Formica cinerea

Alle Formica kolonies van de leden
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ik wil graag de aandacht vestigen op een mooie, levendige en niet te moeilijke mier:
In maart 2013 bij Antstore een gyne met 2-3 werksters aangeschaft en voor al dankzij een gebooste
adult werkster de beginfase overleefd.
Nu eten ze 'uit de hand' 10 vleesvliegen en twee en een halve milliliter honingdauwsurrogaat per dag.. 8-)
Ik las dat de actieve fase in het jaar nogal beperkt is, maar mag zeker niet mopperen: eind september/
begin oktober wordt geen broed meer voortgebracht en kunnen ze begin november in de koeling..
Ik denk er over om ze een paar cocons te ontfutselen (wat erg gemakkelijk is) en die aan te bieden aan
een Formica sanguinea gyne (nog aan te schaffen).. :)
Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
Laatst gewijzigd door iasimov op 09 jul 2015, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Dat wordt een heel ruwe schatting: nu ergens tussen 1000 en 2000 individuen.
Ze zijn snel ('Renmieren'!) en heel alert, hebben (voor mieren) uitstekende ogen en zijn voor de duvel niet bang.
Uiterlijk lijken ze veel op Formica fusca, maar ze zijn véél weerbaarder. ;)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ze slaan de cocons en naaktpoppen graag op in de buitenwereld; wanneer ze iets van onraad vermoeden, spoeden zij zich ermee naar het nest. Maar vaak zie je al meteen weer een tegenstroom op gang komen. Gebruikte strategieën voor eigen veiligheid: rechtstreekse confrontatie en zich dood houden.
Een aanrader voor beginners imo, ook als de aanschaf prijzig lijkt.. 8-)
dvd schreef:Slaan ze niet meteen op hol zoals fusca?Ik wou deze soort ook aankopen,maar bij kalytta zijn ze zeer prijzig!En bij antstore is het al 20 euro via DHL om het thuis te laten leveren.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Even snel: In maart 2013 betaalde ik bij Antstore voor 1 Gyne + 1-4 werksters €19,90; in totaal betaalde ik €29,95 (PayPal)..
Zelf vind ik het houden probleemloos: Op (vlees)vliegen en honingdauwsurrogaat gedijen ze als kool.
Ook probleemloos wat betreft warmte en vochthuishouding.. :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Benno wilde graag foto's zien en ik heb een kleine reportage geschoten.
Het nest zelf is gemaakt van een Ytong blok. Hierin heb ik aan beide zijden met een haakse slijper
10 sleuven gefreesd van plm 1 cm hoog en 1,5 cm diep. Met een dremel heb ik de sleuven verbonden
en met een boormachine de nestopening en het kanaal geboord voor de aluminiumpijp naar het
waterreservoir in de voet van de constructie.
Een en ander is gevat in glas en aluminiumhoekprofielen..
Aanvankelijk stelde ik de bovenste 4 sleuven aan deze zijde ter beschikking, daarna volgden de 6
daaronder liggende sleuven en sinds een maand is ook de achterzijde toegankelijk geworden, maar
voorlopig nog niet verduisterd..
De buitenwereld is nog niet ideaal: ik had een kartonnen bodem bedacht die ik met kaarsenvet
had geimpegneerd; het materiaal heeft toch vocht weten te absorberen en is krom getrokken:
een vreugde voor de mieren, minder voor mij.. :x
De laatste plaatjes tonen de stoere meiden in optima forma, let op de lichaamstaal.. :P


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Als Formica cinerea de status 'Serviformica' verdient dan is dat niet op grond van het gedrag
van de werksters, die in tegenstelling tot de meeste serviformica's als groep jagen en een prooi
binnenhalen, 'Team ren mier' volgens Peter Boer.
De gynes tonen echter hoe kwetsbaar zij zijn: in tegenstelling tot bij voorbeeld de Formica sanguinea
gynes zullen zij nooit 'open en bloot' de warmte opzoeken. Integendeel, zij zijn, vergeleken met veel
Formica gynes uit de andere subgenus, moslima's met volledige lichaamsbedekking! ;)
De aanvankelijke reden dat ik voor deze soort koos, was dat ik een opstapje wilde maken om
een Formica sanguinea kolonie op te starten en ik tóch een interessante weerbare soort ambieerde.

Nu heb ik uiteindelijk toch 2 Formica sanguinea gynes besteld en ben ik heel benieuwd of zij mijn
positieve ervaringen met Formica cinerea zullen benaderen of overtreffen. :!:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ik heb de achterzijde van het ytong nest nu ook effectief verduisterd en nu wordt de ruimte weer
overzichtelijk benut; ik denk er dit seizoen nog mee toe te kunnen, maar volgend jaar moet er
een fors groter nest klaar liggen.
Op het moment drinken ze 4 ml honingdauwsurrogaat per dag en eten ze meer vliegen dan ik kan
vangen met dit slechte weer, gelukkig heb ik nog reserves!
Om mijn Formica sanguinea gynes te boosten ben ik ze nogal aan het stressen, vrees ik..
Als iemand een tip heeft om ze minder stressmatig te beroven, houd ik me aanbevolen. :!:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Heb de kolonie nu ongeveer 200 poppen ontfutseld voor de sanguinea gynes. Mede omdat er
aanwijzingen zijn dat deze broedgolf wel eens de laatste kan zijn van dit jaar: consumptie
van vliegen daalt en consumptie van honingdauwsurrogaat stijgt. Momenteel spot ik geen
eiafzetting.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Heb ze de laatste weken extra warmte gegeven mbv het halogeenspotje en de laatste poppen
zijn inmiddels uitgekomen; tijd om af te bouwen en ze de koeling in te plaatsen.. 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

De kolonie is nu definitief in winterrust. Na het ontruimen van de buitenwereld en opzuigen van de laatste 'wildkampeerders', die ik middels een trechter weer in het Ytong nest heb overgebracht, is het nest nu in een isolerende doos van polystyreen schuim geplaatst samen met een Pet-fles met ijs.
Tot in maart,
Fijne feestdagen. :)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

@dvd en @Manimaner:
Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Ze zijn nu al weer een paar weken actief en ik voer ze kleine vliegenmaden
en de daaruit verpopte kleine vliegen..
Ook honingdauwsurrogaat wordt graag geaccepteerd..
Ik heb een groot ytong-nest aangekoppeld en ik heb de verduistering van het
bestaande nest opgeheven. Nu is meer dan de helft van de kolonie naar
het nieuwe nest verhuisd, alleen de gyne met haar gevolg is nog niet over. :x
Mooie gelegenheid overigens haar weer te zien: ze oogt fysogastrisch en er
zijn al weer eiafzettingen zichtbaar .. :)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Gaat zijn gangetje, groene vleesvliegen en grotere bromvliegen worden goed geaccepteerd.. :)
Ik moet zoetjes aan het oude nest gaan afkoppelen, maar er zitten nog zo'n 200 werksters in..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Was nog een hele klus om het oude nest af te koppelen: er waren nog hardnekkige stamgasten, waaronder de gyne ..
Uiteindelijk heb ik de klus geklaard door het oude nest in een kartonnen doos te plaatsen met een halogeen lampje om de omgevingstemperatuur op te voeren tot boven de 40 graden celsius.. :evil:
Een plastic slang leidde ze naar een koelere buitenwereld, van waaruit ze terug geplaatst werden naar de buitenwereld verbonden met het nieuwe nest.. :)
Ik moest deze procedure één keer herhalen om de gyne veilig te stellen en nog één keer om de laatste werksters te evacueren..
Ik had in zo verre geluk dat de soort beslist minder thermofiel is dan Antstore beweert.. 8-)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Even een beschrijving van de huidige behuizing:
Het bestaat uit een ytong-blok van 30cm hoog bij 20 cm breed. Ik heb aan beide zijden sleuven van 1cm hoogte afgetekend en met een haakse slijper de sleuven 'quick and dirty' uitgefreesd.
Dit blok is ingeklemd in glas met aluminium hoekprofielen en van een solide zwartglazen bodemplaat voorzien.
De vochtigheid wordt in stand gehouden door metabool water. Aan de bovenzijde ligt een los glasplaatje dat er vanaf kan, als de vochtigheid te hoog zou worden.
Het nest kan duizenden mieren bevatten als het ecologisch stabiel blijkt te zijn.. :?:
Op dit moment lukt het me niet om goede foto's te maken, omdat de ruit bedekt is met excrementen en de scherptediepte heel beperkt is. :(
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Het seizoen loopt op zijn einde en het is oogsttijd met véél cocons en nog maar weinig naaktpoppen..
Blijkbaar heeft de armslag van een ruimere woning daar invloed op gehad ..
Ik zal nog eens een poging doen daar foto's van te maken ..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Met ingang van de zomertijd de kolonie uit de winterberging gehaald; de kolonie is groot (X-duizend?) en eigenlijk is de buitenwereld, een aquarium van 30x20x20 met een glasplaat erboven alweer te klein geworden.. :|
Veel dode mieren werden gedumpt, maar als ik zie hoeveel mieren in het nest zijn lijkt het me een natuurlijk beloop..
De broedproductie is nog niet zichtbaar op gang gekomen, maar van honingdauw-surrogaat wordt zo'n 5 ml per dag ingenomen en groene vleesvliegen kan ik niet aanslepen..
Leuk experiment: ik vond een dode hommel - een fundatrix, dus een fors exemplaar - voor de zekerheid maar een nachtje in de diepvries gedaan. In de buitenwereld gelegd en afgewacht: werd opengeknaagd en uitgehold!

Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic
Laatst gewijzigd door GvG op 10 apr 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Eigenlijk blijft de broedproductie hier toch behoorlijk stagneren; de gyne is beslist al weken fysogastrisch, maar eipakketten zijn in deze grote kolonie maar spaarzaam verdeeld en larven groter dan 2 mm heb ik nog niet gezien :( . De Formica sanguinea-kolonie loopt hierbij vergeleken als een trein, met de eerste poppen geconstateerd.. 8-)
Voor zo'n grote kolonie is de consumptie van insecten ook maar matigjes; honingdauwsurrogaat is veruit favoriet..
Kan overigens geen tekenen van ziekte constateren, dus misschien toch een tragere start? :?:
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Denk dat de laatste overweging hout snijdt. Vorig seizoen ging de broedzorg ook véél langer door dan bij de sanguinea-kolonie.
Ik zie op dit moment her en der klompjes broed in het nest.. 8-)
Té veel broed heb ik óók niet nodig, omdat dit nest nog ruimte biedt aan ongeveer dubbel de huidige populatie.. ;)

Edit 29 mei: De consumptie van vliegen begint nu écht op gang te komen en de eerste poppen beginnen zich aan te dienen.. 8-)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Na een goede overwintering begon dit jaar veelbelovend met een fysogastrische gyne en eiafzettingen.
Echter sinds een vier-vijf dagen kan ik de gyne niet meer terugvinden en ik vrees dat zij is omgekomen. :(
Ik schat dat het aantal werksters zo'n 4-6 duizend zal zijn en het is zonde om zo'n grote kolonie af te schrijven. Zou het mogelijk zijn om een nieuwe gyne te introduceren en heeft iemand daar ervaring mee :?:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Een zucht van verlichting: zij bleek zich tóch verstopt te hebben.. :D
Ik was al druk zoekende naar ervaringen met introductie van vervangende gynes.. :(
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Een nieuw jaar begonnen door ze 25 april uit de winterberging te halen. Vrijwel geen verliezen en binnen twee dagen waren ze weer alive and kicking.

In de natuur is nog weinig te halen; dus heb ik meelwormen opgehaald en kleine vliegenmaden.
Tip met meelwormen:
Bewaar ze in een diep bord met een vel keukenpapier op de bodem en voer ze graanvlokken en een schijfje komkommer voor hun vochtbehoefte. Meelwormen vervellen geregeld; haal de witte net vervelde exemplaren ertussen uit en geef die aan de mieren.
Deze zijn sneller dood en beter te verteren..
De vliegenmaden kún je zo geven, maar je kunt ze óók laten verpoppen in een jampot die je op een warm plekje wegzet.
Bewegende vliegen zijn veel interessanter voor de mieren..

De eerste eitjes zijn alweer gespot.. ;)

Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

In de tussentijd massasterfte gehad; zeker de helft van het werkstersbestand is gestorven.. Zonder duidelijke oorzaak.
De gyne lijkt ongedeerd. Langzaam hervat de kolonie haar routine..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Hoewel er weinig werksters in de buitenwereld vertoeven, worden bevroren vleesvliegen (na ontdooiing) graag opgehaald en lijkt de broedproductie goed te draaien.
Wellicht is de crisis voorbij.. ;)
Joost2234
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2020
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door Joost2234 »

Heb net een nieuwe formica cinerea kolonie gekocht maar ik weet niet of ik hem meteen moet aansluiten aan het nest of even laten wachten.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Hallo Joost,
Hoe groot is die kolonie en waarin heb je die gekregen. Wat voor nest heb je waar je de kolonie aan wil aansluiten?
Normaliter is Formica cinerea deze tijd van het jaar in winterslaap en heeft ze geen broed, maar misschien is dat in jouw geval niet zo ?
Als de kolonie geen broed heeft, wat ik verwacht, zou ik ze op een donkere koele plek (minder dan 10 graden, misschien in de koelkast?) bewaren tot maart/april. Dan kunnen ze weer langzaam naar kamertemperatuur..
Groetjes,
IA
Joost2234 schreef: 15 jan 2020, 19:42 Heb net een nieuwe formica cinerea kolonie gekocht maar ik weet niet of ik hem meteen moet aansluiten aan het nest of even laten wachten.
Joost2234
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2020
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door Joost2234 »

Heb de mieren gekocht bij de mierenwinkel er zitten ongeveer 6 werksters bij en broed. Als nest heb ik een gipsen nest.
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door iasimov »

Dan zou ik de buis verduisteren en ze in een plasticbakje voor consumptie-ijs zetten met een glazen plaatje erboven. In een pillenstrip suikerwater aanbieden en insecten aanbieden, bv zilvervisjes die je daarvoor hebt gedood door ze in de vriezer te plaatsen.
Je kunt in de wand van het plasticbakje een gat boren waarin een plasticbuisje contact maakt met het gipsnest, maar waarschijnlijk vinden de mieren het huidige verblijf nog een poos prima..
Groetjes,
IA
Joost2234
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2020
Gender:

Re: Formica cinerea

Bericht door Joost2234 »

Ik heb nog een vraagje.

Ik heb een warmtematje werkt dat goed bij deze mieren of niet en moet ik dat nu al eronder leggen?

Groetjes
Joost
Plaats reactie