Camponotus sp

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Camponotus sp

Bericht door Antboy »

Hai
Afgelopen zomervakantie was ik in Zwitserland, in een tuin waar héél veel stenen lagen, ik als mierenfan besloot daar is onder te gaan kijken op zoek naar mieren. En, ja hoor, onder een steen zat een kleine kolonie met wat broed, ik ving deze en deed ze in een bakje... De volgende dag tilde ik de steen op om te kijken of er nog wat zat, en ineens renden er allemaal werksters weg, sommige gingen een andere steen onder, ik tilde die steen op en kon niet geloven wat ik zag; honderden poppen, larven en eitjes en daarbij 1 super grote koningin, super dik (weet het juiste woord niet meer) en nog 2 andere koningen, ik vlug met het bakke en laadde alles erin. Eenmaal thuis gekomen bleek zo'n 80 procent weg te zijn (ik had ze buiten laten staan, en blijkbaar waren ze er toch uitgekropen, wat ik niet kon zien door de grote hoeveelheid broed etc) inclusief drie van de gynes... Ik plaatste ze in een veel te groot acryl nest van 40 bij 20cm voor een kleine 200 werksters. Dat maakten ze helemaal vies, en het ging schimmelen... De kolonie is daarna een halfjaartje in "pauze" gegaan totdat ik een vrij terrarium zou krijgen. (Met pauze bedoel ik: Stil zitten, nemen geen voedsel aan, broed sterft etc...) Nadat mijn laatste bidsprinkhaan was overleden had ik dus een vrij terrarium, ik kreeg het idee om de mieren hierin te stoppen, en schroefde het acryl nest uitelkaar, en plaatste/gooide de mieren erin. *Gaat een fantastisch moment beleven* De volgende dag, keek ik in het terrarium en zag ik allemaal mieren graven, ongelooflijk hoe snel ze dat deden, majoors "bulldozerden" de droge aarde weg! In enkele dagen was de hele onderkant van het terrarium gewoon weg, alle aarde omhoog gebracht zodat de mieren op de glasplaat met daaronder de warmtemat konden liggen. Een week of 2 later scheen ik met een zaklamp in het nest en zag een ENORME berg eitjes liggen (Groenig), van zo'n 1 bij 1cm... De volgende dag kocht ik een doosje krekels maatje 5 waarvan ze erg veel aannamen, ze hadden overigens de afgelopen weken van fruitvlieg en suikerwater geleefd.

Het leek mij wel leuk om hier een blogje van te maken, ik zal de volgende keer kijken voor foto's. Mijn excuses voor de slechte zinsopbouw/interpunctie, ik kan het moeilijk zien omdat ik op mijn mobiel deze tekst heb getypet, zal er de volgende keer wat meer aandacht aan besteden ;). Vragen en/of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9648
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus sp

Bericht door Antboy »

Hier wat foto's ik moest het via imgur doen, want printsc deed raar... Ik heb ook geen supercamera, maarja ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
De hele setup, in die cakevorm zit een kleine Pheidole pallidula kolonie:
Suikerwater drinkende mieren:
Een gewone werkster:
Als iemand de soort weet, ik hoor het graag. Ik dacht zelf Camponotus ligniperdus maar die zijn niet polygyn zover ik weet...
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Plaats reactie