Formica cinerea (Mika)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Formica cinerea (Mika)

Bericht door Mika »

Deze soort heb ik aangekocht in Duitsland. Het is een redelijk agressieve xerothermofiele (droogte- en warmteminnende) Serviformica, die grote polygyne kolonies uitbouwt. Bruidsvluchten zijn beperkt, mannetjes worden aangelokt via female calling, en veel gynes blijven in het nest, of starten een kolonie in de buurt die nadien weer opgeslokt wordt door de moederkolonie.

Er werd me een plastic doosje met 3 gynes, enkele werksters en broed opgestuurd: blijkbaar was verzenden in buisjes niet aan te raden omdat ze dan zichzelf zouden doden met mierenzuur door hun agressief gedrag.

Deze kolonie is op een jaar sterk uitgegroeid, en ik vermoed dat ze dit jaar nog sterk zal toenemen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto's zie je mooi het grootteverschil tussen werkster en gyne, en de net uitgekomen larfjes op de eitjeshoop.


Vragen of opmerkingen?
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica cinerea (Mika)

Bericht door Mika »

Ik heb deze kolonie nog steeds. Ze zijn sinds enkele weken weer actief, en er zijn al een heleboel eitjes. Ik ga ze pas over enkele weken weer verwarmen, om hun actieve tijd per jaar te verlengen.
Ik zal ze dan ook enkel overdag verwarmen, zodat ze 's avonds en 's nachts minder actief zijn, waardoor het aantal maanden dat ze actief zijn op het jaar hopelijk zal toenemen.

De vorige jaren waren mijn Serviformica kolonies maar 3 maanden actief, en ik hoop dat naar 6 maanden te kunnen brengen door ze volgens een normaal dagritme te verwarmen.

Tijdens de winter is er een gyne verdwenen, vermoedelijk gestorven natuurlijk, maar ik kan haar lijk niet terugvinden in de afvalhoop.

Vragen of opmerkingen?
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie