Formica fusca (Feone)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Formica fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Hallo,

Ik ben begonnen met een kleine kolonie Formica Fusca. Ik heb op dit moment 1 gyne en 6 werksters. Deze komen uit een grote kolonie die zich op een problematische locatie op een camping gevestigd hadden. Ik heb de gyne en wat mieren er uit weten te halen voordat het nest werd weggehaald.

Ik mis op dit moment nog een deel van de spullen die ik eigenlijk nodig heb om een kolonie te onderhouden, deze kans om een gyne te vangen bood zich wat eerder aan dan gepland. (Het originele plan was een kolonie te starten bij het uitvliegen dit jaar.)
Ik heb inmiddels talkpoeder en alcohol kunnen vinden en een (eigenlijk te grote) plastic bak om ze voorlopig in onder te brengen. Ik heb nog geen reageerbuisjes. (Zijn inmiddels wel besteld.)

In de bak heb ik een dun laagje aarde gelegd, een paar kleine plantjes en een met grond gevulde lege CD houder. (Ik heb op dit moment niet de mogelijkheid om fotos te nemen.) Het hele ding staat op een redelijk donkere plek rond de 20 graden Celsius. Er ligt ook nog een klein stukje buis met water (afgedicht met een watje) naast het CD doosje. Verder druppel ik dagelijks wat water over de grond in het algemeen (vooral rond de plantjes) en via een opening in het CD doosje.

Op het moment dat ik de mieren uit hun transport bakje heb gehaald zijn ze meteen begonnen de bak te verkennen. De gyne bleef vooral in een hoekje zitten terwijl drie van de werksters verder rondkeken,de rest van de werksters zijn rond de gyne gaan zitten. Na enkele (gefaalde) ontsnappings pogingen zijn enkele werksters onder het cd doosje gekropen.
Vervolgens hebben ze de rest van de werksters en de gyne ook hier naartoe gesleept. (Letterlijk, vastgepakt en weggesleept, ik weet niet of dit een goed of slecht teken is, heeft iemand daar info over?)

De laaste dagen zie ik regelmatig enkele werksters (1-5, maar gewoonlijk 2 of 3) door de bak rondlopen, ze hebben ook enkele tunnels gegraven, zowel in het cd doosje als op willekeurige plekken. Ik denk dat dit een goed teken is maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, ik kan niet de nestlocatie bekijken zonder ze zwaar te verstoren. Dit zal ik voorlopig dus ook niet doen totdat ik een reageerbuis nest kan aanbieden.

De eerste dag heb ik ze een klein langpoot spinnetje aangeboden, die hebben ze 's nachts meegenomen. (Het is in ieder geval verdwenen.)
De volgende dag heb ik ze weer een klein spinnetje gegeven, die is echter blijven liggen, na twee dagen heb ik die er weer uit gehaald.
Eergisteren(03/06/2014) heb ik ze twee stukjes gekookt ei en een klein rupsje aangeboden. De stukjes ei zijn 's nachts weer verdwenen, het rupsje is blijven liggen. Ook heb ik een watje met wat suikerwater in een hoekje gelegd. Ik weet niet of ze hier aandacht aan besteden, in ieder geval niet voor zover ik kan zien. Ik merk wel dat ze zich snel verstoppen bij de minste verstoring, dicht bij de bak komen bijvoorbeeld, het is dus lastig te zeggen of ze het suikerwater gebruiken.

Vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=7709
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Feone »

Ik heb vandaag de reageerbuisjes ontvangen. Ik zal stoppen met het bevochtigen van het huidige nest en in plaats daarvan een verduisterd reageerbuis nest aanbieden. Hopelijk verhuizen ze binnenkort.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Feone »

De kolonie is inmiddels verhuisd naar het reageerbuisje. Er zitten nu constant twee of drie werksters stil in de buitenwereld. Ze hebben nog geen voedsel aangenomen maar ik zie ook geen dode werksters of andere indicaties dat het slechter gaat. Het lijkt er op dat verhuizen redelijk is gelukt ,misschien dat ze binnenkort weer wat voedsel aannemen.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca (Feone)

Bericht door Feone »

De werksters zijn vannacht overleden.

Ik weet niet of het door stress, ziekte of verkeerde omgeving komt. Ze hadden zeker voldoende water, maar luchtvochtigheid zou misschien een probleem kunnen zijn. Stres is ook een sterke mogelijkheid.

De gyne leeft (nog) wel. Ik heb het reageerbuisje met een watje afgesloten en het buisje zelf in een rustige locatie in een kast gelegd. De komende weken zal ik die in volledige rust laten zitten zonder er bij te kijken.
Plaats reactie