C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb deze kleine kolonie begin maart gekocht bij Antstore. Ondanks de kou is de kolonie goed aangekomen. Ik had al een Ytong nest gemaakt zoals uitgebreid beschreven staat in mijn topic in de rubriek “Formicaria” “Verticaal Ytongnest, 4 zijdig gebruikt, compact/ruim”.

Het formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.

Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in glas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het glas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 7,5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.

De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 32). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.

Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.

Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc). Voor een volledig bouwverslag van dit soort nest kun je klikken op de volgende link:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320

Omdat er maar 2 kleine kamers ter beschikking zouden komen voor deze startende kolonie heb ik besloten ze niet in hun reageerbuisje te laten zitten maar ze in de kleine buitenwereld te zetten en te zien of ze zouden verhuizen. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk hebben de 7 werksters en de gyne samen met het pakketje van zo’n 6 gele eitjes de oversteek gewaagd. Het heeft zeker een paar uur geduurd voordat ze allemaal verkast waren maar al gauw leken ze het helemaal naar hun zin te hebben in hun nieuwe optrekje.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de grote van de gyne. Ze is in vergelijking met mijn andere gynes (Formica, Lasius en Pheidole) echt gigantisch. Ik schat haar rond de 16 en 18 mm. Ook de kleuren van de werksters en het glimmen van de gyne vind ik prachtig om te zien. Omdat bijna in elke blog wordt aangeraden deze soort weinig te storen heb ik besloten om de 2 kamers af te plakken met folie. De werksters zitten meestal in de buurt van de gyne en haar eitjes. Toch lopen er met enige regelmaat 2 tot 3 werksters in de kleine (7 x 12 cm en 5 cm hoog) buitenwereld. Ze zijn lekker actief en vrij agressief tegen de fruitvliegen die ik ze aanbied.

Ik maak gebruik van een warmte matje die ik alleen overdag aan laat staan. Zodra er nieuwe noemenswaardige ontwikkelingen zijn zal ik ze melden.

Vragen en opmerkingen graag in mijn topic "vragen over blogs". http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 238#p36238
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0449.JPG
DSC_0446.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb bemerkt dat ze op dit moment, wel eitjes maar geen larven, liever fruitvliegen aannemen dan grotere prooien zoals een krekel. Recentelijk had ik er 1 gegeven. Deze werd snel het nest ingesleept maar bleef toen 6 dagen liggen. Ik zag ze er absoluut niet mee bezig gaan en voor ik het door had begon de krekel te schimmelen, zelfs zo erg dat er alleen nog maar een bult schimmel te zien was en geen krekel meer. Ik dacht dat daarmee het nest flink vervuild zou worden, vooral ook omdat ik overal had gelezen dat schimmelend rommel niet meer weggehaald zou worden. Groot was mijn verbazing toen ik op de 7de dag de krekel in een hoek van de buitenwereld zag liggen, dus ondanks alle schimmel was hij toch het nest uitgewerkt.

Rommel in de rommelhoek haal ik maar deels weg. Een beetje rommel laat ik liggen zodat die plek gemerkt blijft als stortplaats.

Voor een paar dagen terug heb ik een led zaklamp gekocht met een mooie geconcentreerde bundel voor 20,- bij onderdelenhuis Plentyparts. Het licht is zeer intens en ik merkte dat zodra ik met dit lampje in het nest scheen de hele kolonie onrustig werd. Om die reden heb ik een stukje rood folie genomen en deze voor de lens geplakt. Kijk ik dan in het nest dan is alles goed verlicht maar de kolonie blijft gewoon rustig, alsof ik er niet ben.

Heeft iemand enig idee of de ontwikkeling van ei naar larf bij deze soort langzamer gaat dan bij andere soorten. Normaal gesproken is dit 7 tot 11 dgn. Ik heb nu een klompje eitjes gezien van zo'n 14 tot 17 stuks. De gyne heeft duidelijk de bouwstoffen uit de fruitvliegjes nodig. De eerste eitjes die er al waren midden maart zijn nml. nog steeds niet uitgekomen maar zien er wel goed uit. Ik zal proberen er een goede foto van te maken.
DSC_0715.JPG
DSC_0716.JPG
DSC_0711.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0718.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

De volgende nest condities zijn van toepassing:

Licht en rust:
Een van de 2 kamers wordt afgeschermd met rode folie Omdat ik filtjes onder het nest heb zitten kan ik het nest heel zachtjes verplaatsen (door schuiven) waardoor ik zonder enige trilling in het nest kan kijken. Ik kijk zoveel ik wil (meerdere keren per dag). Als ik het rode folie optil veranderd het gedrag van de gyne en werksters totaal niet. Misschien is het rode folie helemaal niet nodig, ik ga erover nadenken of ik het volledig weg zal halen. Als ik niet kijk staat het nest tegen het Pheidole nest aan waardoor daglicht niet naar binnen kan schijnen. Trillingen probeer ik wel zoveel mogelijk te vermijden want daar wordt de kleine kolonie absoluut onrustig van. Bijna alle blogs over deze soort geven aan dat het zo min mogelijk storen van deze soort een must is. Mijn ervaring is dat kijken zonder trillingen wel goed kan. Als je niet kijkt is weinig licht in het nest waarschijnlijk aan te raden.

(update 18-6-12: Ik scherm het nest totaal niet meer af en de gehele dag kan er licht in het nest schijnen).

Vocht:
Omdat de mieren in de 2 bovenste kamers zitten laat ik elke 5 dagen 2 tot 3 cc water op de buitenwereld lopen die dan direct in het Ytong trekt.

Temperatuur:
Ik verwarm dit nest op aanraden van een paar mede hobbyisten die succesvol zijn met deze soort. Dat doe ik wel in een dag nacht ritme. Ik maak gebruik van een warmte matje van 3 watt (8 x 10 cm a 16,- antstore) zonder thermostaat, die binnen 15 minuten op een temp zit van 45 graden. Het matje zit tussen een Messor nest en dit nest in (formicariums staan tegen elkaar). Het matje staat aan van 8 uur tot 23 uur. Blijkbaar vindt de kolonie deze temp. geen probleem want ze verhuizen elke ochtend van een dieper gelegen deel van de kamer naar strak aan het glas. De kamer temp. (dus de temp. van de nacht) is op koude dagen minimaal 21 graden maar zodra het buiten warmer is stijgt de temp. van de woonkamer naar 23 tot 25 graden.

Voedsel en drinken: Elke dag geef ik een 4 tot 6 tal fruitvliegen (kolonie is nog maar 6 werksters groot en ik heb nog niet kunnen ontdekken of de eieren zijn uitgekomen). Krekels en andere insecten eten ze niet. Ze drinken wel van het suikerwater. Daarnaast ligt er een buisje met water maar daar zie ik ze nooit aan drinken.

(update 18-6-12: Ik voer de kolonie absoluut niet meer elke dag. Ik heb nml. gemerkt dat zolang er geen larven zijn de kolonie alle fruitvliegen links laten liggen. Voer wordt in die periode nagenoeg niet aangenomen. Wel wordt er af en toe gedronken maar dat is ook maar heel weinig.)

Overwintering:
Ik heb deze kolonie nog maar sinds februari 2012. Wat ik ga doen ivm. winterslaap 2012/2013 is mij nog niet duidelijk.

Anti-ontsnappingsmiddelen:
Niets meer dan een randje olijfolie van ongeveer 1,5 cm. breed. Of dit bij een grotere kolonie ook afdoende is moet nog blijken. Op dit moment doet de kolonie geen enkele moeite om de anti-ontsnappingsmaatregelen uit te testen.

(update 18-6-12: Ik leg er vaak een afdekplaatje op dat niet zo goed aansluit dat er geen ventilatie kan plaatsvinden maar er zit wat speling tussen het plaatje en de bak maar klein genoeg dat de mieren niet kunnen ontsnappen.)
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 26 jun 2012, 09:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

2-4 Er zijn redelijk wat eitjes bijgekomen en ik heb het verlossende antwoord gekregen op mijn vraag of de gyne vruchtbaar is. ZE IS HET!! 6 tot 8 eitjes zijn uitgekomen. Piep kleine larfjes. Ik ben benieuwd hoe hard ze groeien.

9-4 Vandaag is de eerste werkster overleden. Waarschijnlijk van ouderdom. Ik heb haar gevoerd aan mijn Pheidole kolonie en die hebben haar vakkundig gerecycled. De letterlijke vervulling van: de een zijn dood is de ander zijn brood.

11-4 Binnen 10 dagen waren de eerste larven al verpopt. Deze poppen zijn echter wel een stuk kleiner dan de werksters die er nu lopen. Volgens mij komen er kleinere werksters uit. Ik ben benieuwd wanneer ik meer media werkster krijg, dat zal vast nog wel een tijdje duren, en major helemaal.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0764.JPG
DSC_0798.JPG
DSC_0841.JPG
DSC_0848.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

19-4 Aantal poppen neemt toe, nu zo'n 10 stuks met een steeds groter wordende klomp eitjes en larven in allerlei formaten, een 2de werkster is overleden.

21-4 Ik denk zelf dat het niet lang meer duurt voordat een 3de werkster de pijp uitgaat. Deze 3de werkster werd gisteren zeer wild en rende constant door de buitenwereld, probeerde wild en ongecontroleerd tegen de wanden op te klimmen waarbij ze regelmatig omviel. Ze heeft totaal geen belangstelling meer voor haar gyne, broed en andere werksters. Ik heb haar diverse keren in het nest gebracht en de ingang afgesloten met een propje watten. Het enige wat ze deed was woest trekken aan elke vezel. Na een tijdje geeft ze het op en gaat opzoek naar een andere nestuitgang waarbij ze haar kolonie totaal links laat liggen. Als ze loopt dan loopt ze niet meer vloeiend maar schokkerig waarbij het lijkt alsof ze de controle over 1 of 2 poten heeft verloren. De andere werksters zoeken haar niet op en ontfermen zich niet over haar. Ze beweegt zo druk dat je haast zou denken dat ze op die manier opbrand. (als je op de onderstaande foto's klikt worden ze een stuk groter om te bekijken)
DSC_0916.JPG
DSC_1025.JPG
DSC_1042.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4349
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Na lange tijd weer even een update van de kolonie, ik ben nml. erg druk geweest met het Kalytta artikel waardoor andere zaken zoals de blogs er een beetje bij in schoten.

23-4 Ik heb het warmte matje niet meer elke dag aan. Het lijkt wel of ze soms ook de hitte willen ontlopen en dat lijkt mij niet goed.

5-5 Er zijn 5 werksters uit hun cocon gekropen waardoor het totaal aantal werksters van 3 naar 8 is opgeklommen. Toch valt het mij op dat deze werksters echt wel wat kleiner zijn dan de 7 werksters die ik helemaal in het begin had. Zijn ze simpel weg geboren in een beter jaar of zijn ze geboost vanuit een andere kolonie? Er zijn weinig eitjes maar wel wat larven.

15-5 Ik heb nu 15 werksters, 2 cocons, 4 larven en een grote klomp eitjes. Dat beloofd wat.

1-6 Helaas zijn er 3 nieuw geboren werksters overleden. Dat verbaasd mij want deze nieuwe werksters zouden eigenlijk toch het langst mee moeten gaan. Daardoor zit het aantal werksters nu op 12. Jammer zo'n plotselinge sterfte want verhoudingsgewijs is dat toch een heel groot percentage van de totale kolonie. Het is extra wrang als je weet hoe lang het duurt voordat er vanuit een ei een nieuwe werksters te voorschijn komt. Dat duurt weken met al die tussenstadia.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Hier wat foto's die bij de up date horen.
DSC_0939.JPG
DSC_0942.JPG
DSC_2036.JPG
DSC_2037.JPG
DSC_2039.JPG
DSC_2047.JPG
DSC_1742.JPG
DSC_1771.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4349
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

30-6 Er komen weinig tot geen werksters boven de grond. Soms 1 of 2 stuks en als ze naar boven komen dan is dat meestal om binnen 48 uur te sterven. Ondanks dat de kleine kolonie maar een beperkte ruimte ter beschikking heeft zijn ze toch niet echt netjes op hun nest. Het probleem is dat mee naar binnen genomen fruitvliegjes en andere stukjes insecten helemaal niet worden opgegeten en dus op een stapeltje stof liggen te vangen. Deze rommel wordt dus niet naar buiten gedragen.

15-7 Al weken lang hebben ze alleen maar een 15 tal eitjes die er erg lang over doen om uit te komen. Het zou kunnen dat ze nu al in winterslaap gaan, ik weet het niet. Misschien dat de meer ervaren Camponotus ligniperda houders hier iets meer van weten.

14-8 Alle eitjes zijn larven geworden maar deze groeien erg langzaam. Er zit geen groei in de kolonie alleen maar af en toe een dode werkster. Als ik eerlijk mag zijn: “Erg saai”. Tot nu toe zal ik deze soort niet snel aanraden, zeker niet voor beginners die graag actie willen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_4882.JPG
3-9 Nog steeds hetzelfde klompje larven. Ik denk dat ik het nu zeker weet .... ze zijn al sinds het midden van het jaar (maand 6) in de spaarstand. Wel erg vroeg vind ik.

27-1-'13 Er zijn ondertussen 2 werksters overleden van ouderdom. De kolonie die al zo klein was is teruggevallen naar 5 werksters. Ik ben benieuwd wat er dit voorjaar gaat gebeuren met de kolonie. Ik hoop dat er veel werksters bijkomen maar ik vrees ervoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 30 apr 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Camponotus ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,

Bericht door ANThousiasteling »

2-3 De gyne is plotseling gestorven, er zijn nog maar 2 werksters aanwezig en een klein klompje eitjes met 4 poppen. Ondanks dat deze soort mij erg tegenviel om te laten groeien wil ik het graag nog een keer proberen. Ik zal geen nieuwe topic opstarten maar deze gewoon vervolgen, maar dan met kolonie 2. Ik laat de werksters leven totdat de nieuwe kolonie is gearriveerd. Ik zal dan proberen deze nieuwe kolonie met de eitjes (8x) en poppen (4x) te boosten. Eens kijken of dat lukt.

16-3 Ik heb een nieuwe kolonie gekocht via Antdealer. Ik ken deze webshop niet maar ik wil er op gokken om eens te zien welke kwaliteit ze leveren. De kolonie is aangekomen, deze was zeer goed verpakt. Ook moet ik zeggen dat ik tevreden ben met de service die is geleverd. Vragen via het contact formulier worden netjes en snel beantwoord. De nieuwe gyne komt binnen met 10 werksters en een forse klomp eitjes. Ik heb direct de 8 eitjes van de vorige kolonie gegeven maar die werden verplaatst van voor de ingang van het nest naar een ander verder weg gelegen plek. Er werd totaal niet naar omgekeken. De poppen werden wel naar binnen gedragen. Maar na 1,5 week hadden ze 1 pop eruit gewerkt en kapot gescheurd. Hier zat geen werkster in maar slechts een dode larf. Na 2 weken zijn er 3 werksters gestorven. Maar geen nood, de enorme stapel eitjes is veranderd in een enorme stapel broed. De gyne blijft maar leggen zo te zien. Ik ben erg benieuwd hoe groot ik deze kolonie in 1 jaar tijd kan krijgen

Inplaats van een nieuw arbeidsintensieve 4 zijdig Ytong nest te bouwen heb ik het in dit geval super eenvoudig gehouden. Een klein plaatje Ytong van 10 lx 10b x 3 cm.h.. Ik heb er snel een paar kamers in gekerfd en toen en plaatje plexiglas op gelijmd. Klaar is kees. In dit Ytong plaatje heb ik een klein waterreservoir gekerfd. Dit blokje ligt in een bakje van de Chinees met daarin dit blokje maar ook een klein buisje waar ik suikerwater in aanbied. Ook zit er een klein glaasje in met een paar dotten watten en daar dan weer water in. Dit verdampende water zorgt dat de lucht in het bakje van de chinees nooit te droog wordt. Toen dit allemaal was gebeurd heb ik het bakje met kolonie en al in de kast van het Palludarium gezet. Daar is het behaaglijk warm vanwege de voorschakel apparatuur van de tl verlichting. Camponotus schijnt erg verzot te zijn op warmte. We zullen het zien.

30-3 De groei gaat enorm hard. Het klomp eitjes blijft maar groeien. Ik heb enorm veel larven in allerlei stadia. Er zijn nu na 2 geboortes 9 werksters.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: C. ligniperda in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_5085.JPG
DSC_5088.JPG
DSC_5098.JPG
DSC_5095.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie