Camponotus ligniperda (ProXi)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »


Aangezien ze erg actief geworden zijn en de kolonie ondertussen weer een redelijk aantal werksters heeft, heb ik toch weer een poging gedaan om ze te verhuizen naar een aquarium.
Ik hoop dat sterfgevallen uitblijven. Tot nu toe gedragen 2 mieren zich vreemd. Dit kan echter ook door het verhuizen komen.

Ondertussen heb ik al een hele lading larven in diverse stadia en zelf 1 kleine cocon.

Het is wel duidelijk dat ze zelf wel bepalen wanneer ze in winterslaap gaan. Ik heb dat al meerdere malen gelezen en zelf ook ondervonden een paar keer.
Een deel van de zomer hebben ze geslapen en ze worden nu actief :P
Dat terwijl het erg koud is op de kamer waarin ze staan.
Ik neem aan dat dat in de natuur wel anders is overigens.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze zijn weer begonnen met sterven sinds de nieuwe set-up.
Ik baal hier echt enorm van en vind het nu ook niet meer zo leuk, dat dit telkens weer gebeurt.
Elke keer als ze wat meer leefruimte krijgen gaan ze dood.
Aangezien de kolonie goed groeide moest ik uitbreiden.
Ik kan ze alleen nu niet zomaar terugverhuizen. Dus dit kan wel eens een hele domper worden..
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Wat nieuwe filmpjes gemaakt vandaag.
Er zijn geen sterfgevallen meer.
Wel heeft het broed zich ondertussen goed ontwikkeld.
Binnenkort verwacht ik de eerste nieuwe werksters van dit jaar.







Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het warmtematje doet goed zijn werk :D
Ze reageren vrijwel meteen als ik het matje overdag aan heb staan.
Vrijwel al het broed brengen ze naar buiten en ook de net geboren werksters worden naar buiten gebracht.
De koningin blijft altijd in het nest met een paar werksters.


Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie lijkt weer in een winterslaap te gaan.
Ongelooflijk gezien de hoge temperaturen, maar ze nemen vrijwel geen eten meer aan.
Ook geen drinken (dat is wel een beetje zorgelijk) en ik heb iets van 80 minilarfjes die zich al enige tijd niet ontwikkelen.
Verder is er op 2 coconnen na, geen ander broed meer in andere stadiums.
Vrijwel alle mieren zitten ook stil in het nestgedeelte.

Ik heb het geval dat deze kolonie maar een zeer korte tijd actief is. Dat is wel jammer.
Maar kan er weinig verder aan doen. Warmte matjes staan regelmatig aan en zelfs de hitte van nu helpt niet.
De koloniegroei gaat hierdoor niet heel snel, omdat de oudere werksters sterven en er maar een korte periode is waarin er nieuwe werksters bijkomen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb gisteren de gehele formicarium schoongemaakt, omdat er voor mijn gevoel toch meer mieren sterven dan normaal is.
Dit hield ik al goed bij, om mijten te voorkomen. Maar wellicht zat er een schimmel/ziektebron ergens.
Nu maar hopen dat het iets uithaalt.

Omdat een deel van de kolonie in winterslaap is, kon ik dat nu ook doen, anders was het waarschijnlijk niet te doen geweest.
Slechts een klein deel moest ik even handmatig verhuizen, de rest bleef rustig in het Ytongblok zitten.

Ik heb ook even één van de mieren die aan het sterven was bekeken, met een goedkope digitale microscoop.
Deze gebruik ik om mijten op te sporen. Met behulp van deze microscoop heb ik eerder mijten bij mijn Formica sanguinea kolonie opgespoord.

Mijn Camponotus ligniperda kolonie heeft zo te zien geen last van mijten. Dat kon ik me ook al niet voorstellen.
Dus hopelijk sterven ze toch gewoon van ouderdom.

Ik heb wel iets gezien wat ik nog nooit eerder gezien had, omdat de mier nog leefde toen ik hem bekeek:


Je ziet dat er vloeistoffen gepompt worden door de mier heen.

Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Als ik het goed gelezen heb op internet, dan schijn je op het filmpje van mijn vorige bericht het hart van een mier te zien.
Zelf had ik dit nog nooit eerder gezien. Best wel bijzonder om te zien.
Mocht dit toch niet zo zijn dan hoor ik dat graag.

Ik had ook nog een kort filmpje gemaakt van de mond.


De kolonie is nog steeds grotendeels in winterslaap. Het broed ontwikkelt zich helemaal niet meer en de mieren zitten stil.
Een deel van de mieren is nog wel actief in de buitenwereld. Helaas sterven zij één voor één..
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Er is nu al een maand geen enkele mier meer doodgegaan.
Daar ben ik erg blij mee! :D

Verder is er weinig te melden. Ze zijn helaas nog steeds in een winterslaap.
Er zitten nog steeds wel een klein aantal mieren in de buitenwereld.
Die drinken wel suikerwater maar verder doen ze weinig.
Ik heb wel een warmtematje aan staan soms.
Ondanks dat het dan gewoon een geruime tijd (bijvoorbeeld een week) 22 graden is, veranderd dit niets aan de activiteit.
Ik hoop dat ze wel snel weer actief worden. Ik hou niet van winterslaapjes :lol:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze zijn nu al 4 maanden in een winterslaap.
Ondanks dat de temperatuur constant zo'n 20-22 graden is.
Ik hoop dat ze toch wel wakker gaan worden binnenkort.
Vooral omdat de rest van mijn mieren in een winterslaap gaat en ik graag bezig wil blijven met mijn mieren :)
Daarnaast vind ik het toch wel lang duren, voordat ze weer actief worden dit keer. Maar geduld is een schone zaak :D
De mieren in het nestgedeelte zien er in ieder geval nogwel levendig uit ( geen vreemde poses), dus ik verwacht niet dat er een probleem is.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Wat een slaapkoppen.
Er is vrijwel geen teken van leven in de buitenwereld en ook niet in het nest zelf.
Wel ligt er een mooie voorraad eitjes.
Als ze straks wakker worden vermoed ik een grote activiteit om de nieuwe lichting mieren groot te gaan brengen.

Afbeelding
Afbeelding


Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze zijn wakker geworden!!
Ze hebben ruim 5 maanden een 'winterslaap' gehouden die begon in de zomer en ze worden midden in de winter weer wakker :lol:
Ik zie in 3 dagen tijd dat de larven echt al enorm gegroeid zijn.

Ik hoop dat de kolonie niet al te snel gaat groeien dit jaar, gezien de beperkte ruimte die ik heb.
Maar het is wel leuk dat er weer een kolonie actief is.

Heb alleen weinig voedseldieren op dit moment.
Vrijdag maar even naar de dierenwinkel.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De afgelopen 1,5 maand heeft het broed zich enorm ontwikkeld.
Er zijn een paar nieuwe werksters geboren.

Als het zo door gaat, gaat de kolonie een enorme groei doormaken dit jaar.



Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Op verzoek:

Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Zoals al eerder beschreven heeft deze kolonie een afwijkend ritme. Ze houden een winterslaap in de zomer en worden wakker in de winter.
Ik heb begrepen dat dat vaker voor komt bij dit soort en ik vind het zelf ook niet erg, omdat ik dan in de winter ook nog wat te doen heb :lol:

Wat wel vervelend is, is dat er elke keer veel werksters sterven tijdens de winterslaap. Terwijl de rest slaapt worden er soms werksters wakker die wel actief worden.
Sommige vertonen normaal gedrag maar anderen zien er niet fit uit. Sommige lijken mank te lopen en anderen lopen juist heel veel. De actieve werksters keren ook meestal niet meer terug naar het nest maar blijven erbuiten. Ik heb dan ook het gevoel dat ze dan niet gezond zijn. Het formicarium houd ik echter heel proper. Vandaag heb ik voor de zekerheid weer een schoonmaak gedaan.
Ondertussen is het aantal werksters wel gehalveerd tijdens de winterslaap.. Daar baal ik heel erg van.

Vorige week toen de actieve mieren wat drinken aanbood, gebeurde er ook iets opmerkelijks. Er ontsnapte een werkster, die mij vervolgens beet en niet meer los liet. Het vreemde was dat de werkster zich helemaal klembeet en vervolgens binnen een paar seconden dood was. Ik maak me dus toch een beetje zorgen of ze geen ziekte hebben die steeds terugkomt in de winterslaap periode.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Verrassend, de winter is eindelijk in Nederland gekomen en de kolonie komt uit de 'winter'slaap.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De eerste larfjes zijn zich alweer aan het ontwikkelen.
Opvallend is dat er een groot verschil waar te nemen is in de ontwikkeling.
De meeste larfjes zijn nog klein, maar enkele zijn in 2 weken tijd behoorlijk gegroeid.
Sinds drie dagen ben ik de kolonie overdag ook een paar uren aan het verwarmen.
Ik heb nog geen nieuwe eitjes gespot. Ik hoop dat er veel broed bij komt, want zoals al eerder aangeven heeft de kolonie wederom veel schade geleden tijdens de winterslaap.

Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De eerste coconnen van 2015 zijn er. Dat gaat lekker snel!
De koningin heeft zo te zien nog geen nieuwe eitjes gelegd. Hoop dat ze dat spoedig zal gaan doen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hebben larven ook ogen of is dat de mond? :P
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Afbeelding

Afbeelding

De larven zijn ondertussen coconnen geworden.
Ik heb ook weer nieuwe eitjes gespot dus de ontwikkeling van de kolonie loopt weer goed.
Als het zo door gaat zijn ze weer snel op het oude aantal werksters.

Vragen en opmerkingen?.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

De koningin is flink aan de leg!
Ik heb nog nooit zoveel eitjes tegelijk gehad bij dit soort. Volgens mij zijn er zo'n honderd eitjes nu.
Ondertussen zijn alle coconnen aan het uitkomen.
Dit kan nog wel eens een goed jaar worden voor deze kolonie 8-)

Heb dit weekend ook even gekeken wat de status is van de rest van mijn kolonies.
Bij mijn Formica fusca en Formica sanguinea kolonies heb ik ook de eerste eitjes gespot.
De Myrmica rubra kolonie heeft geen eitjes. Wel heel veel oude larven nog, maar die zijn volgens mij niet levensvatbaar.
Sommige verkleuren en worden volgens mij opgegeten of gedeponeerd in de buitenwereld. Het is ook niet gebruikelijk dat larven mee de winterslaap in gaan als ik mij niet vergis, dus die hebben het vermoedelijk niet overleefd.
Ondanks dat er geen activiteit waarneembaar is bij mijn Camponotus cruentatus kolonie in de buitenwereld, zag ik tot mijn grote verbazing dat de kolonie in het nest gewoon door aan het groeien is. Ik zag diverse larfjes en de kolonie lijkt ook qua aantal te zijn gegroeid. Ik had al een tijdje niet gekeken en omdat ik geen activiteit zag, dacht ik eigenlijk dat ze in winterslaap waren. Mogelijk zijn ze dus of al wakker geworden, of nooit heel diep in winterslaap gegaan :shock:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Net de geboorte van een werkster aanschouwd. Was een mooi gezicht, tot ik erachter kwam dat de werkster geboren werd zonder gaster.... :cry:
Heb jullie ook wel eens misvormde mieren gehad?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Filmpje van werksters die ijverig bezig zijn met het openen van een cocoon
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Afgelopen week heeft deze kolonie me erg bezig houden.
Op een of andere manier was er een gleuf ontstaan tussen het plexiglas dat op het Ytong-blok zat en het glas van het formicarium.
Toen ik thuis kwam na werk, waren er diverse werksters bekneld in de gleuf. Dat was geen leuk gezicht...
Ik heb het Ytong blok met moeite nog wat meer naar achteren kunnen schuiven, zodat er meer ruimte ontstond.
Wel waren er al diverse slachtoffers te betreuren, doordat de werksters te lang klem hadden gezeten en anderen waren zo verzwakt dat ze later alsnog stierven.

Ik heb vervolgens besloten het Ytong-blok eruit te halen.
Niet alleen vanwege het bovenstaande, ook omdat er meerdere grote zwarte plekken kwamen in het Ytong en ik het volgend jaar sowieso moest vervangen, mocht de groei gaan doorzetten. Vervolgens heb ik een paar dagen lang het warmte matje aangehad in een hoekje van het terrarium. Toen het grootste gedeelte van de mieren inclusief de koningin uiteindelijk in het hoekje zaten. Heb ik het blok er met veel moeite uit gekregen en de laatste werksters handmatig overgezet.

Ik heb ze toen een ander nest gedeelte gemaakt en geplaatst. Dit ging moeizaam, omdat er overal mieren rondliepen. Uiteindelijk was er een redelijk rustig moment en heb ik het met enige kunst- en vliegwerk, het snel kunnen plaatsen. Helaas was hier wel 1 slachtoffer bij gevallen. Gezien de activiteit en de grote van het nieuwe nestgedeelte was dit opzich een hele prestatie.
Echter heb ik iets te impulsief een nieuw snel in elkaar geknutseld nestgedeelte en aanboden als experiment. Ik baal nu dat ik dat bij deze kolonie ben gaan proberen, omdat ze erg gevoelig zijn. Tot nu toe maken ze er ook helemaal geen gebruik van, wat ook de ontwikkeling van het broed niet ten goede komt. Ze zitten nu namelijk open en bloot in de buitenwereld. Het broed lijkt zich daardoor nauwelijks meer te ontwikkelen. Wel eten en drinken de mieren gelukkig goed. Ze hebben wel meer last van veranderingen nu ze in de buitenwereld zitten. Ze merken namelijk alles nu...

Oftewel de hele week druk bezig geweest, zonder een bevredigend resultaat.
Dat mijn Camponotus cruentatus kolonie zo'n 100 larven heeft, stemt me wel goed.
Nu even rustig bedenken wat ik nu ga doen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Om in de stemming te komen moet eerst dit nummer geluisterd worden

Gevolgd door deze video:

:lol:

Mijn Camponotus ligniperda lijkt langzamerhand actiever te worden.
Mogelijk komt binnenkort de winterslaap ten einde.
Ben benieuwd wat voor spannends er deze winter weer staat te gebeuren.

De eerste wakkere werksters zijn tamelijk agressief.
Zeker te lang geslapen :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze willen toch nog niet wakker worden.
Een klein deel (15-20%) loopt wel rond, maar het grootste deel van de kolonie slaapt nog.
De mieren zitten ook niet allemaal bij elkaar.
Een deel zit in 2 reageer buisjes, een deel zit in het kurknest, een deel zit onder een stukje boomschors en een deel is dus actief.
Het broed wat mee de winterslaap is ingegaan ontwikkeld zich ook niet op 1 larfje na. In totaal zijn er denk ik zo'n 30 larfjes.

Plaats reactie