Formica fusca Mieke Roth

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Formica fusca Mieke Roth

Bericht door MiekeRoth »

Eind mei had ik een Formica fusca kolonie bij mierenboerderij.nl gekocht. Een koningin met twee werksters. De eerste paar weken waren de werksters best wel actief maar was er weinig activiteit wat betreft de voortplanting. Eind juni begon de koningin dan toch eindelijk te leggen. In tegenstelling tot mijn Lasius niger kolonie laat ik deze zoveel mogelijk met rust, dus toen ik zag dat ze legde ben ik er zo veel mogelijk weg gebleven. Wel natuurlijk fruitvliegjes en begin juli een L.niger gyne gegeven die door een andere gyne tijdens het verzamelen bij de bruidsvluchten was aangevallen en gedood. Toen ik die erin legde werd de gyne gelijk het nest ingebracht door de werksters, de koningin echter was even overstuur en had een larve in de buitenwereld gelegd. Groot succes was echter een net doodgemaakt zilvervisje. Die werd met huid en haar opgegeten.
Vanmiddag keek ik en mijn kolonie was verdubbeld van 2 naar 4 werksters. Plus dat er nog wat larven, eitjes en een paar coconnen lagen.

Ik vraag me af of het normaal is dat een F. fusca kolonie zo langzaam groeit of is het een gevolg van het feit dat ik eind mei een kolonie met maar 2 werksters heb gekocht? In ieder geval, de kolonie doet het en daar ben ik blij om.



Reacties kunnen op http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10279
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Formica fusca Mieke Roth

Bericht door MiekeRoth »

We zijn een jaar verder en nu begint de kolonie eindelijk een beetje goed te groeien. Op dit moment zijn er, dacht ik, een stuk of 8 werksters. Er ligt een redelijk hoopje broed en twee poppen. Ik hoop dat ze dit jaar de 30 werksters halen.
Binnenkort een foto, voor nu laat ik ze met rust.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Formica fusca Mieke Roth

Bericht door MiekeRoth »

Zo moeizaam als deze kolonie vorig jaar ging, zo voortvarend is ze nu van slag. Terwijl er al diverse werksters uitgekomen zijn, er nog een boel coconnen liggen en nog wat larven, blijft de koningin eieren leggen. Tot nu toe geen pauze gezien dit jaar.

Het is wel een Formica fusca kolonie, dus ik beperk het aantal keren kijken zoveel mogelijk, maar hier een filmpje van hoe ze er nu bij staan.




De kolonie is de winter in gegaan met die 8 werksters van vorig jaar zonder verder wat er bij. Dus ik ben nu heel blij zoals het gaat!
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Plaats reactie