Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hierbij een nieuw begin van mijn blog over mijn C. aethiops kolonie.


Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9657
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 27 apr 2017, 03:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus aethiops (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Zomer 2015 ben ik op vakantie geweest naar Zuid Portugal. Albufeira om precies te zijn. De dames in mijn gezin wilden eens een ouderwets dagje shoppen in een outletstore. Op een avond (na al 8 uur gewinkeld te hebben) was de zin om de 80ste winkel in te gaan wel een beetje over dus ik bleef buiten staan.

Tot mijn grote verbazing zag ik op de grote verlichte winkelruiten letterlijk honderden gevleugelde gynes en gevleugelde mannetjes lopen die duidelijk op het felle licht van de etalage verlichting waren afgekomen. Ik twijfelde geen moment en ben direct opzoek gegaan naar alle gynes die de vleugels al hadden afgebeten. Als een kip zonder kop liep ik alle winkelruiten af. Mensen moeten wel gedacht hebben wat voor een gek daar nu weer insecten van de ramen aan het plukken was.
IMG_4530.jpg
De dames in mijn gezin waren ineens veel eerder klaar dan mij zinden en wilden direct naar huis om hun aankopen te bewonderen. Ik had dus niet genoeg tijd om door te blijven zoeken maar ik was toch instaat om 20 gynes mee te nemen in een afsluitbare broekzak van mijn korte broek. Je begrijpt wel dat de terugreis in de auto met een zak vol gynes best vreemd aanvoelde. In ons hotel aangekomen heb ik de gynes in een klein bakje gedaan met daaron een dotje natte watten en een stukje droog papier. Daar hebben ze nog 1,5 week ingezeten.
IMG_4531.jpg
IMG_4532.jpg
Eenmaal thuis aangekomen heb ik een aantal gynes een eigen buisje gegeven en een paar heb ik bij elkaar in een buisje gedaan (eigenlijk tegen beter weten in). Dat ging een aantal weken goed maar toen begonnen ze elkaar toch aan te vallen. Binnen korte tijd waren die gynes overleden. Een paar gynes legden geen eieren en die stierven uiteindelijk. In totaal waren er 8 gynes die eind 2015 broed hadden. 3 kolonies groeiden bijzonder hard, die heb ik gehouden en de rest heb ik weggegeven.

V&O:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9657
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Hier een niet zo goede foto van een gyne in haar reageerbuisje.
IMG_8517.jpg
IMG_8520.jpg
Rond mei 2016, ik had de kolonies bijna een jaar in bezit, kwam in alle kolonies die ik in reageerbuisjes had zitten de eerste majors tevoorschijn.
IMG_6275.jpg
IMG_6281.jpg
IMG_6283.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Het jaar daarop (mei 2016 t/m januari 2017) was een periode van weinig bijzonderheden maar gestage groei. Zoals ik al eerder gezegt dat heb ik in die periode veel goed lopende kolonies weggegeven maar een 3 tal (natuurlijk de best lopende) heb ik gehouden.

1 kolonie stak qua groei met kop en schouders boven de andere kolonies uit en begin 2017 heb ik mijn FLF (Foto Lijst Formicarium: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4270) weer tevoorschijn gehaald. Deze was het laatst gebruikt voor een Messor kolonie die te groot werd en het formicarium van binnen besmeerde met witte ontlasting waardoor de inkijk in het nest deels verpest werd. Natuurlijk kon ik het nest niet open maken dus die witte strepen zaten er nog steeds. Het gehele nest is namelijk ingepakt in plexiglas om uitbreken te voorkomen, ongeacht welke soort erin zou worden gehuisvest.

Klik vooral op de foto's voor een vergroting.
IMG_8544.jpg
IMG_8545.jpg
IMG_8549.jpg
IMG_8547.jpg
IMG_8546.jpg
IMG_8491.jpg
Zoals je kunt zien worden bijna alle werksters (media en major) enorm fysogastrisch. Volgens mij functioneren ze allemaal als voorraad pot als er een periode van overdadig voedsel is. Door deze sterke 'zwart wit' tekening krijgen ze een bijzondere uitstraling qua kleur. Dat trekt mij ook zo aan in deze soort.

Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9657
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

IMG_8493.jpg
Deze kolonie dek ik totaal niet af want deze lijst staat bij ons in de woonkamer. Ik moet zeggen dat deze kolonie of soort zich ook totaal niets aantrekt van het licht. Ook zijn ze niet erg schrikkerig. Daar waar mijn Messors bij de minste of geringste trilling in blind paniek rond gaan rennen moet ik het bij deze kolonie wel heel erg bond maken wil ik ze überhaupt kunnen storen. Allemaal zeer prettige eigenschappen dus voor een kolonie die zo on display is.
IMG_8515.jpg
IMG_8528.jpg
Deze soort reageerd wel op een warmte matje maar niet heel overtuigend. Er worden wel larven en poppen naar een warmer nestgedeelte gesleept maar ook hele kamers blijven onaangeroerd. Wat maakt dat de ene larf of pop wel warm komt te liggen en al het andere broed niet? Geen idee wat de logica daarachter is.
IMG_8550.jpg
De vorige kolonie die in dit formicarium zat was een Messor sp. en die lieten flink wat witte strepen achter op het glas bij een aantal onderste kamers. Helaas kon ik het nest niet meer uit elkaar halen om deze strepen te verwijderen anders had ik dat zeker gedaan. Om die reden zie je op een aantal foto's ook die typische Messor stront strepen. Ik moet zeggen dat dit formicarium relatief droog wordt gehouden maar ondanks dat groeid te kolonie erg sterk. Rommel dat door de vorige bewoners is achtergelaten wordt allemaal netjes opgeruimd. Ik moet toegeven dat het nette huurders zijn.
IMG_8496.jpg
Vragen en opmerkingen:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9657
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus aethiops Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Eerst even wat meer informatie over deze soort. De basis van deze caresheet/soort beschrijving komt van het duitse forum. Maar inplaats van deze alleen maar te kopiëren heb ik deze sheet bewerkt met extra informatie en mijn eigen ervaringen en meningen. Deze aanvullingen staan in het rood geschreven zodat er makkelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende soorten tekst. Omdat het vertalen en bewerken veel tijd kost zal dit in stukken plaats vinden en wordt dus ook niet het gehele artikel ineens geplaatst.
Camponotus aethiops 1.jpg

Camponotus aethiops

taxonomie
-Familia: Formicidae (mieren)
--Subfamilia: schubmieren
--- Stam: Camponotini
---- Genus: Camponotus Mayr, 1861
----- subgenus: Tanaemyrmex Ashmead, 1905
------ soorten: Camponotus aethiops (Latreille, 1798)
------- Ondersoort: Camponotus aethiops aethiops (Latreille, 1798); Camponotus aethiops cachmiriensis Emery, 1925; Camponotus aethiops as richi Emery 1925


Algemeen:

Verspreidingsgebied:
Zuid-Europa, Klein-Azië tot de Kaukasus. In Zuid-Centraal-Europa zeer zeldzaam.

Leef omgeving:
In het zuiden van Centraal-Europa alleen op zuidelijke hellingen met droog grasland, bij voorkeur liggend op kalksteen ondergrond.

Kolonie:
Monogyn (1 koningin per kolonie), soms oligogyn. (2 of 3 koninginnen per kolonie, die zich in verschillende delen van het nest bevinden en niet samen in een nestkamer kunnen leven. Als ze elkaar ontmoeten, tolereren ze elkaar niet, maar zullen ze waarschijnlijk vechten tot een van hen sterft)

Kolonie grote:
Vele honderden tot duizend werksters.

Gemiddelde kolonie leeftijd:
?

Start van de kolonie:
Claustral (zonder voeding)

Beginners soort:
Ja, gemakkelijk om te houden.

Werksters:
Polymorf, geleidelijke overgang van kleine naar grote werksters, ze zijn snel en agressief.

Nest bouw:
Grond nest. Het uitgegraven zand wordt vaak tot kleine heuvels opgeworpen die een lengte hebben van ongeveer 20 cm en een hoogte van ongeveer 10 cm. Ook zijn deze kolonies vaak te vinden onder grote stenen.

Voeding:
Insekten en honing, maar ook zoet fruit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie