Camponotus barbaricus hexednl

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus barbaricus hexednl

Bericht door Hexednl »

Vragen en of opmerkingen graag hier:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10785


Vandaag mijn nieuwe kolonie binnen gekregen.
En bij deze een blog beginnen over deze prachtige soort.
Ze zijn een stuk groter dan ik verwacht had, er zijn nu 5 werksters aanwezig en een hoopje eitjes, geen larven of poppen.
Naar wat ik begrepen heb Is dit een traag groeiende soort die veel rust nodig heeft dus zal ik niet regelmatig updates plaatsen omdat ik ze niet te veel wil storen.
Ik heb ze allereerst maar aangesloten op een kleine buitenwereld, wat vrij lastig was omdat ze het watje begonnen aan te vallen toen ik die eruit wilde halen.
Na wat geklooi is het gelukt en gingen er gelijk 2 werksters op onderzoek uit. Ik had 2 fruitvliegjes en een pillenstripje met honingwater neergelegd, 1 werkster vloog gelijk op de honing af en begon als een gek te drinken. Heel gaaf om te zien hoe haar gaster helemaal kan opzwellen daarna ging ze gelijk terug het reageerbuisje in om de gyne te voeren. Hierop kwam de volgende naar buiten om van de honing te smullen en dat wisselde ze om de beurt af.
Tegelijkertijd:
De andere werkster sloeg alarm (zo leek het) omdat ze het fruitvliegje tegenkwam en haalde versterking, met zijn 2e namen ze het fruitvliegje mee maar lieten die vervolgens in de nestopeningen liggen.

Foto's zijn niet heel duidelijk.
IMG-20171109-WA0004.jpg
IMG-20171109-WA0016.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
8-)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus barbaricus hexednl

Bericht door Hexednl »

Korte update ze nemen geen fruitvliegjes aan. Vandaag een dood krekeltje gegeven, daar doen ze ook niks mee behalve aanvallen en rondrennen er omheen. Honing en maple siroop Zijn ze wel dol op.
Morgen eens wat krulvliegen of meelwormen gaan kopen. Kijken of ze dat wel lusten.
8-)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus barbaricus hexednl

Bericht door Hexednl »

Meelwormen heb ik gegeven, eerst doormidden gesneden, ze dronken alleen wat sappen uit het open stukje en lieten ze verder liggen.
Krul vliegen daar in tegen vinden ze heel interessant, dit was ook het eerste insect wat ze gelijk mee het proefbuisje introkken. Dus tot nu toe zijn vliegen de enige insecten die ze aannemen.

Ik ben ondertussen bezig geweest met een mooie buitenwereld maken. Heb een klei bodem gemaakt die nu al 3 dagen aan het drogen is. Het deel boven het warmte matje Is al helemaal droog en wordt precies 32 graden.
Zodra deze helemaal uitgehard en droog Is ga ik op meerdere plekken de temperatuur meten om te kijken waar ik hun buisje het beste kan neerleggen. En dan 2 extra op het warmste en koudste deel zodat ze zelf de beste temperatuur kunnen uitkiezen.
Foto's volgen nog.
8-)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus barbaricus hexednl

Bericht door Hexednl »

Korte update:
Nu een aantal maanden verder en de kolonie groeit als een gek, durf zo snel het aantal niet te schatten maar 1 reageerbuis van 16x150 zit helemaal tot de nok toe vol en de 2e hebben ze nu ook bewoont tot ongeveer een derde vol.
Zal proberen wat extra foto's te gaan maken van de reageerbuizen als ik ze een nieuw nest ga aanbieden. Wil ze geen onnodige stress geven. Eerst maar eens bedenken wat ik ze voor nest ga geven.
Weten iemand of ze door ytong of gips kunnen graven?


Onder het papier liggen de reageerbuizen zonder vochtreservoir, ze hebben een apart fonteintje van aliexpress (net zoals een vogel drinkbakje maar dan mini)
DSC_0025.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
8-)
Plaats reactie