Cataglyphis viaticus (Mika)

Alle Cataglyphis kolonies van de leden
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Cataglyphis viaticus (Mika)

Bericht door Mika »

Dit wordt een blog over de kolonie Cataglyphis viaticus die ik sinds december 2005 bezit. Vooraleer ik ze heb kunnen 'bemachtigen' had ik ze reeds ettelijke keren bewonderd op foto's van de toenmalige eigenaars. Per toeval heb ik ze kunnen ruilen tegen een andere kolonie. De voorgeschiedenis kan je dus lezen in de vorige link.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

21-12-2005:

Afbeelding


Afbeelding

Een foto van de koningin in profiel.

Afbeelding

De koningin en enkele larven.

Afbeelding

Twee kamers uit het nest.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

22 maart 2006:

Afbeelding

Ik heb het nest eventjes belicht en de koningin vlucht weg. Twee (net) gelegde eitjes kleven nog aan het achterlijf. Bij de meeste andere mierensoorten heb ik nooit gezien dat werksters de eitjes zo lang niet opmerken dat er verschillende op de koningin zelf aanwezig zijn. Eitjes worden nooit op de grond geplaatst, maar steeds vastgehouden door de werksters.

Afbeelding

Een werkster vlucht tegelijkertijd met een klompje eitjes naar beneden. Het achterlijf van de koningin kan je nog zien in de linkerbovenhoek.

Afbeelding

Verschillende werksters hangen van de plafonds naar beneden. Ze houden stukjes prooi vast, zodat de larven die op de vloer van de kamer liggen er gemakkelijk bij kunnen. Je kan duidelijk de kop van een larve zien, die op zoek is naar de prooi. Rechts zie je (onduidelijk) een trofallaxis tussen een werkster en een larve.





Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

23 maart 2006:
Nog een paar foto's:

Afbeelding

De koningin opnieuw: je ziet dat ze lichtjes physogastrisch is. Je kan een heel klein stukje intersegmentaal vlies zien rond tergiet 5.

Afbeelding

De typische manier waarop de werksters de eitjes vasthouden. Jonge larfjes zijn rechts te zien.

Afbeelding

Dit is dezelfde kamer, maar vanuit een iets andere hoek.

Afbeelding

Werksters helpen de larven met het verpoppen. Ze leggen een mal van zand rond de larven. Hiertegen kunnen de larven hun zijde plakken. Na een dag of iets langer wordt het zand weggenomen, en komen de nieuwe cocons te voorschijn. Vanachter zie je een larve die bedekt wordt met zand, aan de voorzijde wordt er zand verwijderd van een nieuwe cocon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

25 april 2006:
Er zijn nieuwe koninginnen 'geboren': Ze verlaten het nest tamelijk snel, en worden nadien blijkbaar niet meer binnengelaten. Ik heb hen in een apart nest gezet.

Enkele fotos van deze dieren: 1 van de koninginnen werd op het moment rondgedragen door middel van 'social carrying'. Je kan zien dat dat inderdaad niet zo moeilijk is: de koninginnen zijn kleiner dan de grootste werksters, en die werksters hebben dan nog eens hele lange poten. De vleugels zijn dus geen enkel probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

begin mei 2006:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is sindsdien nog drukker geworden. Ik ga tijdelijk een klein nestje onderbrengen in de buitenwereld. Ik hoop dat ze er een maand of 2 mee toekomen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

11 maart 2007:

In 2006 had ik een extra nestje geplaatst in de buitenwereld. Snel uitgeboord stukje Ytong, met een inhoud van een halve liter, dat na een tijdje redelijk gevuld raakte.

Enkele foto's met mijn (op dat moment) nieuwe camera:

Afbeelding

Ik geef mijn 'honingdauw' in een flessendopje. Op deze wijze kan je de grootte van de mieren vergelijken: De mier aan de rechterkant staat naast het flessedopje, maar kan er wel drinken aan de bovenkant! Elke dag geef ik een nieuw dopje, dat ze leegdrinken, en nadien vullen met zand. Na verloop van tijd graven ze het helemaal onder.

Afbeelding

Close-up van de drinkende mier.

Afbeelding


Afbeelding


Deze hebben sinds kort weer jongen larfjes! Ik hoop om ze binnenkort over te zetten in een groter nest.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Een foto van 14 maart 2007:

Afbeelding

In het voorjaar ging het echter veel slechter met de kolonie: ze accepteerden bijne geen prooidieren meer, en er werden voor deze soort minuscule werkters geboren. Sinds enige tijd gaat het weer beter, en neemt de populatie weer toe. Een nieuw nest is in aanbouw.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Ik ben eindelijk begonnen met deze kolonie over te laten lopen. Het nest dat je hierboven in een link kan aantreffen heb ik op een houten plateau gezet. Er kunnen nog buitenwerelden naast worden geplaatst, en het geheel kan vervoerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Het nest is vastgemaakt met silicone langs de onderkant en de houten latjes langs de linkerkant op de tweede foto. De bovenste uitgang zal ik gebruiken voor het verhuizen van de kolonie, en de via de onderste krijgen ze toegang tot de eerste buitenwereld. Het is een plexi bak die ik verkregen heb via mpke, en die afkomstig is uit een winkel. De vorm komt goed van pas in mijn opstelling.

Afbeelding

Hierin komt dus nog zand, en op de overhangende houten lat kan ik een spot bevestigen.

De opstelling die ik normaal gebruik ziet er zo uit:

Afbeelding

Normaal gezien staat de bak met de A seniliskolonie tegen die van de Cataglyphis, en ze delen een warmtemat. Op de foto heb ik het Aphaenogaster formicar[/uitlijnen]ium omgedraaid, zodat je het Cataglyphisnest ook kan bekijken. Als buitenwereld voor de Cata's gebruik ik al enkele maanden een ijsbak, die ik met silicone aan het nest heb vastgeplakt. Aan de houten staander waarvan je aan de rechterkant enkele onderdelen kan zien hangt de lamp die de buitenwereld verwarmt en verlicht: in de winter was dat een 100 Watt spot.

De opstelling om over te lopen:

Afbeelding

Het vuile, 4 jaar oude nest (van Duitse makelij) is dringend aan vervanging toe. De plastic buis die de twee formicaria verbindt moet ik nog plaatsen op de foto.

Deze morgen, vlak voor de Formule 1, heb ik de buis geplaatst. Foto's volgen nog.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Het heeft een tijdje geduurd vooraleer de kolonie overgelopen was. Gisteren was het precies een week sinds ik de buis aansloot, en een groot gedeelte van de kolonie was nog steeds aanwezig in het oude nest. Ik had enkel niet verwarmd, en geen water gegeven. Blijkbaar werkt het ene het effect van het andere tegen: het tekort aan water was een veel betere motivatie tot verhuizen geweest in een warme omgeving. Kort gezegd, op het einde van een week waren alle poppen verhuisd, enkele larven en werksters. De vorige keer hadden de mieren maar enkele uren nodig om één nest volledig te ontruimen.

Ik heb dus een lamp op het nest gericht, en sindsdien is de verhuis veel sneller verlopen. Ik heb de koningin weer gezien (dat was weer enkele weken geleden), maar het blijkt ook dat de larven bijna allemaal volgroeid zijn: ook voor deze soort zal de winterslaap er snel aankomen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

De koningin heeft nu een pakketje eitjes gelegd sinds ze in het nest zitten: ik ga ze wat laten doen: op 1 maand kunnen die werksters volwassen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog genoeg plaats in dat nest. Je ziet dat vooral in de schuine doorsneden, en ik hoop dus dat het nog een tijdje zal duren vooraleer ik een nieuw groter nest moet bouwen.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Momenteel ben ik in het bezit van een tweede, veel kleinere kolonie. Ik schat ze 10 keer kleiner in aantal, en ook de lichaamsgrootte van de werksters is gemiddeld veel kleiner.

Ik hoop natuurlijk om de twee kolonies zo snel mogelijk te kunnen laten groeien.

Bij kolonie I zijn er vele bolronde larven in ontwikkeling: mogelijks wordt de vorm verklaard doordat het geslachtsdieren in ontwikkeling zijn. Nochtans is een koningin niet echt noemenswaardig groter dan een werkster, en ook aan de thorax kan je het maar moeilijk afleiden. Bij kolonie I heb ik de koningin soms meer dan een maand niet kunnen opmerken, maar dit ook door de grote populatie in die kolonie.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Sinds gisteren zijn er eitjes in de nieuwe kolonie.

Er is ook 1 L3 larve in de grote kolonie. Er komen steeds meer eiklompjes bij. Het gaat een beetje traag naar mijn zin: er zijn nu nog maar enkele tientallen larfjes, en verschillende werksters lopen fysogastrisch rond. Ik hoop dat alles in een stroomversnelling komt als er veel meer L3 larfjes komen, die dan meer eten zullen eisen, waardoor er meer voedsel gehaald wordt, waardoor de koningin meer eitjes zal leggen.....

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Er zijn een tiental poppen in de kleinere kolonie, en er is inderdaad een goede reactie van de koningin opgevolgd. Er zijn nu veel meer eitjes gelegd.

Bij de grote kolonie gaat het iets minder goed: alle larfjes van het vorige legsel zijn opgegeten, en er zijn nu weer larfjes van een tweede legsel: ik hoop dat het deze keer wel goed gaat.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

De kleinste kolonie heeft nu al een handvol nieuwere werksters. Er zijn 2 kamers gevuld met larven. Ik vind dat ze nog steeds niet echt goed bezig zijn: larven lijken heel hongerig, en prooidieren worden er volgens mij onvoldoende naast gelegd.

Ongeveer hetzelfde probleem bij de grotere kolonie: er zijn nu wel heel veel peervormige L2 larven, die hongerig bedelen, maar die enkel door trophallaxis gevoed worden: er liggen geen prooidieren naast hen.

Over enkele dagen zal blijken of dit problematisch is of niet: tegen dan zouden de larven moeten doorgroeien in de laatste fase.

Indien de kolonie dit probleem overwint, dan zal ik genoodzaakt zijn om zeer snel (over een periode van enkele maanden) een groter formicarium aan te bieden.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Bij een controle gisteravond blijkt alles in orde te zijn: bij beide kolonies worden de larven beter gevoed, en worden er prooidieren naast gelegd: bij de grootste kolonie zijn er L3 larven.

Het valt op dat prooidieren niet onmiddellijk als voedsel aangeboden worden, maar dat ze eerst wat blijven liggen, mogelijks om te 'versterven' door autolyse.

Ik hoop verder op een voorvalsvrij voorjaar, een goede doorgroei, en plan al verdere formicaria voor beide kolonies. De grootste kolonie kan wel een veel grotere buitenwereld gebruiken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Ik ben bezig om een grotere buitenwereld te installeren bij de grote kolonie: er zijn nu 3 grote kamers gevuld met larven; de eerste larven beginnen met spinbewegingen te maken.

Bij de kleinste kolonie zijn er al een tiental mieren uitgekomen, waarvan nu ook al de eerste koningin!! In totaal iets meer dan een 60-tal cocons, maar de volgende generatie is al met veel meer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Nu ook al een mannetje in de kleinste kolonie: die gaat veel harder dan ik verwachtte!! Die kolonie is maar een fractie van de grootte van mijn grotere kolonie, en het gaat over dieren die afkomstig zijn van eitjes die dit jaar nog gelegd zijn! Die ene koningin is wel veel kleiner dan haar moeder. Over 3 weken misschien al de eerste (wel goed vet gemestte) koninginnen van mijn grotere kolonie?

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Gisteren geen enkele uitgekomen mier in de grote kolonie: vandaag tientallen mannetjes! Ik had daar een beetje op gehoopt, nu de kolonie groter geworden is, en meer ruimte heeft. Ik had ook gehoopt op veel gynes bij de tweede, maar er zijn vooral mannetjes in de tweede kolonie. Ik hoop dus nu ook op gynes bij de grote kolonie...


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Eergisteren minstens 40, en vandaag minstens 50 mannetjes in totaal: in de tweede kolonie is er gelukkig een tweede koningin uitgekomen.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

In de kleine kolonie zijn de eerste mannetjes al gestorven... Ze waren zelfs nog niet naar de buitenwereld geweest. Er zijn daar nu ook wel weer 2 gynes uitgekomen. Ik moet er dus wel snel voor zorgen dat er een paring kan gebeuren met de mannetjes uit de andere kolonie.

Wat me wel een beetje verbaasde is dat de geslachtsdieren, zowel gynes als mannetjes, uit beide kolonies rechtstreeks van de prooidieren aten. Als parasieten gingen ze mee-eten met de larven. Ik hoop dat het niets te maken heeft met het sterven van de mannetjes.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Nu maak ik me zorgen om de koningin van de kolonie: er zijn namelijk alleen nog maar mannetjes uitgekomen in de grote kolonie. De koningin leeft nog, dus als er een probleem is heeft dat te maken met de spermatheek. Er zijn kolonies die inderdaad de strategie gebruiken om op bepaalde seizoenen enkel mannetjes voort te brengen, maar dat er helemaal geen werksters uitkomen is toch verdacht.

Er zijn momenteel nog drie kamers gevuld met cocons. Ik hoop dat dat niet allemaal mannetjes worden.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Er zijn nog steeds geen werksters of gynes uitgekomen. De kolonie 'boomt' wel: meer dan 8 grote kamers zijn min of meer gevuld met poppen. Er zijn wel minder larven.

Om nog steeds de hoop niet te verliezen: ik heb nog maar weinig kolonies gezien die zich met zoveel vlijt inzet voor het opvoeden van de nakomelingen van een onbevruchte koningin.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Hehe, mijn wishfull thinking is vandaag toch uitgekomen: er zijn nu weer wel nieuwe werksters in het nest.

Nu kan ik dus beginnen te plannen voor een groter nest...

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Eindelijk enkele foto's: de kleinste kolonie, die ik sinds februari verzorg:

Afbeelding


De koningin, door het glas gefotografeerd:
Afbeelding


Larven doen zich tegoed aan een meelworm:

Afbeelding

Afbeelding


Mannetjes van de grote kolonie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk mannetjes die paringsbereid zijn, maar de koningin niet:

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Even een kleine stand van zaken voor de beide kolonies.

In de grootste was er 1 'prinses' ontwikkeld, en die heb ik op een bepaald moment teruggevonden in de buitenwereld zonder vleugels. Ze heeft nooit gepaard, of ze heeft haar vleugels afgeworpen na een paring met een (al dan niet sterk verwante broer). Het verwantschap kan uiteenlopen van 0 tot 100 procent.

Met de ander koninginnen heb ik gepoogd om bruidsvluchten te organiseren: dit zijn woestijnmieren, die volgens een post in een duits forum geen echte bruidsvlucht nodig hebben. Ze lopen snel echter elkaar op de woestijn, waarbij ze soms stukjes vliegen. Die persoon zou paringen geobserveerd hebben in een terrarium dat vreemd was voor de koninginnen. Ze zouden vreemde grond nodig hebben om paarbereid te worden. Mannetjes waren altijd paarbereid, met honderden paarpogingen tot gevolg. Koninginnen kunnen niet 'verkracht' worden, omdat hun cloaca uit stevige platen bestaat, die ze willekeurig kunnen sluiten.

Maar bij mij bleken de koninginnen helemaal niet paarbereid te worden door de verplaatsing naar de vreemde grond. Ik heb ze in een grote plastic doos geplaatst, die ik uiteindelijk verwarmde met 240 Watt aan spots. Het zand op de bodem bereikte meer dan 50°C, en de mieren zelf bereikten een geschatte lichaamstemperatuur van 40 graden. (De lucht was iets kouder dan het zand.) Maar zelfs die temperaturen, die dodelijk zijn voor andere soorten op een kwestie van seconden, werden zeer goed verdragen door de dieren. Werksters zouden grondtemperaturen van 70°C kunnen verdragen.

Uiteindelijk bleek dat de koninginnen wel kunnen vliegen, als ze zich hebben kunnen opwarmen in het licht van een spot. Ik nam ze daarvoor op mijn hand, en bescheen ze met een 40 Watt spot die ik vasthield met de andere hand. Na een tijdje waren die koninginnen zelfs heel goed gewend aan mijn hand, en klommen ze er onmiddellijk op.

Op iets van een 4 cm van de spot zag je de koninginnen zich echt opladen, ze poetsten zich, openden zelfs hun cloaca, pompten zich vol lucht, en begonnen te vliegen. Mannetjes hadden veel minder hoge temperaturen nodig, en slaagden er zelfs in om rond de 100 Watt spots te cirkelen.

Uiteindelijk hebben de proeven met het vliegen ook niets opgeleverd. Net zoals vreemde grond een noodzakelijke prikkel kan zijn voor de koninginnen om paringsbereid te kunnen worden, bestaat er ook een minimale gevlogen afstand die de koninginnen moeten afgelegd hebben bij de bruidsvlucht om paringsbereid te worden, bij de meeste soorten.

Na een tweede poging vond ik de twee koninginnen terug met afgeworpen vleugels, maar ik heb zelf geen enkele paring kunnen observeren. Ze zijn nu geboost met callows en poppen, en zo zal duidelijk worden of deze koninginnen wel degelijk bevrucht zijn.

Afbeelding

Afbeelding


Een koningin draagt een callow naar de proefbuis. Het feit dat de koninginnen dit gedrag vertoonden, betekent hoegenaamd niet dat ze inderdaad gepaard hebben.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Ik heb de koninginnen nu verhuisd naar een Ytongblok, waar plaats is voor 5 kolonietjes in opgroei: ik heb er de 3 Cataglyphis trials in gezet, en ook 2 kleine Camponotus vagus kolonies, die ik via JimmyVe gekregen heb.

In 2 van de trialkolonies heeft de koningin al eitjes gelegd. Er zijn al enkele werksters uitgekomen, maar elke kolonie heeft ook al een paar nimfen verorberd. Ik vermoed niet omwille van eiwittekort, maar wel omdat de nimfen waarschijnlijk beschadigd waren tijdens het wegnemen, of tijdens het wachten erna.

Elke trialkolonie heeft enkele tientallen cocons gekregen: ik ga gewoon wachten op de uitkomst van de larven, en de ontwikkeling van de nimfen.

Nog twee foto's genomen na het toedienen van de callowwerksters, en de poppen:

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

Enkele foto's van de eitjes die al gelegd zijn, en waar hopelijk geen mannetjes uitkomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

De trialkolonies doen het heel goed: in elke kolonie nu al een pakketje van een tiental eitjes.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis viaticus.

Bericht door Mika »

De trialkolonies doen het heel goed: bijna alle poppen uitgekomen, in 1 kolonie al larfjes, in een andere worden er 4 eipakketjes vastgehouden door de werksters.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie