Camponotus ligniperda (TLange)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Camponotus ligniperda

Met het vangen van een C. ligniperda op 24 juni 2016 is de mieren hobby officieel gestart voor Lange. Het is mijn allereerste gyne. Meermaals heb ik gehoord dat een Lasius niger een goede soort is om mee te starten. Echter, de Camponotus kwam letterlijk op mijn pad en die kan je dan niet laten lopen. Dit is dan ook best een challenge, want alles is nieuw en ze schijnt niet de makkelijkste te zijn.

De komende maanden zal ik verslag doen van interessante, goede en natuurlijk de slechtere momenten (die er vast en zeker zullen gaan komen).

Stel gerust vragen als die er zijn! Daar leren we allemaal van;)
Laatst gewijzigd door GvG op 21 okt 2016, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus Ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

De komende berichten zijn in de afgelopen twee maanden in een document bijgehouden. Ik post de teksten die ik heb opgeslagen tot de dag van vandaag (7 Augustus) in twee keer. Eerst van Juni-Juli en de volgende zal over begin Augustus gaan. In de toekomst zal er om de paar dagen wel een bericht worden gepost.

24 Juni. De ant hobby van begint in de Alpen.

Sinds de 23e Juni verblijf ik nabij Seiser Alm in de Italiaanse alpen. Op de 24e Juni, nabij een brug, naast een busstation en onderaan de Seiser Alm ski lift vind ik een camponotus ligniperda gyne. De koningin liep op het voetpad richting de hoofdweg en heb deze met een Spa water flesje kunnen vangen rond ~17.00 uur. Ze liep helemaal alleen.

Bij thuiskomst, ongeveer een half uur later, heb ik haar in een reageerbuisje gestopt. Dit buisje was allereerst gevuld was met zuiver bronwater en afgesloten met een watje. Het reageerbuisje is na het observeren van de gyne in een donkere maar niet luchtdichte doos gestopt zodat ze in het donker kan gaan opstarten. Temperatuur zal rond de 23 a 24 graden hebben gelegen.

26e Juni. Nu heb ik haar voor het eerst haar weer bekeken, vanuit een donkere ruimte met nauwelijks licht. Dit om de gyne zo min mogelijk te storen. Dit was ongeveer 48 uur na vangst en opsluiten. Ze heeft de eitjes gelegd en zit rustig op haar broed. Het lijken er minstens 5 te zijn. Maar het valt niet goed te zien (correctie: later blijken het er veel meer te zijn). Achterkant begint ook te zwellen. Alles lijkt goed!

27 Juni. Warm water op de kook. Gemengd met Italiaanse bijen honing. Drietal mini druppels in de tube gelegd en het afsluit-watje een beetje in het honingwater gedoopt. Vervolgens is alles opnieuw afgesloten. Ze stond wat onder spanning aangezien ik een licht foutje maakte bij het oppakken van de tube. Echter, ze was snel er na alweer rustig en zat te eten. Ook deze keer heb ik nauwelijks licht gebruikt bij het storen van haar.

30 Juni. Even de mier bekeken, opnieuw in een donkere kamer tijdens het einde van de zonsondergang zodat er geen storing van zonlicht/kunstlicht bij het nest komt. Alles gaat voorspoedig. Ze zit rustig om haar broed, ongeveer 8 eitjes. Achterkant is behoorlijk gezwollen.

1 juli. Vandaag is een reis van 2.5 uur vanuit Italië naar Zell am Ziller in Oostenrijk. Sinds de 30e juni heb ik de doos continu afgesloten gehouden. Nadat we op bestemming waren ook de doos dichtgehouden (wel op een kier uiteraard, voor frisse lucht) en deze op een rustige plek gezet. Na een aantal uur heb ik pas de mier bekeken in de (opnieuw) donkere ruimte. Alles ziet er goed uit en ze zit nog steeds rustig op haar broed.

7 Juli. Na de hele dag te hebben gereden vanuit Oostenrijk naar NL is de camponotus aangekomen in NL. Ik zal haar morgen pas bekijken om de stress van de reis niet te vergroten.

8 Juli. Na de lange stuiterige reis lijkt alles goed te zijn verlopen. Het broed groeit erg goed en het aantal eitjes lijk ik in het begin te hebben onderschat. Alleen maar gunstig! De komende tijd zal ik haar weinig bekijken.

26 Juli. Potverdomme. Ik had 25 Juli weer eens gekeken maar waarschijnlijk heeft ze vervolgens teveel zonlicht gezien uit haar luchtgat. Toen ik de volgende dag een iets te groot luchtgat zag, heb ik haar nogmaals bekeken en dacht ik in eerste instantie dat ik schimmel kon zien in haar reageerbuisje. Na nogmaals eens goed te hebben gekeken, viel het mij op dat het geen schimmel is geweest maar dat ze in de wat is gaan bijten om vervolgens de larve af te schermen! Geniaal. Wel, opletten met zonlicht dus. Ze gaat weer het donker in en volgende week zien we wel weer verder. Hopelijk heeft ze niet teveel stress gehad.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus Ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

2 augustus. Alles lijkt goed na het kleine probleempje van vorige week. De laatste stadia lijken aan te breken: poppen.. Alles ziet er voorspoedig uit en er is geen schimmel te bekennen.
Ik heb sinds een aantal uren haar ook steeds meer aan het donkere weer van Nederland laten wennen. De laatste dagen valt er erg veel regen en het is erg donker buiten. Dit leek mij een goede kans om haar heel voorzichtig aan licht te gaan laten wennen. Zover ik begrepen heb is het bij de meeste mieren een probleem om ze in een keer bloot te stellen aan licht. Dit veroorzaakt stress. Als het echter heel rustig verloopt, moet het vaak geen probleem zijn.
Na ongeveer een dag heb ik ‘s avonds haar voor het eerst in volledig kamer licht kunnen aanschouwen. Dit is de eerste keer dat ik haar met een redelijke hoeveelheid licht zie, ik heb er tenslotte altijd voor gezorgd dat er alleen in een behoorlijk donkere kamer gekeken kon worden. De conclusie was erg duidelijk: Het is een joekel van een mier.

7 augustus. Ze ligt ondertussen volledig blootgesteld aan kamer licht wat volgens mij erg goed gaat. Ik zie geen tekenen van stress of extra hoge activiteit. Ze blijft zeer rustig.
Ik heb vandaag ook voor het eerst sinds 27 Juni een dropje Franse Pyreneeën honing bij haar neergelegd. Uiteraard stoorde ik haar dus ze was een aantal seconden onrustig. Echter, na een seconde of 15 stopte ze met het verplaatsen van poppen en stond voor een 2-3tal seconden stil alvorens te vertrekken richting de honing. Ze is daar al meer dan 10 minuten aan de honing aan het zuigen. Dit doet ze erg rustig en ze lijkt dan ook volledig tot rust te zijn gekomen.
Update: ik had er een drop neergelegd die, ongeveer, iets groter was dan haar kop. Ondertussen zuigt ze na 35 minuten nog steeds alles naar binnen en ik denk dan ook dat bijna alles op gaat. Ze liep zojuist ook tweemaal heel even terug naar haar kids en dit tempo was een stuk sneller en actiever dan ik voorheen heb gezien. Wellicht door de energie boost?
Dit moment dat ze bij haar “kids” weg is, geeft ook een kans om haar kids eens te tellen. Ze heeft een 7 tal poppen waar ik de vormen van de mier al doorheen kan zien. Er zijn 2 larve en ongeveer 12 tot 15 eitjes. De eitjes liggen wat gestapeld dus het precieze aantal kan wat hoger liggen. In totaal dus 20 tot 25 kids zeg maar. De temperatuur buiten begint weer wat te stijgen wat kan zorgen dat de kamertemperatuur ook wat hoger komt te liggen. De afgelopen dagen is het echter zo’n 22 graden geweest.
Update 2: Het is nu 45 - 50 minuten na voeden. Ik heb het idee dat de gyne op en neer loopt en haar kids voed. Ze spreid haar mandibles ver open als ze bij de poppen staat namelijk. Apart om te observeren.
Update 3: na zo’n 2 uur zit ze weer stil op al het broed. Volledig rustig, zonder honing, want praktisch alles is op.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus Ligniperda (TLange)

Bericht door GvG »

Geweldig om je hobby te beginnen met een prachtige soort als deze! En je bent goed op weg, zo te lezen.

Deze soort is lastig voor beginners omdat je haar met rust moet laten. Dat vinden beginners vaak moeilijk. Ze zal de honing graag aannemen maar ze heeft echt geen voedsel nodig tot ze werksters heeft. Je kunt haar beter zoveel mogelijk met rust laten en hooguit 1x per week kijken. Hoe minder hoe beter. Ze komen echt niet om van de honger, dat beloof ik!

Veel succes, er zijn niet veel mensen hier die een zelfgevangen Camponotus ligniperdus hebben.

We maken op dit forum een apart topic aan voor de vragen en opmerkingen. Wil je dat nog even doen, dan zal ik deze opmerking daarheen verplaatsen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Camponotus Ligniperda (TLange)

Bericht door miel »

Hoe is het er nu mee?
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

De afgelopen maanden heb ik geen update gegeven over de Camponotus Ligniperda mieren, dus dit zal een behoorlijk uitgebreide post zijn.

Augustus - September 2016
Na de laatste posts van vorig jaar is het broed zich verder gaan ontwikkelen. 59 dagen na de vangst in de Alpen, op 22 augustus 2016, was de eerste werkster uit haar pop gekomen. In de weken erna, tot midden September 2016, kwamen er gestaag nog een stel werksters uit de poppen. Midden September had de koningin uiteindelijk 9 dochters om een winterslaap mee te gaan voorbereiden. Op deze momenten heb ik ze in principe de gehele tijd in een reageerbuis gehouden overigens.

De lange uiteenloop van datums geeft wel aan dat zonder vorm van kustmatige hittematje, de ligniperda enorm veel tijd nodig heeft om van ei tot werkster te komen. 59 dagen op een kamertemperatuur van rond de 22 graden overdag (‘s nachts richting de 19) geeft een zeer kleine werkster. Voor de iets grotere exemplaren werksters (met grote gasters) duurden het totale groeiproces zeker 70 dagen op een kamertemperatuur van tussen de 19 en 24 graden.

Buiten de groei van de poppen tot werksters, zijn er tussen midden September en November een vijfentwintig tal eitjes gelegd welke zich tot kleine larve ontwikkelden net voor de winterslaap. Ik denk dat de groei van deze zeer kleine eitjes en larve al rond begin oktober begon te “stallen” aangezien de activiteit van de kolonie vlak daarna ook steeds verder afnam.

Winterslaap
Vanaf begin oktober kwam er al langzaam minder activiteit. Vooral in de laatste week van oktober namen ze geen enkele vorm van voedsel meer aan en zag ik geen tot een enkele werkster nog in de buitenwereld lopen. Vervolgens heb ik ze in de eerste week van November verplaatst naar een donkere ruimte met een stabiele temperatuur die zeker niet onder het vriespunt kwam. In mijn geval was dit een kledingkastlade in een kamer met stabiele temperatuur.

Na de winterslaap: 1 maart t/m 30 April.
In de periode van December tot en met Februari was ik niet in Nederland aanwezig en heb ik de mieren dus niet kunnen bekijken. Op 1 maart 2017 kreeg ik de eerste kans om het nest te zien in het licht. Op dit moment was er al de nodig, doch trage, activiteit bij zowel de werksters als de koningin. Dit was naar mijn mening relatief vroeg gezien de relatief lage temperaturen die het Oosten van Nederland te verduren heeft gekregen afgelopen winter.

Gezien de al aanwezige activiteit op die 1e maart, heb ik het “reageerbuisnest” op de 2e maart uit de winterslaap plek gehaald en op een “kamertemperatuur” van 16 graden geplaats. De volgende dagen is de temperatuur gestaag opgevoerd naar 20 graden overdag en 18 graden ’s nachts. Eigenlijk per direct na het leveren van voedsel op de 2e Maart werden er behoorlijke hoeveelheden eten aangevoerd richting het nest: krekels, pure bio honing uit de Pyreneeën, en een kleine spin. De dagen erna werd het voedsel duidelijk omgezet in eitjes, aangezien er een reeks van tien eitjes bij werden gelegd.
De periode daarna is relatief “saai” op de manier dat er geen verdere groei van kolonie was met nieuwe werksters. Dit neemt niet weg dat er de afgelopen twee maanden behoorlijke hoeveelheden krekels, vliegjes en honing is aangeleverd. Het resultaat is dat er zo’n 30 grote larve en poppen liggen, en nog eens minimaal 30 eitjes.

In eerste instantie heb ik de afgelopen twee maanden sinds de 2e maart geen vorm van hitte mat of ander warmte product gebruikt. Ik wilde zien op welk tempo de mieren zich zouden gaan ontwikkelen. Traag. Dat is duidelijk. Vooral gezien het feit dat de grootste poppen zich eigenlijk al ontwikkelen sinds midden/eind September vorig jaar incl. Winterslaap. Ze staan nu op uitkomen, maar dan tel ik alsnog ruim 75 tot 90 dagen ontwikkelingstijd op een gemiddelde temperatuur van laten we zeggen 19.5 tot 20 graden.

Korte verdere noemenswaardigheden:
- Gezien de trage ontwikkeling van het broed zal ik over een aantal dagen een hittemat ontvangen om te kijken of ze graag meer warmte willen (ik gok van wel).
- Het nest heeft tevens 4 weken in een ytong nest gezeten (maart-april), maar om onbekende redenen vertrokken plotseling uit dit nest om weer terug te gaan naar een reageerbuis. Eigenlijk zegt dit genoeg: het eerste ~jaar kan een ligniperda nest goed vertoeven in een reageerbuis. Ik zal ze zelf hier ook nog een tijdje in houden.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Foto's komen snel. Dat gaat even zoeken worden.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Hierbij een tweetal foto's net na de vangst vorig jaar eind juni 2016. Je ziet hier heel goed dat haar achterste (gaster) nog niet dik is; nog niet gezwollen is. In de dagen hierna begonnen er wat lichtbruine strepen te ontstaan op het gaster. Dit is in eerste instantie dan ook een goed teken om te zien na een vangst, aangezien dat een van de tekenen is dat ze bevrucht is geraakt, en eitjes begint te produceren.
20160624_183830.jpg
20160624_183714.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Hier een tweetal foto's van de koningin en de allereerste werkster, op 22 augustus, 59 dagen na vangst van de koningin. Je ziet dat de werkster een nogal vage kleuren heeft, bijna doorzichtig-achtig. Dit is dan ook een signaal dat de werkster zojuist uit de pop is gekomen. In de uren/dagen na de "geboorte" worden de werksters langzaamaan donkerder, stabieler op de poten en actiever.

Op de laatste foto zie je overigens ook al beter de licht bruine strepen op het gaster van de koningin. Ze is (en blijft nu ook) een stuk gezetter dan op de dag van de vangst.
20160822_105125.jpg
20160822_154830.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Een foto van midden september 2016. Hierbij zijn de meeste van de 9 werksters zichtbaar actief bezig in het reageerbuisnest.
20160917_204759.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TLange
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 juni 2016

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door TLange »

Dan hier nog twee foto's van na de winterslaap (Ik kwam er achter dat ik van de winterslaap helaas geen foto's heb genomen).

De foto van het ytong nest is midden maart gemaakt. Hierbij hadden ze het grootste vak binnen het ytongnest bewoond. De laatste foto's zijn van dit weekend (27-30 April 2017). Hierbij is duidelijk te zien dat er tientallen eitjes, larven en poppen liggen. Bovendien, maakt deze foto duidelijk dat er na 10 maanden groei nog steeds maar 9 werksters zijn. Een verdere bevestiging dat dit niet een soort is met een snelle start.
20170326_120930.jpg
20170427_183938.jpg
1493563844300-1479846621.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
antlover333
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 maart 2018

Re: Camponotus ligniperda (TLange)

Bericht door antlover333 »

Hoe gaat het nu met ze?
Myrmica rubra 5q 600 w
Lasius Niger 500 w
Lasius Niger 20 w
Myrmica rubra 1 q 50
Messor barbarus 40w
Formica fusca 3q 70w
Plaats reactie