Camponotus barbaricus

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Camponotus barbaricus

Bericht door SimonT »

Hallo iedereen m'n ouders hebben me met kerstmis verrast met een C. Barbaricus kolonie van mierenboerderij.nl. Ik ben ervan bewust dat die eigenlijk in winterslaap zouden moeten zijn dus heb ik ze in de hal geplaatst waar het ongeveer 17°C is, ze stonden blijkbaar wel al een paar dagen op kamertemperatuur, zou dit een probleem zijn? Ik weet ook dat het een soort is die veel rust en geduld nodig heeft om zich goed te ontwikkelen.
samen met de mieren heb ik een acryl nest van 30x20 cm gekregen, een warmtematje van 10x15 cm en ook een voedingssetje met suikerwater, honingdauw en fruitvliegjes. Maar het acryl nest denk ik te sparen om er dan een lasius sp. in te steken en voor deze kolonie een ytong nest te maken. Ze zijn met een 2-tal werksters,wat broed (ook kleine eitjes) en de koningin. Ik denk om om de week wat honingdauw te geven als ze niet meer in winterslaap geraken tot ze een 10-20 tal werksters hebben en ze dan een klein nestje aan te bieden. Ik heb op het forum al gelezen over kolonies die het niet haalden dus zou iemand ervaring hebben met deze soort (of een andere zuid-Europese soort ) dan zou ik het zeer op prijs stellen als je wat tips zou kunnen geven.

P.S. Dit is m'n eerste mierenkolonie.

Hier is de v&o: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8547
Laatst gewijzigd door SimonT op 27 jul 2016, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

update: Ze zijn met drie werksters en ik heb alleen maar wat eitjes gezien. Voor de rest zijn ze zeer onrustig als ik ze bekijk, volgens mij heeft de koningin nog wel wat voedselreserves. Morgen eens naar de apotheek voor een injectienaald om war honingdauw te geven.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

De kolonie staat al een paar weken rond de 12 graden C. En rond de 9 graden C. Ze zijn heel rustig en ze doen het goed, die eitjes waar ik het eerder over had zijn eigenlijk larven :) zouden die dan na de winterslaap verpoppen?

P.s. Eigenlijk nog altijd geen voedsel aan kunnen bieden :oops:
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Ik heb de mieren gisteren na twee weken weer eens bekeken,ze waren zeer actief,ik denk dat ze uit winterslaap zijn (ze stonden op 12°C). De voedselreserves van de koningin, die ik Calypso gedoopt heb zijn aan het slinken, ik zal dan wat honingdouwsurrogaat aanbieden, nog geen sterfgevallen. ik zal binnenkort ook eens kijken voor een paar foto's.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Hallo iedereen, ik heb wat slecht nieuws, een van de 2 larven is nergens meer te bekennen en de koningin is plots duidelijk fysogastrisch, ik denk dat ze opgegeten is :oops: . Ik had ze wat honingdauwsurrogaat gegeven, Maar dat blijft verdwijnen in het watje. Er is nu nog maar een larve over en er is nog geen nieuwe broed gezien. Om de hoeveel dagen zou ik ze best voederen en wat? (Er is nog 1 gyne 3 weksters en 1 larve over) alvast bedankt voor de tips.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Het is weer eens tijd voor een update, ik heb ze een buitenwereld gegeven met vaseline als uitbraakpreventie. ze eten zeer goed de fruitvliegen die ik ze geef er staat ook wat suikerwater bij, hier wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Het is terug tijd voor een update, ik heb namelijk zeer goed nieuws!
Er zijn nieuwe eitjes bijgekomen :) . Voor de rest denk ik dat het buisje uitgedroogd is dus zal ik het moeten vervangen
Hier nog wat foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus Barbaricus
SimonT
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 december 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Camponotus Barbaricus

Bericht door SimonT »

Op aanvraag van freek komt er nog even een snelle update :D
Het gaat ok maar de 1ste werkster is gestorven :( , voor de rest gaat alles goed alhoewel er opmerkelijk minder activiteit is in de buitenwereld.
Camponotus Barbaricus
Plaats reactie