Formica fusca

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Formica fusca

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Ik zal hier een blog gaan bijhouden over mijn Formica fusca kolonie (overgenomen van GvG)
Eigenlijk wou ik dat pas doen na de winterslaap, maar door de warmte van de afgelopen dagen zijn ze weer actief geworden.

Het is een kleine kolonie, dat bestaat uit één koningin en zo'n 30 werksters.
Er is momenteel geen broed.
Ze waren eigenlijk al helemaal klaar voor de winterslaap. Het merendeel van de werksters was Fysogastrisch.

Afbeelding
Afbeelding


Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Deze kolonie heb ik ook nog. De kolonie is ongeveer 5x zo groot geworden.
Op dit moment is er helemaal geen broed meer en geen activiteit.
Ze zijn zo te zien al bijna in winterslaap aan het gaan.



Het is overigens een lastig soort voor een blog.
Want ze schrikken echt mega snel om de kleinste trilling of beetje licht.
Dat maakt het lastig filmen. Ook naar prooidieren toe zijn ze erg bang.
Tot nu toe reageren ze ook niet massaal op het aanbieden van drinken.
Bij Lasius niger, Formica formica sanguinea en Myrmica rubra bijvoorbeeld komen ze massaal op het drinken af.
Deze kolonie stuurt maar een paar werksters erop af. Wellicht veranderd dat als de kolonie groter is.

Vragen en opmerkingen?
Laatst gewijzigd door ProXi op 14 sep 2014, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica fusca

Bericht door dvd »

Mijn formica fusca kolonie is ook heel stil.Ze pakken geen eten meer aan en ze zitten stil op elkaar.En dat bij een temp van een 20 graden op de kamer.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Mijn Formica fusca kolonie is wat traag op gang gekomen dit jaar.
De laatste tijd nemen ze veel eten en drinken aan.
Nu het wat warmer is geworden is de koningin ook flink aan de leg gegaan.
Ze zijn wel een stuk later op gang gekomen dan mijn andere kolonies.
Er zijn zo'n 200+ werksters.
Het zijn wel echt bange beestjes. Ze reageren erg heftig op schokken en licht.



Ze zitten momenteel in een klein aquarium.
Afbeelding

Aan het einde van de zomer vorig jaar had ik een Formica fusca koningin gevonden op de Veluwe.
Ik dacht eerst dat ze geen eieren meer ging leggen, want het duurde wel heel erg lang.
Pas in april had ze de eerste eitjes gelegd en ondertussen zijn er de eerste werksters (8) en binnenkort verwacht ik dat het er 20 zijn.
Mogelijk wil ik deze 2e kolonie gaan gebruiken om coconnen te verzamelen voor mijn Formica sanguinea kolonie. Maar dan moet de kolonie eerst een stuk groter zijn dan nu.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

De afgelopen maand zijn er wat vreemde dingen gebeurd.
Tenminste ik vind het raar, omdat ik dit met andere soorten niet gehad heb.
Maar mogelijk hebben anderen dezelfde ervaring met dit soort.

De afgelopen weken zag ik een paar naaktpoppen, terwijl ze normaal gesproken vrijwel altijd coconnen hebben waar de werksters uitkomen.
Toen ik vandaag weer ging kijken zag ik dat er vrij veel naakt poppen zijn bijgekomen.
Terwijl ik me afvroeg of daar een reden voor zou zijn, zag ik opeens een koningin met vleugels rondlopen.
Even later zag ik er nog één uit een bedekt buisje kruipen.

Hun gedrag is ook erg veranderd. Normaal kon ik ze rustig eten geven en hoefde ik niet bang te zijn dat ze probeerden uit de bak te lopen.
Maar vandaag (mogelijk vanwege de geslachtsdieren) kwamen ze meteen omhoog rennen.

Aangezien dit het 2e jaar is van de kolonie en ik dit soort nooit eerder gehad heb, ben ik benieuwd of:
- Het normaal is dat dit soort ook veel naaktpoppen heeft?
- Of uit naaktpoppen geslachtsdieren komen bij dit soort?
- Of het normaal is dat een kleine kolonie van dit soort ook geslachtsdieren voortbrengt?

Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Ik was benieuwd wat er zou gaan gebeuren met de geboren koninginnen.
Aangezien koninginnen heel wat jaartjes oud kunnen worden en dit soort ook meerdere koninginnen accepteert binnen de gelederen.
Echter zijn alle koninginnen overleden. Ik weet niet of ze gedood zijn of dat het een natuurlijke dood betrof.

Ondanks dat het echt bange beestjes zijn. Bij een kleine trilling of licht binnen het nest, rennen ze meteen met grote paniek in het rond.
Dat maakt het ook lastig om het nest te filmen. Ik gok dat er nu zo''n 200 werksters zijn. Eten nemen ze nog steeds gretig aan. Er is ook nog nieuw broed (eitjes en kleine larven). Ze doen wel wat lastig met drinken de laatste tijd.

Ondanks dat ze erg schrikkerig zijn, zijn het de laatste tijd opeens wel redelijke bikkels geworden als het gaat om het aanvallen van voedseldieren.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Mijn Formica fusca kolonies waren in winterslaap.
De kleine kolonie was even wakker geworden deze week.
Ik heb ze toen meteen laten verhuizen naar een nieuw nest die ik heb aangeschaft.
Ben benieuwd hoe hun en mijn ervaring zal zijn met minder natuurlijke nesten.
Dit soort verhuisd overigens best makkelijk. Waarschijnlijk omdat ze helemaal niet van licht houden en gevoelig reageren op schokken.
Ze zitten ondertussen wel weer knus bij elkaar. Mogelijk gaan ze weer lekker verder slapen.

Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Formica fusca

Bericht door Kegge »

Leuk filmpje. Ik heb een soortgelijk formicarium gekocht, die ik nog helemaal niet nodig heb, maar dan heb ik er wel alvast één als een kolonie opeens enorm groeit. :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Kegge schreef:Leuk filmpje. Ik heb een soortgelijk formicarium gekocht, die ik nog helemaal niet nodig heb, maar dan heb ik er wel alvast één als een kolonie opeens enorm groeit. :D
Ben benieuwd naar jou ervaringen als jij het straks in gebruik hebt.
Welk soort wil je erin gaan houden?

Vragen en opmerkingen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica fusca

Bericht door GvG »

Zaten ze nog in een reageerbuisje? Vreemd dat ze zomaar actief werden. Lagen ze in de koelkast?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Wel in buisje, maar niet in koelkast.
Het lijkt er wel op alsof de activiteit weer weg is.
Ze zitten weer knus bij elkaar. Zelfde geldt ook voor Lasius niger.
Meerdere kolonies waren weer deels actief geworden de afgelopen week.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Formica fusca

Bericht door Kegge »

ProXi schreef:
Kegge schreef:Leuk filmpje. Ik heb een soortgelijk formicarium gekocht, die ik nog helemaal niet nodig heb, maar dan heb ik er wel alvast één als een kolonie opeens enorm groeit. :D
Ben benieuwd naar jou ervaringen als jij het straks in gebruik hebt.
Welk soort wil je erin gaan houden?

Vragen en opmerkingen?
Ik vermoed dat het een Lasius Niger kolonie zal worden, want die is nu het grootst. Maar de Myrmica Rubra die ik heb is sneller gegroeid dan ik eigenlijk had verwacht, dus dat is ook nog een kandidaat. Ik heb ook nog een gipsnest liggen waarmee geëxperimenteerd gaat worden. Zelf wil ik de komende maanden ytong nestjes maken ... dat is oefening genoeg, want ik heb twee linker handen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica fusca

Bericht door ProXi »

Omdat het binnen nog niet heel warm is zijn de meeste kolonies van mij nog niet super actief. Wel heb ik bij de diverse kolonies de eerste nieuwe eitjes gespot. Waaronder ook bij mijn Formica fusca kolonie. Mogelijk hebben een aantal het filmpje al op Facebook/Youtube voorbij zien komen.


Wat wel vreemd is, is dat er een dode werkster is die al een aantal dagen verzorgd wordt. Ze maken haar schoon en proberen haar ook te voeden. Maar dat laatste lukt natuurlijk niet :p Wel apart gedrag wat ik niet eerder heb waargenomen meerdere dagen lang. Meestal dumpen ze dode werkers of trekken ze ze uit elkaar.

Ik heb nog een iets grotere kolonie van dit soort. Ook die zijn begonnen met de 'gezinsuitbreiding'. Die probeer ik wat minder vaak te storen, omdat ze bij de minste trilling of lichtstraal gaan rennen. Mogelijk ga ik kleinste de kolonie gewoon in het daglicht houden. Wellicht kunnen ze dan beter met licht omgaan.

Mijn Formica sanguinea is ook nog redelijk rustig, maar daar heb ik zelfs al diverse larven en één cocon gespot.
Binnenkort ga ik verhuizen, dus hoop dat de mieren dat allemaal een beetje goed doorstaan. Heb op dit moment niet heel veel hele grote kolonies meer helaas. Maar straks krijgen ze een eigen kleine kamer.

Vragen en opmerkingen?
Plaats reactie