Formica sanguinea (iasimov)

Alle Formica kolonies van de leden
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik had bij Antshop 2 Formica sanguinea gynes besteld; die zijn vandaag binnengekomen, netjes
elk in een afzonderlijk buisje met 1 Formica fusca werkster. Omdat het van meet af aan mijn
opzet was om 1 kolonie met 2 gynes op te zetten, legde ik beide buisjes open in een ijsbakje
met een pillenstripje met honingdauwsurrogaat. Eén werkster vond al gauw het pillenstripje en
voedde haar eigen gyne. Het contact werd daarna gelegd door de 2 fusca werksters die elkaar
als nesteigen herkenden en na een paar uur zaten de 4 mieren in volledige harmonie in 1 buisje.
8-)
Later op de avond ontfutselde ik met meer moeite dan ik had verwacht aan mijn Formica cinerea
kolonie 12 (naakt)poppen, die al gauw door de fusca werksters werden binnengehaald en door de
Formica sanguinea gynes met open voorpoten werden ontvangen. :lol: Hier wil ik het boosten
voor nu bij laten vanwege de stress die dit mijn Formica cinerea's aandeed.
Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Minder goed nieuws vandaag: 1 van de 2 gynes heeft de andere verjaagd en beheerde solo
beide buizen, de andere is lethargisch en gestrest. :(
Het blijft gissen wat er mis ging. Ik vermoed dat de koppeling door Antstore van een fusca
werkster aan een gyne een bepaalde dierpsychologische uitwerking heeft, waardoor de gynes
niet meer in staat zijn een alliantie aan te gaan met een partner. Mogelijk heeft toevoegen
van poppen de zaak verder op scherp gezet.
Van zo ik het ontdekte heb ik een nieuw onderkomen voor de verjaagde gyne gemaakt en geef
ik haar rust en de nog steeds solidaire fusca werkster.
Ik laat haar aansterken en te zijner tijd wil ik haar doorgeven aan een geïnteresseerde.
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Het begint nu echt een uitdaging te worden: Laten we de winnares van de strijd gyne A
noemen en de verliezer gyne B. Mijn - bijgestelde - bedoeling is nu om 2 kolonies met
ieder 1 gyne groot te brengen. Gyne A heeft een aantal Formica cinerea poppen over
gehouden van de eerdere acties van de werksters. De Formica fusca werkster van gyne B
dumpt de poppen die ik nu nog wil boosten in de afvalhoek en ik heb géén Formica fusca
poppen. Beide gynes komen hun reageerbuis niet meer uit om zelf nog poppen te scoren. :x
Gelukkig accepteert de werkster van gyne A nog wél de gebooste poppen. Mijn huidige
- beperkte - optie is, denk ik, om de poppen bij gyne A te laten ontpoppen en een
aantal grijsjes over te hevelen naar gyne B waarna ik rechtstreeks poppen kan boosten
naar gyne B. Overigens realiseer ik me dat degene die 1 van deze kolonies wil overnemen
mogelijk alleen gebruik kan maken van Formica cinerea om poppen te boosten. :|
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Toch vooruitgang geboekt: De fusca werkster van gyne B haalt nu tóch cinerea poppen binnen!
Ik kon vandaag dank zij een gouden tip een forse hoeveelheid (plm 100) poppen aan mijn cinerea
kolonie onttrekken en heb ze ongeveer gelijk verdeeld over de 2 gynes.
Gyne A haalde ze zelf binnen, misschien Gyne B ook. In ieder geval hebben ze nu een sterke
uitgangspositie. 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik moet mijn bevindingen bijstellen: de Formica sanguinea gynes hebben in deze fase de regie
nog wel degelijk in handen. 8-) Zo zag ik gyne A zelfstandig honingdauw surrogaat drinken uit de
pillenstrip en bij onrust persoonlijk haar buisje uit komen om 'orde op zaken' te stellen. :P
Ook gyne B heeft persoonlijk poppen binnen gehaald.
De eerste grijsjes zijn al ontwaakt maar nog te confuus om zich in de buitenwereld te wagen.
Alleen de fusca werksters zijn daar - soms - te vinden.
Omdat ik vermoed dat bij de Formica cinerea kolonie voor dit jaar het laatste broed wordt
grootgebracht heb ik een tweede poppenroof uitgevoerd; beide gynes haalden alles netjes
binnen. Ik schat dat zij nu beiden over plm 100 hulpmieren zullen beschikken en ben benieuwd
of zij nog een poging wagen voor de winter broed te produceren. :?:
Misschien zal ik dan nog iets moeten ondernemen om ze ruimer te behuizen: de reageerbuizen
zijn nu al aardig gevuld..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nu een meerderheid van de gebooste poppen is uitgekomen, beginnen de sanguinea gynes zich
minder met de buitenwereld te bemoeien en manifesteren de cinerea werksters zich prominenter.
Gebaseerd op mijn goede ervaringen met mijn Formica cinerea kolonie - waar het het geheim van
het succes is - ben ik begonnen een groene vleesvlieg te geven die prompt werd binnengehaald en
langzaam aangevreten. Die ervaringen waren overigens - mede - een reden om de cinerea's als
hulpmieren voor de sanguinea- gynes in te zetten.. 8-)
Zie daarbij ook mijn blog over de 'Groene vleesvlieg'. Het vangen en invriezen daarvan is een
eitje en kost niets! :D . Overigens is dit niet het favoriete voer voor veel andere species.
(Manica rubida en Lasius flavus moeten er bij voorbeeld niets van hebben). Toch even proberen,
zou ik zeggen.. ;)
Het accepteren van prooidieren geeft me wél hoop dat de sanguinea gynes nog een gooi doen om
voor de winter nog broed te produceren.. :?:
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik heb gyne B te koop aangeboden; het gaat overigens met beide kolonies goed, nog enkele poppen
moeten uitkomen..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nog steeds niet alle poppen uitgekomen; ik ga ze wat warmte geven mbv een halogeenspotje
om ze winterklaar te maken. 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Gelukkig 2016 en veel mier-plezier! :D
Eén Formica sanguinea gyne met cinerea-werksters verkocht. :cry:
De andere zit in de winterberging en wacht op het voorjaar.. :)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Een week geleden de kolonie uit de winterberging gehaald en in een koele kamer gezet.
Een ijsdoosje aangekoppeld met een pillenstripje honingdauwsurrogaat. Eerste actie was
dichtmetselen met grove zandkorrels van het toegangsbuisje.. :o
Gisteren in de huiskamer gezet (18 graden) en de barricade een beetje afgebroken.
Gevolg: exploratie van de buitenwereld, drinken van het pillenstripje en naar binnen
slepen van een bromvlieg die al een paar maanden in de diepvries lag. :lol:
Ben maar meteen begonnen met warm zetten van vliegen maden, zodat ik vers vlees
kan aanbieden.
Hoopvol begin ! :D
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik heb ze de laatste tijd vliegen gegeven uit vliegenmaden die in mijn koelkast
overwinterd hebben. Ik heb de indruk dat deze niet erg voedzaam (meer) waren,
want ze werden nauwelijks aangevreten, wél naar binnen gehaald. :|
Ik heb gedurende de winter een drosophila kweek aan de gang gehouden, waar mijn
aquariumvissen van genoten hebben. Deze vliegjes werden met veel enthousiasme
binnengehaald en nu zie ik de eerste eilegsels .. ;)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nu een maand verder worden groene vleesvliegen goed geaccepteerd en zie ik larven tot 2mm lengte. :)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Ik moet wat over het hoofd hebben gezien, want nu zijn er larven te spotten van 5 mm. :)
Ze consumeren 2 vleesvliegen per dag ! 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Het gaat nu heel hard, de eerste naaktpoppen gespot :D
en de 'vleesconsumptie' is nu zo'n 6 vliegen per dag .. 8-)

Vragen, suggesties zijn welkom in dit topic :D
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Wat plaatjes, sorry voor de belabberde kwaliteit..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Heb ongeveer 200 Formica cinerea werksters en verwacht dat er zéker 200 Formica sanguinea werksters aankomen..
Al met al zéker een verdubbeling ! :D
Er patrouilleren nu zo'n 5 werksters permanent in de buitenwereld en die worden laatste dagen veel agressiever, wanneer ik vliegen of honingdauw surrogaat aanlever.. :(
Blijkbaar hebben ze een kostbaar bezit te verdedigen, hún broed ! :lol:
Ik maak ze niet wijzer in deze ! 8-)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Weer wat plaatjes, nu iets beter..
Let op de verschillend gekleurde borststukken bij de Formica cinerea werksters..
Broed van alle leeftijden aanwezig en beginnende kleuring van de ogen bij de naaktpoppen..
De sanguinea gyne beter in beeld..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

De eerste drie sanguinea werksters zijn 'ontwaakt' ! :D
Maar er lijkt een strenge 'ballotage commissie' de nieuwe leden aan de tand te voelen en er is nogal wat sleur en trekwerk.. :(
Ik wacht even met foto's tot dit weer is geluwd ..
9-6 : één van de drie is uit zicht (misschien doodgepest), één wordt nog steeds lastig gevallen en een derde werd gevoed ..
Er zijn al zo'n 4-5 naaktpoppen redelijk op kleur..
10-6 : Zijn alle drie nog in leven en worden niet meer gepest.. :D
En een vierde gespot .. Het rood van het borststuk is bleker dan dat van de rode variëteit van de cinerea-werksters, maar misschien moet dat nog uitkleuren .. De kop is in ieder geval roder ..
11-6 : nu 6 gespot, nog sporadisch pestgedrag.. Bij uitrijping moeilijker te onderscheiden van de 'rode' cinerea's ..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Tijd voor een nieuwe fotoserie: er zijn nu zo'n 20-30 sanguinea-werksters actief..
De verschillen met de 'rode' Formica cinerea werksters:
De indeuking in de clypeus, op deze foto's af en toe zichtbaar.
De bredere kop en constitutie..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Een nieuwe serie:
Het verschil tussen sanguinea werksters en 'rode' cinerea werksters duidelijker in beeld..
Nog geen sanguinea-werksters in de buitenwereld gesignaleerd; tot nu toe vooral interesse
in de broedzorg..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Sinds een paar dagen beginnen de sanguinea werksters zich in de buitenwereld te vertonen.
De meerderheid dáár bestaat nog steeds uit cinerea werksters.
In het nest worden de poppen nu vooral bewaakt door sanguinea's en ook bij de verwerking van binnengebrachte insecten zijn zij voornamelijk betrokken..
Eieren en jongbroed worden nog voornamelijk door cinerea's verzorgd..
De sanguinea's zijn over het algemeen forser gebouwd en agressiever dan de cinerea's..
De vleesconsumptie ligt erg hoog tegenover de honingdauwconsumptie, wel 6-8 vleesvliegen per dag ..
Edit 30-6 : Ben nu begonnen met kleine vliegenmaden te voeren, die worden met grote gretigheid geaccepteerd !
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

De kolonie begint allengs steeds roder te kleuren en de Formica cinerea - hulpmieren worden een minderheid.
Alleen in de buitenwereld zijn ze numeriek nog in de meerderheid..
Duidelijk is het verschil te zien in de grootte van de ogen: Formica cinerea is duidelijk meer zichtgeoriënteerd.
Ook is duidelijk dat Formica sanguinea meer bijtkracht moet hebben aan de hand van de ruimte die het kopkapsel biedt voor de kaakspieren.

Tijd voor een paar nieuwe plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Kleine fotoshoot na de laatste verhuizing; het nieuwe nest werd voordien gebruikt door mijn Formica cinerea-kolonie, die nu een fors grotere behuizing heeft (voor details zie aldaar) ..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto's zijn 2 weken oud en bijna alle poppen zijn inmiddels uitgekomen; alleen in de buitenwereld zijn de Formica cinerea werksters nog dominant aanwezig..
Op de overzichtsfoto nog een groene vleesvlieg zichtbaar, het succesvoer voor mijn Formica's..
Nieuw broed wordt niet meer aangemaakt en tot mijn spijt lijkt het seizoen er dus weer op te zitten voor de sanguinea's.. :(
De Formica cinerea-kolonie maakt daarentegen nog een forse groei door .. :shock:
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Op dit moment - ondanks het zeer warme nazomer weer - hebben de sanguinea's de toegang tot de buitenwereld geblokkeerd met alles wat ze konden gebruiken ..
Tijd voor de winterberging ?
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Vanaf het weekend dat de zomertijd startte staat de kolonie weer in de huiskamer met een ruime nieuwe buitenwereld. :D
Ik had nog bananenvliegjes van een kweek die ik door de winter heb geholpen; die heb ik, gedood in de diepvries, aangeboden.
Er zullen nog zo'n 100 Formica cinerea werksters zijn en met name díe haalden de Drosophila's binnen; de Formica sanguinea werksters blijven vooral in het nest en interesseren zich daarbuiten meer voor het honingdauw-surrogaat.
Ik heb kleine vliegenmaden gehaald bij een hengelsportzaak en in een jampot laten verpoppen tot kleine vleesvliegen; ook die worden voornamelijk door de Formica cinerea's binnengehaald.
Voorlopig manifesteren de numeriek dominante sanguinea's (zo'n 75%) zich weinig in de buitenwereld, maar in het nest zie ik ze de eerste eieren koesteren.. 8-)
Foto's volgen..
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nu 14 dagen later manifesteren de sanguinea's zich nadrukkelijker in de buitenwereld en vormen nu ook daar een meerderheid: er hangen altijd wel 2 of 3 rond de uitmonding van het verbindende buisje naar de buitenwereld en bij onraad gedragen ze zich opgewonden en agressief. Stormen dan de buitenwereld in om alles wat vreemd is te attaqueren. Ze gedragen zich dan als de straatvechters :evil: , die ze in de mierenwereld ook echt zijn.
In het nest zijn diverse eipakketten te spotten, nog geen larven (zal mogelijk met de temperatuur te maken hebben: 18 graden in de huiskamer). De gyne is niet fysogastrisch (meer).
Al worden wel wat vleesvliegen aangenomen is er nog geen sprake van echte honger naar eiwitten maar alle werksters zijn fysogastrisch van honingdauw surrogaat, dat erin gaat als pap. 8-)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Nu is de broedproductie in volle gang en vliegen worden gretig aangenomen. Er patrouilleren nu constant 5-10 sanguinea-werksters in de buitenwereld, vaak met geopende kaken gereed om aan te vallen.
Hoewel de gyne nauwelijks fysogastrisch lijkt te zijn is er broed van diverse leeftijden de oudste met nog 2-3 vervellingen voor de verpopping.. :D
Foto's beloofd.. 8-)
Edit 18-5: De eerste poppen van dit jaar alweer gespot en stapels broed ! :lol:
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Het begint druk(ker) in de buitenwereld te worden met constant zo'n 20-30 sanguinea's aan het fourageren. Een enkele keer zie ik nog een cinerea, maar de kolonie kan nu geheel zelfstandig zonder slaven functioneren.
De eerste vleesvliegen werden nu zelfstandig gedood, natuurlijk dankzij de glazen plaat boven de buitenwereld, maar toch.. 8-)
De meeste vliegen blijf ik uit de diepvries aanleveren; dat gaat toch efficiënter..
Ik moet nu regelmatig paraffineolie aanbrengen op de glaswanden onder de glazen plaat, omdat het zo'n gedoe is om bij elke ingreep uitbrekers met zachte drang terug te brengen. Deze beestjes zijn daarbij ook reuze agressief en ik ben blij dat ze geen angel hebben. :P
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

De eerste verse sanguinea's van dit jaar gesignaleerd en er zijn plenty in aantocht.
Ze gedijen perfect op vleesvliegen en honingdauwsurrogaat en zijn tot nog toe probleemloos. Een enkele keer wendt zich een werkster af om te sterven en dat baart me op dát moment zorgen, maar dan blijkt het om een incident te gaan en heeft het geen repercussies voor de hele kolonie. :)
Als ik wat tijd kan vrij maken, maak ik wat foto's, heb ik al langer beloofd .. ;)
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Formica sanguinea (iasimov)

Bericht door iasimov »

Dit jaar is begonnen met een vliegende start plenty broed en poppen die veelbelovend beginnen te kleuren; nauwelijks nog een Formica cinerea te bespeuren. :D Ik dreig een luxe-probleem te krijgen, want ze zullen spoedig een ruimere behuizing nodig hebben. De eerste werksters van dit jaar zijn 29-5 gesignaleerd!
Bouwbeschrijving van de nieuwe behuizing in dit topic
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Plaats reactie