Camponotus cruentatus (ProXi)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe succesvol deze blog gaat worden, maar ik ben ondertussen een klein beetje optimistisch geworden over de ontwikkeling van de kolonie. Daarom ben ik nu toch maar begonnen met een blog. Vorig jaar heb ik deze kolonie (Camponotus cruentatus) gewonnen op dit forum. Ik was daar natuurlijk erg blij mee. Van te voren wist ik echter al dat het nog best wel eens lastig kon worden gezien de verhalen die ik gelezen had op internet. Echter is het bij mijn Camponotus ligniperda kolonie na een stroeve start ook goed gekomen dus ik had er wel vertrouwen in.

Toen ik de kolonie ontving bestond deze uit één koningin en 5 werksters. Tijdens het transport was het broed opgegeten. Ik had daarvoor al een andere kolonie gehad van dit soort van één koningin en één werkster. Ook deze kolonie had het broed opgegeten tijdens het transport. Blijkbaar was deze koningin zo gestrest geraakt van de reis, dat ze daarna ook geen enkel eitje meer gelegd had. Ze leven dan ook nog steeds met ze 2en. In ieder geval wist ik toen al dat dit soort erg stressgevoelig was. Dat had ik ook al gelezen op andere bronnen. Dit bevestigde die informatie die ik gelezen had meteen.

Deze koningin begon echter uiteindelijk wel eitjes te leggen. Dit gebeurde enkel pas na meer dan een maand, misschien zelfs wel 2 maanden. Blijkbaar had ook bij deze koningin het transport toch heel wat stress opgeleverd. Helaas werden deze eitjes steeds opgegeten en zelden bereikten de eitjes de larve fase. Wanneer dit wel gebeurde, werden ook de larven steeds opgegeten. Tijdens de winterslaap stierven vervolgens 4 werksters. Toen na de winterslaap wederom het broed steeds opgegeten werd begon ik eigenlijk de hoop te verliezen. Ik had ook geen idee wat er mis was. Ik hield ze continue in het donker. Ze werden voor de helft van de dag goed verwarmt en ik liet ze meestal een maand compleet met rust.

Wanneer ik keek, gaf ik de kolonie wat suikerwater en kleine mugjes. De koningin werd namelijk elke keer dunner, nadat ze de eitjes gelegd had. Ook al at ze ze vervolgens weer zelf op. Het eten werd telkens gretig aangenomen en de koningin at zich steeds helemaal vol en begon daarna weer te leggen en alles begon steeds weer opnieuw en opnieuw, zonder resultaat.

Zonder dat ik iets aan de omstandigheden veranderd had, zag ik begin deze maand opeens twee larven die al vrij groot waren. Zonder me er teveel op te verheugen, zag ik uiteindelijk twee coconnen. Voor het eerst was het broed niet opgegeten. Echter gebeurde er vervolgens lang niets. Veel langer dan bij mijn Camponotus ligniperda kolonie bleven de coconnen maar liggen. Ik vroeg me dan ook af het het wel goed ging. Op een gegeven moment kon ik de werksters ook gewoon in de coconnen zien zitten. Dit had ik nog nooit eerder gezien en wist eigenlijk niet of dit wel goed was. Op een andere pagina hier op het forum, las later dat dit vaker schijnt voor te komen bij dit soort en dat de werksters vaak vervolgens ook sterven. Op één of andere manier maken de koningin/werksters de poppen niet altijd open, waardoor de werksters in de cocon sterven. Bij mij was dit gelukkig uiteindelijk niet het geval. Na een hele lange tijd zijn er uiteindelijk twee gezonde werksters geboren.

Ondertussen heeft de koningin weer nieuw broed. Niet heel veel, maar de ontwikkeling daarvan is wel in een razend tempo gegaan. Volgens mij hebben in een maand tijd een paar eitjes zich ontwikkeld tot coconnen (2 stuks) en daarnaast is er nog één larve. Oftewel er zit schot in de zaak!!! De aanhouder wint!

Ook nu merk ik dat de kolonie heel erg schrikkerig en stressgevoelig is. Bij de lichtste trilling of kleinste hoeveelheid licht rent de koningin druk in het buisje samen met de werksters. Als dit gebeurt ben ik elke keer bang dat dit gevolgen zal hebben voor het broed. Ik blijf daarom vooralsnog de kolonie totale rust geven op soms wat eten geven na. Foto's/video's zullen dan ook nog niet volgen, omdat de kolonie dan vol in het licht komt te staan en vele schokken te voortduren krijgt, vanwege het verplaatsen. Dat is iets wat je absoluut niet moet doen bij dit soort in de beginfase.

Oftewel tips voor de anderen:
- Dit soort moet echt in het donker gehouden worden. Dit soort reageert heel schrikkerig op licht.
- Hetzelfde geldt voor trillingen. Ook hier raken ze snel van in paniek. Ze ze dus op een plek neer waar men geen schokken te voortduren krijgt.
Deze twee zaken veroorzaken stress en hebben dus mede het gevolg dat het broed opgegeten wordt. Oftewel de kolonie moet eigenlijk vooral in de beginfase totaal met rust gelaten worden. Dus niet steeds kijken, foto's maken, verplaatsen en steeds eten proberen te geven. Dit zal voor veel mensen moeilijk zijn, waardoor het ook vaak mis zal gaan. Echter is dit naar mijn mening echt noodzakelijk als je start met enkel een koningin met misschien een paar werksters.

- Daarnaast moet dit soort wel verwarmt worden. In tegenstelling tot mijn Camponotus ligniperda kolonie, merk ik dat dit soort echt warmte nodig heeft voor de ontwikkeling van het broed. Wanneer de temperatuur goed is kan het broed zich redelijk snel ontwikkelen. Wanneer ze niet verwarmt worden staat de ontwikkeling gewoon stil bij mij.

Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Laatst gewijzigd door ProXi op 14 sep 2014, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Nu er twee nieuwe werksters geboren zijn, lijkt de kolonie toch vooruitgang te boeken.
Er zijn nu 5 coconnen, dus als het mee zit heb ik straks 8 werksters.
Dan moeten de coconnen tenminste wel opengemaakt worden door de werksters/koningin.
Ik zal ze dan ook zo min mogelijk storen. Wellicht worden de coconnen niet opengemaakt als ze gestrest zijn.
Ook heb ik nieuwe eitjes gespot. Het lijkt erop alsof het broed niet of nog heel weinig opgegeten wordt op dit moment.

Bij de 2e kolonie die één koningin en één werkster telt gebeurt er niets.
Ze eten alleen. Ondanks dat de omstandigheden precies hetzelfde zijn, worden er geen eitjes gelegd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ondertussen zijn er 12 werksters.
Dus het gaat nu eindelijk redelijk goed.
Er is ook nog een klein beetje broed en een cocon.
De kolonie lijkt het dus alsnog te gaan redden.
Dat is wel heel erg leuk! :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Tijdens de winterslaap zijn er helaas 3 werksters overleden.
Ik heb er nu nog 9.
Er zit op dit moment weer weinig schot in. Ze zijn wel actief. Ze worden ook veel verwarmd.
In tegenstelling tot mijn Camponotus ligniperda kolonie waarbij de koningin dit jaar al aardig bezig geweest is met de productie van eieren, heeft deze koningin nog geen enkel eitje gelegd.
Wel zijn er nog 2 larven. Maar ook die ontwikkelen zich niet.
Ze zijn heel erg gretig in het aannemen van suikerwater. De gaster van de koningin zit ook duidelijk vol.
Ze nemen alleen niet zo gretig voedseldieren aan. Die dumpen ze alleen.

Ik heb ook nog een 2e koningin. Die is al een jaar alleen. Die heeft al ruim een jaar geen eitjes gelegd.
Ik vond dat een beetje zielig, maar wil haar ook niet dood maken aangezien het zo'n mooi beestje is.
Als experiment heb ik haar een cocon gegeven van mijn Camponotus ligniperda kolonie.
Misschien stimuleert haar dat iets te gaan ondernemen. Ze drinkt namelijk niet zo goed als de andere koningin en neemt ook geen voedseldieren aan.
Ze heeft de cocon niet aangevallen of opgegeten op gedumpt. Op dit moment bewaakt ze hem al een paar dagen :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Er zit weer geen progressie in.
Ze eten als gekken, dat is ook wel te zien aan de koningin.
Maar verder staat de ontwikkeling vrijwel stil.
Er is weinig broed en dat ontwikkelt zich zeer langzaam.
Ze zijn wel mooi om te zien.



De 2e koningin is helaas ondertussen overleden.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het tij is weer gekeerd.
De koningin is aan de leg gegaan en er zijn ondertussen zo'n 20 werksters.
Er is ook nog een kleine stapel broed.

Het zijn hele felle beestjes.
Ze reageren heel snel op hun omgeving zoals trillingen en lichtverschil.
Ze kunnen ook ontzettend snel lopen en obstakels omzeilen.



Ze hadden de koningin onder gesmeerd met suikerwater :lol:




Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het gaat momenteel als een raket.
Ze eten erg veel, de koningin is flink aan de leg en het broed ontwikkelt zich snel.
Ik heb alleen geen idee, waarom het nu opeens goed gaat en vorig jaar niet.
Heb namelijk niets aan de omstandigheden veranderd.

Het is wel lastig de buitenwereld schoon te houden en de mieren te voeren.
Ze reageren meteen na een kleine trilling en worden dan zeer actief en agressief.
Ze rennen dan ook zo snel dat ze gewoon overal overheen lopen, dus ook over anti-ontsnappingsmiddelen en dwars door een bakje met suikerwater.
Gelukkig zit er ook een deksel op, maar moet nog even kijken hoe ik dit ga oplossen aangezien de kolonie nu langzaam groter wordt.

Ze zijn sinds gister ook verhuist naar een klein kurknest.
Die had ik al een tijdje geleden aangeboden, maar ze zijn er nu pas ingegaan.
Het buisje waarin ze zaten laat ik in de buitenwereld, omdat het kurknest droog is en in het buisje een waterreservoir zit.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Deze kolonie is momenteel nog zeer actief.
Ik weet eigenlijk niet of ze ook zelf gaan bepalen wanneer ze in de winterslaap gaan (zoals bij mijn Camponotus ligniperda kolonie).
Er is nog broed in diverse stadia en ze eten erg goed.
Ze vinden het ook erg prettig als het warmte matje zijn werk doet. Het broed brengen ze dan naar de buitenwereld, naar de plek die verwarmd wordt.

Ik heb de kolonie verhuisd naar een kleine aquarium. Ik was in het begin wel bang hoe ze erop zouden reageren.
Dezelfde aquarium heb ik eerder gebruikt voor mijn Camponotus ligniperda kolonie en dat leidde toen tot massale sterfte.
Deze kolonie kan zo te zien wel goed omgaan met de leefomstandigheden in het aquarium. Het zijn zo te zien ook veel betere lopers/klimmers dan de Camponotus ligniperda mieren.
Ze vallen eigenlijk nooit van de hoge glazen wanden af. Ze wonen momenteel in een droog kurknest. Daarnaast heb ik ze nog een reageerbuisje gegeven met een waterreservoir.
Dit gebruiken ze zo nu en dan nog wel eens als een nestkamer.

Tot nu toe heb ik nog geen major werksters. Daar is de kolonie denk ik ook nog iets te klein voor.
Ik hoop dat de ontwikkeling zich doorzet en er misschien volgend jaar de eerste grotere werksters komen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

De activiteit is de afgelopen dagen een stuk lager.
In het nest kruipen ze langzaam maar zeker steeds meer tegen elkaar aan.
Ze nemen ook geen voedseldieren meer aan.
Wel zijn er nog een aantal werksters actief suikerwater aan het drinken.
De warmtematjes ga ik dan ook uitzetten, zodat ze rustig de winterslaap in kunnen gaan.
Ik hoop dat ze de winterslaap goed zullen doorstaan :D

Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

De activiteit in de buitenwereld is ondertussen vrijwel nihil.
Door de warmte van de afgelopen dagen is er wel weer wat activiteit in het nest zelf, ondanks dat het warmte matje niet meer aan staat.
Er is een klein stapel eitjes en er zijn nog wat larven.
Deze zullen zich nu waarschijnlijk niet meer gaan ontwikkelen.

De komende tijd zal ik naar een leeg formicarium moeten kijken :cry:

Afbeelding


Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ze zijn weer wakker langzaam wakker aan het worden :D
Ik zie nog niet dat het broed zich aan het ontwikkelen is, maar de mieren komen wel weer buiten het nest.

Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik ben niet de enige KFC liefhebber in huis.
Mijn mieren zijn er ook dol op, alleen dan net even iets anders Kentucky Fried Cricket.



De kolonie doet het erg goed.
Op dit moment zelfs een stuk beter dan mijn Camponotus ligniperda kolonie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »


Beetje voor beetje wordt de kolonie wat groter.
Wat opvalt is dat er meerdere werksters zijn die zich goed volgegeten hebben.
Ze nemen ze goed krekels, vliegen en muggen aan
Ik zie ze alleen eigenlijk nooit drinken. Misschien doen ze dat alleen in het donker.
Mijn andere Camponotus soort lijkt amper meer te drinken. Die periodes hebben ze vaker.
Daar maak ik me wel beetje zorgen over.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door Art747 »

Leuk en leerzaam! Hoe vaak kijk je nu naar de kolonie? En raken ze dan nog steeds in de stress? Of is het zo naar mate de kolonie groter wordt dat de stress bij kijken verminderd?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik voer ze 1x in de 3 dagen en kijk het nestgedeelte 1x per week in.
Ze reageren nu bijna niet meer als ik de 'beschermlaag" weg haal om in het nestgedeelte te kijken. Over het algemeen is het wel zo dat hoe groter de kolonie is, hoe rustiger te zijn als je ze stoort. Dit geldt alleen niet voor de Formica soorten die ik tot nu toe gehad heb. Die blijven schrikken en stressen. Omdat het niet bevorderlijk is voor de groei/gezondheid kijk ik dus niet al te vaak.

De kolonie is nog steeds actief wat me opzich verbaasd. Er is ook nog steeds broed aanwezig in diverse stadia.
Ik denk dat de kolonie volgend jaar heel erg gaat groeien. Ze halen wellicht dit jaar mijn Camponotus ligniperda kolonie al in. Daar gaat het niet goed mee, door veel sterfgevallen.


Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb de kolonie verhuisd naar een ander formicarium, waarin ik tevens een 2e nestgedeelte heb gemaakt. Hierdoor kan de kolonie de komende 2 jaar verder uitbreiden.
Aangezien het erg goed gaat, verwacht ik dat het oude nestgedeelte volgend jaar al aardig vol zal gaan raken.
Afbeelding
Afbeelding

Zo te zien heeft de stress van de verhuizing en de nieuwe omgeving ( met mogelijk andere temperaturen, luchtvochtigheid en luchtstromen geen negatieve invloed gehad op de kolonie.
Ik heb geen dode werksters gespot. Omdat mijn andere Camponotus kolonie het minder goed doet in dezelfde formicarium (bak) was ik hier wel een klein beetje bezorgd over.
Gelukkig is dat niet nodig geweest.

Op het moment is er nog steeds wel aardig wat broed. Gezien de stadia van het broed vermoed ik echter dat het niet lang duurt voor de kolonie de winterslaap in zal gaan. Er zijn alleen maar kleine larfjes en coconnen. Omdat de larfjes zich niet meer ontwikkelen en ze de insecten niet echt meer aannemen denk ik dat ze straks lekker gaan rusten.
De werksters die nog actief zijn in de buitenwereld halen nog wel drinken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik vermoed de laatste filmpjes van het jaar. De activiteit wordt minder en minder en ik ga ze volledig met rust laten zodat ze zich kunnen voorbereiden op de winterslaap.
Voor het eerst dit jaar zijn er 2 werksters overleden. Ik had een jaar lang geen dode werksters gespot. Dat vond ik wel opmerkelijk.



Het lijkt wel alsof een paar larfjes toch gegroeid zijn. Mogelijk doordat het weer wat warmer geworden is.
De kolonie neemt echter vrijwel geen eten aan.



Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie doet het nog steeds aardig goed.
Er zijn wel een paar werksters overleden sinds de winterslaap.
Ik vermoed door ouderdom gezien het lage sterfte cijfer vorig jaar.
Er zijn zeker 50 larven lekker aan het groeien, dus dat ziet er goed uit!

Afbeelding

Afbeelding

Voor vragen en opmerkingen, klik hier.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

Helaas is de kolonie flink uitgedund de afgelopen 3 maanden.
Ik heb geen flauw idee waarom mijn beide Camponotus kolonies vaak grote terugvallen hebben.
Een sterke groei, wordt vaak opgevolgd door grote sterfte.
Dit is soms wel wat frustrerend. Voor mijn gevoel komt het vooral door hun eetgedrag.
Ze nemen soms lange tijd geen eten en drinken aan.
Het maakt dan helemaal niet uit wat ik hun geef, ik probeer dan van alles uit maar ze laten het links liggen.

De laatste tijd drinken beide kolonies wel weer goed.
Maar ze nemen geen voedseldieren aan, terwijl er wel broed aanwezig is.

Bij mijn C. ligniperda kolonie zijn uiteindelijk larven toch ontwikkeld tot coconnen.
Echter kwamen er volgens allemaal dode werksters uit...



Het formicarium:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie doet het momenteel weer erg goed, ondanks dat ik helemaal niets veranderd heb.
Er is ondertussen weer heel veel broed bijgekomen.
De koningin heeft heel veel eitjes gelegd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (ProXi)

Bericht door ProXi »

De kolonie wordt langzaam minder actief.
Er is nog wel broed wat zich aan het ontwikkelen is of uit moet komen, maar in de buitenwereld wordt het stiller en stiller.
Winter is comming!
Plaats reactie