Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
kjeld13

Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Hierbij begin ik een blog over mijn deze week ontvangen kolonie van Crematogaster scutellaris. Ik heb de kolonie overgekocht van een fransman via het antstore forum. Naar mijn weten hebben ze nu 8 werkers, 1 pop en 4 larven maar ik heb er vertrouwen in dat eieren binnenkort gelegd worden ;). De kolonie zit nu in een reageerbuisje gekoppeld aan een kleine buitenwereld. Als anti-uitbraak gebruik ik voorlopig talk, erop gesmeerd zonder alcohol. Ik heb het zonder alcohol gedaan omdat mijn ervaring was dat mijn Pheidole pallidula (ook een kleine soort) wel over het talk/alcohol mengsel heen kwam maar niet over talk die ik er zonder alcohol op had gesmeerd.
Vragen en opmerkingen.

Hier wat foto's van het nest waar ze nu in zitten:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Er zijn nu 10 werksters, 2 larven3, en 15-20 eieren. Het broed lijkt zich snel te ontwikkelen onder de warmtemat, ik denk zelfs dat tussen de eieren al kleine larfjes liggen.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Er zijn nu ongeveer 25 werksters en een hoopje poppen, larven en eieren. Krekels blijven goed aangenomen worden, er zijn continue 3-6 werksters in de buitenwereld.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Er zijn nu 70-100 werksters, en groeiend. Geen uitbraken gehad, de talk werkt goed. Het buisje waar ze nu inzitten kunnen ze denk ik nog wel gebruiken tot ong. een 200 werksters. Geen foto's tot ze in een nieuw formicarium zitten, waarschijnlijk pas na de winterslaap.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie zit al een tijdje in winterslaap. Ik denk dat ik ze over ongeveer 6 weken wek. Voor als het zover is heb ik al een nieuw nest voor ze gemaakt. Ik heb hierover een topic gemaakt met foto's: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=3304
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Ze zijn nu nog niet eens een dag uit winterslaap, die 7-8 weken heeft geduurd, en ik heb ze al laten verhuizen naar het gipsnest. De kolonie is in orde, alleen een aantal naaktpoppen zijn gesneuveld. Foto's binnen een paar dagen.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De beloofde foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Vandaag heb ik m'n eerste ontsnapping gehad. Ongeveer 20 mieren waren over de talklaag heen gekomen, dus het viel nog mee. Het is verder geen probleem, ik heb de talklaag breder gemaakt.
De kolonie eet nu bijna elke dag krekel, verdunde esdoornsiroop wordt ook goed aangenomen. Er zijn poppen en eieren dus de kolonie groeit nog steeds goed, maar niet explosief.
kjeld13

Re: Crematogaster scutellaris (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Deze kolonie is dood. Er vond een ontsnapping plaats bij mijn Camponotus vagus kolonie. Tien of meer C. vagus mieren kwamen in het nest van deze Crematogaster scutellaris kolonie terecht. Ze hebben alles uitgemoord, inclusief de gyne. Jammer.
Plaats reactie