Formica Cunicularia(maykel)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Formica Cunicularia(maykel)

Bericht door maykel »

Hier mn blog over mijn Formica Cunicularia kolonie.

Ik heb deze kolonie gekocht van MichaelB(nog bedankt)

Ze hebben de reis met de post goed overleefd. De postbode liet me lang wachten, ze kwamen pas om 17uur door de brievenbus gevallen.
Ik heb ze meteen aangesloten aan een buisje met vers water. Na 20 minuten waren ze al verhuist! Wat is deze soort snel, vergeleken met hun zijn mn flavusjes maar slome duikelaars!
Na de verhuizing bleek 1 werksters dood te zijn, maar een nieuwe was tijdens de reis uit haar pop gekropen. Blijkbaar geven de mieren niks om zon reis met de post.
Een nacht later is er nog een werkster uit haar pop gekomen, dus de teller staat nu op 5.
Er zijn nog 6 poppen, een paar larven en een paar eitjes.
Een foto van net na de verhuizing naar het nieuwe buisje:
Formicacunicularia 22-3-2014.jpg
Vragen en opmerkingen:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7621
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica Cunicularia(maykel)

Bericht door maykel »

Foto van het huis van formicatjes(zitten nu voorlopig nog in het buisje in de buitenwereld)
formicarium3.jpg
Eerste verkenning:
cunicularia op verkenning.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica Cunicularia(maykel)

Bericht door maykel »

Groot feest hier! Vandaag maar liefst 3 werksters in de buitenwereld :lol: Een nieuw record!
Aan de lege poppen in de buitenwereld te zien, zijn alle poppen uitgelopen. Dus nu zouden er ongeveer 10 werksters moeten zijn.
Hieronder de foto(heb geen macro dus waardeloze kwaliteit)van de 3 werksters die buiten waren.
Zitten rond een wasmotlarve die ik vanmorgen in mn bijenvolk vond :twisted:
Op de foto is ook nog te zien dat er een vliegje ligt die ze gisteren verorberd hebben, dr gaan behoorlijk wat insekten doorheen iig.
Verder is ook te zien dat ze een hoop steentjes als ingang gecreeerd hebben in het buisje(en ik maar denken dat ik de steentjes wel goed in het gips had gedaan :? )
3formicas.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door MichaelB »

De steentjes geven denk ik aan dat de lucht te droog is in het buisje.
Heb je het groene schuimpje niet meer wat erin zat?
Dat had ik er in gedaan om dat te voorkomen.

Ohwja je hebt ze erna omgehuisd!
Dan zou ik dat ook doen met dit buisje.
Zodat 2/3 tot het geheel (op een opening voor de werksters na) afgesloten is.
Dan laten ze de steentjes liggen waar ze horen en voorkomt ook dat de steentjes door het nest heen rollen als je het buisje of de hele tong es moet oppakken of verplaatsen.

Succes!

Edit: OEPS dit moest bij opmerkingen! Kan het bericht worden verwijdert/ verplaatst?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica Cunicularia(maykel)

Bericht door maykel »

Het lijkt allemaal voorspoedig te gaan met de kolonie.
Het wordt steeds iets drukker in de buitenwereld.
De mieren zijn druk bezig om de nieuwe poppen zo dicht mogelijk bij het warmtematje te plaatsen.
Ze blijven ze goed beschermen en tegen de avond worden ze allemaal weer in het nest gelegd. Insekten worden goed aangenomen door ze en na het aanbieden liggen ze binnen een paar minuten in het nest. Laatst gaf ik een klein vliegje dat nog een beetje met zn poot bewoog en toen kon ik mooi gedrag aanschouwen, een mier pakte de kop van de vlieg vast, boog zn achterlijf naar de kop en bespoot de vlieg met mierenzuur(neem ik aan, cunicularia heeft geen angel toch?)

Aangezien er gretig vliegen in het nest gesleept worden neem ik aan dat er brias(imkerterm, broed in alle stadia) is. Een snelle blik in het buisje veroorzaakt grote paniek dus doe ik maar niet. Gelukkig nemen ze poppen mee naar buiten dus kan ik toch een beetje de vooruitgang volgen. Er zijn iig 5 a 6 nieuwe poppen.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu toch een update.

Ze zijn op eigen inzicht verhuisd naar het ytong nest, nu alweer een maand geleden.
Hierdoor zijn ze beter te observeren, zolanf ik ook niet per ongeluk tegen de tafel stoot blijven ze rustig.

De kolonie groeit nog steeds als kool, de honingdauwsurrogaat is er doorheen gevlogen en vliegen worden nof ateeds goed aangenomen. Ook pakken ze tegenwoordig grotere prooien zoals dode bijen.

Ik heb het idee dat de gyne in etappes eieren legt, het ene moment zijn er vooral eieren en larven, het andere moment allen poppen en een paar larven maar geen eieren. Op het moment liggen er weer een 20tal poppen klaar om uit te komen.

Ik schat dat er nu een ruime 50 werksters zijn.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

Eindelijk weer een update over mn cunicularias.

Het is een tijdje niet optimaal gegaan met de kolonie, wat niet de schuld is van de mieren maar van mij :(
De hond had haar pups afgestoten en de pups moesten met de fles gevoerd worden waardoor de aandacht voor de mieren erbij ingeschoten is, shame on me.

Het nest is iig te lang droog geweest en ze hebben te weinig voer van me gehad. Met als resultaat dat er dus wel een aantal mieren zijn dood gegaan.
Nu gaat het weer goed met de kolonie, de werksters en gyne zijn weer lekker dik. Gisteren ook voor t eerst sinds twee maanden ook weer een stapeltje eieren gezien.

Nu wil ik proberen om de kolonie redelijk laat pas in te winteren(eind november) om te compenseren voor de verliezen van de zomer. Maar het natuurlijk helemaal aan de mieren of ze het daar mee eens zijn. Het eierpakketje geeft me iig goede hoop dat ze toch nog wel even door willen. Honing en insekten worden iig goed aangenomen nog.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

Sinds de vorige update heeft ze 2 dagen later nog een kluitje eieren en sinds eergisteren nog een kluitje eieren.
Het eerste kluitje eieren is gisteren verpopt, het tweede kluitje zijn al flinke larven en het derde kluitje is nog steeds een kluitje eieren :D

Blijft mooi om te zien hoe ze wat watjes uit het buisje met water slepen en op de larven leggen om ze te helpen verpoppen.
Het losgetrokken watje komt na het verpoppen in een andere kamer te liggen en die gebruiken ze weer voor de volgende larven die gaan verpoppen.

Toch knap dat een kluitje eieren zich binnen 10 dagen van ei tot pop ontwikkeld.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica Cunicularia(maykel)

Bericht door maykel »

De kolonie staat ondertussen op mn slaapkamer waar t ongeveer 16 graden is op t moment.
Er zijn nog steeds een aantal larven en een paar eieren. Vliegjes worden nog goed aangenomen en aan de larven gevoerd. De larven groeien nog steeds, zij het wel langzamer omdat de temperatuur lager is. De nog aanwezige poppen beginnen langzaam te verkleuren en staan dus op t punt om uit te komen.

Ik hoop dat de koningin geen eieren meer gaat leggen zodat ze snel in winterrust kunnen.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

Gisteren even bij de kolonie gekeken.
Alle eieren zijn weg! Er zijn ook geen hele kleine larven, dus ik denk dat ze het testant op gegeten hebben. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Er zijn weer een paar poppen bij gekomen, dus de groei zit er nog wel in.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

De kolonie is op het moment in winterslaap. Ik heb gisteren de kolonie in de koelkast gezet.
Er waren nog een paar larven en poppen in de kolonie, maar ze moesten toch echt een keer in winterslaap.

Nu is het wachten tot maart om te kijken of de winterslaap slaagt.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Formica cunicularia (maykel)

Bericht door maykel »

De kolonie is uit de winterslaap, hebben zich lekker vol gezogen met honing en een spinnetje verorberd.
Vandaag het eerste pakketje eieren gespot, dus we kunnen weer vooruit :)
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Plaats reactie