Formica sanguinea (ProXi)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hallo,

Eind vorig jaar heb ik een kolonie Formica sanguinea overgenomen van MorbidMike.
Nogmaals heel erg bedankt daarvoor.

De kolonie is inmiddels uit de Winterslaap gekomen en zijn alweer erg actief.
Er zijn echter nog geen eitjes of larfjes te bekennen.
Hoop dat die nog komen :P

Voor de belangstellenden alvast een paar leuke filmpjes :D















Vragen en opmerkingen?
Laatst gewijzigd door ProXi op 28 mar 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Ik heb eindelijk de eerste eitjes kunnen ontdekken.
Begon me wel beetje zorgen te maken erover, omdat het ondertussen alweer april was.

Ze zijn verder nu weer best rustig vind ik.
Mijn andere kolonies zijn heel erg actief, maar deze kolonie zijn er maar een paar werksters in de buitenwereld steeds.
De rest zit allemaal rustig in het nest, waar ze wel genieten van de meelwormen die ze zo nu en dan uit de buitenwereld meenemen.

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

In verband met de ruimte heb ik de kolonie heb ik overgeplaatst naar een Aquarium.
Deze aquarium wordt nu zowel gebruikt als nest en als buitenwereld.

Op de bodem heb ik een aantal grote stukken boomschors gelegd.
Hieronder wonen de mieren.
Tevens had ik de bodem bedekt met kleine steentjes.
Dat vinden ze blijkbaar niet zo prettig. Ze hebben namelijk alle steentjes op de boomschors stukken gelegd.
Ze lopen daardoor nu over het glas :P

Het nadeel van de setup is dat ik niet makkelijk kan zien wat de ontwikkelingen zijn in de kolonie. Ik moet dan de aquarium optillen.
Dit doe ik zelden om ze niet teveel te storen. Deze week heb ik dat weer eens een keer gedaan. En ik heb heel wat coconnen gespot
Het vreemde is dat ik zeker een stuk of 100 coconnen zie, maar totaal geen eitjes of larven.
Weet iemand of dit soort wellicht gewoon 1 zending nieuwe nakomelingen voortbrengt per jaar of is het wellicht toeval?

Zo nu en dan laat ik ook een lamp op de bak schijnen. Het gedeelte wat dan belicht/verwarmt wordt trekt de mieren aan. Ze verzamelen zich op dat punt en ook
komen de werksters met de coconnen onder de schors vandaan en leggen ze deze bij het verwarmde gedeelte neer. Erg leuk om te zien.

Het is wel lastig met schoonmaken. Ze reageren daar best snel op. Het zijn echte verdedigers en bijten dan ook fanatiek :P
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Het gaat heel erg goed met de kolonie.

Ze zijn erg actief geworden en nemen veel voedsel aan. Laatst zag ik ook dat veel broed was.
De vorige keer zag ik alleen maar poppen en zag ik niet dat er weer een nieuwe generatie aankwam.
Daar is nu wel verandering in gekomen. Ik heb ook veel eitjes en larven gespot.
De eerste poppen zijn ondertussen ook al succesvol uitgekomen.

Dit weekend heb ik even een paar leuke filmpjes gemaakt van mijn kolonie, zodat jullie een indruk krijgen hoe alles er nu uit ziet.
Afgelopen weekend heb ik wat materiaal van bomen verzameld, zoals kleine takjes, dennennaalden en paar kleine blaadjes.
Dit was echt een groot succes. Ze zijn nu echt de hele tijd bezig daarmee. Een zeer leuk gezicht.

Hieronder kunnen jullie dat ook zien. Het lijkt wel op een mini mierenheuvel. Wel heel erg mini, maar toch wel heel erg leuk en interessant om te volgen.


Wanneer ik mijn lamp op deze heuvel laat schijnen komen er binnen enkele minuten vele mieren op af. Op een gegeven moment komen er ook werksters met broed aanlopen, zodat
het broed ook lekker verwarmd wordt. Op de volgende video zie je dat ze een paar poppen naar buiten gebracht hebben.


Om een indruk te geven hoe de gehele set-up eruit ziet, heb ik de volgende twee video's gemaakt.

Zoals ik in mijn vorige post al had aangegeven dient de aquarium die ik heb niet alleen als buitenwereld. Ze wonen er ook in.
Ik heb grote stukken schors op de bodem gelegd, waaronder de mieren wonen. Als ik aan de onderkant kijk van de aquarium kan ik zien hoe het staat met de nakomelingen.
Dat doe ik niet heel vaak, om de kolonie niet teveel te storen. Twee stokstaartjes houden de wacht en alarmeren de kolonie voor gevaar. Bijvoorbeeld wanneer mijn vriendin eraan komt.
Die vind het namelijk soms leuk om ze te plagen door op het glas te tikken.

Als je goed heb opgelet zag je in de video ook een rood plaatje. Hierop geef ik de kolonie regelmatig suikerwater.
Zoals ik al had aangegeven nemen ze erg gretig voedsel aan. Ze vooral dol op suikerwater, zoals je in de volgende video ook kan zien.
Ik geef ze bruine basterd suiker. Op een of andere manier vinden ze dit veel lekkerder dan de andere soorten suiker.


Zo nu en dag geef ik ze ook suikerwater op andere plekken. Als je naar aanleiding van de volgende video nog niet overtuigd bent dat ze gek op suiker zijn,
dan weet ik het ook niet meer.


De werkster had toch wel een beetje moeite met de harde korreltjes suiker. Ik heb daarom een beetje water toegevoegd wat de volgende resultaten gaf

Bij deze video zie je ook duidelijk de inkeping in het midden van de clypeus


Bij deze video mis ik alleen nog het slurpende geluid :P
Dit vind ik toch wel een prachtig gezicht. Je ziet de werkster echt drinken.
Doordat er steeds andere mieren voorbij liepen, was het lastig om alles scherp te krijgen en te houden.
Toch vond ik het wel bijzonder om te zien.

En net als bij mensen hebben mieren ook geleerd goed de billetjes te wassen :lol:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

De 'mierenheuvel' aan de rechterkant van het aquarium is bijna helemaal verdwenen.
Ze hebben alle takjes en blaadjes verplaatst naar het gedeelte waar de boomschors ligt. Zo hebben ze een mooi nest gemaakt waarin ze nu wonen.

Ik denk dat ik binnenkort nog meer takjes, naalden en blaadjes ga verzamelen, zodat ze een nog groter nest kunnen bouwen.
Ben heel erg benieuwd of ze straks een echte mierenheuvel gaan creëren in de aquarium :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Ik heb laatst in plaats van een warme lamp even wat nieuws geprobeerd.
In de magnetron had ik een kruik verwarmd, en tegen een van wanden van het aquarium gelegd.
Na een paar minuten, zat de glaswand vol met mieren en poppen.
Ik zal proberen er een van deze dagen een filmpje van te maken :D

Al het boommateriaal is ondertussen verplaatst naar het gedeelte waar de boomschors ligt. Het ziet er nu steeds meer uit als een mini mierenheuvel.
ik heb nog meer materiaal verzamelt wat nu even aan het drogen is. Dat kunnen ze dan straks ook gebruiken om de 'heuvel' uit te breiden.

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

Zoals beloofd twee filmpjes waarop te zien is dat de mieren heel erg op warmte reageren.
Ditmaal had ik een kruik neergelegd onder het aquarium, waarin de mieren leven.
Binnen een mum van tijd krioelde het van de mieren.

Op een gegeven moment kwam ook een koningin een kijkje nemen en werden ook de coconnen naar buiten gebracht.
Tevens kunnen jullie op het eerste filmpje zien dat er nu echt een 'mierenheuvel' ontstaan is :D
Ik vind het echt een geweldig gezicht. Ik heb niet de indruk dat ze hem nog groter aan het maken zijn.
De overige takjes en dergelijke laten ze volgens mij liggen zoals het is.





Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

De afgelopen tijd heb ik in een ander topic al aangegeven dat het niet goed gaat met de kolonie, nadat ik ze in winterslaap probeerde te brengen.
Zie: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=4187
Toen de mieren rustig waren geworden door de koelere omgeving en de afnemende temperatuur in de kelder, kwam er opeens een mijten invasie.
Doordat de mieren sloom waren, waren de mieren makkelijke prooien.

Sindsdien zijn er echt al heel veel mieren gestorven.
Ik heb al meerdere opties geprobeerd om te proberen iets tegen de mijten te doen, zoals:
- De kolonie in een zeer koude omgeving zetten voor een bepaalde periode
- Het bespuiten met citroensap gemixt met water
- Honing/suikerwater aanbieden met citroensap ( dat aten ze niet)
- Aangezien mijten van vocht houden, heb ik ook geprobeerd de hele set-up gedurende een bepaalde periode compleet droog te houden.

Tot nu toe hebben deze zaken weinig resultaten opgeleverd.
Nog steeds sterven er veel werksters door de mijten.
Ik heb ze ook aangetroffen op de levende mieren.
Elke dag kan ik weer dode mieren ruimen.
Dat doe ik ook maar in de hoop dat het helpt. Eten laat ik ook meer even staan. Als ze het niet eten haal ik het meteen weer weg.

Afgelopen weekend had ik de tijd om de mieren handmatig te verhuizen naar een tijdelijk bak, om zo het aquarium waar ze inzaten schoon te maken en opnieuw in te richten.
Vanaf vrijdag middag tot zondag middag ben ik daar zo'n beetje mee bezig geweest. Was niet echt een leuke klus.
Eerst met het verhuizen van alle mieren naar de tijdelijke bak. Vervolgens heb ik het aquarium schoon gemaakt, nieuwe ytongnesten gemaakt en het aquarium weer ingericht. Vervolgens heb de mieren weer terug gezet. Omdat ze niet uit zichzelf zouden verhuizen uit het oude natuurlijkere nest (zie eerdere filmpjes) moest ik het zelf handmatig doen.... :x

Ik ging er eigenlijk van uit dat er nog maar weinig mieren over waren gezien het aantal dode mieren de afgelopen tijd. Ik had daar toch wel een inschattingsfout gemaakt, aangezien er nog heel veel mieren bleken te leven. Ik schat nog zo'n 300-400. Ik heb ook de koninginnen gezien. Dat is dus wel het enige positieve nieuws van de afgelopen 2/3 maanden. Blijkbaar had de kolonie zich enorm ontwikkeld het afgelopen jaar in de natuurlijke omgeving die ik ze had aangeboden, waardoor er nog zoveel over zijn. Het nadeel was wel dat ik dus heel lang bezig was met verhuizen.

Ik hoop dat de het nog goed komt nu ze in een nieuwe omgeving zitten. Sinds gisteravond heb ik alweer 10 dode mieren geruimd, dus er is nog weinig veranderd.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea

Bericht door ProXi »

De sterfte lijkt voorbij!!!!
Er sterven nog wel werksters, maar dat aantal is zeer klein en vermoedelijk door ouderdom.

De kolonie lijkt het dus overleefd te hebben.
Alle middelen, tijd en energie die ik erin gestoken heb om de kolonie te redden, heeft wellicht dus toch zijn vruchten afgeworpen.
Al is dit natuurlijk niet aan te tonen dat het daardoor komt. Het zal in ieder geval zeker effect gehad hebben.

Ik heb ook 2 klontjes eitjes gespot. Dat is ook een goed teken.
De kolonie sterkt de komende tijd dus hopelijk weer aan :D


Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Vandaag is zo te zien één van de koninginnen overleden. Met de anderen lijkt het goed te gaan.
Weet iemand trouwens of je makkelijk nieuwe koninginnen bij dit soort kan introduceren?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ondanks dat de kolonie weer helemaal gezond is,
Valt de hoeveelheid broed tot nu toe heel erg tegen.
Ik heb maar 1 stapeltje eitjes gespot en een paar larfjes en coconnen.
Voor zo'n grote kolonie is dat erg weinig.

Ze eten wel erg goed.
Ze nemen het voedsel wat ik ze geef gretig aan en de werksters zien er ook goed uit.

Om te kijken hoeveel broed er is leg ik zo nu en dan een warme kruik onder de formicarium.
Formica sanguinea mieren reageren daar direct op. Ze komen meteen uit hun schuilplaatsen tevoorschijn en zoeken de warmte op.
Ook de koninginnen en het broed worden naar de warme plek gebracht.



Wat erg leuk is om te zien is dat er ook heel veel "Social Carrying" plaatsvindt wanneer ik de kruik heb neergelegd. Werksters die de warmte ontdekt hebben
gaan naar de nestgedeeltes toe, waar ze andere werksters letterlijk ophalen en deze naar de warme plek toe tillen. Ik heb geprobeerd een filmpje te maken.
Omdat ze snel bewegen en er hele tijd mieren voorbij de camera liepen kon ik het niet heel goed vastleggen, maar het is me toch één keer half gelukt.



Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »


Mijn Formica sanguinea doet het ook nog steeds goed.
Ze zijn dol op suikerwater met wat honing erbij.

Ze eten ook graag kleine maden en vliegen.

Gisteren weer een voorraadje gehaald :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb vandaag 3 mannetjes met vleugels gespot.
Het eerste jaar dat ik ze had, hadden ze ook vliegende mieren geproduceerd.
Vorig jaar niet, dit jaar dus weer wel. Alleen zijn het er tot nu toe niet veel.

Ik hoop dat het bij 3 mannetjes blijft, want ik heb daar niet zoveel aan natuurlijk.
Heb liever meer werksters. Zo te zien worden er geen koninginnen geboren.

Overigens is de kolonie nu weer wat minder actief dan tijdens de hele warme dagen.
Daardoor kan ik nu ook makkelijker de bak schoonmaken, zonder aangevallen en gebeten te worden :lol:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Tijdens het geven van suiker-/honingwater vandaag had één werkster een druppel tussen zijn kaken.
Vervolgens kwamen twee andere werksters voorbij die ook wel dorst hadden.


Helaas zag ik door de close-up dat de mijten weer terug zijn...
Op een aantal mieren heb ik ze gespot.
Er is tot nu toe nog geen grote sterfte waarneembaar, maar het blijft wel een terugkomend probleem steeds.
Vooral aangezien ze de winterslaap in gaan, zijn de mieren erg kwetsbaar.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Het is al een tijdje geleden, maar de kolonie is er gelukkig nog steeds! :D







Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »


Ze houden niet van daglicht ;)
Maar moest even om de coconnen te kunnen filmen
Hoop dat er werksters uitkomen en geen geslachtsdieren.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Er is geen enkel eitje, larfje of cocon meer te zien. Ook niet in hun andere nestgedeelte.
Tijd voor de winterslaap!

blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door blitz »

Zijn ze al in winterslaap?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Nee. Op dit moment is er nog wel wat activiteit.
Het is ook best warm geweest de afgelopen week dus daar zal het ook wel mee te maken hebben.

Graag volgende keer in het vragen topic reageren. Anders moeten de moderator steeds dingen verplaatsen.
Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »


Heb de kolonie nu al bijna 6 jaar.
Het is altijd super leuk om te zien hoe deze mieren reageren op warmte :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Daar zijn ze weer ;)
Er is ondertussen weer heel wat broed. Het ziet er naar uit dat het weer een goed jaar wordt.
Wel heb ik het vermoeden dat er nog maar 1 koningin in leven is.
Kan de ander nergens meer vinden.





Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Er zijn weer mannetjes in de kolonie.
Niet zoveel als in andere jaren, maar was wel benieuwd of ze dit jaar ook weer zouden komen omdat ze even op zich lieten wachten.
Ze produceren alleen mannetjes, geen koninginnen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Mini bruidsvlucht vandaag bij mijn Formica sanguinea kolonie:


buldog
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 januari 2016
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door buldog »

Ze lijken op bosmieren,zijn ze ook zo agressief?Zijn ze nu in winterslaap?
Plaats reactie