Camponotus vagus (kjeld13)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
kjeld13

Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Hier open ik een blog van mijn Camponotus vagus kolonie. Ik heb deze kolonie nu iets langer dan een jaar. Toen ik hem ontving waren ze ongeveer 40 werksters sterk, nu zitten ze (schat ik) tegen de 1000 werksters aan. Ik heb laatst een gevleugeld mannetje gezien die een paar keer in de buitenwereld kwam, maar nu heb ik hem niet meer terug gezien. De kolonie zit in een ytongnest van 60x40x7 cm. Op het ytongblok liggen 2 glasplaten waaronder de nestgedeeltes liggen. Tussen de glasplaten ligt het waterreservoir. De twee nesthelfden zijn verbonden met een slang. Ik voer de kolonie op het moment voornamelijk moriowormen, krekels (beide zowel dood als levend) en honingdauwsurrogaat. Van de honingdauwsurrogaat kunnen ze wel meer dan 20 ml in een week opnemen. Ik voer het bijna continu in reageerbuisjes.

Vragen en opmerkingen.

Foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie is niet enorm gegroeid sinds de vorige update. Ze graven ook in het nest waardoor er al kleine uitbraakjes zijn geweest. Daarom heb ik het nest helemaal ingepakt met een soort zeil. Daarna bleek het nest water te lekken dus had ik er een soort piepschuimen bak onder gezet. Daarna bleken ze er alsnog uit te kunnen komen dus had ik het nest (vanaf de glasplaten) tegen de piepschuimen bak dichtgetaped. Het waterreservoir is ook niet meer te gebruiken omdat ze zich daar ook binnen hebben gegraven. Om deze redenen maak ik deze week een nieuw, groter nest voor ze waarvan de voortgang hier te zien is.

Hier een foto om de huidige situatie weer te geven:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Het nieuwe formicarium is af en hier te zien. Komende week zal ik de verhuis beginnen nadat het nieuwe formicarium gedroogd, bevochtigd en verwarmd is.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Het nest is eindelijk klaar en ik heb een brug gevormd tussen de twee formicaria, ze zijn al met de exploratie begonnen. Wanneer er schot in de verhuizing zit zal ik een filmpje plaatsen.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie is deels verhuisd. Er zit nu stilstand in dus ik weet niet hoe ik het weer op gang moet brengen.
Foto's van de huidige situatie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Camponotus vagus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Vandaag is eindelijk de hele kolonie in het nieuwe nest geplaatst. Het grootste deel van de kolonie zat al in het nieuwe nest maar de rest, inclusief de koningin wilde maar niet verhuizen. Ik heb het nu hardhandig gedaan en uiteindelijk zelfs de glasplaten eraf getrokken, de koningin kon ik gelukkig daarvoor al eruit krijgen via een reageerbuisje.
Een paar filmpjes van de verhuis van de koningin, ze gaat het nest binnen in het laatste filmpje:



Plaats reactie