Camponotus albosparsus (Antlucky)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey leuk dat je mijn blog bezoekt.
In deze blog wil ik het gaan hebben over de groei en uitdaging van mijn kolonie Camponotus albosparsus.

Aller eerst, waar en waarom.
Waar: Ik heb ze gekocht bij antdealer met zo ongeveer 10 tot 20 werksters. Ze zaten in een glazen reageer buisje en zijn zonder doden aangekomen en enorm veel broed.
Waarom. Waarom ik voor deze soort heb gekozen, omdat ik graag met exoten wilde gaan beginnen en deze soort er ongelofelijk mooi uit ziet. Ook vind ik het een leuke uitdaging omdat er nog maar weinig/niets over staat op het forum.
Over mijn ervaring met deze soort tot nu toe.
Mijn ervaring is dat ze erg actief zijn in hun nest en ze een opmerkelijk gedrag tonen. Ze groeien best snel en ze nemen tot nu toe goed suiker water en Fruitvliegjes aan. Eerst was dat nog even spannend.
Over de kolonie en de gyne.
Er is enorm veel broed voor de grote van de kolonie (de kolonie is nu zo een 20 tal werksters groot). Er zijn zo ongeveer 10 tot 20 larve, 5 popen en 5 tot 10 eitjes. De gyne is hartstikke gezond en ziet er mooi uit ze is zwart met aan de onderkant en de zijkant een beetje kleur.
IMG_2521.JPG
IMG_2502.JPG
Vragen en opmerkingen mogen hier ---> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9815#p70943
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Update:
Het gaat super goed net deze kolonie! Er zijn zo'n 5 werksters bij gekomen en er liggen een 10tal popen, er zijn ook een aantal larve, maar er liggen nu echt een stuk of 20-30 eitjes. Fruitvliegjes worden goed aangenomen. Suikerwater en honing worden ook goed aan genomen.
IMG_2984.JPG
IMG_2992.JPG
IMG_2997.JPG
Hier een paar foto's. Ik bewonder steeds hoe mooi deze mieren zijn. Ze zijn ook nog steeds mooi opgezwollen waardoor je de twee vierkantjes op hun gaster mooi kunt zien.
Vragen en opmerkingen mogen hier
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9815#p70943
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Veel nieuwe eitjes en de vorige eitjes zijn larve geworden! Ook zie ik volgens mij een media pop! Gisteren hebben ze lekker een krekeltje gegeten en wat suiker gedronken.
IMG_3540.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

het is tijd voor een update, want er is een hoop gebeurt!
de kolonie groeide eerst matig in hun reageerbuisje, ik wilde hier iets aan doen en heb ze verhuist naar een antkit size 2 nest. sinds ze in dit acryl nest zitten doen ze het geweldig! er worden enorm veel eitjes gelegd en deze veranderen snel in mini larve ( net zoals bij mijn camponotus foreli). er zijn ook 2 media verschenen in de kolonie, ik vind deze echt prachtig! nu ligt er 1 kamer vol broed. ze vinden een relatief vochtig nest fijn, en drinken ook veel vocht. ze zijn de laatste tijd ook erg dik aan het worden wat die mooie vierkantjes op hun kont mooi zichtbaar maakt, erg leuk om te zien
IMG_4096.JPG
. ik heb als buitenwereld nu een mierenboerderij voederbakje, dit omdat er doden vallen als ik ze een open buitenwereld geef. ik vermoed dat het komt omdat de buitenwereld vochtig moet zijn en warm moet blijven. dus daar ga ik mee aan de slag. ze nemen wel veel eten aan in hun kleine voederbakje dus het heeft nog geen haast. wat ik heb gemerkt is dat ze niet veel op licht reageren, maar meer op trillingen. ik heb net even geteld en het zijn er ondertussen al 50! ik had eerder verwacht dat ze pas rond de 30 zaten :lol:
IMG_4095.JPG
al met al het gaat super met deze kolonie, en er komen een hele hoop nieuwe werksters aan!
hier vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9815#p70943
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Het is lang geleden dat ik deze kolonie heb ge-update, dit omdat ik op vakantie was.

Bijgekomen van de vakantie, ben ik geschrokken van de groei van mijn kolonies!
Waaronder de albo's het als een van de beste heeft gedaan. Ze zijn zeker verdubbeld!
IMG_4702.JPG
Ook lopen er een aantal media tussen, en er is een gewildige stapel broed! Zoals ik al zei is de kolonie zeker verdubbeld, ik denk dat ze rond de 100 zitten nu. Ik begin ze nu ook steeds leuker te vinden. Wat fijn is aangezien ik het een beetje saai begon te vinden. Maar nu gaat het super hard!
Dat was het weer voor nu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal,

'T is wel weer eens tijd voor een update op mijn Camponotus albosparsus blog.

Ze zijn enorm aan het groeien! Ik heb nu een 20tal majors ( er is mij verteld dat er geen media cast is).
Ik verwacht dat er nu zo'n 200+ werksters zijn, met een hele hoop werksters op komst! Zo liggen er nu een 50tal popen, een 50 tot 100 tal larve, en een dikke 200 eitjes! Ze zijn dus echt actie aan het ondernemen! De gyne legt de laatste tijd dus erg veel eitjes, en de werksters doen hun best om het broed te kunnen verzorgen. Gelukkig loopt dit allemaal goed.
Ook eten ze de laatste tijd erg veel! zo zijn ze gisteren met een dikke 50 werksters naar buiten gekomen voor een eerste keer jelly. En ze nemen een hoop insecten aan. Zijn ook veel agressiever geworden dan voorheen.
ook kom ik nu veel grotere werksters tegen! vooral de majors zien er groter uit dan eerst.
Ze zijn ondertussen al bijna het nest uit gegroeid, ik zal dus binnen kort een nieuw nest moeten kopen. Maar de webshop waar ik het nieuwe nest wil kopen is nu bezig met nieuwe nesten ontwerpen... Ze zullen dus even moeten wachten op een nieuw nest, dat doen ze alleen niet. Gelukkig kunnen er wel nog een aantal bij, maar als ze zo hard groeien duurt dat niet lang meer!
Ik zal later deze dag even wat foto's posten.

vragen en opmerkingen mogen hier
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9815
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hier de beloofde foto’s
66C40816-F30D-41A6-A140-2FC6E6D1F59B.jpeg
91090822-BD42-4A3D-826D-842C3F242AD6.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

De kolonie groeit belachelijk hard, ik kan niet meer bijhouden hoeveel het er zijn.
Er is altijd een grote hoop eitjes en larve, popen komen snel uit dus die zie ik minder.
Nu ze zo hard groeien hebben ze ook meer plek nodig. Wat dacht de kolonie? "Laten we bij de kolonie hiernaast gaan intrekken". Ze zijn mijn Lasius niger binnen gevallen, en hebben zo'n 200 werksters uitgemoord. toen zijn ze gaan graven (het is een zand nest). Ik moet zeggen, ze graven behoorlijk snel! Ik ben van plan een mooi acryl nest van antkit te kopen, maar dan zullen ze wel een groot nest nodig hebben. En die hebben ze natuurlijk weer niet...
nou dat was het wel zo'n beetje voor nu.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal,
Even een snelle update van wat er allemaal is gebeurd.

Camponotus zou niet enorm goed moeten kunnen klimmen, maar dat konden ze blijkbaar wel... Even lekker naar buiten, kijken wat ze daar konden vinden... Een leuke plek om een nieuw nest te maken. En ja hoor, ik was lekker aan het slapen en zij waren even in mijn kamer gaan verhuizen... Toen ik 's ochtends op stond zag ik een snelweg van het verhuizen. Toen moest ik natuurlijk naar school en kon ik er niks tegen doen... Na school ben ik meteen aan de slag gegaan. ik kon het nest niet vinden.. Dus heb ik toen een aantal nesten neergezet op de grond. De nesten waren allemaal verwarmd. Na enkele dagen waren ze in een van de nesten verhuist. Jammer genoeg was er zeker een 100 tal werksters verdwenen. Heel soms loopt er nog eentje rond en die gooi ik dan meteen bij de kolonie. Maar ze lopen nu wel een beetje achter op schema...
Toen kreeg ik met sinterklaas een enorm mooi acryl nest, waar ik ze al heel lang in wilde doen. Maar de kolonie was natuurlijk klein en eigenlijk nog te klein voor het nest. Toch heb ik ze er in gedaan. Aangezien deze soort het enorm goed in acryl doet en ze niet kunnen ontsnappen. Het nest word nu 1/3 gevuld. Maar er zijn al weer 50-100 nieuwe eitjes gelegd. Dus ze zullen het nest binnen kort wel wat meer gaan opvullen.

Ze zijn nog steeds verzot op suiker. En minder op insecten zoals gewoonlijk.

Foto's zullen later deze dag of later deze week komen.
bedankt voor het lezen van mijn blog.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus albosparsus (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

De beloofde foto’s
646E801F-F7A8-4FB1-8A69-245915E4F5D3.jpeg
CAB7D18A-0566-44A9-A1F1-9BD9125C662E.jpeg
DC31F7AD-CBE0-4841-AE4F-763EFCE98078.jpeg
CEAF5D56-E473-4C19-9EC7-3EC399F38DA5.jpeg
97484E4B-2DEF-43AF-902D-31EB3F1C541F.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Plaats reactie