binnen. Het overgrote deel ligt op een bultje kris kras verspreid voor de ingang. Hoe oud het blad ook is en hoe verdord het er uiteindelijk ook uitziet, er komt een moment dat deze stukjes blad naar binnen worden gesleept om in kleine stukjes geknipt te worden en als kleine natte donker groene bolletjes met wiebelende kopbewegingen op de groenmassa structuur (lijkend een soort zeer luchtige spons) te worden bevestigd.
IMG_9215.jpg
Alvorens het blad echter in mootjes wordt gehakt wordt het blad door een team van werksters als het ware gepoetst. Soms hangt een stukje blad in de kaken van een grote werksters die weer op haar beurd aan de zijwand van de pot hangt. Zij draagd dan het gewicht van het stukje blad alsmede het gewicht van de 5 tot 8 werksters die op het blad bezig zijn om het te 'poetsen'. wat ze daar precies doen is mij onbekend maar het lijkt erop ze het blad ontdoen van voor hun zichtbare verontreinigingen of dat ze het blad ergens mee insmeren. Geen van beide ideeën kan ik echter bewijzen omdat ik alleen maar kan zien dat ze het blad mm2 voor mm2 aflikken maar niet precies kan zien wat ze er nou precies mee doen. Het ritueel is echter bij ieder stukje blad exact hetzelfde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Op dit moment (25-4) blijft het aantal werksters gelijk en neemt hun aantal niet erg sterk toe. Wel ligt er wat broed maar ook niet onbenullig veel. Nu kan ik natuurlijk niet alle broedkamers overzien. Wat ik wel constateer is dat de schimmel enorm aangroeit, maar voor wie? Is het de bedoeling dat de schimmel capaciteit sterk moet groeien om een toekomstige explosieve groei van de kolonie op te vangen? Zeer waarschijnlijk wel. Ik ben benieuwd.
IMG_9324.jpg
IMG_9325.jpg
Het valt mij op dat het broed met zeer grote regelmaat van de ene holte in de schimmel naar de andere wordt verplaatst. daar ligt het dan weer een paar dagen en hup, dan wordt de boel weer verplaatst. Omdat de schimmel zo groot is zijn er ook genoeg kamers waar het broed in verborgen kan worden. Ook bevind er zich aan de bovenkant van de schimmel een grote kom waar regelmatig broed ligt. Maar omdat er constant aan de schimmel wordt gebouwd worden deze kommen steeds verder aan de bovenzijde dichtgemaakt.
IMG_9326.jpg
IMG_9329.jpg
Er wordt trouwens meer blad gesneden dan de werksters direct kunnen verwerken. Maar bijna al het blad wordt vroeg of laat het nest ingesleept, zelfs als het blad al redelijk verdroogd is. Deze verschrompelde blaadjes worden dan ook netjes in stukjes gesneden en verwerkt tot een papje waarmee de schimmel brokje voor brokje wordt opgebouwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_9373.jpg
IMG_9378.jpg
Op 10-5 heb ik kunnen constateren dat de aangroei van de schimmel in een stroomversnelling is beland. Maar niet alleen de schimmel groeid explosief, ook het broed is plotsklaps enorm toegenomen. De potentie van de schimmel om te voorzien in een overvloed aan voedsel wordt dus nu grotendeels ingezet om de kolonie een flinke boost te geven.
IMG_9379.jpg
IMG_9381.jpg
Voor een aantal weken terug liepen er maar een stuk of 5 werksters op de bladeren om te snijden en ze gingen terug het nest in zodra er genoeg bladeren waren gesneden. Nu lopen er standaard, dus constant, ook als er niet gesneden wordt 10 werksters in de buitenwereld. Ook is er een groep van 7 mm lange werksters verschenen die alweer een dikkere kop hebben dan alle andere werksters die er al waren.
IMG_9436.jpg
IMG_9438.jpg
Deze 7 mm groep valt erg op. Niet alleen vanwege hun grotere kop maar vooral vanwege hun veel langere poten. Ongelovelijk hoe ze zich toch behendig door allerlei kleine ruimtes kunnen bewegen terwijl ze zulke lange, in mijn ogen, onhandige lange poten hebben. Lange poten hebben volgens mij in het nest zelf geen enkel voordeel maar daarbuiten, als er gesneden en getransporteerd moet worden, des ter meer.
IMG_9496.jpg
IMG_9499.jpg
IMG_9505.jpg
IMG_9508.jpg
Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 dec 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_9576.jpg
IMG_9580.jpg
20-5. Omdat de schimmel zo sterk is gegroeid neemt ook de snelheid toe waarin de kolonie de bosjes takjes van hun bladeren ontdoet. Voorheen hadden ze 4 tot 5 dagen nodig om 4 takjes liguster van ongeveer 15 cm lengte te ontbladeren maar nu doe ze daar maar 2 dagen over. Ook komen stedds meer de grootste werksters buiten hety nest om blad te snijden (nu halve tot hele bladeren inplaats van kwart of kleiner).
IMG_9566.jpg
IMG_9567.jpg

23-5: Er verschijnen steeds meer werksters van 7 mm lang. Tevens ben ik erachter gekomen dat Atta's gek zijn op appel en druiven. Voor de zekerheid geef ik ze dat zonder schil. Vooral van de druif wordt driftig gedronken maar ook snijden ze er flinke stukken van waardoor een stukje appel en/of druif binnen een paar dagen volledig is verdwenen. Deze stukjes worden, zover ik dat kan zien, niet verder verkleind maat worden direct als bouwmateriaal gebruikt om de schimmel uit te breiden.
IMG_9599.jpg
IMG_9623.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 aug 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_9625.jpg
25-5. Het is zover, de pot met een inhoud van 225 ml is helemaal vol en dat heeft de kolonie in ongeveer 2 maanden voor elkaar gekregen. Het wordt dus tijd om voor de eerste keer de pot van 225 ml (een door een schot in 2 delen verdeelde pot van 425 ml) te verwisselen voor een pot met een inhoud van 1 liter. Ook deze pot is weer doormiddel van een doorzichtig plastic schot verdeeld in 2 ruimtes van ieders 500 ml. In 1 zo'n ruimte kan de schimmel zich verder ontwikkelen maar blijft de gyne altijd zichtbaar.
IMG_9829.JPG
IMG_9633.jpg

De deksel van de 425 ml pot is dezelfde als die van de 1 liter pot dus ik hoef alleen maar de pot van de deksel af te halen en hopen dat de schimmel niet omvalt en daarna de ruimere pot erover heen te schuiven. Ik ben alleen wel benieuw hoe makkelijk de schimmel loslaat van de zijwanden van de pot, ik hoop niet dat de schimmel er teveel aan blijft plakken.
IMG_9631.jpg
IMG_9632.jpg
Nadat ik de pot met schimmel in een overschaal had gezet met op de randen PTFE (door de ovenschaal kon ik de werkzaamheden beter uitvoeren) heb ik voorzichtig de pot losgemaakt van de deksel. Dat bleek heel gemakkelijk te gaan, de schimmel bleef totaal niet plakken. De schimmel bleef wonder boven wonder redelijk rechtop staan waardoor de 1 liter pot met nieuw tussen schot makkelijk over de schimmel geplaatst kon worden. Dezelfde avond nog begonnen de werksters met het dichten van de kieren die wederom waren ontstaan tussen de pot en de deksel. Dat dichten deden ze met het leem dat nog op de deksel aanwezig was waar ook de schimmel op lag. Zelfs een ventilatiegaatje van 1,5 mm in het dak van de pot (de voormalige bodem dus) werd netjes met leem gedicht. Er werd dezelfde avond nog driftig gebouwd aan de schimmel, niet in de breedte maar direct in de hoogte.
IMG_9838.jpg
IMG_9844.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_9645.jpg
IMG_9646.jpg
IMG_9649.jpg
30-5: De nieuwbouw schimmel die gerealiseerd wordt op het oude deel dat in de 200 ml pot was opgebouwd vorderd bijzonder snel. Steeds vaker moeten ook hele takjes eraan te geloven en niet alleen de bladeren. De takjes worden netjes in kleinere stukken geknipt en vakkundig van hun bast ontdaan. Ook deze kale takjes worden uiteindelijk het nest ingesleept en volledig tot pulp gekauwd. Ik weet niet of de sterke aanwas van de schimmel er mee te maken heeft maar de 8 mm lange werksters met nog bredere koppen zijn ondertussen verschenen.
IMG_9654.jpg
3-6: De nieuwe 1 liter pot waarvan zo'n 450 ml beschikbaar is door een schotje dat ik er over de breedte ingelijmd heb zodat de gyne altijd zichtbaar blijft, is reeds voor 3/4 deel gevuld. Mijn takjes met blad zet ik altijd in een filmrolletje met daarin een dot vochtig papier om de takjes van water te voorzien en de takjes niet te laten omvallen. De werksters snijden blijkbaar stukjes van dit vochtige papier af en dichten met dit papier mache de hoofdingang in de pot, blijkbaar is deze ingang te groot naar de zin van de werksters. Beetje bij beetje plakken ze deze ingang dicht totdat er een doorgang ontstaat die net groot genoeg is om een stukje blad naar binnen te wurmen. De gyne zal er echter niet meer uit kunnen want daar is het gat nu te klein voor. Dan zullen ze deze papier mache prop weer moeten verwijderen.
IMG_9663.jpg
Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 dec 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_9821.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie