Camponotus foreli ( Antlucky )

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

Hier wil ik een blog bij houden over mijn Camponotus foreli kolonie.
Ik heb de gyne laat augustus 2016 gevangen in Portugal. Er liepen enkelen 10tallen gynes rond waarvan deze tot nu toe de enigste is geweest die er in geslaagd is om een kolonie te krijgen. Ze heeft na de eerste dag al een paar eitjes gelegd en die waren na een flinke winterslaap uitgekomen.
IMG_2296.JPG
Dit was op 22 februari.
Hier zie je een 4tal werksters met broed.
Later dit jaar zijn ze beetje bij beetje gaan groeien.
IMG_2451.JPG
Dit is 31maart.
Je ziet hier ook weer een 4 tal werksters sn er liep er ook nog 1 door de buitenwereld als ik het me goed herinner. Nou nog niet zo'n enorme groei zo als jullie kunnen zien.
IMG_2594.JPG
Dit is 21 april
Zoals je kunt zien had ik besloten om ze in dit size 1 nest te doen van Antkit. En daar bleken ze blij mee te zijn want hier zijn uiteindelijk veel meer eitjes in gelegd dan in het reageerbuisje
IMG_2743.JPG
Dit is 29 april en dit is na een weekje vakantie van corfu.
Ze waren hier gegroeid van een 6 tal werksters naar een 10 tal werksters.
IMG_2840.JPG
Dit is 10 mei ( vandaag )
En hier zien we ook dat er een hoop popen en larve zijn. In totaal tel ik nu zo'n 5 popen en zon 10 larve, eitjes worden gelegd wanneer een groepje van eitjes naar larve gaat of wanneer een groepje larve naar popen gaat. Ook zie ik dat mijn werksters bijna altijd fysogasterisch zijn en de gyne eigenlijk altijd, maar dit is de af gelopen tijd minder geworden bij de werksters.
Ik geef ze elke dag vers suikerwater en om de dag een 5 tal levende Fruitvliegjes. De fruitvliegjes geef ik levend omdat ik merk dat de werksters het "leuk" vinden om ze achterna te zitten en te doden ook worden ze zo erg goed aangenomen.
Hier mogen vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9843
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

Update:
Ik dacht dat dit Camponotus vagus was maar gvg wees mij erop dat het een anderen soort was. Uiteindelijk zijn we eruit gekomen dat het Camponotus foreli is. Ik heb ze verhuist naar een Antkit size 2 nest. Ze hebben nu veel popen, stuk of 10. Ook zijn er een paar larve en eitjes. Ik heb nu 2 grote popen maar die liggen er al een maand lang en er gebeurd nog niks. De rest van de popen zijn klein en langwerpig, deze worden sneller geopend heb ik gemerkt. Voedsel word Nogsteeds goed aan genomen. Ik ga maandag dubia halen, eens kijken of ze dat lekker vinden.
IMG_3049.JPG
Hier een foto van vorige week.
Vragen en opmerkingen mogen hierhttp://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9843
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

even een snelle update op de kolonie.
de kolonie begint nu echt te groeien! ik heb vorige week de eerste media mogen verwelkomen. deze kwam uit een van de grote popen, de popen die er al een maand langer lagen dan de rest... ook zijn er nog 3 normalen werksters bij gekomen. deze kwamen uit popen die er pas een week lagen. de gyne legt veel eitjes, die al na een week in larve veranderen. eten word op het moment matig aangenomen, maar aangezien ze het goed doen maak ik me geen zorgen.
Hier wat foto's.
IMG_3349.JPG
IMG_3231.JPG
bedankt voor het lezen, t was even een snelle update. maar ik wilde het toch even delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

Er zijn nu 2 media, wat me wel op valt is dat ze in het midden oranje gekleurd blijven zelfs na 2 weken. Ik dacht dat deze soort volledig zwart was. Heeft iemand hier een idee hoe dit komt?
IMG_3606.JPG
Vragen en opmerkingen mogen hier http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9843
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

Het gaat geweldig met deze kolonie! Ik zie nu zo'n 10tal popen liggen en ook zo'n 10 tal larve! De gyne legt ook echt enorm veel eitjes en die worden dan al snel mini larves. Ik denk dat er nu zo ongeveer een 20-30 tal mieren zijn en de 2 media natuurlijk. Wat mij heel erg intreseerd is dat ik bij deze soort bij de media het midden stuk oranje is. Ik heb daar nergens over gelezen, maar ik vind het bijzonder mooi! Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken hoe deze soort reageerd op bepaalde nesten. Zo heb ik ze nu in acryl, hout en in ytong gehad. Ytong blijken ze zo te zien super te vinden en ik laat ze daarom voor nu ook maar lekker met rust! Over een week of 2 zal er een groot aantal nieuwe werksters komen, ik verheug me er op!

Vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9843
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus foreli ( Antlucky )

Bericht door Antlucky »

Deze kolonie groeit rustig aan, maar toch gaat het heel hard! Er worden telkens enorm veel eitjes gelegd als er een pop uitkomt. Larve zie ik ook zeer veel. Popen liggen vaak enkele maanden voordat ze geopend worden... Dat gedeelte gaat dus echt enorm traag! Maar dat is helemaal niet erg, deze soort heeft fantastische majors waar ik met genot naar kijk! En ze worden met de dag agressiever. Er word dus over het algemeen veel gegeten!
2FD49F60-6973-4D06-B61E-F9EA81479D4B.jpeg
07F7DCDD-149E-42B5-8E3F-462FD79D6885.jpeg
CE0BE2F5-94C3-4670-97E5-BC43A3E5E662.jpeg
Het aantal werksters lijkt weinig, maar ze kunnen zig erg goed op proppen in een kleine kamer! Ik tel nu zo’n 50-60 mieren, maar zeker weet ik het niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Plaats reactie