Camponotus ligniperda (MorbidMike)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus ligniperda (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ik zal hier een blog bijhouden van mijn Camponotus ligniperda kolonie. Deze heb ik sinds vorig jaar augustus, toen waren het een koningin en 5 werksters. Sindsdien is één werkster spoorloos verdwenen en hebben ze een lange winterslaap gehad. Ze zijn ondertussen weer uit de winterslaap en hun nest wordt weer verwarmd. Er zijn wat larfjes van vorig jaar en sinds deze maand nieuwe eitjes.
Ik hoop deze kolonie groot en actief te maken en door de voor deze soort zeer moeilijke startersperiode heen te komen. Camponotus ligniperda is wat mij betreft één van de mooiste mierensoorten ter wereld. Afgelopen dagen is er altijd een werkster geweest die in de buitenwereld heeft rondgelopen en heeft gedronken van het suikerwater. Een jonge Blaptica dubia (nimf ter grootte van een werkster) is niet aangenomen dus hoop ik een zilvervisje, mug of ander klein en zacht insect tegen te komen in huis om te voeren. Hopelijk ontwikkelt het broed zich snel en heb ik geen tegenslagen!

Vragen en opmerkingen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Deze kolonie is in nu in winterslaap en telt 10 mieren. Er was ook een major bijgekomen maar om een of andere reden is die gestorven toen ze in winterslaap gingen... Dit blijft een erg moeilijke soort voor mij maar ik ben al lang blij dat ze nog in leven zijn en aangegroeid zijn!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

De kolonie is weer de winterslaap in gegaan na een succesvol jaar, de kolonie telt nu 22 mieren, waarvan 2 majors, en een hele hoop broed!
Plaats reactie