Atta sexdens Blog (Kenneth)

Alle Atta kolonies van de leden
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

11-6: De pot a 500 ml (eigenlijk een door een plastic schot gehalveerde 1 liter pot) is nu helemaal vol tot aan het plafond. Er zit nog wel wat ruimte onderin de pot maar omdat de kolonie de schimmel vanuit een smalle basis op de bodem juist als een omgekeerde pyramide opbouw wordt de schimmel aan de bovenzijde steeds breder maar blijft hij aan de onderzijde leeg.
IMG_9777.jpg
IMG_9787.jpg
18-6: Ik heb de intentie om een 2de pot te laten vullen met schimmel. Daarom heb ik het met leem dicht geplakte beluchting gaatje in het dak van de pot (eigenlijk de bodem van de pot want het geheel staat op de kop) doorgeprikt. Ik heb daarna een 500 ml pot genomen en ook daar in de bodem een gaatje gesmolten. Ik heb wat leem in de randen gesmeerd alsmede de ingang tot de pot deels met leem dichtgesmeerd. Daarna heb ik deze 500 ml pot, met daarin wat liguster blaadjes, bovenop de volle halve 1 liter pot gezet waarbij de gaten in bodem en dak van beide potten boven elkaar zitten. Zo kunnen de werksters uit de volle pot makkelijk overlopen naar de lege nieuwe pot. Vlak na het plaatsen van de nieuwe pot wordt deze constant bezocht door meerdere werksters. Ik ben benieuwd wanneer er een nieuwe schimmel gebouwd gaat worden.
IMG_9816.JPG
22-6: Ik heb nu een paar keer gezien dat een werkster, die er nog volkomen normaal uitziet, door andere werksters bij de poten wordt gegrepen en naar buiten wordt gesleept. Na een lange tijd werd ze eindelijk losgelaten. Deze naar buiten gesleepte werkster leek eerst heel normaal maar naarmate de tijd vordert zie ik steeds meer 'invalide' gedrag. Ze valt constant om en beland op de kop. Ze loopt ook steeds slechter en een paar uur later is ze dood. Blijkbaar wisten de andere werksters dat dit er zat aan te komen. Er lopen steeds meer 6 en 7 mm lange werksters met steeds dikkere koppen en steeds langer wordende poten.
IMG_9860.jpg
23-6: Ik heb ontdekt dat de kolonie gek is op druiven en appel. Als ik ze een druif geef dan is deze volkomen bedekt met werksters die ervan drinken en ook telkens stukjes ervan snijden totdat de druif helemaal verdwenen is. Er lopen steeds meer werksters rond met koppen van 2 mm breed maar ik heb reeds een pop gezien met een kop die 3 mm breed is (lengte pop 8 mm). Deze pop is zelden alleen te fotograferen en wordt constant gepoetst en verplaatst.

21-7: In de extra pot wordt maar geen nieuwe schimmel opgebouwd. Ik denk dat ik een stukje schimmel ga enten in de nieuwe pot zodat ze daarop verder kunnen bouwen.

25-7: 2 eetlepels aan schimmel afgebroken en geënt in 2 potten (2 x 1 liter). Op 26-7, 1 dag na het enten, zie ik al nieuw aangebouwde schimmel in de potten. Enten schijnt dus veel beter en makkelijker te werken.
IMG_9814.JPG
30-7: De geënte 1 liter pot is reeds voor 50% vol. de groei is dus enorm. In de nieuwe pot zit nu ook ineens broed dus blijkbaar is dit broed uit de andere volle 500 ml pot waar de gyne in zit hierheen gebracht. De larven zijn groot dus het broed is hier groot heengebracht of het zit er al meer dan een week in en is in de nieuwe pot groot geworden.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 22 dec 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

15-8: Oké, even een toelichting hoe de set-up er nu uitziet vlak voordat ik op vakantie ga.
Er zijn 2 open 4,5 liter potten die onderling zijn verbonden (25 mm flexibele slang). Deze fungeren als buitenwereld. Ze hebben beide geen deksel maar een rand van 4 cm breed Ptfe. In 1 van deze grote potten staat weer een gehalveerde 1 liter pot waar de gyne in zit. De beschikbare ruimte voor de schimmel en gyne is dus 0,5 liter omdat de pot door een plastic plaat verticaal is gehalveerd zodat de schimmel niet zo dik kan worden dat de gyne erin kan verdwijnen en onzichtbaar wordt voor mij.

In de andere grote pot staat eveneens een 1 liter pot die al volledig gevuld is met schimmel. Boven op deze 1 liter pot staat een 0,5 liter pot met een kleine beginnende schimmelklomp.

Mijn vader neemt de verzorging waar gedurende de 3 weken dat ik weg zal zijn naar Griekenland.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

4-9: Ik ben net terug van vakantie en mijn vader heeft op een bepaald moment besloten dat er op beide buitenwerelden (de 2x 4,5 liter potten) een deksel moest komen. Waarschijnlijk zijn er een paar werksters via een kleine ptfe loos stuk ontsnapt en wilde hij dat voorkomen.

Omdat de 2 buitenwerelden ineens afgesloten werden nam de luchtvochtigheid in de 2 potten enorm toe waardoor de ptfe rand nog meer begon af te brokkelen. Ptfe is op water basis en lost dus bij genoeg vochtigheid op. De rand die bescherming zou moeten bieden werd daardoor steeds minder effectief. Mijn vader heeft echter veel blad gegeven waardoor de werksters in beide voormalige buitenwerelden schimmelklompen zijn gaan bouwen bovenop de volle potten die er al in stonden.

De buitenwerelden werden niet alleen maar gebruikt om blad te geven maar daarin dumpten de werksters ook hun afval. Er kwam door het aangevoerde blad steeds meer vocht in de grote potten waardoor er een plakkerige berg nat afval begon op te stapelen. De voormalige buitenwerelden versmeerden dus volledig. Ook werd het blad geven eigenlijk onmogelijk omdat bij het optillen van de deksel er een hele hoop werksters uit de potten kon lopen. Blad geven werd dus eigenlijk onmogelijk maar de situatie even snel terug draaien kon ook absoluut niet. Er moest dus groot onderhoud worden gepleegd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Na alleen wat tekst ook even weer wat foto's. Hieronder zie je foto's van hoe een werkster een stuk uit een appel knipt. Het leuke is dat ze tussen het knippen door ook trekken aan het stuk dat ze los willen maken. Daarbij gebruiken ze hun kaken om, als een soort breekijzer, achter het af te snijden stuk appel te haken en het laatste stukje appel dat nog vast zit aan de vrucht, als het ware los te scheuren.
IMG_9886.jpg
IMG_9887.jpg
IMG_9889.jpg
IMG_9890.jpg
IMG_9892.jpg
Wat mij opvalt is dat de groep grootste werksters nagenoeg niets uitvreten in het nest. Ze snijden geen blad of vruchten en ze transporteren ook niets. Ook zorgen ze niet voor het fijn kauwen van het gesneden blad en ze verzorgen ook geen larven...ze doen gewoon echt niets. Misschien zijn ze wel fulltime soldaat.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 02 mar 2018, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Foto's behorende bij de post van 22-6:
IMG_9907.jpg
IMG_9917 2.jpg
IMG_9925.jpg

Foto's behorende bij de post van 4-9:
IMG_0639.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 02 mar 2018, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

12-11: Tussen 4-9 en 12-11 heb ik eerlijk gezegd de kolonie een beetje verwaarloosd. Omdat de kolonie, bij elke keer dat de deksel eraf ging, heel makkelijk kon ontsnappen (omdat de ptfe rand volledig was verdwenen) maakte ik de deksel nog maar zelden open. Daardoor kreeg de kolonie heel weinig blad.

IMG_0640.jpg
Wel heb ik geprobeerd of ze een schijfje komkommer wilden accepteren. Dit testje had ik beter niet kunnen doen want toen ik erachter kwam dat ze geen komkommer wilden aanvaarden had ik ook niet meer de moed om het uit elkaar vallende schijfje eruit te halen. Dit schijfje begon absoluut niet te schimmelen maar viel uit elkaar en werd een nat papperig zootje waardoor de bodem nog voller kwam te staan met teveel vocht en allerlei uiteenvallend blad materiaal. Het afval stonk wel zuur maar schimmelen deed het niet. Blijkbaar bezitten de mieren een soort antibiotica waardoor andere schimmels geen kans krijgen.
IMG_0641.jpg
IMG_0992.jpg
Vandaag heb ik besloten dat ik er toch echt wat aan moet gaan doen dus ik ben naar de Ikea gegaan en heb mij de grootste lage plastic bak aangeschaft die er is (Ikea Samla73x56x18cm.). Dit zou mijn werkbak worden nadat ik er een flinke brede rand ptfe op had aangebracht. In deze grote bak kan ik alle oude en nieuwe nesten zetten zonder dat de werkster kunnen ontsnappen en ik moet zeggen dat dit systeem perfect werkt. Omdat de bak zo groot en laag is kun je makkelijk bij alle nesten die erin staan en de nodige onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
IMG_1096.jpg
De 2 liter schimmel die ik heb wordt verdeeld over 1x 4,5 L pot, 2x 2 L potten, 1x 1 L pot en 1x 0,5 L pot. Als deze potten op hun beurt weer vol zijn dan beschik ik over 10 L schimmel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 02 mar 2018, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_4405.jpg
Een foto om het verschil te zien dus de kleinste minor werksters (1,5 mm) en een grote media werkster (14 mm).

Ik was vergeten te starten met een soort Caresheet/Soort omschrijving. Deze info plaats ik dus nu alsnog maar even. De basis van deze caresheet/soort beschrijving komt van het Duitse forum. Maar in plaats van deze alleen maar te kopiëren heb ik deze sheet bewerkt met extra informatie en mijn eigen ervaringen en meningen. Deze aanvullingen staan in het rood geschreven zodat er makkelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende soorten tekst. Omdat het vertalen en bewerken veel tijd kost zal dit in stukken plaats vinden en wordt dus ook niet het gehele artikel ineens geplaatst.

Atta sexdens

Taxonomie:
Familie: Formicidae (Mieren)
- Onderfamilie: Myrmicinae
--- Tribune: Attini
---- Geslacht: Atta Fabricius, 1804
----- Subgenus: -
------ Soort: Atta sexdens Linnaeus, 1758
------- Ondersoorten: -


Algemene informatie:

Verspreidingsgebied: Midden- en Zuid-Amerika (van Panama tot het noorden van Argentinië). Atta Sexdens is wijdverspreid in Zuid-Amerika, zelfs in stedelijke gebieden. Ze worden beschouwd als een plaag voor de landbouw omdat ze gewassen kunnen vernietigen vanwege hun enorme behoefte aan bladmateriaal.

Leef omgeving: Regenwouden, steppes en savannes (tropisch klimaat, equatoriaal klimaat, nat klimaat).

Winterrust: Niet van toepassing

Kolonie: Monogyn (1 Koningin in de kolonie)

Kolonieomvang: max. 5.000.000 - 8.000.000 werksters.

Groeisnelheid van de kolonie:
Mijn ervaring is dat een kolonie van 50 arbeiders, en een schimmelklompje zo groot als een halve golfbal, met een onbeperkte hoeveelheid blad, binnen 8 maanden kan uitgroeien tot een kolonie met tussen de 30.000 en 250.000 werksters en 40 liter schimmel. De groeisnelheid van de schimmel kan worden vertraagd door minder blad te geven. Wanneer de schimmel de maximale grootte heeft bereikt die je wilt of waar je ruimte voor hebt, dan moet de hoeveelheid bladmateriaal die je vanaf dat moment geeft zo groot zijn dat je net voldoende schimmel groei realiseert om de oude afbrokkelende schimmel te vervangen. Zo hou je de schimmel op 1 maat.

Aanbevolen voor beginners:
Nee, eerst maar eens uitgebreide ervaring op doen met inheemse mieren soorten. Als je echt denkt dat je een ervaren mierenhouder bent, lees je dan eerst goed in op alle mogelijke Blogs en websites die je maar kunt vinden. Kijk niet alleen naar de leuke kant van deze mieren, maar let vooral op eventuele problemen en moeilijkheden die zich kunnen voordoen. Als je de problemen blijvend kunt oplossen en alles kunt en wil doen om toekomstige onvoorziene problemen met succes op te lossen, en je wilt deze soorten nog steeds graag houden, dan wens ik je er heel veel plezier mee. Het is echt een prachtige soort. Je zult vele uren kwijt zijn aan het bewonderen van je mooie kolonie.
Kijk zeker naar de mogelijke problemen die worden genoemd onder de kop 'Care sheet' verderop in dit artikel.


Kolonie leeftijd: 10 - 15 jaar

Opstarten kolonie: Semiclaustral

Werksters: Polymorph (er zijn werksters in allerlei formaten, van 1,5 mm tot wel 16 mm. Er wordt beweerd dat de soldaten 23 mm lang zouden zijn maar daar heb ik nergens enig bewijs van kunnen vinden, dus ik betwijfel ten zeerste of dit waar is)

Voeding:
- Kolonie. Een schimmel (Leucoagaricus gongylophorus). Het lijkt erop dat de koningin en de larven worden gevoed met witte balletjes die uit de schimmel voortkomen, een soort uitlopers. Continu zien we werksters lopen met deze geoogste balletjes. Of de werksters deze uitlopers zelf eten is onbekend. Er wordt beweerd dat de werksters zich voeden met het blad sap dat vrijkomt bij het versnijden van het blad. Werksters drinken in ieder geval graag suikerwater.
- Schimmel. Fijn gekauwd (blad) organisch materiaal blad van Rozen, Appels, Druiven, (basic granen) Müsli, Spruitjes, Liguster, Aucuba japonica (Japanse broodboom), Gras en ..............? (Deze lijst met goed te gebruiken planten en organische materialen zal op den duur uitgebreid worden). De acceptatie van bladeren kan worden verbeterd als je de bladeren een beetje besprenkeld met water.

Vragen, maar vooral ook tips en op-en aanmerkingen zijn welkom op: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9663
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 05 apr 2018, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_4332 2.jpg
Nest:
Zand nest. Het nest is tot 10 m breed en 6 m diep en heeft tot 2000 kamers met een totaal volume van maximaal 20 m³. Er zijn hoofdzakelijk 2 soorten kamers: schimmelkamers en afvalkamers. Het broed wordt ondergebracht en verzorgt in de schimmelkamers. Met de hulp van een soorten schoorstenen op het nest, hebben ze een geavanceerd ventilatiesysteem en zorgen ze voor een optimale temperatuur en vochtigheid voor de schimmel in het nest.

Voortplanting:
Bruidsvlucht van eind oktober tot half december. Vóór de bruidsvlucht snijden de koninginnen een klein deel van de schimmel af en dragen die mee tijdens de bruidsvlucht. De koninginnen paren met verschillende mannetjes. Nadat de koninginnen zijn geland en hun vleugels hebben afgebeten graven ze een verticale, ongeveer 30 cm lange tunnel, waar ze aan het eind een kamer uitgegraven In deze kamer begint ze met het opkweken van de schimmel. Na ongeveer 40 - 60 dagen komen de eerste arbeiders uit. Het kan voorkomen dat de koningin zelf bladeren snijdt om de schimmel te helpen opstarten.

Uiterlijk / kleur:
- Werksters: bruin, doornen op de rug, in verhouding tot andere mieren heeft deze soort zeer lange benen en een grote kop in verhouding tot hun lichaam. De werksters kunnen voelbaar bijten met hun krachtige kaken en de grotere werksters (10 mm en groter) kunnen zelfs pijnlijk bijten, soms tot bloedens toe. Ze snijden gewoon dwars door de huid van je handen.
- Soldaten: bruin, doornen op de rug, ten opzichte van andere miersoorten heeft deze soort zeer lange benen, extreem grote koppen met zeer sterke kaken die pijnlijk bijten, vaak tot bloedens toe (ze snijden gemakkelijk door je huid).
- Koninginnen: bruin, lang en sterk.
- Mannen ?

Formaten:
- Werksters in het algemeen ongeveer 1,5 - 16 mm
- Werksters in het nest ca. 1,5 - 16 mm
- Verzamelaars ca. 3 - 10 mm. De meest voorkomende maat werksters buiten het nest is tussen de 5 en 8 mm.
- Soldaten ongeveer 12 - 16 mm Waar je ook zoekt, nergens zijn foto's te vinden waaruit herleid kan worden dat soldaten groter zijn dan 16 mm. Er is wel beeld materiaal waaruit blijkt dat soldaten maximaal 16 mm worden. Als iemand mij kan laten zien dat soldaten wel degelijk 18-24 mm lang worden dan zie ik dat graag. Op internet is daar echter niets van te vinden.
- Koninginnen ca. 28 - 30 mm
- Mannetjes ?

Ontwikkelingstijd:
Bijna onmogelijk te bepalen omdat het broed buiten het gezichtsveld in de schimmel wordt gehouden. Bovendien wordt het broed regelmatig verplaatst en mengen alle larven zich, ongeacht of ze uitgroeien tot minor, media of major werksters.
- Ei – larve ?
- Larve - naakte pop ?
- Naakte pop – werkster ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 05 apr 2018, 22:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_4429.jpg
Opmerkingen:
- Schimmel kweek. Atta sexdens cultiveert een schimmel uit de groep van Basidiën schimmels. Deze schimmel wordt naar verluid alleen in de nesten van bladsnijders gevonden. Bladeren en andere zachte plantendelen worden in het nest gebracht en in kleine stukken gesneden waarna de kleinste werksters van deze gesneden stukjes een soort sponsachtige structuur maken. Op deze wanden van fijn gekauwd plantaardig materiaal groeit dan weer de schimmel. De schimmelverzorgsters zorgen er altijd voor dat de omgeving van de schimmel voortdurend schoon wordt gehouden en dat andere soorten schimmels en andere parasieten worden verwijderd. Tegelijkertijd gebruiken ze een afscheiding uit hun speekselklier die een antibacterieel effect heeft. Het doel is om de schimmel in een steriele, pure monocultuur te houden.

- Kasten. Bij Atta’s in het algemeen splitsten de werksters zich op in drie morfologisch en taakgericht kasten. (1) Verzamelaars verlaten het nest en snijden de plantendelen waarna ze deze transporteren naar de nestkamers in de grond. Daar dragen ze de bladeren over aan (2) Binnen Werksters die zich rond of op de schimmelstructuur bevinden. De Binnen Werksters verdelen de bladeren opnieuw en versnijden het organische materiaal tot nog kleinere stukjes (vaak kleiner dan 1 mm2) die ze op de schimmelstructuur aanbrengen, tevens zorgen ze voor het broed. Het broed wordt ook verzorgt door de (3) Kleinste Werksters die nooit van de schimmelstructuur afkomen en bezig zijn met het oogsten van de uitlopers die de schimmel produceert. Naast de verzorging van het broed verzorgen zij ook de schimmel zelf.

Care sheet:
- Mogelijke problemen.[/b]
(1) Aankoopkosten voor de kolonie. Een kleine startkolonie kost snel 150 tot 250 euro.
(2) Aankoopkosten voor materiaal. Aquaria of cilinders gemaakt van acryl, glas of plastic, flexibele slangen of buizen gemaakt van acryl, connectoren, temperatuurregeleenheden, etc. Deze kosten kunnen snel stijgen, hoewel ik moet zeggen dat je grotendeels bepaalt hoe complex / luxueus of hoe eenvoudig je de set-up maakt. Een set-up moet echter goed gebouwd zijn om uitbraken te voorkomen maar omdat deze soort ook enorm hard kan groeien kan dat over het algemeen meer geld kosten dan bij de meeste mieren soorten die er worden gehouden. De kosten kunnen gemakkelijk 100, - tot zelfs vele honderden euro’s bedragen.
(3) Tijd. Vergeet niet om alleen de tijd te rekenen die het bouwen van de set-up kost (een set-up kan in het begin vrij simpel worden gehouden maar naarmate de kolonie groeit zal deze steeds groter en ingewikkelder worden), maar ook de tijd die het kost om de kolonie voldoende bladeren te geven zodat ze continu kunnen snijden. Naarmate een groeiende kolonie steeds groter wordt, zal er steeds meer tijd worden doorgebracht met het verzamelen van blad. Een kolonie die mag blijven groeien zal steeds meer blad nodig hebben. Wil je de kolonie niet meer laten groter worden maar op 1 formaat behouden dan zal de bladverstrekking zich stabiliseren en dus ook de tijd die het verzamelen kost. Zorg ervoor dat je deze tijd hebt en bereid bent deze te investeren..
(4) Uitbraakpreventie, deze moet absoluut top zijn. Vergeet niet dat alles wat op basis van kit is verlijmd kapot gesneden zal worden. Een kleine kolonie zal dat misschien nog niet doen maar vroeg of laat zal een grote kolonie dat zeker gaan doen. Als je dus gebruik maakt van flexibele slangen dan zullen ze zeker worden vernietigd. Ze snijden en knagen net zolang tot er een gat in de flexibele slang ontstaat waardoor de kolonie nieuwe werelden kan gaan verkennen en bezetten (meestal jou mensenwereld en daar ben je met deze sterke bijters niet blij mee). Soldaten kunnen een flexibele slang met 5 mm dikke wanden doorsnijden. Alles wat niet zo hard is als glas, kan en zal worden vernietigd. De vraag is niet of het zal worden vernietigd, maar alleen wanneer. Uiteindelijk kan je niet ontsnappen aan het gebruik van acrylbuizen en sterke glazen of plastic aquaria of acryl cilinders die allemaal zijn bedekt met stevige deksels of zelfs van boven volledig dicht zijn. Als het gaat om aquaria of acryl cilinders zonder afdekkingen, dan moet je zorgen voor brede randen PTFE (Fluon). Dit kost op zijn beurt allemaal extra geld en moeite.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

(5) Temperatuur en luchtvochtigheid. Je moet alles kopen wat je nodig hebt om de temperatuur en de luchtvochtigheid van het nest op pijl te houden. Dit kost geld en moeite. Denk aan een Warmte kabel of warmte matjes en een Thermostaat.
(6) Deskundige vervanging voor momenten zoals wanneer jezelf op vakantie gaat. Zorg ervoor dat iemand anders weet wat hij moet doen als zich een uitbraak voordoet en welk blad, wanneer en in welke hoeveelheden gegeven moet worden. Anders is dit waarschijnlijk de laatste keer dat ze je helpen. Een rampverhaal wordt snel verspreid onder al je vrienden die je in de toekomst hadden kunnen helpen.
(7) Wees niet bang om gebeten te worden. Werksters van een paar millimeter tot 6 mm kunnen voelbaar bijten. Het wordt pijnlijk als ze je tussen de vingers grijpen. De grotere Media Werksters en Soldaten kunnen gemakkelijk door je huid snijden, zelfs tot bloedens toe. Geef ze deze kans niet en verwijder ze snel voordat ze zich vastbijten.
8) ... onvoorziene problemen. Ze zullen zich altijd voordoen.


- Temperatuur.
Startende kolonie. Nestgedeelte, voederruimte / arena en Afvalruimte zijn meestal geïntegreerd in 1 ruimte / aquarium. Nest: minimaal 24 °C - 27 °C. Het optimum is tussen de 26 °C / 27 °C. De schimmel sterft langzaam bij lagere temperaturen dan 24 °C, althans dat wordt beweerd. De schimmel sterft echter ook bij te hoge temperaturen (meer dan 28 °C ) en de Koningin kan volgens sommige deskundigen onvruchtbaar worden. Voedsel en Afvalruimte: 24 °C - 27 °C

Middelgrote tot grote kolonie. Nestgedeelte, voerbak / open arena en open afvalbak zijn meestal gescheiden. Nest: minimaal 24 °C - 27 °C. De schimmel sterft langzaam bij lagere temperaturen dan 24 °C , althans dat wordt beweerd. De schimmel sterft echter ook bij te hoge temperaturen (meer dan 28 °C ) en de Koningin kan volgens sommige deskundigen onvruchtbaar worden. Het optimum is tussen de 26 °C / 27 °C. Voederruimte / open arena en open afvalbak minstens 15 °C. Zelfs bij deze lage temperaturen gaat het snijden van blad gewoon door, de werksters lopen alleen wel erg traag en er zullen steeds minder werksters het nest uitkomen. Beter is kamertemperatuur of warmer voor voederruimte en afvalbak.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

- Luchtvochtigheid.
Kleine kolonie. Nestgedeelte, voerbak/arena en afvalbak zijn meestal geïntegreerd in één ruimte. De schimmel en kolonie wordt afgedekt door een plastic of glazen bakje met een kleine nestopening om zo de luchtvochtigheid maximaal te houden (80 - 90%). Dit wordt mede bereikt door de bodem waar de schimmel klomp op ligt te bedekken met een substraten die vochtig gehouden kan worden. Dit substraat moet vochtig maar niet klets nat zijn. Condensdruppels moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit kan worden bereikt door de temperatuur in het nest en rond de schimmel gelijk te laten zijn met de temperatuur buiten het nest. De voederplek/buitenwereld en afvalruimte zullen zeer waarschijnlijk een lagere luchtvochtigheid hebben omdat ze niet worden afgedekt door een plastic of glazen bak. Een lagere luchtvochtigheid in die gebieden is ook beter omdat op die manier mijten en schimmels worden voorkomen. Toch zal de luchtvochtigheid in die ruimtes nog vrij hoog zijn dus dan is het belangrijk om afval en niet versneden blad regelmatig op te ruimen.

Middelgrote tot grote kolonie. Bakken met kolonie en schimmel, 80-90%, een grote schimmel geeft zelf zoveel vocht af van de fijn gesneden bladeren dat er eerder een risico bestaat op condensvorming dan de kans op uitdroging. Condens kan worden voorkomen door de temperatuur in het nest gelijk te maken aan de temperatuur buiten het nest. Een vochtabsorberend substraat kan het overtollige vocht absorberen, maar houd er rekening mee dat als het substraat klein genoeg is, de werksters uiteindelijk het substraat uit het nest zullen verwijderen. Zelfs een gipsen bodem wordt beetje bij beetje kapot gemaakt en verwijderd. Voederruimte/Open Arena/Open afval ruimte zijn gescheiden van elkaar. In deze ruimtes mag de luchtvochtigheid zo laag mogelijk zijn of gewoon op huiskamer nivo (45% of minder). Door deze lage luchtvochtigheid voorkom je mijten en schimmel.

- Formicarium inhoud: Aardenesten in plastic, acrylglas of glazen aquaria en bakken of plastic, acryl of glazen aquariums met of zonder een dunne substraatlaag op de bodem.

- Formicarium opbouw
Kleine kolonie. Een verwarmde ruimte met daarin een uitloopbak waar het afval kom te liggen en waar ook ruimte is om het blad te geven. In die bak ligt ook de schimmel met de kleine kolonie die op zijn beurt weer is afgedekt door een op de kop gezet bakje, liefst van helder plastic of glas om zo het zicht op de kolonie ontwikkeling optimaal te houden.

Middelgrote tot grote kolonie. Uitbreidbaar systeem met minimaal 3 (grote) bakken, 1 voor de Schimmel met kolonie, 1 voederruimte en 1 afvalruimte. Na een vrij korte tijd zul je het systeem moeten uitbreiden met meerdere nestbakken en misschien zelfs een extra voederbak.


- Bodemsubstraat.
Kleine kolonie. Seramis (zeer kleine gebakken kleikorreltjes), zand/leem, gipsbodem.
Middelgrote tot grote kolonie. Kleikorrels, Seramis, Zand/ Leem, gipsbodem, gaas of ... NIETS! Gewoon de schimmel op de kale glazen/plastic bodem leggen...werkt ook zeer goed.
Let op: zodra de schimmel groot genoeg is begint de kolonie het bodemsubstraat te verwijderen dat klein genoeg is om weggedragen te worden. Een gipsbodem wordt stuk voor stuk kapot gebeten en afgevoerd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Zo, nu weer verder met de Blog.

1 1L pot wordt zo ingericht dat ik daar de gyne in ‘gevangen ‘ kan houden. Met andere woorden: de in –en uitgangen zijn zo klein dat de gyne niet naar buiten kan. Ze kan niet anders dan in deze pot blijven en zo kan ik haar met enige regelmaat zien.
In elke pot leg ik bij wijze van experiment een plastic filtermat op de bodem. Deze is zo luchtig dat veel werksters er doorheen kunnen lopen en zo de schimmel aan alle kanten kunnen bereiken. Mocht er toch, om welke reden dan ook, veel vocht vrijkomen dan ligt de schimmel zo’n 1,5 cm boven de bodem en dus nooit in het vocht. Ik voeg geen leem meer toe, wel een paar druppels water om de LV in de pot z.s.m. te laten stijgen.
IMG_1029.jpg
Ik had nu 5 nieuwe potten waarin de schimmel kon groeien maar ik had er geen zin in om elke pot met koppelingen en slangen met elkaar te verbinden. Na lang nadenken kwam ik op het idee om een set-up te maken waarbij de potten gewoon op elkaar stonden (een soort kleine mieren torenflat) staande in een grotere glazen bak met ruime fluon randen, waar de mieren vrij tussen alle potten heen en weer konden lopen. Wederom ben ik naar de Ikea gegaan en heb mij een kleinere type Samla bak gehaald. Ook hier heb ik een band van 7 cm Ptfe op aangebracht. Daarna heb ik alle 5 de nesten in deze open bak gezet. Deze bak zou dan voor een beperkte tijd weer in de warme kast worden gezet. In de potten zou de LV hoog zijn (zo’n 85%) terwijl de nesten die in de bak stonden zelf in een ruimte stonden waar de LV vrij laag is zodat de PTFE rand niet aangetast zou worden. Te allen tijde wilde ik condensvorming voorkomen, zowel in de nesten als wel in de bak. Het was voor mij ook een test hoe goed de fluon het zou houden. Om de LV niet te laag te laten zijn heb ik er een bekertje met water ingezet. Het verdampende water brengt de LV van 45% naar 60%, zo droogt de schimmel in de potten niet te snel uit vanwege de grote toegangs openingen.
IMG_1030.jpg
Tevens heb ik vandaag besloten deze kolonie onbeperkt blad te geven om te zien hoe snel de kolonie kan groeien. De start hoeveelheid is dus 2 L. Als deze potten vol zitten dan wil ik deze schimmelklompen als start schimmel gebruiken in veel grotere bakken. Ik ben nog aan het uitzoeken welke bakken een zo groot mogelijke inhoud hebben tegen zo min mogelijk kosten, plastic of glazen aquaria?.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... &start=120
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Nadat ik alle schimmel succesvol had overgezet en verdeeld over de 5 potten kreeg ik het idee om eens na te denken over een totaal andere set-up. Ik had ondertussen te horen gekregen van mijn vrouw dat deze nieuwe grotere set-up absoluut niet in de woonkamer mocht komen maar dat ik ook niet mocht uitbreiden op de slaapkamer. Het idee om de 4 kasten, waarvan ik er al 1 in gebruik had, langzaam aan te annexeren, werd dus vakkundig de kop ingedrukt.

Wat wel mag is dat ik mijn eigen mierenkamer mag opzetten op zolder waar recentelijk een kamer vrij was gekomen. In eerste instantie was ik daar niet zo blij mee, ik zag de gehele set-up liever in de woonkamer zodat ik ervan kon genieten en naar kon kijken en er aan kon werken als ik met het gehele gezin gezellig beneden was, maar ik zag ook wel een klein beetje in dat ik dan nooit kon bouwen wat ik als idee langzamerhand in mijn hoofd begon te ontwikkelen.
IMG_9978.jpg
Als ik dan toch die kamer ging inrichten voor mijn mieren dan kon ik er misschien ook meer tijd op doorbrengen als ik mijn tekentafel ernaar toe zou verplaatsen zodat ik mijn tuinontwerpen kon maken terwijl ik kon genieten van het uitzicht op de kolonie. Deze nieuwe zolderkamer bood ongelofelijk veel mogelijkheden om iets te bouwen wat het houden van deze Atta kolonie alleen maar interessanter zou maken en mijn tekenruimte/kantoor zou direct ook mijn hobby ruimte zijn. Werken en hobbyen tegelijk, prachtig toch?
IMG_9970.jpg
Deze nieuwe nestbakken en de nieuwe set-up zouden dan aan de volgende criteria moeten voldoen:
- Veel liters schimmel inhoud tegen zo laag mogelijke kosten.
- Glashelder doorzicht, dus ook geen melkglas.
- Stapelbaar.
- Van plastic zijn zodat ik er in –en uitgangen in kan smelten met een soldeerbout.
- Zo min mogelijk koppelingen en slangen of pijpen maar een buitenwereld die zo natuurgetrouw mogelijk lijkt op de regenwoud bodem waar ze in veel landen overheen lopen.
- Makkelijk demontabel of uitte breiden zonder dat de gehele kolonie over tafel loopt maar dat ik wel makkelijk onderhoud kan plegen aan de nestbakken.
- 1 voederplek die makkelijk te onderhouden is en waar afval takken makkelijk te verwijderen zijn.
- Een natuurlijke nestopening die geheel zelf door de Atta kolonie wordt uitgebouwd en gegraven waardoor ik het natuurlijke graafgedrag en de daarbij horende typische nestingangen kan bekijken.
- Goed zicht op de kolonie, schimmel en gyne.

IMG_0672.jpg
26-11: In de afgelopen 14 dagen is er geen mier ontsnapt uit de open set-up. Het enige nadeel van een set-up waarbij voederruimte en nestruimte een geheel zijn is dat je afvalblad en kaal gesneden takken wat moeilijker kon verwijderen dus daar moet ik iets op verzinnen. Maar de set-up zoals die nu is bevalt mij heel goed.

Prachtig om al die mieren vrij en los over de potten heen te zien lopen terwijl ze hun ding doen. Deze insteek vormt straks de basis van mijn nieuwe set-up in mijn nieuwe mierenkamer waar ik al begonnen ben met de planning. Ik zal je even een schets laten zien wat ik van plan ben, natuurlijk moet alles nog verder uitgewerkt worden.
IMG_0673.jpg
Na lang speurwerk heb ik de strakke, hoekige glasheldere plastic aquariums van Savic gevonden. Ze zijn er in 3 maten maar 2 daarvan zijn interessant namelijk de 22 liter bak voor 18,- bij Petsplace en de 11 liter bak voor 13,- ook bij Petsplace. Veel inhoud voor relatief weinig geld, glashelder, stapelbaar, en ik kan er gaten in smelten met een soldeer bout.

Set-up schets.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Atta sexdens Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik kies voor de 11 liter bakken omdat deze qua maat beter passen in de beschikbare ruimte waar ik het nest had gepland. Met deze bakken wil ik een nestkast bouwen waarin 5 of 6 van deze 11 literbakken (totaal max 66 liter schimmel) op elkaar zijn gestapeld staande in een inloopbak waar de in/uitgang naar de buitenwereld op is gekoppeld alsmede ook de in/uitgang naar de afvalbak. De afval bak komt onder de nestkast te zitten. De werksters kunnen dan vrij lopen over de Savic bakken.
Schermafbeelding 2018-04-26 om 23.44.59.png
Deze inloopbak met daar op elkaar gestapeld de 6 x 11 liter bakken staat dan weer in een kast gemaakt van piepschuim. Rondom de bak ligt dan de warmte kabel die voor de warmte in de gehele piepschuim kast zorgt. Een grote plexiglas plaat (100x50 cm) die met magneten vast zit op de zijwanden van de kast zorgt ervoor dat bij het wegnemen van de voorzijde van de kast niet alle warmte direct uit de kast vervliegt waardoor de nestbakken te snel afkoelen en er condens ontstaat waardoor het zicht op de kolonie weer wordt verhinderd. Door deze grote plexiglas plaat kan ik de hele kolonie incl. De gyne goed zien zonder die kast daadwerkelijk echt open te doen.

De voorzijde van de kast is een piepschuim plaat van 5 cm dik waar een soort raam in uitgesneden is die wegenomen kan worden zonder de gehele voorzijde los te maken. Deze voorzijde zit met saté prikkers en elastieken aan elkaar verbonden. De elastieken trekken de voorplaat goed dicht op de plexiglas plaat zodat er een goede isolatie is.

De inloopbak wordt met een slang aangesloten op de grote L vormige uitlooptafel met regenwoud inrichting. In deze 3,5 meter lange en 55 cm brede arena komt een plek waar de kolonie gevoerd gaat worden, natuurlijk uitziende woudpaden waar de mieren overheen moeten lopen en een plek voor een door de mieren zelf gebouwde nestingang. Het geheel moet een zo natuur getrouwe uitstraling hebben maar ik moet het idee nog veel verder uitwerken.

Even weer terug naar de set-up zoals die nu is:
IMG_1029.jpg
IMG_1030.jpg
Foto's van de 2de set-up waarbij ik zwarte filtermatten onder de schimmel heb gelegd zodat de werksters overal goed bij kunnen en de schimmel nooit in het vocht zal komen te liggen.

Ik had onderin de potten een filtermat gelegd maar dat bleek absoluut geen succes te zijn. Deze filtermat wordt helemaal weggevreten door de werksters alsof ze het uit hun nest willen verwijderen en overal vindt ik deze kleine plastic snippertjes terug. De restanten van de matten moet ik z.s.m. zien te verwijderen.
IMG_1096.jpg
IMG_1095.jpg
Ik heb de nieuwe nestbakken van Savic binnengekregen en in elke bak smelt ik 1 groot gat rechts onderaan en rechts bovenaan als toegang tot het nest, Ik heb 5 glazen platen besteld die gaan dienen om de bakken aan de bovenzijde af te sluiten maar deze glasplaten komen los op de bakken te liggen waardoor ik ze kan verwijderen om desnoods bij het schimmel te kunnen. Door deze glasplaten kan ik de bakken ook mooi op elkaar stapelen.

Er worden allerlei bodems voorgesteld in diverse blogs zoals een bodem van gips, kleikorrels of een kale bodem. Door elke Savic bak een andere bodem te geven hoop ik op den duur iets meer te kunnen zeggen over de voor en nadelen van elke bodem. Tevens voeg ik een gazen bodem toe om te zien hoe dat bevalt.

De toegangsgaten in de Savic nest bakken zijn zo groot dat ik daar makkelijk een injectiespuit in kan doen om overtollig vocht af te zuigen of juist vocht toe te dienen, op den duur zal blijken wat ik moet doen, vocht afvoeren of juist toedienen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie