Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Het viel mij op dat er niet zoveel Formica fusca blogs zijn dus in tegenstelling tot mijn Lasius en Messor blogs heb ik met deze blog waarschijnlijk iets uniekers te bieden. Een maandje geleden heb ik een redelijk grote kolonie gekocht (zo'n 60 werksters maar geen broed). Na veel hak en breekwerk had ik een mooi Foto Lijst Formicarium gemaakt in de veronderstelling dat deze kolonie na koppeling redlijk snel zou verhuizen. Niets bleek minder waar. Ze bleven gewoon netjes in hun buisje zitten.

Ik had een zeer klein buitenwereldje aan de FLF gekoppeld en ik dacht dat als ik de mieren in de buitenwereld zou stoppen ze vanzelf snel de lijst in zouden trekken. Niet dus. De mieren bleven in de buitenwereld. Blijkbaar hadden ze het daar naar hun zin want al snel begon de gyne eieren te leggen. Binnen no time had ik een stuk of 15 larven maar van verhuizen was geen sprake. Zoals ze nu zaten vond ik niet ideaal, dus heb ik het plan opgevat een ander Formicarium te maken, een die praktischer is en een veel beter zicht geeft op de ontwikkeling. De kolonie groeit goed aan en ik heb gemerkt dat zodra het goed begint te lopen de kolonie in je eigen ogen erg kostbaar begint te worden omdat je zelf weet hoe lang je erop heb moeten wachten voordat de kolonie zo groot is. Om die reden heb ik besloten niet met deze kolonie te experimenteren wat betreft vochtvoorziening. Ik wilde namelijk proberen om, tegen alle suggesties in van een aantal forum leden, de kolonie geen vocht in het nest te geven maar alleen vocht dat gedronken kon worden in de buitenwereld.Ik vindt het nu echter veel belangrijker dat ik ervaring opdoe met het succesvol opkweken en houden van een zo groot mogelijke kolonie. Als ik het mij kan veroorloven om een kleine kolonie te verliezen als de test mislukt dan kan ik altijd nog gaan experimenteren. Maar nu even niet!

Om die reden ben ik aan het schetsen gegaan. Het nieuwe formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.

Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in plexiglas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het plexiglas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.

De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 24). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.

Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.

Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc) . Een uitgebreid bouwverslag is te vinden onder de volgende link:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320

De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.

Gisteren heb ik de buitenwereld waar ze inzaten zeer voorzichtig leeggeschut op het "dakterras" oftewel de buitenwereld van hun nieuwe verblijf. Het duurde niet lang of ze hadden het nieuwe nest ontdekt en alles werd er naar toe verplaatst. De gyne werd aan haar kaken naar het nieuwe nest getrokken en flink wat werksters werden door zussen opgetild en verplaatst naar het juiste adres. Door deze verhuizing kon ik de kolonie eens goed tellen: 65 mieren, 18 larven en 15 eitjes.

Per ongeluk was 1 schotje erg dun geworden en brokkelde al af. Ik heb hem toen maar doorgebroken daarom zitten de mieren nu verspreid over 4 kamers inplaats van 2. Dat doorbreken leverde wat "puin" op maar voordat ik er erg in had was alles al naar de buitenwereld gebracht zodat ik het definitief kon verwijderen. Ik heb besloten het nest niet af te dekken en zoals het er nu naar uitziet moet dat geen problemen opleveren. Alle mieren gaan gewoon hun gang en doen hun ding ondanks het licht. Formica staat bekend om het feit dat ze erg snel schrikken en in rep en roer zijn. Ik moet zeggen dat het mij reuze mee valt, ze zijn volgens mij niet schrikkeriger dan Lasius. Voorlopig valt er niets meer te melden en gaan we rustig afwachten wat de kolonie gaat doen.

Naar vragen en opmerkingen blog:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:43, 5 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca eerst in FLF nu in een "appartementen complex"

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0419.jpg
DSC_0370.jpg
DSC_0360.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca eerst in FLF nu in een "appartementen complex"

Bericht door ANThousiasteling »

De volgende nest condities zijn van toepassing:

Licht en rust:
Nest wordt niet afgeschermd en er schijnt indirect daglicht naar binnen (geen direct zonlicht). Ook met een led zaklantaarn naar binnen schijnen heeft geen effect op de mieren. Ik kan dus zo vaak kijken als ik wil. Alleen trillingen kunnen de kolonie even onrustig maken.

Vocht:
Omdat de mieren in de 4 bovenste kamers zitten laat ik om de paar dagen 5 cc water op de buitenwereld lopen die dan direct in het Ytong trekt.

Temperatuur:
Ik verwarm het nest niet met een warmte matje. De kamer temp. is op koude dagen minimaal 21 graden maar zodra het buiten warmer is stijgt de temp. van de woonkamer naar 23 tot 25 graden.

Voedsel en drinken: Elke dag geef ik een 7 tal fruitvliegen (kolonie is nu ongeveer 60 mieren groot + een berg larven). Krekels en andere insecten eten ze maar sporadisch. Ze drinken wel van het suikerwater. Daarnaast ligt er een buisje met water maar daar zie ik ze nooit aan drinken.

Overwintering:
Ik heb deze kolonie nog maar sinds januari 2012. Wat ik ga doen ivm. winterslaap 2012/2013 is mij nog niet duidelijk.

Anti-ontsnappingsmiddelen:
Niets meer dan een randje olijfolie van ongeveer 1,5 cm. breed. Of dit bij een grotere kolonie ook afdoende is moet nog blijken. Op dit moment doet de kolonie geen enkele moeite om de anti-ontsnappingsmaatregelen uit te testen.

Naar vragen en opmerkingen blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

27-3: Er zijn nu in totaal 4 werksters overleden maar er zitten veel nieuwe mieren aan te komen. Ik heb naar mijn idee veel larven en naakte poppen en een flink pakket aan eitjes. Veel van mijn larven verpoppen naakt. Eerst zijn ze wit maar naarmate de tijd verstrijkt verkleuren ze naar beige en als ze gaan bewegen zijn ze lichtbruin en daardoor goed te onderscheiden van de reeds aanwezige werksters.

7-4: De groei gaat rustig door. Er zitten altijd flink wat werksters bij de nestingang, deze zij wel erg schrikkerig maar de werksters in het nest zijn werkelijk waar onverstoorbaar. Maar zelden zie ik ze in paniek terwijl er totaal geen afscherming van het nest plaatsvindt. Ze zijn vrij netjes, alle rotzooi wordt in 1 hoek gedumpt en af en toe haal ik wat weg zodat het niet teveel wordt. Ik haal bewust niet alles weg want zo blijft deze plek aangewezen als vuilstortplaats en beginnen ze niet steeds weer op een andere plek.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0571.JPG
DSC_0568.JPG
DSC_0547.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

De kolonie groeit gestaag door, alles gaat goed. De gyne blijft maar eitjes leggen en er zijn nagenoeg geen sterfgevallen. Ondanks dat ik een beetje fijn zand in de buitenwereld heb liggen valt het mij op dat veel larven naakte poppen worden. Deze naakte poppen ontwikkelen zich echter goed. Ondanks dat ze wat ruim zitten zijn het hele nette mieren die al het rommel netjes naar buiten brengen. Dit rommel haal ik deels weg zodat ze die ene rommelplek blijven gebruiken.
DSC_0599.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

13-5 Er wordt gezegd van Formica fusca dat ze het ene moment veel eieren leggen en daarna een pauze inlassen en dus niets meer doen. In die fase zit mijn kolonie nog lang niet. Het eieren leggen gaat sinds dat ik deze soort heb onverminderd voort. Natuurlijk sluit ik niet uit dat deze pauze er in de toekomst nog aan kan komen, ik hoop echter dat het broed nog even aan blijft aangroeien.
DSC_1755.JPG
17-5 Ik heb even geprobeerd om een warmte matje te gebruiken en het leek erop dat ze de hogere temp wel kunnen waarderen. Voorlopig blijf ik dit matje nog gebruiken.
DSC_1821.JPG
DSC_1822.JPG
7-6 Het aantal werksters is aangegroeid tot zo’n 115 stuks en er liggen nog heel veel poppen en larven. Wat betreft het warmte matje, ik ben er toch maar mee gestopt. Eerst pakken ze de larven en cocons tegen het glas maar ik kreeg op een gegeven moment de indruk dat de werksters de warmte begonnen te ontwijken en dat leek mij niet goed. Dus ik heb het matje maar weer weggehaald.

Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

30-6 Wat mij opvalt aan deze soort is dat slechts een relatief klein aantal werksters (5 a 10) zich buiten het nest bevinden in de buitenwereld. Het merendeel blijft netjes in het nest en zit gewoon stil of is bezig broed te verzorgen. Deze soort is erg schoon op zijn nest, al het afval wordt netjes naar buiten gebracht en de ingang van het nest wordt vaak met wattenpluis verkleind. Ik zie nu langzamerhand wel dat er veel larven verpopt zijn maar dat er maar weinig larven bijkomen. Zou de pauze zich nu dan toch aandienen?

6-7 De leg pauze is ingegaan. Er wordt niets meer gelegd en op 3 poppen na is alles uitgekomen. Ik ben benieuwd hoe lang die pauze gaat duren. Bij mijn Lasius kolonie was dat ongeveer 3 a 4 weken. Alleen daar lagen de hele tijd pakketten eieren en die liggen er bij deze Formica kolonie absoluut niet.

3-9 Tot mijn grote verbazing worden er wel insecten gegeten en suikerwater gedronken maar er komt geen volgende legsessie. Nog steeds geen eitje te bespeuren…is dat normaal zo midden in het jaar?

5-10 Zijn ze in winterrust en dat al sinds maand 6? Er gebeurd niets bijzonders meer. Geen sterfte en geen geboortes omdat er totaal geen broed is.

Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 27 jan 2013, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

7-1-’13 Het eerste nieuwe ei pakket gespot. De gyne is vorig jaar heel vroeg gestopt met leggen maar blijkbaar starten ze ook weer heel vroeg.

27-1 Er ligt nu een stapeltje van zo’n 10 dikke larven en een klein klompje eitjes waarvan ik hoop dat deze nog veel gaat aangroeien. Ik hoop dat de kolonie dit jaar flink gaat aangroeien. Ook zijn er al een 7 tal poppen.

Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

2-2 De werksters zijn sinds een week of 3 echt uit hun winterslaap. Ze komen weer regelmatig in de buitenwereld en bewegen zich snel, het zijn echt snelle renners die je maar moeilijk kunt vangen als ze ontsnapt zijn. Vele larven zijn reeds verpopt en het klompje eitjes groeit leuk aan.

30-3 Veel werksters komen buiten het nest in de buitenwereld en lopen zenuwachtig rond met afval tussen hun kaken. Het valt mij op dat ze erg lang met allerlei rotzooi rondlopen en deze niet alleen maar even naar buiten brengen om te droppen. Ze lopen er soms meer dan een halve dag mee rond. Ze maken ook niet echt een afvalberg.

10-4 Ze proberen constant uit te breken, olijfolie help niet echt maar ook andere middelen niet want ze lopen over de kit. Ik had een deksel op het formicarium maar deze sloot niet voor 100% af waardoor ze toch nog uit de buitenwereld konden lopen. Het formicarium staat in een plastic bakje met een laagje water en telkens vond ik er verdronken werksters, soms wel 3 per dag. Om die reden groeide mijn kolonie nagenoeg niet want de nieuwe werksters compenseerden hoogstens de werksters die waren verdronken. Ik dacht dat het verdrinken misschien kwam doordat de werksters wel konden uitbreken maar de weg terug naar de buitenwereld slecht konden vinden en daardoor in het water vielen. Om het verdrinken in te dammen heb ik de deksel er maar afgehaald in de veronderstelling dat ze dan makkelijker terug konden lopen. Maar niets was minder waar. Nog steeds verdronken er werksters. Ik moet eerlijk zeggen dat Formica veel sneller verdrinkt dan bijv. Lasius. Die laten zich blijkbaar niet zo snel in het water vallen. Is Formica dan zo'n slechte klimmer dat ze constant in het water vallen?

Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4277
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Formica fusca in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_4895.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie