Camponotus vagus (GvG)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Het wordt weer eens tijd om een nieuw blog te openen. Deze Camponotus vagus kolonie heb ik al een hele tijd. Ik ben begonnen met een enkele gyne. Ik had een aantal gynes van een bruidsvlucht in Frankrijk in 2014.

In de zomer van 2015 begon de kolonie flink te groeien en begon de ruimte in het buisje af te nemen. Er waren al vele tientallen werksters dus ik begon al na te denken over een verhuizing. Blijkbaar dachten de mieren er net zo over, want ik zag opeens behoorlijk wat werksters buiten het bakje lopen.
Afbeelding
Toen ik merkte dat hun buisje leeg was realiseerde ik me dat de gehele kolonie ontsnapt was. Ik had geen idee waar ze heen gegaan waren, dus ik heb ze wat gevoerd om te zien waar ze het voedsel heen zouden brengen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na enig speurwerk zag ik dat ze in de houten behuizing van een thermostaat zaten. Deze had ik zelf gemaakt van een oud kistje.
Afbeelding

Ik heb de gehele behuizing in een plastic kuip met Fluon gezet, en heb ze wat nieuwe buisjes aangeboden. Om de verhuizing te bespoedigen heb ik de thermostaat uitgezet zodat hij niet meer wartm was, en heb ik de behuizing opengemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk zijn te terugverhuisd naar de buisjes. Ik heb later die zomer een gipsnest voor ze gebouwd. Hier zie je de verhuizing naar het gipsnest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn twee foto's van vandaag. Ik zie dat ik geen foto's heb van de nestkamers, die zal ik snel toevoegen.

Afbeelding


Afbeelding
[V&O]
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Linksboven ziet je een stukje slang met een kurk. De slang loopt bijna door tot aan de bodem van het glazen bakje. Dat gebruik ik om het gips te bevochtigen. Camponotus vagus leeft graag in droog hout dus heeft maar weinig vocht nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je een gangetje dat de mieren zelf gegraven hebben. Rechtsonder zie je ook wat graafwerkzaamheden. Ik kan niet zien waar dat heengaat of hoe groot het is. Als ik het folie verwijder om ze te bekijken heb ik het idee dat de gyne met een flink aantal werksters in een verborgen ruimte verdwijnt. Ik zie de gyne regelmatig, maar ze verstopt zich altijd snel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[V&O]
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Vandaag heb ik de Camponotus vagus mee naar school genomen. Leerlingen vinden het vaak geweldig om naar te kijken.
Afbeelding
We hebben op school een demonstratiecamera waarmee we alles op het bureau kunnen laten zien op het beeldscherm en kunnen projecteren op het grote scherm met de beamer.

Ik kan er geen bewegend beeld mee opnemen, maar wel foto's maken:
Afbeelding
[V&O]
Plaats reactie