Crematogaster scutellaris (Harm)

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Crematogaster scutellaris (Harm)

Bericht door Harm »

Hallo mensen!

Eindelijk is het me dan toch gelukt om een kolonie van deze soort te bemachtigen!!! Na ongeveer een half jaar zoeken kreeg ik binnen een week 3 kolonies aangeboden. Deze was helaas wel het duurste, maar het feit dat deze reeds enkele werksters had deed mij besluiten om toch deze aan te schaffen! Bij aankomst eerst even rustig laten bijkomen van de 4!! dagen durende reis uit Duitsland. Helaas klein probleempje bij de verzending gehad dus. Kolonie was bij aankomst 7 werksters sterk. Zo een 15 middelmatige larven, 4 grote larven 2 poppen en waarschijnlijk 5 eitjes. Heb de eitjes daarna echter niet meer gezien, dus die zijn of uitgekomen of het waren geen eitjes. Na 2 dagen dacht ik dat de eerste pop uitkwam. Werkster waren druk aan het trekken en aan het doen. 's Avonds nog eens gekeken, en toen was er dus nog maar een halve pop. :( Die nacht is echter de tweede pop ontpopt. Dus nu zijn er 8 werksters. 2 van de 4 grote larven zijn helemaal wit geworden en staan waarschijnlijk vlak voor de verpopping. De andere larven groeien gestaag. Echter nog steeds geen eieren meer ontdekt. Buiten activiteit vertonen ze vooral s`nachts. Dit leid ik af uit het feit dat er vooral 's ochtends een hoop meer afval buiten de deur ligt...
Heb de mieren nog niet op het suikerwater gezien. Wel nemen ze tot nu toe iedere dag een halve meelworm tot zich. Ze eten de wel niet helemaal op, maar iedere dag een verse kan geen kwaad.
Nou de foto`s dan maar hè.

27-10-07

Afbeelding
Werksters met broed, net ontpopte werkster in het midden.

Afbeelding
Werksters met broed, net ontpopte werkster in het midden.

Afbeelding
Overzicht van de kolonie, werkster nummer acht is aan het buitenspelen. Verder een hoop hout in het buisje, geen idee waarom dat erin ligt...

Afbeelding
Close-up.

Updates volgen nog!
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm - Crematogaster scutellaris

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Nou het gaat best wel goed met deze kolonie:D De snelheid waarmee deze kolonie groeit is echt verbazingwekkend. Vandaag is werkster nummer 12 ontpopt. Ik ben hier uiteraard zeer blij mee! Verder zijn er zo`n 4-6 poppen die ik binnen nu en twee weken verwacht uit te zien komen. Dan zijn er nog enkele jonge poppen die ik eerder over een week of 3-4 verwacht. Vele larven in verschillende formaten. Zo`n 4-5 staan vlak voor de verpopping. Totaal aantal poppen schat ik op zo`n 20 stuks. Veel eitjes, denk ongeveer 20-30. Gaat allemaal zeer goed dus:D
Kolonie staat op ongeveer 30-32 graden en krijgt iedere dag vers suikerwater en een verse krekel.


Ik heb ze echter nog nooit met een krekel zien slepen en ze hem het nest in zien trekken. Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen? Doet deze soort dat simpelweg niet?

Binnenkort foto`s!

Groeten,

Harm
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Crematogaster scutellaris

Bericht door Harm »

Hallo mensen!

Nou, ook hier weer een updatje! Nou, de mensen die dachten dat deze soort snel kon groeien had het mis!
Ze groeien namelijk idioot snel! Het is echt ongelovelijk wat een snelheid deze kolonie ten toon stelt! Vorige post waren er ongeveer 12 werksters. Nu schat ik dat aantal eerder op 30-40... Dat is dus snel! Verder weinig bijzonders, zeer grote voorkeur voor suikerwater, daar zijn dagelijks meerdere mieren mee bezig, constant heen en weer rennen tussen nest en suikerwater. Echt heel leuk om naar te kijken. Ook het eten van de dode krekels die ik ze aanbied is een ware dagtaak voor ze. Een erg leuke soort dus, ik ben hier echt blij mee!

De foto`s dan!

Afbeelding
Enkele mier buiten bij de dode krekel.

Afbeelding
Nog niet helemaal uitgehardde? mier buiten bij het vakje met suikerwater.

Afbeelding
Kolonie

Afbeelding
Kolonie

Afbeelding
Kolonie

Groeten,
En tot de volgende keer maar weer!
Laatst gewijzigd door Harm op 13 dec 2007, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Crematogaster scutellaris

Bericht door Harm »

Gyne is plotseling en onverwacht gestorven. Kolonie was aangegroeid tot een kleine hondertal werksters.

Helaas.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Crematogaster scutellaris

Bericht door Harm »

Plaats hier al je op en aanmerking graag!
When in doubt, C4
rdorgelo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 maart 2021

Re: Crematogaster scutellaris (Harm)

Bericht door rdorgelo »

Coole mieren
Plaats reactie