Camponotus vagus (efbi)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Zondag 13 februari 2011
Ook ik ben een van de gelukkigen die enkele dage geleden een Camponotus vagus gyne met een aantal (denk 5) werksters gekregen heeft van Mika, waarvoor dank.
Ze hebben tijdens de winterslaap wat verliezen geleden maar ik zie alles goed komen :D
Ik heb het buisje na ontvangst in hun buitenwereld gelegd en deze buitenwereld staat gedeeltelijk op een warmte mat.
Ik weet niet of mijn warmtematje sterker is dan de doorsnee matjes (20W), maar het wordt de mieren letterlijk te warm onder de voeten als ik mijn buitenwereld er gewoon op zet dus heb ik onderin de buitenwereld een gipslaagje gegoten.

Kort na het buisje in de buitenwereld gelegd te hebben was er schijnbaar paniek, de werksters liepen als gekken door de buitenwereld en even later zelfs de gyne, hier was ik niet zo gerust over maar veel kon ik niet doen dus ik heb gewoon afgewacht.
Na een tijdje, en alle hoeken van de buitenwereld onderzocht te hebben, kalmeerden de werksters en kreeg ik een zeer mooi stukje sociaal gedrag te zien.
Ze hebben de gyne terug naar binnen gebracht door tikjes te geven op haar gaster en andere aansporingen, dit was mooi om zien!
Sindsdien is de rust teruggekeerd en gaat alles zijn normale gang.

Ik heb ze suikerwater aangeboden en stukjes meelworm, ik heb ze nog nooit zien eten of drinken, enkel het voedsel "inspecteren", maar de werksters blijven goed fysogastrisch en dus vermoed ik dat alles goed gaat.
Ik heb nu voor de eerste keer nog eens gekeken en de eitjes die er bij levering al waren zijn zeer goed gegroeid en gaan bijna evolueren naar larfjes denk ik(voor zover mijn kennis strekt ^^).
Heb ze nu net wat fruitvliegjes gegeven want als ik zie dat ze die meenemen in het buisje kan ik met meer zekerheid zeggen dat ze er wel degelijk van eten.
Als ze larfjes hebben ga ik meelworm stukjes en fruitvliegjes geven omdat mijn ervaring *kuch* me leert dat deze gemakkelijker gebruikt kunnen worden om de larven rechtstreeks te voeden/op de larven te leggen door de werksters.

Ik ga proberen wat foto's te nemen en deze te uploaden ;)

Vragen of opmerkingen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

16/02/'11
Zojuist een dode werkster aangetroffen, doodsoorzaak onbekend maar duidelijk vermoord RIP. :(
Heb wel enkele foto's kunnen nemen zoals beloofd, mijn excuses voor de vertraging maar foto's nemen met een fototoestel dat lege batterijen heeft gaat niet zo goed :lol:

De gehele opstelling:
DSC_0008.JPG
De dode mier:
DSC_0004resized.jpg
De koningin met werksters en al naar mijn inziens goed gegroeide eitjes:
DSC_0007resized.jpg
De fruitvliegjes worden goed aangenomen, kleine alsook grote. Stukjes meelworm laten ze links liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

23 februari 2011

Net even gekeken, zilverfolie weggeschoven van het buisje, met als hoofddoel om te zien of het waterreservoir van mijn miertjes niet uitgedroogd zou zijn want dat kan hen fataal worden.
Zoals ik vermoedde is het waterreservoir goed geslonken en bijna opgedroogd zal dus al maar uitkijken naar een nieuw buisje.
Wat ik momenteel nog in overweging neem is om te proberen van het reservoir bij te vullen a.d.h.v. een spuit met lange injectienaald?
Mijn moeder is verpleegster dus ik kan er waarschijnlijk wel aankomen maar of dit kan lukken weet ik niet. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb, ondanks de kortstondige blik om ze niet te veel te storen, natuurlijk niet alleen naar het reservoir gekeken maar ook naar mijn miertjes en ik was zeer blij verrast!
Er lagen veel, geen idee hoeveel zoals ik al zei heb ik niet lang gekeken, larfjes met een duidelijk bruin buikje EN de eerste pop!
Het zal dus niet zo lang meer duren voordat de eerste mier bij mij thuis uitkomt en alles pas echt goed op gang kan komen.
Heb er niet echt op gelet of er ook al nieuwe eitjes lagen en dus alle stadia aanwezig waren maar alles gaat dus duidelijk goed :D
Ik voer ze nog steeds fruitvliegjes, deze worden snel uitgeschakeld en opgepeuzeld. Eens de eerste nieuwe werksters er zijn ga ik nog eens proberen van ze naast fruitvliegjes ook stukjes meelworm te geven.

Graag tot de volgende update ;)

Vragen of opmerkingen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

28/02

Update

4 poppen, 7 larven stadium 3, en 10+ larven stadium 1 en 2
Zoals je hierboven kan zien gaat alles nog steeds zeer goed.
Heb inmiddels een nieuw buisje aangeboden maar dit verliep ook enigsinds anders dan ik verwacht had.
Ik heb voordat het eerste buisje uitgedroogs was een nieuw gelegd dat onmiddelijk druk verkend werd aand de buitenkant en de niet-opening kant althans.
De volgende ochtend was het buisje volledig uitgedroogd en vond ik de gyne inclusief al het broed aan de achterkant van het nieuwe buisje, daar waar het toe is :shock:
Heb het buisje dan maar voorzichtig omgadraaid met de opening naar het broed en de gyne toe en in minder dan 10 minuten was de verhuis afgelopen.
Een te grote buiten wereld om de opening van het buisje te vinden? :lol:
Nu hebben ze dus een nieuw schoon buisje met verse grotere waterreservoir.
Hoop enkel dat de wattenprop niet te dik is en de hele prop dus vochtig blijft.

Vragen of opmerkingen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

05/03/'11

Update:

Ondertussen liggen er meer dan 10 poppen, nog een aantal stadium 3 larven en voor de rest enkel kleine larfjes.
Fruitvliegjes nemen ze zeer gretig aan en vooral veel, meelworm stukjes staan ze veel terughoudender tegenover, maar heb ze er wel al een beetje zien aan zitten.
Kan iemand me vertellen hoe lang de pop fase gemiddeld duurt?
Het lijkt alsof ze kleine larfjes aan de poppen "kleven" geen idee waarom ze dat doen...
Alles gaat dus nog steeds goed en ik wacht vol ongeduld af tot de eerste pop uitkomt en waarna de rest waarschijnlijk spoedig zal volgen (vermits ze snel na elkaar verpopt zijn).
Ik heb al meermaals mogen aanschouwen hoe behendig ze zijn in het vangen van de fruitvliegjes, en ik vind dit ook zeer amusant om zien, afhankelijk van de manier waarop ze de fruitvlieg te pakken hebben moeten ze meer moeite doen om hun prooi meester te worden.
Ik heb er echter nog geen enkele zien ontsnappen :D
Vragen of opmerkingen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

09/03/2011

Foto-Update:
Het nieuwe buisje is van plastic dus de foto is niet zo duidelijk.
DSC_0004 (5) resized.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

18/03/2011
Als ik goed kan tellen 11 werksters nog altijd veel poppen :D
Er liggen ook nog larven.
Ik geef ze meelwormen en meelworm poppen die ze echt uithollen, ze kruipen er soms zelfs volledig in dus ik ga moeten zien dat ik er geen weggooi samen met een stukje meelworm :P
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

25/03/'11
Wederom als ik goed geteld heb :) , ze zitten namelijk nogal dicht opeen staat de teller nu op 18 werksters!
De cyclus is duidelijk rond want er blijven een constant aantal poppen liggen hoewel er duidelijk werksters blijven bijkomen.
Alle verschiilende stadia blijven vertegenwoordigd.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Ik heb een sterk vermoeden dat de gyne stervende is :cry:
De reden is me volledig onbekend want alles ging super goed, het watje was nog vochtig, eten was er te over,...etc. alles was zoals het hoorde
Ik vond ze op haar zij in de buitenwereld, nadat ik een serieus hoge activiteit had opgemerkt bij de mieren.
Ze hebben haar weer in het buisje gesleept maar daar ligt ze nu ook op haar zij en beweegt weinig.
Het feit dat ze haar weer naar binnen gesleept hebben is jammer genoeg allesbehalve een garantie dat ze het haalt.
Ik kan het moeilijk uitleggen maar ik zie gewoon dat ze stervende is.
Misschien zoals bij Mika's Atta kolonie: what doesn't kill her in the short run kills her in the long run? Ze heeft een week of 2 geleden namelijk een uitstapje gemaakt.
Nu leek ze perfect in orde en in de weken erna ook niets op aan te merken ze legde voort eitjes enzo...
Afwachten dan maar zeker :?

Vragen of opmerkingen?Tips hulp? Alles is welkom!
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

R.I.P. de gyne is overleden, ik weet niet of ik onmiddelijk een nieuwe koop...
Heb wel nog poppen liggen...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Ik heb de 20 resterende poppen geboost aan een nieuwe gyne die 1 werkster had.
Momenteel zijn er 10 werksters.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Een goeie 15 poppen zijn uitgekomen en de eerste 2 poppen van de nieuwe gyne liggen nu ook klaar, zal nog even duren voor deze uitkomen uiteraard ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

7-tal poppen en nog een 5-tal larve 3.
Ik heb al meermaals de mooie trophallaxis kunnen aanschouwen.
Er liggen nu 2 buisjes in de buitenwereld, het ene buisje bevat een vuil watje en een bijna opgedroogd reservoir het ander een vers watje en gevuld reservoir.
De kolonie heeft het broed en de gyne al meermaals verhuisd, ook soms enkel het broed, hoe dit komt is me een raadsel het vuile buisje is immers niet verduisterd het propere wel. Ze kunnen precies niet goed kiezen en ze verhuizen ook nooit helemaal dus kan het vuile buisje ook niet weghalen.

Kan het kwaad dat Camponotus Vagus niet verduisterd zit? Ze lijk er geen last van te hebben maar toch...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

20 werksters nu, nog allemaal minors maar de eerste media is op komst.
Het buisje ontploft zowat van het broer er liggen minstens 10 poppen, evenveel larven 3 veel kleinere larfjes en een groot (20+ schat ik) eipaket.
Alles kan nog in het buisje maar misschien dat ik ze binnenkort toch een iets groter buisje aanbied zodat ze het broed minder moeten stapelen?
Ik heb permanent een buisje met water liggen waar ze vaak van drinken.
Verder bied ik suikerwater aan dit verdampt na enige tijd waardoor het suiker verhard achter blijft maar ik doe er elke dag weer water op waardoor het suiker weer oplost en ze er van kunnen drinken, dit doen ze dan ook gretig.
Kan niet beter gaan dus, ik denk dat er momenteel elke dag wel een werkster geboren wordt de meeste poppen liggen er immers al even en er blijven nieuwe poppen bij komen.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Minimum 30 werksters, nog zeker een 15-tal poppen en veel larven.
Een pilstripje gevuld met suikerwater spelen ze op minder dan 20 minuten naar binnen, wel leuk om ze dan sterk fysogastrisch te zien rondlopen.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

De eerste media is een feit!
Aanzienelijk grotere kop dan de minors, prachtig om te zien.
Ik ben ondertussen begonnen aan mijn 'blok' periode.
Na de examens, d.i. binnen exact een maand, verwacht ik te zien aan het aantal poppen dat er minstens 50 werksters zullen zijn.
Als de examens erop zitten zal ik weer wat tijd hebben en zal ik een klein y-tong nestje maken (3-tal kamers denk ik) om in een aquarium te zetten zodat ze weer wat ruimte hebben want de proefbuis die ze nu hebben zal tegen dan nogal krap geworden zijn.
Ik zal ze in het nieuwe nest ook gemakkelijker kunnen bekijken en weer eens wat foto's kunnen maken waar ik me nu niet aan waag :)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Even een Foto Update

De foto's zijn vrij recent genomen er zijn ondertussen misschien 4 werksters bijgekomen.
Werksters tellen is moeilijk maar het zijn er zeker 40, ik zal die 50 uit mijn vorig bericht al mogen aanpassen :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Ik heb een nieuw nest gemaakt. Ze zijn ondertussen verhuisd, de verhuis verliep vlotjes zonder problemen.
Ik heb ze bij deze gelegenheid ook eens ruw kunnen tellen en er waren 50+ werksters waaronder nog steeds 1 media werkster.
Foto's volgen nog maar waarschijnlijk pas na de examens dus nog even geduld. :)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Tellen wordt al moeilijk maar ze zijn al zeker met 60+ werksters, ze blijven dus goed groeien.
Gisteren heb ik weer een 'reuzen' larve gezien, die bijna klaar was om te verpoppen dus een 2de media is opkomst :D
De examens zijn bijna gedaan dus dan kan ik nog eens foto's nemen.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Zoals beloofd een update met wat foto's.
Zoals ik al zei zijn ze verhuisd naar een nieuw buisje omdat het vorige te klein werd. Ik heb tevens ook geopteerd voor een nieuwe setup.
De nieuwe setup heeft als voordeel dat ik ze gemakkelijker kan bekijken en ze toch minder stoor wanner ik dit doe.
DSC_0024.jpg
Het is een vrij groot buisje maar m.i. toch niet te groot, er is nog voldoende ruimte voor ze om te groeien.
Enkel het buisje hangt boven de warmte mat de buitenwereld en het waterreservoir niet.
DSC_0016.jpg
Op de volgende foto is als je zeer goed kijkt een nog grijze werkster te zien, die nog niet helemaal uitgehard is en een werkster die nog niet lang uit de pop kan geweest zijn want die waren ze nog aan het helpen.
DSC_0019.jpg
De buitenwereld is wederom een ijs doos, ik vind deze hiervoor uitermate geschikt. Als anti-uitbraak gebruik ik talk.
Het buisje is er met gewone silicone aan vast gekit maar ik verwacht niet dat ze er snel zullen doorbijten.
Als ze er toch door zouden gaan zijn de openingen normaal ook niet groot genoeg om door te kunnen.
Het voedsel dat je ziet liggen zijn stukjes meelworm, meelwormpop en morioworm.
Suikerwater geef ik in de pilstrip.
DSC_0027.jpg
Ik denk dat er nu zo'n 60-70 werksters zijn en de tweede media waarover ik sprak is ook uitgekomen.
Ze blijven goed eten en suikerwater drinken, en zijn vrij agressief.
Verse vliegen vinden ze een welgekomen afwisseling en deze sleuren ze ook altijd in het buisje op op de larven te leggen.
Ik heb echter niet altijd de tijd om vliegen te vangen.
Ik hoop dat ze goed blijven groeien, ik weet dat de groei exponentieel verloopt maar ik heb toch geen idee hoeveel werksters ik tegen het einde van de zomer zal hebben.

Iemand die me een schatting kan geven? Gesteld dat ik ze tot september half-/ eind-september actief hou.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Ik ben verheugd u te kunnen meedelen dat er inmiddels 3 media werksters zijn. :D
De derde is op dit eigenste moment aan het uitharden.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Net terug van een twee weken lang scoutskamp.
De kolonie lijkt gewoon gestaag verder gegroeid te zijn en geen problemen ondervonden te hebben van mijn afwezigheid.
Vocht was voldoende aanwezig en ze hebben maar een weekje zonder eten gezeten.
Net voor ik vertrok zo'n twee weken geleden is mijn eerste major uitgekomen, ze is echt gigantisch groot, ik verschiet iedere keer weer :D .
Het nest is nu echt wel te klein aan het worden dus ik vertrek naar de winkel in de hoop een occasie aquarium of goedkope glazen bak te vinden.

Vragen of opmerkingen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Ze groeien nog steeds goed!
Hun nieuwe nest zit nu in de laatste rechte lijn.
Ben me ondertussen wel aan het afvragen hoe ik ze het best verhuis.
Iemand die me kan vertellen hoe uitbraakproof zo'n houte brugje is?
Ik bedoel als ze er af vallen net op de rand waar de 2 buitenwerelden tegen elkaar staan...
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Allereerst mijn excuses voor het lange wachten maar er leken iedere keer weer dingen tussen te komen.
Ze zijn nu al een tijdje verhuisd naar hun nieuwe nest.
volledige nest2.jpg
buitenwereld2.jpg
nestgedeelte2.jpg
Ze doen het er zeker even goed als in hun proefbuisjes, de bevochtiging gaat prima.
Eten en suikerwater worden nog steeds beiden goed aanvaard en ze groeien nog steeds gestaag aan.
Er liggen een bom larven in hoopjes over het nest verspreid.
kamer overzicht2.jpg
Dus ik verwacht na de winter een zeer sterke aangroei als deze het allemaal overleven.
De gyne is nog steed "alive and kicking" :D
gyne close up2.jpg
Nog steeds één major en ik denk 4 media, het totaal aantal werksters heb ik nog niet geteld…
Nog wat foto's van de verschillende stadia. Op mijn pc kan ik ver inzoomen en blijven de foto's scherp werkelijk mooi om zien maar ik moet ze "resizen" om ze hier te kunnen uploaden.
media closeup2.jpg
werkster closeup2.jpg
Tot slot een foto met 4 werkster (2keer 2) waarop duidelijk trophallaxis te zien is.
duo trophallaxis2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Gewoon even melden dat ze sinds begin oktober in winterslaap zitten. ;)
Ik hoop dat alles goed gaat maar normaal kan er niet veel misgaan.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Ik heb ze gisteren verplaatst naar mijn berging om ze zo geleidelijk aan wakker te maken.
Ondertussen staan ze al weer op men kamer waar het nog iets warmer is maar ik verwarm ze wel nog niet.
Ik schat dat ongeveer de helft van de kolonie nu wakker is, ik heb ze huiskrekeltjes gekocht die ze goed aannemen en ook het suikerwater gaat er goed in.
Binnenkort maak ik mijn eerste honingdauwsurrogaat, ik ben wel van plan accasiahoning te gebruiken ipv esdoorn siroop want dit laatste vind ik niet onmiddellijk terug.
De gyne leeft in ieder geval nog steeds :D , en het dodental is beperkt tot een 3-4 werksters.
Ze hebben 4 maanden effectieve winterslaap achter de rug.
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen eens alles weer actief is en ook de larfjes weer geactiveerd zijn!
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Het gaat super!
Alle larven zijn goed doorvoed en ik vermoed dat ze tegen eind volgende week aan het verpoppen zullen zijn.
Ze zijn verzot op het honingdauwsurrogaat dat ik gemaakt heb, het is echt tof om een werkster van niet tot zeer sterk fysogastrisch te zien gaan.
Zoals ik al zei voer ik ze nu krekels en dit lijkt ze beter te bevallen dan de meelwormen, ze eten de krekels in ieder geval vollediger op.
Ik heb nog niet kunnen vaststellen of de koningin al terug aan de leg is, iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt na een winterslaap?
Foto's komen van zodra de batterijen van het toestel opgeladen zijn en ik weer eens tijd heb :D
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

De gyne heeft wel degelijk al eitjes gelegd die ik de vorige keer niet gespot zal hebben ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Update

Foto's!
honingdauwafdekken.jpg
Wat ik al eerder op het forum las zie ik nu ook bij mijn Camponotus. Na het nuttigen van hun dagelijkse portie honingdauwsurrogaat wordt de pilstrip bedekt met resten krekel. Volgens wat ik hier al gelezen heb zou dit zijn om andere eetlustigen op een afstand te houden.
overzicht.jpg
Van de 6 kamers die het nest groot is hebben ze drie kamers in gebruik genomen, de kamer het dichtst bij de nest uitgang bevat de 'voedselvoorraad' en meest recente eitjes en larven. (Mijn excuses voor de weerspiegeling van de lichtflits)
Kamer3.jpg
De kamer het verst/diepst in het nest gelegen bevat (uiteraard?) de meeste larven en de gyne, er zijn ook al enkele poppen aanwezig.
Kamer1.jpg
Wie wil mag gerust de larven eens tellen ik heb me er nog niet mee bezig gehouden maar het ziet er goed uit :)

Tenslotten nog een 3de kamer, die tussen de 2 vorige kamers in gelegen is.
Kamer2.jpg
Ziezo dat was het weer, bedankt om weer wat van jullie tijd aan mijn blog te besteden ;)

Vragen of opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (efbi)

Bericht door efbi »

Ik tel een 5 à 6 larven die echt wel enorm groot geworden zijn!
Deze larven zijn momenteel even groot als een gewone werkster, wil dit zeggen dat er meer majors op komst zijn? :D
Tijd zal antwoord brengen. Het zou wel zeer tof zijn om nog wat meer media/major geweld in mijn kolonie te hebben. :P
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Plaats reactie