Camponotus cruentatus

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Hier ga ik mijn Camponotus cruentatus kolonie bespreken. Vragen en/of opmerkingen graag hier. Het wordt aangeraden door deze site om het nest droog of maximaal 10% van het nest vochtig te houden. De voornaamste voedingsbronnen voor deze soort in de natuur zijn honingdauw, nectar en in mindere mate insecten, volgens deze pdf. Meer informatie en blogs over deze soort is hier te vinden.

Deze soort heeft een endogeen ritme, wat inhoudt dat ze in winterslaap gaan afhankelijk van hun interne klok. De winterslaap duurt circa 1,5 - 3 maanden en wordt gehouden bij een temperatuur van 5-15 graden. Deze soort heeft langzaam- en snelbroed. Bij langzaam broed overwinteren de larven en verpoppen ze in de lente.

Mijn kolonie bestaat uit een koningin met 5 werksters en wat broed. Momenteel houden ze een winterslaap bij 10 graden in de koelkast. Vanwege het gemak zal ik een ytong nest maken zonder waterreservoir. Uit de verschillende bronnen heb ik vernomen dat deze soort genoeg heeft aan een reageerbuis met waterreservoir in de buitenwereld. Als voedsel zullen ze voornamelijk honingdauwsurrogaat krijgen. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze kieskeurig zijn als het gaat om insecten. Nectar halen ze volgens de pdf file voornamelijk uit de plant venkel (Foeniculum vulgare). Ik ga venkel planten en hopelijk accepteren ze dat ook als een voedingsbron.

Ik ga voor een groei van 50+ werksters het komende jaar. Of ik dit ga halen valt te bezien. Overigens start dit blog pas eind februari. Aangezien er zo weinig informatie over deze soort te vinden was, vond ik het wel aardig om hier alle gevonden informatie te posten. Later kan ik dan verifieren of de informatie die ik gevonden heb klopt. Binnenkort foto's van mijn opstelling.

Update: 22/12/09
Ik heb nu een tweede kolonie van deze soort met ook 5 werksters. Daarnaast heb ik nog 6 gynes weten te bemachtigen. Ik zal een kolonie in een reageerbuisje houden en de andere kolonie in een droog stuk ytong nest.

Dit is het ytong nest:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Unexisted op 10 jan 2010, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

De 6 gynes zijn nu op kamertemperatuur en hebben ieder een frikandeldoosje. De 2 kolonies van 5 werksters zijn sinds vandaag uit de koelkast en zullen de komende dagen op kamertemperatuur worden gebracht.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Recentelijk hebben alle gynes eitjes gelegd. Een kleine kolonie is ook goed op weg met wat eitjes, maar de andere kolonie is nog steeds in diapauze. Ik vermoed dit vanwege het feit dat ze geen voedsel aannemen. Daarnaast prefereert de koningin de kamertemperatuur boven de optimale temperatuur.

Ik voer de koninginnen regelmatig honingdauwsurrogaat en fruitvliegjes. Nu is het een kwestie van wachten. Over anderhalve maand verwacht ik de eerste werkers.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Op het moment heb ik 1 kolonie. De kolonie bestaat op het moment uit 8 werksters een paar poppen en heel wat broed. Ik geef ze om de twee dagen honingdauwsurrogaat of een suiker/esdoorsiroop/dextrose mix. Daarnaast voer ik ze krulvliegjes, kleine krekels en fruitvliegjes.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Op het moment tel ik 10 werksters, een stuk of 15 poppen, 15 grote/kleine larven en een stuk of 30 eitjes. Over anderhalve maand kan ik ze laten verhuizen naar een y-tong nest.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Op het moment zit ik op 14 werksters en heel wat broed. Ik heb ze recentelijk overgeplaatst naar een groter buisje, vanwege de werksters die stierven als gevolg van verkeerde omstandigheden in het buisje. In het nieuwe buisje hebben ze het broed niet dicht tegen het waterreservoir aangelegd. Een kleine kolonie heeft blijkbaar een minder vochtige omgeving nodig dan een koningin die een kolonie aan het stichten is. Ik heb gisterenavond nog een video gemaakt in hun oude buisje.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Unexisted »

Drie weken geleden heb ik de kolonie overgeplaatst naar het y-tong nest waar voorheen Messor arenarius inzat. Van verschillende bronnen hoorde ik dat ik deze soort in een volledig droog nest kon houden. Ik kan dat nu bevestigen. Op het moment houd ik Camponotus cruentatus in een volledig droog nest en naar mijn weten zijn er geen negatieve ontwikkelingen te bespeuren. Ze doen het uitstekend. Veel broed. Ik heb een video gemaakt van de kolonie in hun nieuwe y-tong nest.

Plaats reactie