Formica fusca (Antfarmer)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Formica fusca (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Welkom iedereen,

Vorig jaar (juni 2015), heb ik een Formica fusca gyne weten te vangen. Deze heb ik, zoals je bij alle nieuw gevangen gynes doet, in een reageerbuisje gestopt en een lange tijd met rust gelaten. Toch deed ze het erg slecht. Ik hoopte dat ze na de winterslaap de energie zou hebben om de kolonie weer op pijl te krijgen. Helaas bleef ze met 2 werksters zitten en het hoopje broed bleef erg minimaal.

Nu heb ik een maandje terug 2 Formica fusca gynes gevangen op exact dezelfde plek (het zelfde bruggetje) als waar ik de gyne van 2015 had gevangen. Deze 2 nieuwe gynes heb ik bij de "2015 gyne" gezet en ze werden keurig geaccepteerd (wat ik niet had verwacht). De nieuwe gynes werden direct gevoed en schoongemaakt door de 2 aanwezige werksters. Ook lag er de volgende dag al een behoorlijk hoopje met eitjes!

Ik hoop dat de kolonie nu met 3 gynes een doorstart kan maken.

(Foto's volgen, ik zit nu te genieten van een koud pilsje onder de Toscaanse zon :D)

Vragen en opmerkingen; http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9193
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Gebruikersavatar
Antfarmer
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 april 2016
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Formica fusca (Antfarmer)

Bericht door Antfarmer »

Na een lange rit ben ik weer thuis. Het eerste wat ik deed was natuurlijk bij de kolonies kijken. Toen schrok ik toch wel even. Ik zag bij mijn F. fusca kolonie 1 van de gynes (de gyne van vorig jaar, te herkennen aan een L. Niger werksterkop aan haar achterpootje) op dr rug liggen met 3 werksters erbij. Dit gaf me absoluut geen lekker gevoel en heb direct bij de rest van de kolonie gekeken. Dit zag er verder prima uit. Er was broed en de kolonie was gegroeid als kool! Alle larven waren werksters geworden. De kolonie telt nu zo'n 30 werksters.
image.jpeg
image.jpeg
Ik denk dat de gyne van vorig jaar erg zwak was en is verjaagd door de 2 nieuwe gynes. De werkster van vorig jaar zijn wellicht met haar meegegaan. Ze zitten nog wat aan haar te trekken, maar zal haar er binnenkort uithalen.

Ik verwacht dat de kolonie met deze 2 jonge gynes goed gaat doen. Ze nemen veel proteïnen en suikers aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
Plaats reactie