Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Alle Crematogaster kolonies van de leden
Plaats reactie
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Bij deze nog een blog van mij.
Ik heb sinds kort een C. scutellaris kolonie (heb ze een kleine maand).
Maar ik start nu pas de blog omdat de kolonie het nu echt goed begint te doen.
De kolonie werd besteld bij Kalytta, ze kwamen hier enkele dagen later toe.
Een gyne en wat werksters. Spijtig genoeg waren tijdens het verzenden wat werksters tussen het deksel van het doosje gekropen, in een poging te ontsnappen. Zo verloor ik redelijk wat werksters. De kolonie startte met een gyne, ongeveer 10 werksters, en wat kleine larven.
Ze werden in een proefbuisje geplaatst, ik heb ze er wat hardhandig in moeten steken, want ze vertikten het er in te verhuizen. Daarna heb ik de kolonie warm weggezet, en met rust gelaten.

Momenteel telt de kolonie een 20 werksters, veel eitjes en broed. Ik voer ze vooral honingdauwsurrogaat en fruitvliegjes. Ze zijn zeer warmteminnend, ik ben dikwijls bang dat het te warm wordt, maar ze leggen hun broed altijd op het warmste plekje, net boven de warmtemat. (Het buisje ligt half op de mat zodat ze kunnen kiezen tussen warm en minder warm.)

Foto's volgen nog. Tot nu toe een heel leuk soortje, een van de favorieten.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door reinoud »

De enige kolonie die nog actief is hier, iets te actief als je het mij vraagt.
De kolonie staat op mijn kot in Gent, en vandaag is er een grote ontsnapping geweest, minstens 100 mieren liepen overal rond.
De meerderheid heb ik proberen in het bakje te vegen, de rest heb ik doodgeduwd.
Ik heb nu een extra waterbarriere toegevoegd. De kolonie telt nu nog een 100-tal mieren (het waren zeker 150 er voor).
Maar dat maakt niet zoveel uit, het buisje is bijna volledig gevuld met broed. Het blijven leuke mieren.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door Art747 »

Nou dat is dan in korte tijd snel gegroeid :D Ik heb deze soort ook maar ze groeien niet tot weinig. Ik denk dat ze bij kamertemp te koud hebben gestaan. Na de winterslaap maar eens een warmteplan bedenken. Wat had jij als anti uitbraak? Fluon?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Hier groeien ze extreem snel, ik verwarm ze tot een 27°C. Als anti-uitbraak gebruik ik talk, maar ik zal moeten overschakelen naar fluon.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door Art747 »

Nou dat verklaard het dan, ik heb ze op kamer temp. Gaan ze bij jou in winterslaap?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Ja, ik ben de temperatuur nu wat aan het minderen, en binnen een week of twee gaan ze in winterslaap.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Crematogaster scutellaris (Reinoud)

Bericht door reinoud »

Deze gyne is onlangs helaas overleden.
Ik had het wat te druk aan de universiteit om regelmatig up te daten.
Ik denk dat de kolonie na winterslaap nog een grootte van een 500-tal werksters bereikt heeft.
Maar de gyne is zonder duidelijke reden overleden. Heb de resterende werksters dan maar ingevroren.
Plaats reactie