Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Tijd om toch maar eens een blog te beginnen van deze kolonie. Deze kolonie heb ik ondertussen meer dan een jaar en na een tijd van langzame groei (waar ik me meerdere malen heb afgevraagd of de kolonie überhaupt groeide) begint de kolonie echt groot te worden. Toen ik ze net kreeg waren ze een stuk minder actief, nu zitten beide buitenwerelden altijd vol en moet ik eigenlijk een derde buitenwereld toevoegen.
Deze soort hoort bij de grootste miersoorten ter wereld en komt voor in de steppes van Zuid Afrika. De majors zijn groter dan de gyne en dit zijn zonder meer de grootste mieren die ik gehouden heb, de grootste major die rondloopt is 2 cm lang en verrassend zwaar. Ze zijn ook best mooi om te zien, hun lichaam is egaal zwart, met soms een kleine rode verkleuring, en het gaster is goud behaard. Qua lichaamsbouw doen ze me het meest denken aan de kolonie Camponotus brasiliensis die ik heb. Ze zijn slanker dan Camponotus ligniperdus en hebben zeer lange poten, en kunnen behoorlijk snel rennen en zelfs springen. Als ze springen is dit niet omhoog de lucht in, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel van mijn hand af springen naar iets wat horizontaal in de buurt is, zoals bijvoorbeeld de handgreep van een lepel waar ik ze een honingjelly mee voer. Wat ook erg opvalt aan deze mieren is dat ze goed kunnen zien, en dat is in de mierenwereld toch zeldzaam.
Ze zijn niet bijzonder agressief zolang ik maar uit de buurt blijf bij het nest en bij hun voedsel. Ze kunnen erg hard bijten maar dat doen ze zelden. Het leuke hiervan is dat ze met de hand te voeren zijn, ze accepteren muggen en krekels als je ze met de hand geeft en als je iets zoets op je hand doet komen ze het ervan af likken.

Dan nu een paar foto's! Ze zijn gemaakt met mijn mobiele telefoon, die een heel slechte camera heeft, maar het is beter dan niets.

Eerst het nest:
Afbeelding
Afbeelding

De kolonie heeft twee buitenwerelden, in één hebben ze gewoon water en in de andere krijgen ze suikerwater, honingjelly en prooidieren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volledige setup:
Afbeelding

En als laatste een van de grootste majors die ik te pakken kon krijgen. Je ziet hoe groot deze mieren kunnen worden en hoe mooi de beharing op het achterlijf is.
Afbeelding
Afbeelding

Bonus: twee foto's van mijn Boa constrictor Scylla!
Afbeelding
Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
mierenmier
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 juni 2017
Gender:

Re: Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door mierenmier »

Super leuk om te lezen en dan ook nog een paar foto's!
Helaas heb ik nog geen kolonie maar vind het heel interessant om dit soort dingen te lezen.

veel succes!
Pieterus
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 september 2018

Re: Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door Pieterus »

Ik vind dit zo’n fantastische soort! Ik zou ze heel graag willen hebben. Iemand een idee waar ze te koop zijn en wat de prijs voor een beginnende kolonie zal zijn? Groeten, Pieter
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door Stroomschok »

Ze duiken af en toe te koop aan in Facebook groepen. Ze zijn doorgaans wel echt zo 200 tot 300 euro voor een kleine kolonie. Het is tenslotte een gewilde soort die maar sporadisch verkocht wordt.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door Leeuwenlever »

Deze kolonie is verkocht inmiddels en in mijn bezit. Het is overigens niet de bedoeling dat er op "BLOGS" wordt gereageerd.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus fulvopilosus (MorbidMike)

Bericht door Erikomanos »

Leeuwenlever schreef:Deze kolonie is verkocht inmiddels en in mijn bezit. Het is overigens niet de bedoeling dat er op "BLOGS" wordt gereageerd.
Als iemand geen V&O aanmaakt dan is dit een natuurlijke gang van zaken herr oberst. Tenzij iemand specifiek aangeeft om dat niet te doen.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie