Atta cephalotes (Hessel)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Atta cephalotes (Hessel)

Bericht door Hessel »

Hallo iedereen.

Laat ik mezelf eerst eens even voorstellen want dat heb ik nog nooit echt gedaan. Ik ben Hessel en ik ben 15 jaar oud. Ik kom uit alkmaar. Al sinds erg jong was ik erg bezig met tekenen, planten en de natuur en vooral dingen uitzoeken en van alles weten hoe het werkt.
Ik heb al jaren last van mijn knie (groeischijf misgroeit bla bla ik wil niet zielig doen), naja dat dus. Ongeveer anderhalf jaar geleden schoot hij weer uit de kom, dus ik zat thuis. Toen ik in de tuin zat en ik verveelde me want ik kon niks, begon ik naar alles te kijken, en opeens zag ik mieren lopen, Ik heb daar toen een paar uur naar zitten kijken en het viel me pas op hoe interessant ze eigenlijk zijn. Ik begon documentaires te kijken, werd lid van dit forum en ben er helemaal ingegaan en ik vind het iedere dag interessanter en boeiender worden. Na een paar maanden begon ik te denken aan het houden van bladsnijmieren, en ben hier toen heel heel erg veel over gaan lezen
2 weken terug heb ik de knoop doorgehakt en ben ik begonnen met het uittekenen van de set-up. Ik heb al een deel van de tekeningen af, die zal ik later laten zien. Ik wil één ding duidelijk maken, ik weet dat ik een beginner ben en ik weet dat men hier toch er anders over denkt maar, dit is niet iets wat volgende week af is, en waarschijnlijk volgende maand ook niet. ik wil pas de mieren erin zetten als ik er zeker van ben dat ik alles weet wat ik moet weten.

Maar goed nu zal ik mijn plannen maar eens gaan uitleggen.
Om de schimmelkamers na te bootsen wil ik cilinders gebruiken van een hard, dikke kunststof of plexiglas. Ik ga hiervoor een plexiglas buis nemen met een diameter van minstens 20 centimeter, en dit in stukken zagen van ongeveer 30 cm hoog (ik lees overal dat dit de ideale hoogte zou zijn, verbeter me alsjeblieft als je daar anders over denkt). Dan wil ik daar een bodem inmaken, als deze van kunstof is met hitte vast smelten, en als het van plexiglas is dan gewoon met schroefjes.
Er moet natuurlijk ook nog een bovenkant op, dit word nog een hele kunst op zich. Voor de bovenkant heb ik een paar eisen voor in ieder geval de eerste cilinder. De bovenkant moet er af kunnen zodat mocht er iets gebeuren, of als ik er af schimmel af moet plukken dat ik er dan bij kan. Er moet natuurlijk ook een gaatje met benzinegaas inzitten zodat de CO2 kan worden afgevoerd die bij de verwerking van de schimmel vrijkomt en zodat er een zachte luchtstroom ontstaat.
Dan moeten er natuurlijk ook nog 2 openingen in komen om het hele gebeuren met buizen te verbinden aan een buitenwereld + afvalbak en aan extra cilinders wanneer dat nodig is. Hier wat tekeningen voor wat ik al heb :
NveRlaQ.jpg
yac9NPv.jpg
Als ik tekeningen heb van de kast waar de set-up in moet komen en van de gehele opstelling zal ik daar verder over uitweiden.

Dit was het voor nu, de rest van de set-up die ik in gedachten heb zal ik in een volgende update bespreken

gr. Hessel

vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 458#p70458
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Atta cephalotes (Hessel)

Bericht door Hessel »

Leuk dat jullie mijn blog weer lezen

We zijn weer een maandje verder en ik heb weer heel wat getekend, maar had ook gehoopt wat meer te tekenen.
atta 1.jpg
deze gehele set-up komt in een kast te staan om temperatuur op peil te houden
Hier heb ik uitgetekend hoe ik de gehele set-up wil plannen naarmate ze groeien. De tekening linksboven laat het begin zien, en bestaat uit een cilinder met daarin gips gegoten. Op het gips komt het kleine balletje schimmel te liggen, daaroverheen gaat een klein bakje met een gat erin om de luchtvochigheid hoog en op peil te houden en om de kolonie het gevoel te geven dat ze niet in zo'n grote cilinder zitten. De buitenwereld zit vrij direct gekoppeld aan de cilinder gekoppeld en word ook verwarmd. De buitenwereld is voor de kleine kolonie nog niet heel speciaal denk ik, maar dat verandert wellicht en koppel ik ze direct aan een grote buitenwereld, maar de kolonie heeft in ieder geval nog geen afvalbak nodig met dit kleine aantal werksters denk ik, maar verbeter me alsjeblieft als ik het fout heb!
Dan linksonder zie je dezelfde set-up, maar dan met het bakje verwijdert en meer schimmel. Wellicht koppel ik al een afvalbak aan op dit moment.
Rechts zie je de set-up als de kolonie 'groter' begint te worden. Je kunt zien dat er meerdere cilinders zijn aangekoppeld, of deze er allemaal hetzelfde uit zullen zien is natuurlijk nog de vraag. Maar het aankoppelen van nieuwe cilinders is in de theorie nog niet zo interessant natuurlijk. Het word pas interessant als je nadenkt over hoe de buitenwereld er dan uit moet zien. Ik zou een buis van een meter of 3 langs mijn bureau willen laten lopen; wellicht met een mooi stuk hout of mooie tak ertussen om over heen te lopen. dan zouden ze in een bak van plexiglas komen die als 'bladsnijbuitenwereld' (leuke voor scrabble :lol: ) dient. Hier staat dan nog iets van een latje in nog een buis die naar een kleinere bak leid om het afval in te dumpen, want ik zag bij GvG dat dat wel echt nodig is toen ik daar was.

Dan volgt hier een foto van alle kasten, zodat ik beter kan uitleggen aan vrienden in grote lijnen hoe het werkt binnen een kolonie :
atta 2.jpg
Ik had gedacht dat het nog maanden zou duren tot ik ging beginnen met het bouwen van de set-up, in verband met kosten van materiaal en waar het te verkrijgenn. Maar toen kreeg ik 3 dagen terug een zeer welkom geschenk van iemand, een oude tap voor sap of zo.
atta 3.jpg
De tap is volledig hermetisch afsluitbaar met het deksel aan de bovenkant, en het plexiglas is wel 6 mm dik, dus knappe mier die daar doorheen komt. aan de zijkant zit al een gat waar ik zo een buis kan steken naar de buitenwereld, deze moet ik wel goed vastmaken natuurlijk en ervoor zorgen dat ze er niet van kunnen knagen, weet iemand van jullie of Atta werksters door plexiglas heen kan knagen? In het begin zal ik natuurlijk een bakje in de buis plaatsen want het is nog veel te groot voor een startende kolonie. dan waar nu het handvat zit komt benzinegaas ter afvoer van CO2.
In ieder geval ben ik heel blij met deze cilinder en ben benieuwd wat jullie over denken!

Bedankt voor het lezen van dit blog :) Gr. Hessel

Vragen en/of kritiek :
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9761
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie