Formica fusca (Mika)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Formica fusca (Mika)

Bericht door Mika »

15-06-2006:

Deze kolonie heb ik opgegraven uit een weiland in de Ardennen. De koningin was toen tamelijk fysogastrisch, wat ik voorheen nog niet had gezien bij Formica fusca.

De kolonie zit in een tamelijk klein nestje, maar ze doet het uitstekend. Het Ytong-blok is 14.5 x 25 cm² van oppervlak, het nestgedeelte is 14 x 17 cm². De kolonie zit er ongeveer een 2 maand in, en ze zijn zeker verdubbeld qua aantal op die tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Vergroting van de rode cirkel: werksters die verdund esdoornsap drinken uit een pilvakje: tijdens het nemen van de foto's hebben de werksters het 3 keer leeggedronken.

Afbeelding

Nog een overzichtje: er zijn naar schatting 200-300 cocons in dit nest. In het rode cirkeltje dit keer de koningin.

Afbeelding

Hier is ze dan:

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica fusca

Bericht door Mika »

22-03-2007:

De winterslaap hebben ze doorgebracht in een oud gips nest. Nu zijn ze reeds enige tijd uit winterslaap:

Afbeelding

Ik zoek nog naar een manier om een zulk nest voldoende te kunnen belichten zonder die lastige flashreflecties.

Bovenaan rechts is de buitenwereld, aan de linkerkant bevindt zich een watertrogje in de Ytong. Aan de achterkant van de blok is er een identiek nest, dat nu nog afgesloten is voor de kolonie, op deze manier kunnen ze niet 3 maar 4 keer verdubbelen in dit nest. De buitenwereld zal tegen dan wel heel klein aanvoelen voor de kolonie.

Het warmtematje bevindt zich onderaan het nest, en de vochttoevoer boven, dus de verdeling in het nest is omgekeerd dan die in de vrije natuur, met de warmte langs boven, en de koele, vochtigere ondergrond beneden.

Ze stapelen dus de cocons vanonder op, en de larfjes zitten hoger. Ik ben toch wel een beetje verbaasd van de kwaliteiten en driftigheid van de F. fusca werksters, die toch (als slavensoort) een beetje als zwak wordt omschreven. Prooidieren worden zonder probleem door maar 2 werksters van onder naar boven versleurd door de verticale gang. Ik gok de populatie op een duizend op dit moment. Er zijn nu, alweer een week na het nemen van de foto, al verschillende prinsessen uitgekomen. Er zijn ook honderden werkstercocons. De populatie kan nog even stijgen, de maximumpopulatie van een F. fusca kolonie wordt op 15.000 geschat. De koningin is nog niet fysogastrisch geweest dit jaar, maar ze was dat wel tijdens het opgraven van de kolonie, vorig jaar in april.


Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica fusca

Bericht door Mika »

18-05-2007:

De kolonie is weeral goed aangegroeid:

ter vergelijking eerst de foto uit de vorige post (enkel koninginnenpoppen te zien.)

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde de flashreflecties vermijden, dus is de belichting op een andere manier gebeurd, maar het is duidelijk dat de kolonie sterk is toegenomen in aantal.

Afbeelding

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie