Crematogaster scutellaris (Mika)

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Crematogaster scutellaris (Mika)

Bericht door Mika »

Ik herhaal hier een gedeelte van een ander forum:

Di Mei 17, 2005

Het gaat over mijn kolonie Crematogaster scutellaris, die ik heb opgekweekt van een koningin van de bruidsvlucht van 30-09-2004 (30-09-2004, Signes, France). Deze soort is gewoon een bom, ik schat dat ik nu een 500 werksters heb. De buisjes waarin ze zaten werden te klein, en daarom heb ik hen een Ytong-nest gemaakt.

Afbeelding

Je ziet het nest, dat gekerfd is in een Ytong-blok, met daarop een glasplaat en een buitennest gemaakt uit glas. Ik gebruik talk als anti-ontsnappingsmiddel. Crematogaster hebben, als grote uitzondering, geen watervoorziening nodig.

Boven het nest staan het houten brugje, waarover de mieren het nest kunnen bereiken.

Het is de bedoeling de condities in het oude nest slechter te laten worden, de condities in het nieuwe nest beter, en de mieren de logische keuze te laten maken. Ze zullen dan zelf alle larfjes verhuizen, en nadien kan dan het oude nest worden weggenomen. Het is niet mogelijk om mieren manueel te verhuizen ( op de laatste mieren in het nest na); Crematogasters hebben een actief verdedigingsmechanisme, en dat zet de kolonie op chaos in een paar seconden. Dat riskeer je dus elke keer als je de mieren 1 per 1 zelf zou overbrengen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de overbevolkte buisjes waarin de kolonie nu nog zit. Ik heb met ht brugje de 2 buitennesten verbonden, en alleen het Ytongblok laten verwarmen met een warmtematje. Zo zullen de Crematogasters, die van de warmte houden vlug verhuizen.

Afbeelding

Close-up van mieren op het brugje. Je ziet ook een stukje pilstrip waarin ik suikerwater voor mieren druppel. Dit zorgt ook voor het ontstaan van een geurspoor, zodat het nest sneller ontdekt wordt.

Afbeelding

De verhuis is bezig, een werkster loopt met een larf naar boven.


Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
mierenzijnleuk123
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2018

Re: Crematogaster scutellaris (Mika)

Bericht door mierenzijnleuk123 »

hoe gaat het met de kolonie???
Plaats reactie